Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ancan-af-Argos

Kenyonspis

Rekommendera Poster

Blir inte riktigt klok på spisen som sitter i vår nya båt. 

Är en kombinerad el och ja det är där som jag inte fattar om det ska vara sprit eller fotogen i denna spis. (Kenyon)

Har haft Origo tidigare och tog bara för givet att det skulle vara sprit i men får det fan inte att brinna....

Ser ut som på bilden fast med 2 brännare.

 

Någon som har erfarenhet?

 

Ha det/Janne

E6BCAC62-6E8C-439D-A915-B1D2B0D8C0D7.jpeg

Redigerad av Ancan-af-Argos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade något liknande och det det stod tydligt att det skulle vara alcohol.

Min hade insatser/burkar som ett Origokök.

Fotogen lär inte bli bra, mycket sot.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Ancan-af-Argos:

Finns det något annat namn/benämning än alcohol? :ph34r::wacko:

Etylacohol!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev LonelyBird:

Etylacohol!

En form av alkoholmissbruk, att elda upp den... men man kanske kan värma på hembränningsapparaten på denna kokplatta?😱

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till vilken spänning är spisen avsedd, landström?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ancan-af-Argos:

Japp

Utan sprit svår att använda i naturhamn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte det var en riktig skitspis, dålig effekt både på el och sprit. Släng ut skiten och sätt dit en gasolspis. Absolut enklast är ett löst kök med engångstuber. Då blir maten klar samma dag.

20 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Utan sprit svår att använda i naturhamn. 

Elverk? Inverter/batterier? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... Fick - som synes i bilden nedan - inte LonelyBirds länkade användarmanual att funka? 😣
Kanske denna länk visar samma manual och kan ses av fler?
 

vsvsv.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Thomas-1:

Hmm... Fick - som synes i bilden nedan - inte LonelyBirds länkade användarmanual att funka?

Fungerade perfekt för mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkade bra för mig med. Tycker sprit fungerar bra annars. Hade ett origokök i min förra båt. Innan dess hade jag gasol. Känns säkrare med spriten men det är kanske bara jag som nojar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Utan sprit svår att använda i naturhamn. 

 

3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Utan sprit svår att använda i naturhamn. 

Precis 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Dava:

Funkade bra för mig med. Tycker sprit fungerar bra annars. Hade ett origokök i min förra båt. Innan dess hade jag gasol. Känns säkrare med spriten men det är kanske bara jag som nojar

Hade origo i förra båten och det funkade bra.

Men i den här skulle det ju inte vara ”vanlig” sprit tydligen utan någon slags alkohol om jag förstår det hela rätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Ancan-af-Argos:

Hade origo i förra båten och det funkade bra.

Men i den här skulle det ju inte vara ”vanlig” sprit tydligen utan någon slags alkohol om jag förstår det hela rätt...

 

Alkohol eller rödsprit är etanol med viss metanolinblandning. Kan inte tänka mig att det skulle vara någon annan slags sprit...

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måhända har jag nämnt det innan:

Men en kompis importerade en båt från Florida.

Den hade en jättefin induktionshäll, jag har en sådan hemma i köket, jättekäck att laga mat på, blir snabbt varm, svalnar lika fort, samma som med gasolspisen ombord. Min induktionshäll hemma i köket, går på "380" det vill säga 400V trefas.  Kompisens induktionshäll i hans båt var väl avsedd för 110 volt 60Hz. Det var direkt svårt att finna eluttag i land med den spänningen och frekvensen, och för att inte tala om tillgången på eluttag över huvud taget i naturhamnarna.

Det inköptes någon omvandligtstransformator till landströmmen. Det fanns även elverk ombord, men det fungerade inte, tur det, eftersom det kan bli lynchstämning i de bohuslänska naturhamnarna var gång ett elverk startas, men detta har vi ju grundligt behandlat i minst en annan diskussionstråd.

 

Vad jag kan utröna, om jag utröner rätt, är väl det att det är någon form av etanol-metanolblandning du skall ha. Vilket även andra forumdeltagare kommit fram till.

Produkten Tenol är ju en blandning av etanol och metanol, det är kanske det du skall ha...?

Drick det inte! firma Kemetyl lämnar inte ut vita käppar till sina kunder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ger detta ett försök till innan skiten åker ut, får inte spisen att funka på sprit, är säkert ett handhavandefel av mig men jag begriper f-n i mig inte vad jag gör tokigt.

Får ibland en liten låga i brännaren som efter en liten stund bara slocknar.

 

Kan någon vänlig själ beskriva hur jag ska gå tillväga för att tända denna spis på sprit 🙏🙏🙏🙏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spritbrännaren verkar vara en mer avancerad variant av de brännare som sitter i enklare friluftskök. (Jag har använt friluftskök rätt mycket men aldrig sett ditt kök - bara tittat i bruksanvisningen.) Efter tändning så brinner det rätt fjuttigt men den lilla fjuttlågan värmer upp behållaren så spriten förångas o spruttar ut ur brännarhålen o då blir det mer effekt i brännaren. Problemen med friluftsköksbrännare med dålig effekt är oftast att brännarhålen blivit igensatta. Det problemet brukar gå att fixa genom att rensa hålen med en lagom grov nål (kraftig säkerhetsnål eller stoppnål) som stoppas in i varje hål o roteras runt så hålet rensas. Ibland behöver brännarkanten även putsas av med stålull för att få bort föroreningar. Sen finns det en packning på påfyllningslocket som måste vara tät. Om påfyllningen är otät så byggs det inte upp något tryck i brännaren o då blir det inga expanderade gaser ur hålen i brännaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står i instruktionen LonelyBird postade att bränslet är ethyl alcohol, dvs. etanol som i T-rör, Origonol och liknande.

 

Screenshot_20191216-064722_Drive.thumb.jpg.f7e83eaa082de0b783317a4c103a575a.jpg

Kolla att du fyllt brännare. Verkar konstigt om den skulle slockna bara sådär om det finns tillräckligt med sprit. Six ounces (us fluid ounces gissar jag) ska man tydligen fylla på = 2 dl.

 

Lycka till!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det så är tekniken att trycksätta spriten genom värme. Tekniken används i friluftskök för att få mer effekt i en liten brännare, sprit innehåller ju mycket mindre energi än tex fotogen. Spritkök till båtar kan göras mycket större och har inte behovet att trycksätta.

För mig verkar det fullständigt livsfarligt i en båt.

Hade det varit säkert och bra så hade lla spritkök i båtarna haft denna variant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack till er alla som har kommit med tips och ideér gällande mitt dilemma med denna spis!

Har nu fått igång det :-)

Det som behövdes var en riktig rengöring av nät och brännarhål, förmodligen igensatta va att det inte använts på väldigt länge.

Återigen ett stort tack till er som orkar ge tips och ideér på detta forum :rolleyes:

 

Ha en rikrigt God Jul & Gott Nytt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går bra att swisha till... 😎

 

Kul att det ordnade sig och hoppas spisen i alla fall år tillräckligt bra även om någon/några påpekat att den har usel effekt.

 

Kul med bilddokumenterad återrapportering.

 

Gör Jul och Gott Nytt År du också.

 

Ps

E85 ger lite bättre effekt och så är det billigt. Funkar i enkla spritkök typ Trangia, men det kanske inte är så smart att testa inuti en båt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också mött på en sån där spis nyligen i min nya båt, vart glatt överraskad när jag såg en tråd om exakt samma fråga om jag bollade med. Tack för alla lärorika kommentarer!

Mvh Konstlagret

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Forsan:

Jag har också mött på en sån där spis nyligen i min nya båt, vart glatt överraskad när jag såg en tråd om exakt samma fråga om jag bollade med. Tack för alla lärorika kommentarer!

Mvh Konstlagret

Ja, visst är det ett fantastiskt forum 😀👏

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...