Jump to content
Sunday 22 September 2019
Axelsson3000

Johnson 115hk 2-t V4 -1979

Recommended Posts

Hej, 

Jag har problem med en gammal motor.. 
Känslan är att problemet är bränslerelaterat eller kanske tjuvluft? 

 

Den startar men går väldigt ojämnt på tomgång (ibland inte alls) 
Den går oftast med lite gas men hostar och går ojämnt där också. 
Jag tycker gången stabiliseras en aning om jag pumpar på blåsan på bränsleslangen. 

 

Sitter två förgasare, båda är urplockade och rensade, ena förgasaren var ganska smutsig så trodde jag hade felet där men inte.. 

Bytte bränslepumpen och samtliga bränsleslangar i motorn och kanske att gången blev en aning bättre men svårt att säga. 

bränslefilter bytta, ny tank införskaffad och fortfarande samma resultat... 

 

Beställde nya tändstift idag för att utesluta att felet ligger där, tycker att stiften ser fina ut, kanske lite sotiga..? 

 

Bra komp på alla cylindrar.. 

 

Börjar få slut på idéer nu.. kan det vara packning mellan förgasare och motor som är kass och tjuvar luft? 

Det finns ingen luftskruv på dessa förgasare. 

 

Någon som har någon idé? ska försöka få upp en film inom kort i tråden. 

 

Tacksam för alla möjliga förslag. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan det trots allt vara tändningen? Denna motor har två identiska CDI-enheter en för varje cylinderbank och 4 identiska tändspolar.

  

Om du har tillgång till en tändningslampa så kan du koppla upp denna. Titta in i lampan. Testa alla cyl. Du bör på låga varv visuellt kunna se ev. uteblivna tändningar.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du verkar ha riktigt bra koll, sett att du kommenterat en del! Riktigt schysst av dig! 

Jag får hem stift som jag kommer testa nu och förhoppningsvis kan jag få tag i någon som har lampa eller helt enkelt införskaffa :) 

tack så länge! Återkommer efter test 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En fråga till, om det visar sig vara problem med tändningen, bör jag byta CDI-enhet då? eller vad rekommenderas att börja byta? 

 

Någon själ som i så fall vet vilken CDI-enhet det är? 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Börja med att kolla hur felet manifesterar sig, det är alldeles för tidigt att uttala sig om vad som är galet. Om det skulle visa sig vara tändningen finns felsökningsinfo.

 

Googla CDI Electronics trouble shooting guide och ladda ner 2012 versionen. Den vet jag täcker din motor. Men det finns i nuläget inget som säger att det är tändningen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bytte tändstift idag, startar fint och går på tomgång utan att dö nu! Men den pendlar i varv ganska mycket.. går ner till ”normal” tomgång och sen kommer en rökpuff så varvar den upp igen.. 

säger detta något? 

Imorgon får jag förhoppningsvis komp.mätare och eventuellt lampa för att kolla gnistorna. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur går den på högre varv? På denna motor justeras tomgången genom att reglera tändförställningen. Spjällen är då stängda. Tomgången är beroende av mottrycket i riggen. För att korrekt justera tomgången skall båten vara sjösatt. Inställningen är individuell för båten beroende på hur högt motorn sitter  över vattenytan. Jag vet dock inte hur känsligt detta är, men experterna är ense om att tomgången skall justeras med motorn sjösatt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant, hur görs detta? 

 

Ja när den väl går upp i högre varv utan att stendö så går den fint en kort stund innan det kväver sig igen.. 

nu kommer det en del bränsle från nedre förgasaren, rinner ut vid spjället.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Axelsson3000:

Intressant, hur görs detta? 

 

Ja när den väl går upp i högre varv utan att stendö så går den fint en kort stund innan det kväver sig igen.. 

nu kommer det en del bränsle från nedre förgasaren, rinner ut vid spjället.

 

Det måste naturligtvis fixas innan det går att göra någon vidare felsökning.

Kväver sig, innebär det att varvet sjunker sakta? I så fall kolla att hela röret från vätskeytan i tanken till inloppet på bränslepumpen är helt tätt. Det råder undertryck i denna del av bränslesystemet. Läckage medför att luft kommer in vilket ofta ledet till att motorn stannar eller går ned i varv.

 

https://www.boats.net/catalog/evinrude/outboard-by-year/1979/115990r/cylinder-amp-crankcase

Justera med (75)

Info om varvtal och förväntad tändförställning kan du säkert Googla fram ex. med "Evinrude 115 1979 idle adjust". Ställs vanligen med framväxel i.

Share this post


Link to post
Share on other sites

FYI

 

Jag plockade förgasarna igen och gjorde om mer grundligt.. hittade en ganska enorm mängd skit ( troligen en gammal packning från gamla bensinpumpen som luckrats upp av bränsle) massa gummi under flottörnålen i båda förgasarna. Nu klaffar nålen rätt och sluter tätt som den ska.. 

troligen fixat problemet och kommer provstarta imorgon! 

Den gamla pumpen är bytt och likaså bensinslangarna så hoppas inte det ligger kvar någon gummiskit i systemet som fastnar igen :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy