Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
newwave

Vilken verktygslåda?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Letar efter en bra verktygslåda som innehåller det man behöver.

 

Clas Ohlson har dessa:

 

Kamasa för 999. https://www.clasohlson.com/se/Verktygssats-Kamasa-92-delar/40-8865

Bacho för 1899 https://www.clasohlson.com/se/Verktygssats-Bahco-91-delar/40-8857?gclid=EAIaIQobChMIzcOhpcu05AIVBeAYCh1lawqHEAQYAiABEgJxvvD_BwE

 

På Bauhas finns en för 2595

https://www.bauhaus.se/hylsnyckelsats-1-4-och-1-2-med-u-ringnycklar-bacho

 

Betalar helre 2500 för en låda som innehåller det man behöver men vill givetvis inte betala mer än onödan. Givetvis beror det på vilken båt man har men som grund så får man sen kompletera.

 

Någon som har lite tips eller erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du själva verktygen som behövs  och bara behöver komplettera något?

Jag hade det mesta, det behövs mindre än man tror. Byggde om en halv vinkartong för att passa i ett fack, den är 30x8x8 cm och rymmer i stort sett det som krävs för att riva båten och motorn i småbitar. Skulle något större behövas ligger jag antagligen vid hemmabryggan ändå. Har funkat i 10-15 år

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I några år har jag haft den verktygsatsen från Bacho som du funnit på Bauhaus för 2595kr.

Tro det eller ej men jag köpte min på ICA Maxi, det var extrapris.

Sällan den följer med till båten, men används till diverse gamla bilar. Fungerar väldigt bra. Dessvärre har spärrfunktionen i den lilla spärrnyckeln börjat att strula, undrar var man kan köpa reservdelar?

Förutom att jag dragit sönder den lilla spärren så är jag nöjd med denna hylsnyckelsats eller då verktygssats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en liknande kamasa-låda. 

Bra verktyg men som vanligt på dessa lådor så går ”låsen” sönder tämligen omgående vilket gör att lådan går upp. 

Extra kul är ju när den går upp uppochner.

Då får man en stunds pyssel...

 

Har ingen komplett sats i fritidsbåten utan har plockat ihop det som behövs för filterbyten och luftning osv. 

Behövs förvånansvärt få verktyg. 

Dock har jag gott om buntband, slangklammor och el/vulktape. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på en annan irriterande sak med dessa satser. 

De går knappt att komplettera när man tappar enskilda verktyg. 

De verktyg som säljs lösa har en annan form som helt enkelt inte passar i lådorna. 

Gissar att det är avsiktligt. Hos Teng tools går det visserligen att beställa rätt modell men det kostar då betydligt mer. 

Samma hos Kamasa. 

Bahco vet jag inte då det bara verkar sjukt överprisat överlag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mest köpt dyra verktyg men till båten köpte jag för länge sedan en billig låda. Tanken var att byta ut verktygen om de gick sönder men det enda som gått sönder är insatsen i lådan.

Man behöver inte så mycket vertyf som man tror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I båten har jag min lilla låda om 30x8x8cm med just de verktyg som behövs och de gånger den inte räckt till har det varit pallbockar, spaklyftblock, momentnyckel och hydraulisk press. Knappast verktyg som låter sig stuvas i båten. Hemma har jag iofs sex verktygslådor, bl.a. som ärvts

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I båten har jag en mindre sats från Vincent. Inköpt på Bauhus för många år sedan. Tror det är 1/4 tumsfäste på den. Till motorjobb är det oftast bättre med 1/2 tum. Skulle spänna generator drivrem och till det behövs det tumnycklar 3/8 och 4/16 om jag nu inte minns fel. Och det på en Penta motor. 

 

I riktigt billiga satser är det så tjockt material i hylsorna och då kommer man inte åt. Bacho och Kamasa har ju gott rykte, men dom tillverkas väl som allting annat i "Kinna". 

 

Resten av verktygen ombord kommer från Biltema och Claes Olsson... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt jag var lite otydlig. Jag tänkte inte ha med verktygen ut med båten utan en bra sats när båten ska fixas på land men även funkar allround på bil,hus etc. skönt med en box som har det man behöver så man slipper släpa in och ut ur bilen etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev newwave:

Förlåt jag var lite otydlig. Jag tänkte inte ha med verktygen ut med båten utan en bra sats när båten ska fixas på land men även funkar allround på bil,hus etc. skönt med en box som har det man behöver så man slipper släpa in och ut ur bilen etc.

Den orangea Bachosatsen är bra!

Men de andra du listade är säkert bra de också. Du skall ha verktygen till ”hobbyändamål” och inte i en stor verkstad där verktygen misshandlas i största allmänhet, då är det nog ingen större skillnad på kvaliteten, men se då utmed. Immigare satser där legeringen är så undermåligt att man kompenserat genom att göra godset tjockt...

 

Hos mig är det alltid först 13 och 17 mm hylsor som slits ut snabbast, efter 20 år på den gamla kamasasatsen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funnit det praktiskt att ha en separat låda för elfixande med lödkolv, skaltång, lite sladdar, kontakter och multimeter m.m. så blir det lite mindre släpande. 

Vore skönt med hjul på huvudlådan som jag ogärna bär längre än två meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om någon annan mer "husbehovsmekare" sneglar i den här tråden. Vill man handla verktyg på Biltema  är det deras med 10 års garanti som gäller. Enda nackdelen är att deras verktyg har egna drömmar och mål. Min 13 mm blocknyckel har stuckit ut på långsegling så den behöver köpas ny.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Kamasa-sats som hängt med i 20 år av bil,båt och MC skruvande. Har inte lyckats ha sönder någonting i den. Fantastiskt nöjd! Om det är samma kvalitet idag vet jag inte.

 

Kamasa är väl KGKs eget brand så det kan väl skifta vem som tillverkar.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka vertyg är det som inte används i dessa satser?

 

Försökt skriva ner det jag brukar använda men listan blir kort. Har kort erfarenhet av "meckande"  sedan blir man ganska nollstäld när man ska komma på vad man brugar använda. Vill ju inte släpa på sådan som inte används.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev newwave:

Vilka vertyg är det som inte används i dessa satser?

Ganska få.

Jag har en sådan där jättelåda från Kamasa som jag fick en gång, den bor hemma. De flesta verktygen har aldrig använts och de mest populära typ 17 nyckeln har försvunnit.

"Basverktygen" (10-19, mejslar, avbitare mm) har jag alltid i båten. Behöver jag fler så tar jag med, oftast i en hink.

Elverktyg har jag i en väska som ibland bor i båten. Men väskan innehåller inte så mycket verktyg men mycket annat som behövs vi elarbeten, instrument, tejp, kontaktspray, buntband mm.

Till flatstift har jag en särskild box med alla typer och crimptänger mm.

Jag gillar att ha olika lådor, tex Fein har en egen med alla blad mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

20 timmar sedan skrev newwave:

Hej,

 

Letar efter en bra verktygslåda som innehåller det man behöver.

...

Någon som har lite tips eller erfarenhet?

Av de tre satserna du länkar till skulle jag välja Kamasa (mest pang för pengarna), men...

 

Man behöver inte särskilt mycket verktyg för att klara att reparera det mesta om man väljer ut det nödvändigaste istället för att köpa något färdigt där hälften av verktygen aldrig används.

 

Vi har en liten plastsäck som innehåller sådär 6 kg verktyg. Den glider inte när man ställer den på däck, man kan få med den upp i riggen utan att riskera att allt ramlar ut. Den är vatten- och lufttät så att man slipper rost på verktygen.

 

Innehållet är väldigt sparsamt och baserat på någon form av flerfunktionalitet.

Bitsmejsel

Några väl valda bits.

Böjbar förlängare.

Bit för att sätta hylsor på.

Några väl valda hylsor.

en liten ask med instrumentmejslar, några för spårskruv och några för stjärnskruv.

Liten hammare.

Sidavbitare

Kombinationstång

Polygrip

Tumstock

Bågfilsblad med handtag.

Morakniv

Liten Dremelskruvdragare för bits.

Chuck som passar i bitsfäste.

Borrar 1-10 mm.

Skjutmått i plast.

 

Jag har säkert glömt något.

 

Med dessa verktyg kommer man åt nästan överallt mha. den böjbara förlängaren och man kan dra skruvar, muttrar och slangklämmor både för hand och med maskin och dessutom borra.

 

Dessa verktyg räckte för att installera en ny motor i båten, nästan. Vi fick komplettera med en stor hylsnyckelsats, en vinkelkap och en 230 V borrmaskin, mest för att få bort den gamla motorn.

 

Ett tips är att gå på någon loppis, ofta kan du köpa kvalitetsverktyg för 10 - 20 kronor styck.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med ihop-plock från fader och broder. Om nu ngt går sönder köper jag det från Biltema. Men jag har också långt mycket mer än jag behöver. Mitt råd: köp billigt och om det går sönder: köp något dyrare. Jag har många gaffel och ringnycklar som aldrig har använts. Och då har jag ändå en gård att mecka med också...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...