Jump to content
Sunday 23 February 2020
Sign in to follow this  
sy_Alice

Vad är att segla jorden runt?

Recommended Posts

Den traditionella vägen för de som kastar loss från vårt avlånga land för att segla varvet är om man skall tro alla seglingsberättelser, youtube, böcker, artiklar och annat.

Man seglar från säg Göteborg > Kanarieöarna > Västindien > Panama > Nya Zeeland > Thailand > Suez > Gibraltar > Göteborg

En del väljer att inte gå de stora kanalerna som Panama och Suez, så de går runt Syd-Amerika och runt Syd-Afrika.

Men är detta verkligen den resan som kan klassas som en jorden-runt-seglats?

Jo, ja, jovisst, man har seglat ex antal tusen sjömil och man har korsat sin egna bana och man har sett jättemycket och upplevt än mer.

Men har du verkligen seglat runt vår jord?

Anledningen till min fråga är att om man seglar efter kartboken och håller sig på internationellt vatten i den mån det går, men med land inåt styrbord eller babord. Man seglar alltså utmed kusterna! Och man besöker varenda land, varenda utflyktsmål som finns att se och som är värda ett besök på sin resa.

Ok, närmare land så är vattnet jobbigare, grundare och mer okänt, men å andra sidan så finns hjälp att få om nöden inträffar ganska så enkelt. Och göra landbesök ganska så ofta tär på resekassan, det kan vara ganska så dyrt.

Och sedan den främsta anledningen är väl att tiden räcker inte till för att göra den resan komplett.

För de flesta som seglar iväg på sin resa runt vår glob gör det med en 3-års planering. Det är oftast ungdomar mellan 20-30 år eller vuxna med utflyttade barn mellan 40-50 år och i några fall pensionärer från 65 år och uppåt.

Och om man är mitt i livet eller i dess startskede, då är 3 år den tid man kan avsätta för en sådan resa, och det är ungefär den tiden det tar att segla snabbaste vägen runt. Och blir oftast till en fantastisk berättelse man kan skriva in i sitt CV.

Att segla så som jag tänker, då är det något som man troligtvis kommer göra för resterande del av ens liv, oavsett om man är 20 år eller 40 år eller 60 år!

Man kommer inte kunna komma hem för att avsluta livet till sjöss, skriva in det i sitt CV eller tillbringa ens sista dagar i ens liv på ett ålderdomshem.

Om jag någon dag kommer iväg på någon långseglats, så är det nog såhär jag skulle vilja segla. Främst skulle jag vilja göra den seglatsen runt Skandinavien, upp i Bottenviken, ner till Ryssland, Estland, Lettland, Polen, Tyskland, Danmark, Norge innan man var tillbaka igen i sitt gamla kära Göteborg.

Att på detta vis faktiskt kunna se hela Skandinavien och allt vad som finns här att se från havet, skulle nog vara den absolut mest ultimata resan.

Om man tittar här på MG i detta forum som behandlar långsegling, så ser man att drömmar finns det många, men tyvärr så finns det även många som krossar drömmar, folk som alltid måste stanna och titta åt både höger och vänster innan de vågar gå över gatan, folk som inte vågar lämna tryggheten i sitt hem för att våga livet till sjöss, dessa människor är den främsta orsaken till varför de som drömmer slutar att skriva något på detta forum och andra liknade forum. De kommer kanske iväg till slut, när de slutade läsa och lyssna på de som inte vågar!

Youtube och andra sociala medier är fulla av sådana som faktiskt kommer iväg och gör någonting åt saken, de lever sin dröm. Men om man tittar på dem som följer dem så består de av idel människor som inte vågar sig utanför sin trygga ram.

Jag vill inte vara krass och slå ner på någon annans dröm, och jag vill inte bli bemött av någon som stjäl mina drömmar, någon som stjäl min energi. Bara för att denne vågar eller oftast tänker i förväg, som att om du gör så, så kanske detta händer...

Böcker som "Alla sade vi skulle dö" till exempel, handlar om några som ger sig iväg utan så värst mycket förståelse, insikt eller farhåga om vad som kan hända, i fall att, att något händer... De förberedde sig inte så värst mycket, de visste dock att deras båt kunde segla, den läckte inte och om den håller till holmen därborta, då håller den väl även kanske till Västindien också...

Det är positivt tänkande, kanske naivt, men de vågade göra något trots att alla sade till dem att de kommer dö.

Och vi kommer alla att dö någon gång i livet, men betänk orden som Mark Twain sade

Twenty years from now

you will be more

disappointed by

the things you did not do

then by the things you did do...

So throw off the bowlines

sail away from the safe harbor

catch the trade winds in your sails

Explore! Dream! Discover!

Eller de orden jag har som signatur, som Eleanor Roosevelt sade till sin man presidenten under andra världskriget!

Så vad är du? Vart vill du? Och hur skall du komma dit? Låter du någon stoppa dig? Eller är du den som faktiskt stoppar andra?

Korta svar på dina frågor:

-På Curacao, vi långseglar sedan drygt ett år tillbaks

-Segla jorden runt

-Vi är redan på väg

-Nja, om det skulle hända något allvarligt med familjen så har det högre prioritet. Annars är det ingen som försökt hindra oss. Tvärt om

-Tror inte det.

Det finns lite olika definitioner på vad som är att segla jordenrunt.

Alla longituder ska passeras

Alla longituder ska passeras och ekvatorn ska passeras minst en gång

Alla longituder ska passeras och ekvatorn ska passeras minst en gång samt att man ska korsa sitt eget spår minst en gång

Du nämner Suez. Men vägen kan inte längre betraktas som den traditionella. Det är nog knappt någon som går där längre pga risk för piratattacker.

Lycka till med framtida seglingar

• Like 1

Jag har en liknande reflektion som sy_Alice, "jorden runt" har blivit ett självändamål. Något man vill kunna säga i efterhand att man gjort snarare än att göra. Jag tänker så här, vilka platser vill jag besöka och vad vill jag uppleva? Hur kommer jag dit?
Just nu står jag på land i Sverige och renoverar båten. Det jag vill se och uppleva ligger runt Nordsjön. Norge, Skottland, Orkney/Shetland/färöarna, Island, Svalbard.
Det jag inte är intresserad av är att trängas med en massa andra eller uppleva den typiska turismen så Medelhavet och Karibien är tyvärr för sent. Kanske Azorerna?

• Like 1

Av de långseglare vi har träffat både under själva resan och innan är det extremt få som har haft det som självändamål att segla jordenrunt. Däremot så är det ganska naturligt att fortsätta väster ut med tanke på vindar och strömmar.

Nu är det strax dags för oss att lämna Karibien, men vi har trivts otroligt bra där. Härligt klimat och skön avspänd atmosfär. Vi upplever inte att det varit särskilt trångt eller turistigt. Visst det finns så klart också. Men det går alldeles utmärkt att hitta öde stränder om man vill ha det.

Smaken är som baken. Kyla och blåst är inget som lockar mig

• Like 1

58 minuter sedan skrev BSven:

Det jag vill se och uppleva ligger runt Nordsjön. Norge, Skottland, Orkney/Shetland/färöarna, Island, Svalbard.

Det tycker jag låter intressant, sevärda platser och inga långa, tråkiga överfarter. En annan mycket intressant resa är ju Europas kanaler med alla sevärda städer mm. Fast det kan ju inte skrivas som långfärd i CV:et.

Saknar man sol och värme så kan man flyga några veckor till karibien. 

--

En alternativ rutt jorden runt är från Kanarieöarna till Brasilen, Trinsn da Cuhana, Good Hope. Sen kan man fortsätta till Kina eller Australien och hem via Panama eller Kap Horn. Klassiska vetetraden som HMS Bounty gick.

• Like 1

Jag skulle säga att för att segla jorden runt krävs:
1 - att man passerar en viss längdgrad två gånger från samma håll, utan att däremellan passerat den åt andra hållet
2a - att man nån gång under färden befunnit sig mellan polcirklarna
2b - snävare än 2a, att man nån gång under färden befunnit sig mellan vändkretsarna

Det är ganska många som kallar sig själva för längeseglare istället för långseglare. Ett trevligt och passande uttryck om man har tänkt hålla på länge men inte har ambitionen att segla så långt.

• Like 1
  • Thanks 1

Jag tycker nog att rutten via panama- och suezkanalerna är den som mest uppfyller "runt jorden", eftersom den följer närmast ekvatorn så gott det går. Alternativet via Godahoppsudden och Kap Horn känns mer som att segla söderut och sedan runt Antarktis. Därmed inte sagt att det skulle vara lätt på något sätt... :) 

Ett alternativ, som skulle följa longituderna, skulle väl vara Nordostpassagen-Kap Horn, eller Nordvästpassagen-Godahoppsudden.

9 minuter sedan skrev MarkusF:

Jag tycker nog att rutten via panama- och suezkanalerna är den som mest uppfyller "runt jorden"

Vilken rutt som är mest "jorden runt" spelar ju ingen roll, det som kan vara kul är att följa de klassiska rutterna. Ger lite förståelse för hur det var förr.

Hur långt man seglar spelar ju heller ingen roll, det viktigaste är ju inte att klara en viss distans typ cykla Vätternrundan utan göra något som är trevligt och som känns bra.

Lång i ordet långfärd behöver inte betyda lång distans utan kan ju också betyda lång tid.

• Like 1

16 minuter sedan skrev bhemac:

Vilken rutt som är mest "jorden runt" spelar ju ingen roll, det som kan vara kul är att följa de klassiska rutterna. Ger lite förståelse för hur det var förr.

Hur långt man seglar spelar ju heller ingen roll, det viktigaste är ju inte att klara en viss distans typ cykla Vätternrundan utan göra något som är trevligt och som känns bra.

Lång i ordet långfärd behöver inte betyda lång distans utan kan ju också betyda lång tid.

Alla behöver ju inte endast vara ute efter att förflytta sig utan valet av rutt kan ju ha att göra med vad man vill se och uppleva under resan.

Och ja såklart det kan vara "effektivare" och billigare att t.ex. flyga till dom platser man vill uppleva men kombinationen att ta sig för egen maskin och uppleva har sin charm.

• Like 2

29 minuter sedan skrev bhemac:

Det var ett svar på trådens rubrik, som jag tolkade den.

Själv sticker jag iväg 2021 men har inte som mål att segla jorden runt.

Mitt mål är att segla till Stilla havet och bo på båten tills hälsa eller ekonomi sätter stopp, då får jag segla hem igen.

Troligen har jag då gjort ett varv runt jorden men oavsett det så har jag levt i den miljön jag vill, sett det jag vill och skapat mig min egen livsstil. Sedan får det kallas vad det vill.

• Like 2

Definitionerna för vad som är jorden runt är ganska ointressant för de allra flesta. Det är bara om man kappseglar eller ska försöka slå något rekord som det har betydelse.  Segla som du vill och ha det bra helt enkelt.

@ Gaidin

Det låter som en alldeles perfekt plan. Önskar dig all lycka till.

• Like 2

5 minuter sedan skrev GroundControl:

Segla som du vill och ha det bra helt enkelt.

Jag gillar de som säger typ "vi ska gå ner genom engelska kanalen, sen får vi se". Det brukar vara en bra början.

Förresten, segla jorden runt är ju farligt.

Jorden platt.jpg

• Haha 1

3 minuter sedan skrev bhemac:

Jag gillar de som säger typ "vi ska gå ner genom engelska kanalen, sen får vi se". Det brukar vara en bra början.

Förresten, segla jorden runt är ju farligt.

Jorden platt.jpg

Jag har, ännu iaf, inte seglat säskilt långt eller länge.

Hursomhelst känns gaidins plan så som min förmodligen skulle se ut. Fastdom allra flesta vill idag prata om och planera det som ska göras nästa vecka. Gör dom inte det blir dom stressade. För mej känns det som att man inte upplever det man gör just nu. För dom som är sådana skulle det vara extremt stressande att resa med mej, som inte ens behöver veta vad som ska hända samma dag, om åka vidare eller stanna nån dag till.

Vi åkte för massa år sen,1989, transibiriska. Hade förhandsgixat möjligheter med visa till massa olika platser som australien nya zealand mm.

Vi hoppade av i peking och började leta hotell. Alla andra, svenskresenärer (ett 30tal) blev redan på tåget uppraggade till ett ställe utanför peking. Någon dag senare när vi hade irrat runt med öppna munnar träffade vi ett gäng av dom som va med... dom skulle till filipinerna, fast först till penang å sen skulle dom... -vart ska ni sen...sa dom.. har ni kollat muren, förbjudna staden, marmorbåtarna.. vi hann dom ugår men vi hann inte cyckla.. det ska vi göra idag fast först ska vi..

Alla e olika. Stackars dom som gör någon annas resa istället för att göra det man själv vill. Sen gäller det att ha tur, som jag hade, att ha resesällskap som fingerar på liknande sätt. Tänk en som måste planera... och man på järnvägsstationen kommer på att man tar ett annat tåg åt ett annat håll än det man planerat.. passar vissa.. misspassar andra. Vissa gillar att passa pä att stå i kö när chansen erbjuds, andra undviker mm.

Fantastiskyöt att vi kan och får välja

Att göra en resa med stressmoment kan aldrig vara trevligt. Att man måste vara där vid just den tiden och dagen, man måste se detta och detta, och detta, osv. Man måste hinna med allt som går och finns på den resan.

Jag reste med mina föräldrar till en roadtrip i Kalifornien på 3 veckor förra året, tyvärr reste vi när det brann som värst och var som varmast. Så av de grejer vi hade planerat in hann vi med ungefär hälften.

Men blev resan dålig för den sakens skull? Aldrig!

Om man inte kan vänta att komma till Bora-Bora utan måste dit fort som bara 17, och därmed missar allting på vägen. Jamen ta ett flyg dit då vetja. Och sedan så seglar du i lugnan ro dit du vill utan någon stress.

Jag gillar Gaidins plan, jag gillar den skarpt!😎

7 timmar sedan skrev MarkusF:

Jag tycker nog att rutten via panama- och suezkanalerna är den som mest uppfyller "runt jorden", eftersom den följer närmast ekvatorn så gott det går. Alternativet via Godahoppsudden och Kap Horn känns mer som att segla söderut och sedan runt Antarktis. Därmed inte sagt att det skulle vara lätt på något sätt... :) 

Ett alternativ, som skulle följa longituderna, skulle väl vara Nordostpassagen-Kap Horn, eller Nordvästpassagen-Godahoppsudden.

Varför är det "mera jorden runt" att följa ett tänkt streck tycker du?

Jag tänker också så, är det bara för att jorden snùrrar som den gör.

En rut runt jorden - ungefär som jag uppfattar att du tänkt - är Sverige, Cap Verde, Cap Horn, Nya Zeeland, Beringssund, Nordostpassagen, Sverige är väl lika mycket jorden runt.

16 timmar sedan skrev Mackey:

Varför är det "mera jorden runt" att följa ett tänkt streck tycker du?

Jag tänker också så, är det bara för att jorden snùrrar som den gör.

En rut runt jorden - ungefär som jag uppfattar att du tänkt - är Sverige, Cap Verde, Cap Horn, Nya Zeeland, Beringssund, Nordostpassagen, Sverige är väl lika mycket jorden runt.

Det var därför jag skrev att" ett alternativ skulle kunna vara..." Jag ser det också som lika mycket jorden runt. Alltså oavsett om man följer latituder eller longituder. 

Till skillnad från den vanskliga rutten att segla söderut på atlanten, runda Antarktis och sedan norrut på atlanten igen.

2019-09-04 vid 19:06 skrev Mackey:

Nordostpassagen

Går det att segla den vägen?

Hela året om?

Man måste väl ha en ordentligt stabil båt som är bra uppvärmd och bra isolerad och vara några stycken ombord som seglar då, antar jag?

Jag har inte funderat så mycket på det, bara konstaterat att den verkar vara öppen under sommaren numera.

När vattnet är nollgradigt är det bra med isolering och skönt med värme.

Personligen skulle jag välja att segla där det är varmt, även om jag tror det är väldigt imponerande att segla nära nord- och sydpolen.

Ett varv ungefär läns ekvatorn med evig sol och grönskande palmer kan följas av ett varv mellan polerna. Det skulle säkert vara en fantastisk upplevelse.

25 minuter sedan skrev Mackey:

Ett varv ungefär läns ekvatorn med evig sol och grönskande palmer kan följas av ett varv mellan polerna. Det skulle säkert vara en fantastisk upplevelse.

Som Bjelke och Shapiro, varv på varv åt alla håll.

• Like 1

‎2019‎-‎09‎-‎04 vid 08:30 skrev Gaidin:

Själv sticker jag iväg 2021 men har inte som mål att segla jorden runt.

Mitt mål är att segla till Stilla havet och bo på båten tills hälsa eller ekonomi sätter stopp, då får jag segla hem igen.

Som sagt tidigare, trevlig plan. Av ren nyfikenhet, hur resonerar du kring orkansäsongen i stillahavet Nov-maj? Har du någon bra plan?

9 timmar sedan skrev GroundControl:

Som sagt tidigare, trevlig plan. Av ren nyfikenhet, hur resonerar du kring orkansäsongen i stillahavet Nov-maj? Har du någon bra plan?

Är det ens säsonger längre? Säsongerna blir längre och längre p g a klimatförändringarna. I indiska oceanen pratar man i dag inte längre om tyfonsäsonger; de kommer året runt.

Så länge det finns säsonger så får man ju hålla sig undan från de bälten cyklonerna far fram. Stilla havet sträcker sig ju ganska långt i nord- och sydlig riktning så det är ju inget problem att hålla sig undan, precis som alla andra långseglare gör.

Dessutom kommer sällan de tropiska stormarna utan förvarning om man har vettiga väderprognoser så jag är egentligen inte bekymrad så länge jag är ombord, det blir ju värre när man lämnat båten för att besöka Sverige emellanåt.

• Like 2