Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MinbusNimbus

Tips på förtöjning vid Y-bom, aktern mot bryggan

Rekommendera Poster

Våra Y-bommar har bara fast förtöjning/ringar nästan längst in och nästan längst ut på bommen. Vi har inga pollare på båten midskepps. Vår nuvarande båtplats och vår badbrygga och drev på båten innebär att vi måste ligga en bit ut från bryggan om vi vill ha aktern in. Detta innebär att det inte går att förtöja så båten hindras att glida in i bryggan.

 

Så, efter en lång utläggning....skulle vilja förtöja aktertampen föröver och fästa den på mitten av Y-bommen som ju idag saknar ring. Har ni tips på något pålitligt att montera där utan att behöva övertala båtklubben om att ta fram svetsen?

Redigerad av MinbusNimbus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

Våra Y-bommar har bara fast förtöjning/ringar nästan längst in och nästan längst ut på bommen. Vi har inga pollare på båten midskepps. Vår nuvarande båtplats och vår badbrygga och drev på båten innebär att vi måste ligga en bit ut från bryggan om vi vill ha aktern in. Detta innebär att det inte går att förtöja så båten hindras att glida in i bryggan.

 

Så, efter en lång utläggning....skulle vilja förtöja aktertampen föröver och fästa den på mitten av Y-bommen som ju idag saknar ring. Har ni tips på något pålitligt att montera där utan att behöva övertala båtklubben om att ta fram svetsen?

Jag köpte ringar med genomgående bult i rostfritt och borrade i mina y-bommar.

Har även monterat extra pollare bak på min båt om jag vill backa in som jag oftast gör nuförtiden. Båten är en Bayliner 2855.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-03 vid 11:49 skrev MinbusNimbus:

Våra Y-bommar har bara fast förtöjning/ringar nästan längst in och nästan längst ut på bommen. Vi har inga pollare på båten midskepps. Vår nuvarande båtplats och vår badbrygga och drev på båten innebär att vi måste ligga en bit ut från bryggan om vi vill ha aktern in. Detta innebär att det inte går att förtöja så båten hindras att glida in i bryggan.

 

Så, efter en lång utläggning....skulle vilja förtöja aktertampen föröver och fästa den på mitten av Y-bommen som ju idag saknar ring. Har ni tips på något pålitligt att montera där utan att behöva övertala båtklubben om att ta fram svetsen?

Kolla bland tillbehören hos t.ex. TK-trailer eller annan tillverkare av större båtrailers, där finns lösningen du efterfrågar 🙂 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte fäste linorna så dom går i kors, Dvs dom främre knaparna går till dom bakre öglorna på bommen?

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att dra ett rep längs bommen, fäst i ändarna, och med en knuten ögla på önskat avstånd ut längs bommen. Dra ett kort rep runt bommen, genom öglan, och bind fast, för att hålla repet på plats längs bommen.

Då har du en förtöjningspunkt mitt på bommen. Kostnad några hundra. Installationstid en halvtimme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg lösningen i bilden i Fiskebäck här om dagen och tänkte på den här tråden.

20200325_184253.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkel förtöjnining och säker ?? I fören på en Dominant 78 som låg i en kusthamn med Y-bom.

Se foto, Svagaste länken ! 

P6010370.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Tnamaid:

Enkel förtöjnining och säker ?? I fören på en Dominant 78 som låg i en kusthamn med Y-bom.

Se foto, Svagaste länken ! 

P6010370.JPG


Den du visar i bild är enbart till för att hålla in båten mot bryggan för enklare påstigning. Den egentliga förtöjningen är fyra svarta linor i "hörnen", varav en syns i bild. Men den "enkla" linan du menar har faktiskt klarat sig fint genom tre år, med stormar och allt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...