Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bhemac

32 & 36 cellers solpaneler

Rekommendera Poster

De vanliga, "klassiska" solpanelerna har 36 celler. På senare år har det även kommit paneler med 32 celler. Utspänningen blir lägre men förlusterna med en PWM regulator blir mindre och vitsen men en MPPT regulator minskar.

Vad händer då när man kopplar ihop 32 & 36 cells paneler?

Fn har jag 80W klassiska paneler och 100W ny, böjliga 32-cells paneler som ska ligga på sprayhooden.

När jag kopplade ihop så kunde jag se att "32orna" levererade ström.

Nu har jag konstaterat att det inte alls fungerar bra. Värför? Jo i första fallet började det skymma, ingen panel gav troligen sin fulla spänning.

Andra gången var det dagtid med fullt dagsljus.

32orna bidrog med ca 200mA, men lejonparten kommer från de gamla hederliga. Inte alls konstigt, de ger ju högre spänning.

Så vad gör vi nu? Ersätter 32orna med klassiska? Det innebär att att jag får svetsa en ställning över sprayhooden. Inte så lockande.

Eller så skaffar jag ytterligare en regulator och kör enbart 32orna på den. Det blir troligen både enklare och billigare. Dessutom har jag tänkt experimentera mer med vertikala paneler i mantåget.

 

Så tänk er för om ni köper fler paneler.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte sälja de gamla panelerna och köra hela systemet på 32or?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en flexibel tunn 50W Sunwind med 32 celler köpt på Seasea för drygt 1000kr som är monterad horisontellt framför sprayhooden. När solen skiner och den inte skuggas ger den som mest ca 30W pga att den inte är riktad optimalt mot solen. Blir det lite skugga över den så blir det nästan 0W. När det är mulet blir det inte många W.

Skulle en tunn 36 cells vara ett bättre alternativ och ge mer effekt även vid horisontell placering, partiell skuggning och vid mulet väder samt var hittar man en sådan till ett bra pris? 

Kanske bara dumt att ha tunna 32cells paneler om skillnaden i effekt är stor jämfört med tunna 36cells paneler? Framförallt om panelen inte är riktad optimalt mot solen.

 

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Dava:

Varför inte sälja de gamla panelerna och köra hela systemet på 32or?

Jo det går men 32-cellerna verkar bara finnas som tunna och de får jag inte upp på targabågen utan vidare. Men, vintern är lång och en bra tid att fundera.

 

3 timmar sedan skrev per_62:

Skulle en tunn 36 cells vara ett bättre alternativ och ge mer effekt även vid horisontell placering, partiell skuggning och vid mulet väder

Horisontell montering är inget problem, under sommarmånaderna ger den mer än en vinklad panel som dessutom måste hållas riktad åt söder. I oktober och framåt ger den vinklade mer.

32-cells varianten ger lika mycket som 36-cells. Det som fungerar mycket dåligt är att kombinera båda typerna på samma regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac,

 

Du bör mäta spänning OCH ström från de gamla 36- panelerna med och utan de nya 32-panelerna inkopplade parallellt. Först då får du en fullständig jämförelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

Bhemac,

 

Du bör mäta spänning OCH ström från de gamla 36- panelerna med och utan de nya 32-panelerna inkopplade parallellt. Först då får du en fullständig jämförelse.

Det har jag gjort, mätt före Schottkydioderna har jag a 17,5V precis som tidigare. Men jag ska mäta mera.

Tänk att solpanelerna är batterier, ett med 17,5V och ett med 15,5V som man parallellkopplar. Bara 17,5V batterierna kommer att leverera ström. 32orna går på tomgång och de stiger spänningen på dessa men strömmen blir låg, därav de 200mA som jag får,

 

Säljarna borde informera om at det fungerar dåligt att köra 36 resp 32 cellers paneler parallellt. Men de verkar inte ha någon aning om detta. Skickade in en bekant som frågade om det gick bra att kombinera, han fick svaret "Javisst". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Det har jag gjort, mätt före Schottkydioderna har jag a 17,5V precis som tidigare. Men jag ska mäta mera.

Tänk att solpanelerna är batterier, ett med 17,5V och ett med 15,5V som man parallellkopplar. Bara 17,5V batterierna kommer att leverera ström. 32orna går på tomgång och de stiger spänningen på dessa men strömmen blir låg, därav de 200mA som jag får,

 

Säljarna borde informera om at det fungerar dåligt att köra 36 resp 32 cellers paneler parallellt. Men de verkar inte ha någon aning om detta. Skickade in en bekant som frågade om det gick bra att kombinera, han fick svaret "Javisst". 

Enligt mina mätningar stämmer inte detta resonemang, i alla fall inte med en MPPT-regulator. Så länge panelerna är parallellkopplade så spelar det ingen roll om spänningen skiljer, de kommer ändå var och en bidra med sin ström, oberoende av den andra panelen. Seriekoppling är en helt annan sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev MartinA:

Enligt mina mätningar stämmer inte detta resonemang, i alla fall inte med en MPPT-regulator. Så länge panelerna är parallellkopplade så spelar det ingen roll om spänningen skiljer, de kommer ändå var och en bidra med sin ström, oberoende av den andra panelen. Seriekoppling är en helt annan sak.

Två spänningskällor med olika spänning. Den med högst spänning kommer att leverera mer ström.

Spelar ingen roll om det är MPPT eller PWM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja...

jag ska sätta mig och räkna på det vid tillfälle. Men jag tror det kan vara så att vissa storleksförhållanden mellan panelerna och vid vissa begärda strömmar från regulatorn så kan man få ström från båda rätt bra. Återkommer. Kanske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan enkelt simulera en MPPT regulator med en elektronisk konstlast. Det MPPT-regulatorn gör är att prova att med en större last. Sen beräknas effekten, ström x spänning. Sen ökas belastningen, spänningen sjunker. Gång på gång tills den hittar den punkten där panelen lämnar mest effekt. Belastar man tillräckligt hårt så kommer förr eller senare 32-panelen börja bidra men långt innan det  kommer effekten från 36:an sjunka så mycket att regulatorn ger upp. 

Ska man kunna beräkna systemet så måste man först bestämma panelernas inre motstånd, så lycka till med räknandet.

Jag konstaterade att när man slängde jackan på 36orna så började 32orna ge ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev bhemac:

Två spänningskällor med olika spänning. Den med högst spänning kommer att leverera mer ström.

Spelar ingen roll om det är MPPT eller PWM.

Självklart, men de kommer inte att påverka varandras ström.

Redigerad av MartinA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev MartinA:

Självklart, men de kommer inte att påverka varandras ström.

Jo, bara källan med med högst spänning kommer att leverera ström till en gemensam last.

Prova med ett par batterier....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra info för oss som kikar på att utöka systemet. Men om det bara skiljer någon tiondel på spänningen. Väldigt lite alltså. Funkar det lika dåligt då? Tar den med högre spänning över helt då med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-04 vid 22:48 skrev bhemac:

Man kan enkelt simulera en MPPT regulator med en elektronisk konstlast. Det MPPT-regulatorn gör är att prova att med en större last. Sen beräknas effekten, ström x spänning. Sen ökas belastningen, spänningen sjunker. Gång på gång tills den hittar den punkten där panelen lämnar mest effekt. Belastar man tillräckligt hårt så kommer förr eller senare 32-panelen börja bidra men långt innan det  kommer effekten från 36:an sjunka så mycket att regulatorn ger upp. 

Ska man kunna beräkna systemet så måste man först bestämma panelernas inre motstånd, så lycka till med räknandet.

Jag konstaterade att när man slängde jackan på 36orna så började 32orna ge ström.

Det är just därför jag använder en simpel DC/DC PWM-baserad regulator med fast utspänning istället för en överintelligent MPPT. En PWM-baserad DC/DC omvandlar också överspänningen till nyttoström, men försöker inte optimera och dumma till det.

När panelerna med fler celler går på max sjunker ju deras spänning, och de andra möter upp och börjar då också gå för fullt. Fungerar alldeles utmärkt, och ger inte mycket sämre än en optimal MPPT. Och man slipper alla knasigheter av typen du råkat ut för.

 

Skulle snarare vilja påstå att ditt problem @bhemac är mer relaterat till vad som kan hända när man använder för smarta prylar så som de inte är avsedda att användas.

Liknande fenomen uppstår i våra båtar med batteriladdare med alltför många laddningsmoder. De blir vimsiga när det även flyter förbrukarström, då de tror det är batterierna som vill ha så mycket.

 

Keep it simple så fungerar det. Kanske inte alltid till absoluta teoretiska perfektionen, men oftast mer än tillräckligt bra.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev IngemarE:

Det är just därför jag använder en simpel DC/DC PWM-baserad regulator med fast utspänning istället för en överintelligent MPPT. En PWM-baserad DC/DC omvandlar också överspänningen till nyttoström, men försöker inte optimera och dumma till det.

När panelerna med fler celler går på max sjunker ju deras spänning, och de andra möter upp och börjar då också gå för fullt. Fungerar alldeles utmärkt, och ger inte mycket sämre än en optimal MPPT. Och man slipper alla knasigheter av typen du råkat ut för.

 

Skulle snarare vilja påstå att ditt problem @bhemac är mer relaterat till vad som kan hända när man använder för smarta prylar så som de inte är avsedda att användas.

Liknande fenomen uppstår i våra båtar med batteriladdare med alltför många laddningsmoder. De blir vimsiga när det även flyter förbrukarström, då de tror det är batterierna som vill ha så mycket.

 

Keep it simple så fungerar det.

Som ni nu redan vet köpte jag en båt 2015 som innan mig hade haft två tidigare ägare, båda var elektriker… en varning. Således finns det några parallella elsystem ombord. Jag är själv utbildad fordonselektriker, under den analoga tiden, men jobbar numera inte med det...

 

I alla fall låg det redan en 50W solcellspanel på den båten, då det finns såväl kylskåp som kylbox ombord förstod jag utan att testa, att det inte var tillräckligt med solcellsladdning och förstod varför de tidigare ägarna hade varit så noggranna med landströmsinstallationer (i pluralis) samt även batteriladdare i pluralis. 50 meter landströmskabel skickades med vid köpet...

 

De nyinköpta (våren 2016) moderna solcellspanelerna med vardera 100W och 36 celler seriekopplades då och fick leverera via en MPPT-regulator. Det kändes lättast och mer överskådligt att göra så än att försöka reda ut hur tidigare ägare kopplat in en massa olika saker via relä och batteriseparatorer.

 

Även i år har jag sanerat och befriat elsystemet från något tiotals meter kabel, funnit ytterligare ett relä som hade långa kablar men inget som fanns i andra ändan, fann en gammal lysrörsarmatur som skulle tändas och lysa upp säkringsdosorna när någon säkring löst ut... ja jag tror det skulle fungera så i alla fall. jag har även funnit saker ombord, signalhornet och ett eluttag som varit osäkrade, medans andra saker såsom försörjningen till navigatorn varit avsäkrad två gånger.

Varning för elektriker, nästan bättre med båtar där fullständiga amatörer kopplat åt helsike, där kan man lugnt klippa bort allting och börja om från början, här finns det ju bra installationer som är proffsigt utförda men som man inte riktigt vet vad de gör för nytta.

 

I alla fall den killen jag köpte båten av hade två Citroëner, en Berlingo som tjänstebil och en padda i garaget... om nu det kan förklara ett och annat? (själv har jag en C3 Monét)

 

-Keep it simple så fungerar det, ja jag är inne på det också.

Efter att ha varit ägare till bobara motorbåtar sedan 1980-talet vet jag att grejer går i sönder och slutar att fungera mitt under semestern, då man befinner sig långt i från butiker och verkstäder.

Jag tänker som så att det skall vara enkelt att reparera till sjöss, och om man inte finner rätt grejer ombord skall man kunna göra en nödreparation som håller tills dess att man kommer hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev IngemarE:

Det är just därför jag använder en simpel DC/DC PWM-baserad regulator med fast utspänning istället för en överintelligent MPPT.

Det är en vettig lösning, jag har själv gjort samma lösning till en kille med 24V system. Funderar nu på att köpa ett gäng DC/DC-omvandlare, de jag har klarar inte strömmen. Över tid lär det bli i stort sett lika mycket energi som en MPPT.

Anledningen till att jag har den regulator jag har är att den har en bra lastutgång som skyddar batterierna. Men den delen sköter ju min Victron BP numera.

En annan anledning var lathet, bara köpa en färdig pryl och inget besvär. 

Mest förbannad är jag att jag inte tänkte till när jag köpte 32orna, visserligen billigt på julrea. Men det är nog många som gjort det misstaget skulle jag tro.

2 timmar sedan skrev larban:

Bra info för oss som kikar på att utöka systemet. Men om det bara skiljer någon tiondel på spänningen. Väldigt lite alltså. Funkar det lika dåligt då? Tar den med högre spänning över helt då med?

Lite beroende på hur regulatorn belastar panelerna men exakt vad som händer vet man inte förrän man mäter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en liknande denna, monterad i en metallåda med lufthål och lite extra serieferriter & kondingar på in och utgången för att få den garanterat "radiotyst". Men visst, det kräver ju lite elektroniknördvarning jämfört med att köpa något färdigt i butik:

https://www.aliexpress.com/item/33039535773.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.12bd5cf1I1tTU7&algo_pvid=3a249c92-fded-41cf-b8fd-5a3bc4c57a93&algo_expid=3a249c92-fded-41cf-b8fd-5a3bc4c57a93-6&btsid=0ca94901-7a6a-4445-b666-68f1f0c7f44b&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_10,searchweb201603_53

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev IngemarE:

Har en liknande denna,

Den är ju rejäl, har använt liknade i andra sammanhang.

Funderar på att prova med DESSA. Har kört sådana till LED och de har fungerat bra.

Bra att de har övertemp skydd.

Har 4 x 50W + 2 x 30W solpaneler så jag tänkte sätt 8 st i en låda så finns det 2 i reserv.

Man skulle kunna lyxa till det med en amperemeter per omvandlare men sådan extrautrustning brukar försena projektets färdigställande. Nåja, jag har ju hela vintern på mig...

 

DC:DC 5A Step Down.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev bhemac:

Jo, bara källan med med högst spänning kommer att leverera ström till en gemensam last.

Prova med ett par batterier....

Jag tror inte du har rätt här. Mina mätningar på Sunwind-paneler och en Victron MPPT-regulator visar på att parallellkopplade paneler inte påverkar varandra vad gäller strömgenerering. Jag har mätt på flera olika spänningsdifferenser. Oavsett spänning (antal celler) bidrar varje parallellkopplad solpanel med sin effekt till att ladda batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror båda i viss mån har rätt.

 

Enbart den med högst spänning kommer alltid att leverera allt - precis som @bhemac skriver - men eftersom spänningen sjunker ganska snabbt när solpanelen belastas och lämnar en ström nära sin gräns kommer spänningen ganska snabbt inte vara "högre" utan utjämnas. Och då bidrar de andra.

 

Det som kan hända, och det som beskrivs i tråden tidigare (om jag fattat det rätt), är att den "smarta" MPPT-regulatorn överreagerar så illa att den stänger av i någon slags spänningsskarv mellan panelernas utspänning. Personligen tror jag inte det är någon som avsiktligt konstruerat en regulator med så tajta och rentav klantiga parametrar, inte ens en MPPT, utan att det är något annat "fel". Men det är min uppfattning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev MartinA:

Mina mätningar på Sunwind-paneler och en Victron MPPT-regulator visar på att parallellkopplade paneler inte påverkar varandra vad gäller strömgenerering.

Ok vad är det för paneler.

Ger de sin nominella ström och spänning?

Är de isolerade från varandra med dioder?

--

Finns det någon som hitter stöd i teorierna att spänningskällor med olika spänning ger stöm till en gemensam last?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev IngemarE:

Och då bidrar de andra.

Så skede också, när 36:an gav drygt 2A så gav 32:an 0,2A. Detta på dagen.

När solen var på väg ner så var det nog jämnare, jag kollade bara snabbt för att se om de nyinkopplade 32:orna gav något vilket de gjorde. Men jag kollade inte va 36:orna gav.

Jag ska mäta mera och koppla in ett par energimätare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev bhemac:

Så skede också, när 36:an gav drygt 2A så gav 32:an 0,2A. Detta på dagen.

När solen var på väg ner så var det nog jämnare, jag kollade bara snabbt för att se om de nyinkopplade 32:orna gav något vilket de gjorde. Men jag kollade inte va 36:orna gav.

Jag ska mäta mera och koppla in ett par energimätare.

Då var det nog helt enkelt så att du inte gjorde åt mer än 2A och att 36-panelerna klarade detta alldeles själva. Låter rimligt med 80W-paneler mitt på dagen. Annars hade spänningen sjunkit från dem beroende på lasten och 32-panelerna mött upp.

 

Så vad är problemet ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev bhemac:

Ok vad är det för paneler.

Ger de sin nominella ström och spänning?

Är de isolerade från varandra med dioder?

--

Finns det någon som hitter stöd i teorierna att spänningskällor med olika spänning ger stöm till en gemensam last?

Fyra st 50-watt paneler Sunbeam Nordic (inte Sunwind, sorry). Alla parallellkopplade till en Victron MPPT 75/15. Ja, de ger nominellt, har mätt dem var och en separat och även efter regulatorn. Ja, var och en är isolerade med schottydioder, följde ditt råd i en tidigare tråd. Spänningsdifferensen har jag uppnått genom att skugga panelerna.

 

Inte så bra på elteorier eftersom jag är mekanikingenjör, men jag mäter mig fram :-)!

 

Intressant det här!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Så vad är problemet ?

Att jag inte haft tid att mäta mera ;)

Slog till kylen, dessutom lite annat ingång, efter första mätningen. Men för att mäta 36orna så måste jag kravla in i stickkojen och orkade jag inte göra en gång till. Men, batteritankmätaren visade att jag tog från batterierna men ingen ökad ström från 32:orna.

Men 32orna kanse hjälper till om man ökar belastningen. Ska prova detta också!

 

1 timme sedan skrev MartinA:

Fyra st 50-watt paneler Sunbeam Nordic (inte Sunwind, sorry).

Förstår jag rätt så är det fyra likadana paneler?

Om du skuggar en panel så ger övriga som vanligt, eller hur?

Men den skuggade ger en mindre ström?

Det låter riktigt i mina öron. 

Nöjd med regulatorn? Har du Bluetooth också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev bhemac:

Men, batteritankmätaren visade att jag tog från batterierna men ingen ökad ström från 32:orna.

Men 32orna kanse hjälper till om man ökar belastningen. Ska prova detta också!

Fick batterierna lämna ström medan 80W-panelerna endast lämnade 2A och utan att sjunka i spänning så 32-panelerna började skjuta till - ja då har du ju något ordentligt fel på regulatorn eller någon annanstans. Strömbegränsar den också ?

 

Givetvis skulle det inte hjälpa att öka belastningen i detta läge, då batterierna ju redan lämnade ström. Kommer ju bara lämna ännu mer om du ökade belastningen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev IngemarE:

Fick batterierna lämna ström medan 80W-panelerna endast lämnade 2A

nejdå, jag ökade lasten men tittade bara på om 32orna levererade mer än tidigare 0,2A.

Kollade inte vad 36orna gav i det läget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev bhemac:

Att jag inte haft tid att mäta mera ;)

Slog till kylen, dessutom lite annat ingång, efter första mätningen. Men för att mäta 36orna så måste jag kravla in i stickkojen och orkade jag inte göra en gång till. Men, batteritankmätaren visade att jag tog från batterierna men ingen ökad ström från 32:orna.

Men 32orna kanse hjälper till om man ökar belastningen. Ska prova detta också!

 

Förstår jag rätt så är det fyra likadana paneler?

Om du skuggar en panel så ger övriga som vanligt, eller hur?

Men den skuggade ger en mindre ström?

Det låter riktigt i mina öron. 

Nöjd med regulatorn? Har du Bluetooth också?

Fyra likadana ja.

Ja, jag har testat att skugga på olika sätt. Det kanske är så som Ingmar E skriver, när alla panelerna kopplas in jämnas spänningen ut och alla paneler ger då ”sin” ström. Jag testade att koppla bort två helt, köra en oskuggad och en skuggad. Den oskuggade gav 19V och den skuggade 15V, minns inte vad den utjämnade spänningen blev, men kanske runt 17V, och båda panelerna levererade in ström till regulatorn. Den skuggade gav självklart mindre ström än den oskuggade.

Mycket nöjd med regulatorn, med bluetooth, ja. Lätt att följa upp historiska värden också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...