Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nisse-H

FM-antenn på rutan?

Rekommendera Poster

Har en sån som jag köpte på rekommendation. Funkar inte tillräckligt bra för mig då jag misstänker antennen kommer för lågt. Shakespere gör bra antenner sägs det så det kanske bara var att den kom för lågt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där antennen är nog alldeles för kort för att kunna bli effektiv.

 

Bättre (och oftast mer än tillräckligt) är ett bilradiospröt nerstoppat bakom soffan, i en garderob eller liknande. Eller helt enkelt en tråd på c:a 75 cm någonstans. I en glasfiberbåt är det inte så kinkigt, och inte ens mellan kobbar och skär blir det lika besvärliga förhållanden som en bil mellan höghus.

 

(Har i min gamla A-ford en modern bilstereo men vill inte skylta med vare sig den eller antenn. En sladd på insidan i överkanten på bagageboxens ytterkant har alltid givit nära perfekt mottagning oavsett var jag kört).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Den där antennen är nog alldeles för kort för att kunna bli effektiv.

 Är det möjligtvis så att du misstolkar bilden som länken leder till?

Bilden är ju lite "klippt" i vänsterkanten. Man ser inte hela antennen på bilden och det står i produktspecifikationen  att antennen är 60 cm lång.  Tycker du att 60cm är för kort?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en gång en häftig bil i vilken jag inte ville borra fler hål i glasfberkarossen.

I den klistade jag en sådan antenn i vindrutan. Halvdålig mottagning inne i stan, obefintlig mottagning på landsväg.

I den bilen spelade det inte så stor roll, då motorn och avgasysemen stod för ljudupplevelsen.

 

I nuvarande båt har jag mottagningsproblem norr om Tjörn, och då har jag en riktig ”båtantenn” från LTC, en kort rackare, kanske 1/2-vågs.

Nu stör ju min solcellsregulator, men med den urkopplad är det ändå svårt att höra de svagare sändarna. Antennförstärkare hjälper till litet.

Så det får bli en ordentligt och signaljordat bilradioantenn, har satt upp sådana från Biltema på både bilar och båtar innan och det brukar inta vara några problem att höra exempelvis Strömstads svaga FM sändare en bit ut i Kosterskärgården som det är nu.

 

Nä, jag håller med @Bjorns_snipa om antennlängden, och när det gäller FM rundradio skall det vara en helvågsantenn, den blir inte längre än en meter lång ungefär. Sådana där fönsterantenner är enligt min mening inget att ha.

 

Jag har även råkat på ”Musse Pigg-antenner” alltså en kort gummiantenn med en knopp längst ut, tja, ger signal nära sändaren, mitt inne i stan, men inte ute i skärgården. Fungerade kanske bättre i den bilen jag hade med en sådan, men vanlig traditionell radioantenn funkar bäst, eller minst dålig iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nä, jag håller med @Bjorns_snipa om antennlängden, och när det gäller FM rundradio skall det vara en helvågsantenn, den blir inte längre än en meter lång ungefär. Sådana där fönsterantenner är enligt min mening inget att ha.

Nja, en helvåg blir  3m och en sådan antenn är inget vidare bättre än en dipol - 1/2-våg (2x75cm). Tvärtom. Längre är inte alltid bättre.

Om man sedan kan låta ett jordplan eller koaxskärmen vara ena motpolen räcker ena halvan, dvs ett spröt på 1/4 (75cm) som jag nämnde ovan. Men det är nog vad du menar med "ungefär metern" 😉

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Nja, en helvåg blir  3m och en sådan antenn är inget vidare bättre än en dipol - 1/2-våg (2x75cm). Tvärtom. Längre är inte alltid bättre.

Om man sedan kan låta ett jordplan eller koaxskärmen vara ena motpolen räcker ena halvan, dvs ett spröt på 1/4 (75cm) som jag nämnde ovan. Men det är nog vad du menar med "ungefär metern" 😉

Ja dom blir ju litet längre LÖA. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man göra det enkelt så köp en antenn som nämns inledningsvis. Shakespeare brukar göra bra antenner så den funkar nog bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...