Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
DanielKjorling

Isolering motorrum Bavaria Sport

Rekommendera Poster

Hej! Jag har köpt en Bavaria 30 Sport 2008. På de flesta Bavaria båtar så saknas ju motorrumsisolering helt. Är det någon som har isolerat en Bavaria i sport serien som har lite bilder och tips? Har titta på isolering från Karnag, Thinsulate och även från Silentswede. Någon favorit hos er?

 

Vill främst ha tips på utförandet. Räcker det att isolera själva motorrumsluckan? Framför motorn sitter ju tanken i aluminium med en slät yta. Ska man sätta dit isolering även på den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Om du söker på "motorrumsisolering båt" så dyker det upp en del nyttiga tips i text, bilder och video. :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har nog tittat i de flesta trådar. Men nu undrade jag om det fanns konkreta bilder/tips på just Bavaria Sport i olika storlekar. Samt om någon har kolla med respektive fördel hos tillverkarna Karnag, Thinsulate och även från Silentswede. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Har efter lite efterforskande bestämt mig att bygga en låda runt motor. Detta då motorrummet är gigantiskt och därmed svårt att få till en bra isolering. Är det någon som sitter på bilder/tips på liknande bygge? Det som oroar mig mest är lufttillförseln/värme. 

 

Jag tänker mig marinplywood med isolering på insidan. Den ska vara lätt att demontera vid service. 

 

Tips mottages tacksamt

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 28 sport -12 som jag har isolerat motorrummet åtminstone delvis. Ca 4-5cm tjock självhäftande ljudisolerande matta. Fungerar riktigt bra och ljudet är både lägre och mer dämpat/dovare ton än innan.

 

Personligen tycker jag det låter mycket tveksam med att bygga en låda runt motorn. Värmeutvecklingen och behovet av ventilation är enormt. Du skulle behöva så stora hål för detta att alldeles för mycket ljud läcker. Dessutom måste lådan vara extremt stabilt byggd och fäst i båten annars får du problem med vibrationer mm.

Redigerad av thundergod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-11 vid 21:55 skrev thundergod:

Jag har en 28 sport -12 som jag har isolerat motorrummet åtminstone delvis. Ca 4-5cm tjock självhäftande ljudisolerande matta. Fungerar riktigt bra och ljudet är både lägre och mer dämpat/dovare ton än innan.

 

Personligen tycker jag det låter mycket tveksam med att bygga en låda runt motorn. Värmeutvecklingen och behovet av ventilation är enormt. Du skulle behöva så stora hål för detta att alldeles för mycket ljud läcker. Dessutom måste lådan vara extremt stabilt byggd och fäst i båten annars får du problem med vibrationer mm.

Ska göra samma manöver i vinter på vår Bavaria, vad använde du för matta?

Du har inga bilder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har isolerat locket med först biltema dämpmatta och sen deras ljudisoleringsmatta för 299 kr /st. 

 

Men motorrummet är ju ganska stort så att isolera hela känns väldigt meckigt med att montera ner fastsatta saker för att få upp isolering mellan. 

 

Har bara kört båten några ggr. Men ljudet jag mest stör mig på är turbovisslet. 

 

I 24 knop så låter det ca 84 DB enligt appen buller i iPhone. Vet inte hur mkt det

lät innan den lilla isolering jag har gjort. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...