Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mrsnow

vilken båtmotor ska man välja

Rekommendera Poster

Ska köpa en Hr 442sc-2019 i dagarna men jag kan välja på två motorer.en evinrude 50 e-tec..2019 eller en Honda bf50 LRTZ.  2019.

har beslutsångest..evinrude lockar pga låga service kostnader 3år/300 timmar. Konservera sig själv.

hondan låter bl.a.  inte lika mycket som evinrude när man ska trolla.båten ska användas vid trolling och dra ring o sånt.hjälp mig..vilken ska jag välja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som håller på med trolling föredrar, vad jag förstår, alltid fyrtakt pga att dessa klarar låga varvtal på ett annat sätt än tvåtaktare. 

Äldre tvåtaktare sotade igen om de gick länge på lägre varvtal. Hur det är med Evinrude vet jag inte. 

Hoppas någon trollare svarar dig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten tillåter en sekundärmotor skulle jag då föreslå en ren trollingmotor, kanske 2.5-4 hk. Borde gå att sätta en enkel och billig "motorhiss" på styrbordssidan och ha lillmotorn där. Så kan du helt strunta i stormotorns trollingegenskaper.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har en E-tec 60 på min Ockelbo som köptes beggad. Inget fel på den men jag skulle välja 4-takt om jag köpte nytt av ett fabrikat där service finns nära eller får utföras själv. Främst för att 4-takt går tystare i lågfart och jämnare med mindre vibrationer i hela registret. Skönt vid trolling och längre körning. 

Vinterkonservering och oljebyte är inte så krångligt på 4-takt. E-tec behöver ändå ses över med ny växelhusolja och anoder även om konserveringen görs enkelt.  

 

Se lista nedan med mina tankar när jag jämför. 20kg i aktern är mkt på en liten båt så där ligger Hondan bäst till. :) 

 

E-tec 50 2 cyl 863cc 109kg

+ Bättre acc.

+ Enkel konservering.

+ Mindre stöldbegärlig. 

 

- Mer vibrationer och lite "hårdare" ljud.

- Dyr tvåtaktsolja. 

- Dyra tändstift. 

 

Honda 50 3 cyl 808cc 91kg

+ 20 kg lättare än E-tec 

+ Tystare och mindre vibrationer.

+ Ingen tvåtaktsolja = mindre rök.

+ Högre andrahandsvärde.

 

- Mer stöldbegärlig.

- Något högre servicekostnad.

- Sämre acceleration. 

 

 

Redigerad av Gäst
lagt till motordata

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får hålla med de ovan, om du inte har krav på snabbare acceleration av någon anledning. Hondan p g a tystare vid trolling samt lägre vikt. Vad är prisskillnaden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...