Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
larban

Färskvatten och saltvatten ur samma kran, har någon testat?

Rekommendera Poster

Jag har endast färskvatten i kranen, men vill utöka med saltvatten, utan att behöva borra upp nya hål i den fina diskbänken.

Kranen har varm och kall sida, så frågan är om det är möjligt att koppla saltvatten till den varma ingången?

Har någon här testat att ha det så? Nöjd? Vad behöver man komplettera med isf? Pump med tryckbehållare?

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev larban:

Jag har endast färskvatten i kranen, men vill utöka med saltvatten, utan att behöva borra upp nya hål i den fina diskbänken.

Kranen har varm och kall sida, så frågan är om det är möjligt att koppla saltvatten till den varma ingången?

Har någon här testat att ha det så? Nöjd? Vad behöver man komplettera med isf? Pump med tryckbehållare?

 

/L

Klart du kan, i alla fall om du har gammal med separata vred/ ventiler för varmt/kallt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat. Köpte en båt från Mälaren.

Den engreppsblandare jag hade gav lätt bräckt vatten.

Att blanda in sjövatten i färskvattensystemet skulle jag aldrig göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev StyrmanKarlsson:

Jag har testat. Köpte en båt från Mälaren.

Den engreppsblandare jag hade gav lätt bräckt vatten.

Att blanda in sjövatten i färskvattensystemet skulle jag aldrig göra.

Samma här, det var en gång något tips i Praktiskt Båtägande som vann pris för att kombinera färsk och sjövatten i samma kran (som om det skulle vara ett underverk) men BLÄ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Kanske inte nåt att satsa på då. Om jag omformulerar; vilken ”kran/installation” rekommenderas om man vill göra så liten åverkan som möjligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det men det bör nog vara en armatur med separata kranar.

Någon här visade en kran som var kombinerad sjö/färskvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör trycksystem på sjövattnet och fotpump på färskvatten. Två fördelar tycker vi , det förbrukas mindre när vi fotpumpar och pipen som sitter på pentrybänken är väldigt liten. Någonstans har jag hört att det skulle kunna funka att ta sjövattnet i samma genomföring som avloppet från vasken, då slipper man extra håltagning men riskerar "trist" vatten första deciliter eller så. Även en risk att den suger luft genom ho'n. Vår eltoa tar dock spolvatten den vägen och det är inget problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår båt är det en kran och två pumpar. En för havsvatten och en för "dricksvatten" från en tank. Verkar inte vara några problem att blanda. Fast diskhon rostar ju vansinnigt mycket, förstås...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-02 vid 17:16 skrev larban:

Jag har endast färskvatten i kranen, men vill utöka med saltvatten, utan att behöva borra upp nya hål i den fina diskbänken.

Kranen har varm och kall sida, så frågan är om det är möjligt att koppla saltvatten till den varma ingången?

Har någon här testat att ha det så? Nöjd? Vad behöver man komplettera med isf? Pump med tryckbehållare?

 

/L

Testat och är helnöjd med resultatet! Jag har byggt om anslutningarna på handfatet på toaletten. Tidigare gick vi ofta ut o använde pentrykranen för sjövatten för att spara på färskvattnet. Det slipper vi numera.

En bonus är att när barnbarnen är med ombord så är det bara att slå av strömbrytaren till färskvattnet o sen kan de spola så mycket sjövatten de vill i kranen på toaletten. En mamma började titta oroligt på mig när hon hörde hur pumpen gick o gick o gick när 4-åringen tvättade händerna... Jag lugnade henne med att det kommer att ta tid att tömma havet! Tidigare försvann det även rätt mycket varmvatten den vägen, de ställde ju kranen i mittläge precis som hemma...

 

Jag lossade varmvattenanslutningen från kranen och anslöt utgången på en trevägskran till varmvattenanslutningen. Ingångarna på trevägskranen kopplades till sjövattenpumpen på ena sidan o varmvattenslangen på andra sidan. På kallvatten/färskvattensidan av kranen monterades en backventil så sjövatten inte kan komma ut i det övriga färskvattensystemet. Jag har olika kraftiga pumpar för sjövatten resp färskvatten så med kranen i mellanlägen riskerade sjövatten att tryckas ut i färskvattendelen men den risken är helt eliminerad med backventilen.

När/om jag vill ha varmvatten ur kranen så är det bara att öppna skåpet under bänkskivan o vrida om trevägskranen till varmvattenläget.

 

Kranarmaturen tar ingen skada av sjövattnet, i alla fall inte i Östersjön o sannolikt inte i Västerhavet heller. Det används ju vanliga standardarmaturer för separata sjövattenkranar o de klarar sig ju...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nackdel med saltvatten är ju att det inte funkar bra ihop med tvål (jag vet att det finns specialtvål för saltvatten, men det är inte smidigt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...