Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
johan_sjobjorn

tips på vettig transport / sol-bad båt

Rekommendera Poster

Jag söker efter en ny båt och har följande behov krav;

 

* 4 pers (2 vuxna + två barn) skall kunna åka med gott vindskydd.

* Båten skall klara transporter på större fjärdar ( d.v.s 6-7M i längd med bra V-skrov)

* Man skall inte behöva tänka på att ta av skorna när man går ombord - oöm med andra ord.

* Man skall inte behöva sätta på kapell när man kommer i hamn varje gång. Båten skall ha självläns och inredning tåla lite regn.

* Man bör kunna köra den i 25kn på ca 1L/nm med normal last.

* Båten bör vara tillräckligt lätt för att kunna köras på egen trailer vid tex. upptagning.

* Maxpris ca 500kkr

 

OBS. Man behöver inte kunna övernatta i båten, vill helst slippa saker såsom toalett, färskvatten, kök och annat som skramlar runt och behöver tas om hand. Eventuell ruff kommer används som torrstuv.

 

Jag har tittat på Buster Magnum som verkar fylla ovan krav bra. Gillar den stora vindrutan och den oömma inredning. Har även tittat på Silver Eagle samt Yamarin cross men blev lite skeptisk till detaljkvaliten då vissa detaljer såsom handtag, ruta m.m var klent tilltagna. Hyttbåtar kan även vara av intresse så gärna tips på sådana också.

 

Nägra tips på andra modeller än Buster Magnum

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog valt en TG i ditt fall. Rätt skönt att ha en hytt ändå om det blir väderomslag eller när man går över en stökig fjärd. Om du väljer TG 7200 så finns det gott om plats för torrstuv o även sittplatser för alla inombords.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jocoi:

Jag hade nog valt en TG i ditt fall. Rätt skönt att ha en hytt ändå om det blir väderomslag eller när man går över en stökig fjärd. Om du väljer TG 7200 så finns det gott om plats för torrstuv o även sittplatser för alla inombords.

Tack

 

Bra tips - hytten verkar ge fin komfort för åkande.

 

Tyvärr knappt något akterdäck att prata om när man skall kroka på bojar o liknade men man kan kanske inte begära så mycket mer på en båt på 7m.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Tyvärr knappt något akterdäck att prata om när man skall kroka på bojar o liknade men man kan kanske inte begära så mycket mer på en båt på 7m.

 

Hur stort akterdäck krävs för bojkrokning.....😎

image.png.22dbe06ee82461e6f6ad85042fbb510d.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Kane:

 

Hur stort akterdäck krävs för bojkrokning.....😎

image.png.22dbe06ee82461e6f6ad85042fbb510d.png

 

Haha 🙂 

 

Det funkar säkert - bara skönt att kunna gå ut i samma höjd etc. Tex. som Ockelbo B21 Cab / Arronet 20 5 och liknande. Nämnda båtar ligger tyvärr en hel del över tänkt budget.

 

Oavsett - TG 7200 är en stark kanditat så den får va med på listan 🙂

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minor är finfina...har själv en 750. Hade också föreslagit det om det inte fanns ett krav på 25knop och 1l/nm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Jocoi:

Minor är finfina...har själv en 750. Hade också föreslagit det om det inte fanns ett krav på 25knop och 1l/nm. 

 

Japp, tyvärr.

 

De är riktigt fina lika så targa och nord star. Tyvärr är dess lite stora och väl kostsamma att hålla i ordning i relation till hur få timmar jag använder båten.

 

gjorde mig precis av med en större båt av ovan nämnda orsak.

 

tänker enligt devisen- liten båt = små problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...