marinmarin 0 Postad 2 September , 2019 Hej, Är ny här och har några funderingar kring vår nya båt som jag hoppas ni experter kan hjälpa mig vidare med eller komma med smarta små tips. Info om båt och motor: Ryds 550 HT med 90 Johnson allt från 1997. 1) Båten vill gärna gira åt höger (kraftigt) så fort båten går i planing, alltså höga farter. Jag måste hålla i ratten kraftigt för att den inte skall gira och det är sjukt trögt att styra vänster. Det är inga problem i låga farter då går det att styra höger och vänster lika lätt och den vill inte dra kraftigt åt höger. Har testat att trimma ut och in motorn men med samma resultat. Känns lite läskigt att köra båten när den beter sig så. Min andra båtar har inte betett sig såhär, visst kan dom dra lite till höger men detta är extremt och jag måste verkligen hålla i ratten hårt. Några tips på vad det kan vara? 2) Tankmätaren. Den tänds upp några sekunder för att sedan slockna igen. Det är precis som att den får ström men sedan försvinner strömmen. Blir så varje gång när jag startar båten. Tips? 3) Missljud från startmotorn. Vet inte hur jag ska beskriva själva ljudet men försöker beskriva det. Så fort motorn startar och man har släppt nyckeln så kommer det ett "missljud" från själva startmotorn. Bara någon sekund sen slutar det men det låter likadant efter varje start. Kan beskriva det som ett litet "tjut ljud". Ungefär som när startmotorn slirar till på en gammal bil, det tjut ljudet. Så tacksam för att tips och råd jag kan få Må gott! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 008 Postad 2 September , 2019 Startmotorn. Dåligt lager. Bara att ta dän startmotorn och plocka isär. Ta bilder och märk upp hur delarna sitter mot varandra. Lossa en pol på varje batteri, innan du börjar skruva. Kolla priser på t ex startmotor.se. eller vänd dig till en mindre bilverkstad för ev renovering om du kännder dig osäker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 September , 2019 Att ratten känns trög åt ena hållet beror på att propellern snurrar åt vanligtvis höger och vill dra motorn åt det hållet. Använd motorns powertrim vid planingsfart trimma ut till det går ungefär lika lätt att styra åt båda håll. Alternativt byt till en styrning med non feedback (vajer eller hydraulisk) för bekvämare körning. Ang tankmätaren verkar det vara dålig kontakt eller glapp. Bara följa kablar och kolla anslutningar. Skala om kablarna och byt de kablar och kabelskor som är oxiderat. Startmotor som tjuter har jag inget tips. Är det verkligen startmotorn som tjuter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 127 Postad 2 September , 2019 Ratten drar åt höger: Kan oxå vara att anoden under skäddan är riktad för mycket åt vänster. Hissa upp och kolla styrfenan där. Gärna en bild så at man kan se hur den är riktad och hur mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinmarin 0 Postad 2 September , 2019 Hej Hybro och Frankerat, Tack för era svar! Jag antar att det är startmotorn som tjuter, vad skulle det annars vara? Det är bara någon sekund efter man startat som det låter så jag tror det är som Hybro säger här, något lager kan vara på väg att gå sönder. Ang. styrningen så har jag testat att trimma upp och ner under färd utan någon förändring alls. Kan ju vara intressant att byta styrvajer. Någon som vet om detta skulle hjälpa och vad det skulle kosta? Tack igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinmarin 0 Postad 2 September , 2019 Hej, Okej, ska kolla skäddan och se hur den ser ut. Men om det inte skulle hjälpa är det själva "styrväxeln" som man byter då till en No feedback? Se länk nedan. Om ja, vart installeras denna, bakom ratten? https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Motortillbehor___Styrsystem/Styrning_Reglage/Styrsystem/STYRVAXEL_NFB_4,2?id=95725 Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 75 Postad 2 September , 2019 Om båten lägger sig på sidan och du måste motstyra har det sannolikt inget med styrningen att göra. Det låter det mer som att motorn sitter snett på akterspegeln eller att något fungerar som ett trimplan på ena sidan av akterspegeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinmarin 0 Postad 2 September , 2019 Kan inte tänka mig att motorn sitter snett på akterspegeln, det är monterad från fabrik sedan båten var ny. Men kanske är det något som fungerar som trimplan som du säger, vad det nu kan vara. Bästa sätter är kanske att installera någon form av non feedback lösning. Räcker det med ny styrväxel eller måste man byte vajer oxå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser