Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
syd-

Oxiderade kontakter

Rekommendera Poster

Hej vi bytte båt i somras till en lite äldre modell men en trevlig båt och nu närmar sig vintern = förbättringstiden och det första vi märkt är att elsystemet behöver sig en översyn. Någon som har ett bra sätt att rengöra oxiderade elkontakter? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När båten lämnas i vintervila och huvudströmbrytaren/batterifrånskiljaren slagits av ställer du alla strömbrytare i läge on/på, det blir mindre oxid i slutna kontakter där syret inte kommer åt lika bra.

Men om du nu skall göra en översyn så kanske det ändå är lika bra att byta ut kontakter och strömbrytare. Men som sagt kontaktspray är bra, det finns en som heter WD-40 som brukar fungera bra. 5-56 är för fet, den skall inte användas till detta ändamål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema har en Oxidrengöring, den är bra på svårt oxiderade kontaktytor men oftast räcker det med deras "Elektronikrengöring". Spraya alla kontaktytor på hösten så får man aldrig några problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips med strömbrytarna. Men det verkar som jag måste göra en riktig översyn på grund av oxidering på olika funktioner. Exempel den stora kontakten på motorn (ser ut som en släpvagnskontakt) den har jag haft isär och sprayat med CRC elektronikrengöring för motorn var helt död, efter rengöring gick det att starta även motorlarmet, pipljudet före start började fungera det hade det inte gjort innan rengöringen men efter några veckor var det samma problem igen. Har liknande problem med flera elektriska funktioner ankarspelet, tutan, lanternor och eltoaletten. Batterikablarna ska bytas ut men det är många kontakter som jag behöver få pålitlig funktion på, kommer att byta ut så många kontakter på kablarna som möjligt och ska försöka rengöra stiften de ska kopplas mot så bra som möjligt sedan skulle jag vilja skydda med något sprej eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...