Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nils_e

Vilket fix gör ni på våren och vilket på hösten?

Rekommendera Poster

2019-09-06 vid 10:54 skrev mikael_matsson:

Vad förvirrat allt blev nu... Är det namnet cleaner som ställer till det kanske. 

Det vore lättare om det fanns en branchstandard som på slippapper för att bestämma grovleken på polermedlen. Men det finns inte så vi listar upp hittepånamnen i grovleksordning istället:

 

1: Rubbing i pastaform/lera = Supergrov, på riktigt matt yta. 

 

2: Rubbing flytande = Grov, används bara vid väldigt matt billack, men mer på slentrian på gelcoat då det finns så mycket att ta ta av. 

 

3: Cleaner / fine rubbing / m.fl hittepånamn = mellan grov och fin. 

 

4: Polish = fin

 

Sen har vi vax, som är konstruerat för att inte ha någon polerande effekt alls. Det är halt så polerhättan snarare "vattenplanar" uppepå ytan än att polera av den. 

Men det ger ju en viss "wetlook" även på en matt yta och täpper igen porerna, så visst det kan se blankare ut. Men sällan med ett snyggt blänk om du inte polarat med polermedel först. 

Nu blev jag om möjligt än mer förvirrad än innan.. 😁 Ingår polermedel i någon av de kategorierna ovan, eller är samtliga ovan polermedel kanske? Båten såg ny ut när jag sjösatte i våras, men inte riktigt lika pigg efter en sommar av bad och solkräm. Vår båt är tillverkad 2016, kan man då nöja sig med tvätt, polish och sedan vax för att få ett bra resultat? Inser att det lite är en fråga om "hur långt är ett snöre" men..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1-4 innehåller polermedel av olika grovlek.

 

du kan ju prova att bara tvätta och vaxa. Kanske kan du köra med nån ”vaxpolish”, som är en kombo av polish och vax, de brukar ha väldigt fint polermedel.

 

Du ska nog inte ha för grova grejer på en så ny båt, då blir det nog bara mattare och lättare smutsig. Du kan ju fråga i nån butik om du får förtroende för säljaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev ChristerN:

Vax ger en fin lyster i sådär 7 dagar om man inte polerat först 😉

Även om man inte polerat så är det bra att vaxa för att skydda ytan så att den inte blir skadad i onödan, men det har jag kanske skrivit förut.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det läget (att man inte vill/har polerat) brukar jag rekommendera bilschampo med vax. Funkar bra. 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...