Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nils_e

Vilket fix gör ni på våren och vilket på hösten?

Rekommendera Poster

Som titeln. När tvättar ni båten? Polerar, vaxar osv? Jag antar att det är rimligast att spola av båten en vända vid upptagning men att göra all ”riktig” rengöring, vaxning med mera på vårkanten? Finns det annat pyssel som ni gör specifikt på hösten eller våren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt som är gjort på hösten slipper man göra på våren...

 

Motorn är väl det enda man måste fixa på hösten.

Täcka båten är lämpligt att göra.

 

Ofta är vädret skönare på våren och man längtar till en ny säsong.

På hösten är man lite färdig med båten och båtlivet och i oktober är man sällan sugen på att tillbringa en helg med båtvård.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del som har båten inomhus vaxar på hösten, sen är det bara att slänga i. En annan variant är att vare sig vaxa på höst eller vår.

På hösten är det viktigast att dränera ev vatten och avfukta. Någon stor rengöring är ingen ide, man får ändå gör om den på våren.

Städa inne i båten kan man göra när man sjösatt, det är ändå för kallt att vara ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

... Någon stor rengöring är ingen ide, man får ändå gör om den på våren.

Städa inne i båten kan man göra när man sjösatt, det är ändå för kallt att vara ute.

Nja, jag lever i den tron att om det är rent så slipper man både mögel och ovälkomna gäster (möss) som ju har en sagolik förmåga att ta sig in i små hål. Mögel livnär sig på fett och socker och förvisso krävs hög luftfuktighet också men ”better safe than sorry”. 

(Hade en båt en gång som ”någon” hade glömt en kapockkudde i. Den låg på en hylla och var alldeles genommöglig på våren på undersidan trots en i övrigt torr båt.)

Så, jag plockar ur det mesta ur båten på hösten, rengör (utan att putsa) invändigt samt täcker. Tar en dryg helg att städa och en dag att täcka. 

Konservering får varvet sköta. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Nja, jag lever i den tron att om det är rent så slipper man både mögel och ovälkomna gäster (möss) som ju har en sagolik förmåga att ta sig in i små hål. Mögel livnär sig på fett och socker och förvisso krävs hög luftfuktighet också men ”better safe than sorry”. 

(Hade en båt en gång som ”någon” hade glömt en kapockkudde i. Den låg på en hylla och var alldeles genommöglig på våren på undersidan trots en i övrigt torr båt.)

Så, jag plockar ur det mesta ur båten på hösten, rengör (utan att putsa) invändigt samt täcker. Tar en dryg helg att städa och en dag att täcka. 

Konservering får varvet sköta. 

Håller med.

 

Inredningen får mindre mögel om den är ren.

 

Utsidan och då framför allt vattenlinjen är även den mycket lättare att göra rent innan den torkat. Jag brukar därför tvätta den lite snabbt direkt efter upptagning.

 

På våren kan man då ägna sig åt förbättringar istället för att börja med en inredningssanering och kämpa med fjolårets alger som torkat till en barkliknande hinna:)

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får aldrig så rent att det inte finns "mat" för möglet, möjligen om man högtryckstvättar med klorin-vatten. Mögelsporer kan livnära sig på textilier mm

, så det räcker inte bara med att städa, man måste plocka ur alla textiler. Vilket innebär ett mastigt och tråkigt jobb. Mögel hanterar man genom hålla båten torr och ev lite ozon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör så här:

Tvättar av båten med slang vid bryggan när säsongen börjar ta slut. 

Före upptagning, oljebyte inlk oljefilter. Motorn får gå en halvtimme med nya oljan till upptagningsplatsen.

Efter upptagning plockar jag ur stöldbegärliga prylar och dynor och torkar av lite invändigt. Vinterkonserverar motorn och täcker båten. Till sist in med torrbollar å stänger. 

 

På våren blir det utvändig tvätt, vartannat år med polering och vaxning. Vartannat år blir det även nytt bränslefilter och impeller på våren (jag kör väldigt få timmar en säsong, annars hade jag gjort detta varje år).

 

Med något års mellanrum byter jag kylarvätska i sötvattenkylningen och olja i backslaget när som helst under säsong. 

 

Varför just så här? 

För att ny olja som fått gå runt i motorn gör nytta under vintern. 

Ny impeller och bränslefilter åldras bara i onödan på vintern, därför väntar jag med det till våren. 

Polering varje år tycker jag inte behövs på min bruksbåt, det ser helt ok ut år två också. Polering och vaxning gör man ju bara för syns skull, det sliter mer än det skyddar båten så var å en får avgöra hur viktig den där nypolerade glansen är. Men det är ju mycket trevligare att göra det på våren tycker jag. 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra så här på hösten: Rengöra båten både inne och ute samt torka så den är torrare än fnöske. Plocka bort den inredning som går samt kapell och täcker över med två luftiga pressningar (först en ren sedan en något skitigare eftersom det blir skit på ovansidan) istället för att slippa damm och fågelskit när den står inomhus dock i lada, har konstigt nog aldrig haft möss ej heller de andra som har sina båtar på samma loft. Inredningen och kapellet tar jag hem och lägger på lämplig plats + övrig utrustning. Putsning gör man med fördel på våren om den inte står i varmgarage eller ren lokal då kan man faktiskt spara tid genom att putsa på hösten eller vintern inomhus så är det klart till våren. Om man täcker över båten med en pressning eller sån där plast man kan värma så den sitter klistrad mot skrovet (vet ej vad den heter) vill säga, skyddar mot damm och smuts efter polering. Lycka till. :)

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev mikael_matsson:

Polering och vaxning gör man ju bara för syns skull, det sliter mer än det skyddar båten så var å en får avgöra hur viktig den där nypolerade glansen är. Men det är ju mycket trevligare att göra det på våren tycker jag. 

Jag har fått för mig att man vaxar för att  bevara/skydda  plasten mot uv-strålning och oxidation.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En optimal vintersäsong ser ut så här (om hälsan inte tillåter höstjobbet väntar det till våren, men det har bara hänt någon enstaka gång):

 

Dagarna innan upptagning, höst:

- Tvätta båten noga på utsidan

- Ev. byta olja och filter (vissa byter jag vartannat år)

- Töm färskvattensystemet, stäng av el till VVB

- Se till att toatanken är tömd och genomspolad !

 

Upptagningsdagen:

- Spola av botten

- Vinterkonservera motor, toa, AC m.m.

- Få båten inkörd i båthuset innan alla går hem

 

Närmaste veckorna efter upptagning:

- Polera och vaxa båten (väljer dagar med vettig temperatur)

- Städa ur, ta med sängkläder hem, sätt in torrbollar, stäng till

 

Under vintern:

- Ladda batterierna 1-2 ggr

 

Våren, före sjösättning:

- Bättra bottenmålning - om det behövs

- Ev. lägga ett lager till på taket om jag ids

- Fixa andra småsaker, nu när inspirationen kommer tillbaka

 

Sjösätta !

 

Edit:

Ja, "vaxet" är i alla fall för mig i första hand för att skydda mot oxidation, i synnerhet på taket. Har provat mycket med olika resultat men kör numera med bilrekondprodukter som jag tycker är bäst. Om man sedan vill kalla det "för syns skull" är ju en definitionssak, oxidation och matthet påverkar ju i och för sig inte mer än utseendet.....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lättja och tips från bhemac att använda elektrisk avfuktare har gjort att vi lämnar kvar i stort set allt i båten.

 

Veckan före upptagning kör vi avfuktare i en någorlunda tätad båt och så fortsätter vi en vecka efter upptagning. Då är vi nere i 55 % RF ungefär.

 

Sedan in med hemmagjorda torrbollar av sommarvägsalt, durkslag och hink.

 

Ev. kör vi några dagar elektrisk avfuktning under vintern om det behövs, men...

normalt verkar vi klara oss under 75 % RF hela vintern även om vi är i båten och jobbar ibland.

 

När vägsaltet är slut ska vi pröva kattsand istället. Inte vanlig kattsand utan den som innehåller silikagel. Tanken är att strö ut kattsanden på plast över en relativt stor yta.

 

När kattsanden är "förbrukad" kan man torka den i ugnen och använda den igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Veckan före upptagning kör vi avfuktare i en någorlunda tätad båt och så fortsätter vi en vecka efter upptagning. Då är vi nere i 55 % RF ungefär.

 

Har inte de flesta avfuktare någon sensor så man helt enkelt kan låta dem stå på hela vintern och så går de bara när luftfuktigheten är över en viss nivå? Eller behöver man köpa någon speciell modell då?

 

Jag har fram tills nu kört med kristallkattsand. Funkar bra men blir ju så himla dammigt av det bara. Så jag tänkte investera i en avfuktare, sitter precis och funderar på vilken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Har inte de flesta avfuktare någon sensor så man helt enkelt kan låta dem stå på hela vintern och så går de bara när luftfuktigheten är över en viss nivå?

Jo men man kan behöva en termostat, onödigt att köra avfuktaren när det är under +5°C när den ändå inte gör någon nytta.

En sorptionsavfuktare är bättre men betydligt dyrare.

Kör man en vanlig avfuktare ordentligt i samband med upptagningen så får man bort mycket fukt och då räcker det med några hemmagjorda torrbollar för att underhålla. Eller att man håller ett par grader varmt ombord.

Jag övervakar luftfuktighet mm med en NETATMO station och använder en Sonoff fjärrströmbrytare  som termostat. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Jo men man kan behöva en termostat, onödigt att köra avfuktaren när det är under +5°C när den ändå inte gör någon nytta.

 

Aha, och de har inte inbyggd termostat alltså? Hade ju varit vettigt annars, så man slapp mecka med fler prylar. Sitter nu och försöker fundera på vad det egentligen är för skillnad mellan en avfuktare för en dryg tusenlapp och en för det tredubbla eller mer...

 

(förlåt förresten, känns som att jag hijackade den här tråden lite. Men det är ju åtminstone lite relaterat till ämnet 😋)

 

edit: Har forskat lite och t ex denna har ju inbyggd termostat så den bara kör över +5 grader. Känns som en bra produkt spontant...

Redigerad av DanielMalmgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

edit: Har forskat lite och t ex denna har ju inbyggd termostat så den bara kör över +5 grader. Känns som en bra produkt spontant...

Verkar vettig, säkert bra. Förr hade jag en termostat i en burk på sladden, det gick det också. Alla som testat att avfukta med avfuktare är nöjda, bara det att man slipper bära ut dynor mm är värt en del del. På våren är det fräscht ombord. Man kan kolla på papper som legat kvar ombord, helt torra.

I vintras mätte jag strörmförbrukningen men jag hade även lite värme så lite svårt att räkna ut men någonstans runt 50 kWh/månad.

Ett tips är att skaffa en enkel hygrometer så man kan se hur fuktigt det är ombord, entingen en som sitter synligt i ett fönster eller en fjärrvariant, då behöver man inte ens gå ur bilen.

 

PS Avfuktaren är också väldigt användbar när man ska måla eller tapetsera om hemma!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

 

Aha, och de har inte inbyggd termostat alltså? Hade ju varit vettigt annars, så man slapp mecka med fler prylar. Sitter nu och försöker fundera på vad det egentligen är för skillnad mellan en avfuktare för en dryg tusenlapp och en för det tredubbla eller mer...

 

(förlåt förresten, känns som att jag hijackade den här tråden lite. Men det är ju åtminstone lite relaterat till ämnet 😋)

 

edit: Har forskat lite och t ex denna har ju inbyggd termostat så den bara kör över +5 grader. Känns som en bra produkt spontant...

Woods brukar vara helt okej.

Vi köpte den billigaste de hade, 900:- kronor.

Då fick man ingen styrning alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte klargöra lite vad jag menar med att man polerar och vaxar för syns skull. Visst kan vaxet skydda en del mot oxidation. Men att man inte får oxidation beror ju i betydligt högre grad på att man polerar bort den innan man vaxar regelbundet, så man hinner inte se oxidationen innan man avlägsnar den. 

 

Om du jämför en båt som varje år i 30år har polerats och vaxats, jämfört med en identisk båt som endast polerats och vaxats en enda gång, nämligen alldeles nyss, övriga 30 år har den lämnats orörd. Då är det betydligt mer gelcoat kvar på den som bara polerats en gång. 

 

Skav och nötande är ju det som i praktiken förstör gelcoaten med tiden när glasfibern tids nog tittar igenom någonstans. En gelcoat som är tokmatt av oxidation däremot kan alltid poleras upp till nyskick igen om den är skadefri i övrigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte alls med, även om jag respekterar att man lägger tiden på olika saker.

 

Jämför bilrekond som MrCap, DITEC o.s.v. Hur skulle det se ut efter 10 år om man polerade bort lite lack varje gång ?  Jo, för man skall inte behöva polera bort en bit gelcoat/lack varje gång (om man inte gör tokfel), man polerar bort resterna av förra omgångens vax/lackförsegling.

 

Min båt är numera - tack vare den skyddande effekten - aldrig oxiderad/matt så jag behöver polera upp glansen varje år. Räcker med lite lätt polish för att avlägsna resterna som är kvar, och sedan lägga på nytt. Friborden räcker att göra vart 3:e-5:e år.

 

I ditt 30-årsexempel jämför du en båt som hållits snygg varje säsong i 30 år med en som sett matt och bedrövlig ut lika länge. Visserligen lär kanske tjockleken på gelcoaten vara lite större på den "misskötta" efter dessa 30 år, men kvaliteten (porer o.s.v.) lär vara så dålig att den kräver bortpolering av tämligen mycket innan den når upp till samma nivå som den som fått årligt polerade/vaxade. Kanske t.o.m. aldrig går att få lika bra oavsett. För vaxet fyller ju också igen småojämnheter som annars blir grogrund för större ojämnheter.

 

(Ursäkta TS om denna sidodiskussion blev lite för OT)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev IngemarE:

Håller inte alls med, även om jag respekterar att man lägger tiden på olika saker.

 

Jämför bilrekond som MrCap, DITEC o.s.v. Hur skulle det se ut efter 10 år om man polerade bort lite lack varje gång ?  Jo, för man skall inte behöva polera bort en bit gelcoat/lack varje gång (om man inte gör tokfel), man polerar bort resterna av förra omgångens vax/lackförsegling.

 

Min båt är numera - tack vare den skyddande effekten - aldrig oxiderad/matt så jag behöver polera upp glansen varje år. Räcker med lite lätt polish för att avlägsna resterna som är kvar, och sedan lägga på nytt. Friborden räcker att göra vart 3:e-5:e år.

 

I ditt 30-årsexempel jämför du en båt som hållits snygg varje säsong i 30 år med en som sett matt och bedrövlig ut lika länge. Visserligen lär kanske tjockleken på gelcoaten vara lite större på den "misskötta" efter dessa 30 år, men kvaliteten (porer o.s.v.) lär vara så dålig att den kräver bortpolering av tämligen mycket innan den når upp till samma nivå som den som fått årligt polerade/vaxade. Kanske t.o.m. aldrig går att få lika bra oavsett. För vaxet fyller ju också igen småojämnheter som annars blir grogrund för större ojämnheter.

 

(Ursäkta TS om denna sidodiskussion blev lite för OT)

Håller med!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm jo man kan ju resonera så med och jag måste tillägga att även jag polerar och vaxar, vartannat år. Men jämförelsen med billack haltar lite då billack är hård som glas och gelcoat mjuk som smör för att överdriva lite. Gelcoat är därför oerhört mycket tjockare så det tål ändå många poleringar. Men att polera utan att avlägsna någon gelcoat alls verkar rätt orimligt tycker jag. Det ska vara för hand utan maskin då, men det skulle jag nog snarare kalla för tvätt än polering.  

Billack däremot ska ju inte avlägsnas alls vid polering, den är ju som sagt hård. 

 

Min poäng kvarstår dock, att man polerar för syns skull. Är gelcoaten oxiderad skadar det inte, det ser bara illa ut, oxiden kan poleras bort när man har lust, till våren eller om 30 år. 

Det som förstör båten till den grad att man till slut målar/lackar eller lägger på ny gelcoat är ju repor, skav och andra skador från bryggor, stenar, presseningar eller kanske ett misstag med polermaskinen. 

 

Ps. Har du en alubåt är det direkt olämpligt att polera, då det är oxidskiktet som skyddar båten från korrosion. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev mikael_matsson:

Men jämförelsen med billack haltar lite då billack är hård som glas och gelcoat mjuk som smör för att överdriva lite.

- - - - - -

Min poäng kvarstår dock, att man polerar för syns skull

Varifrån har du fått att billacken är hård som glas och gelcoaten så mjuk ?  Enligt min egna erfarenhet (samt inte minst bilrecondarna jag anlitat) är det snarare tvärtom. I synnerhet om man får upp temperaturen lite vid polering blir billacken mjuk. I värsta fall för mjuk. I synnerhet de nyare vattenbaserade lackerna.

Tvåkomponenthärdplasten (=gelcoaten) är däremot mer svårpolerad just p.g.a. sin hårdhet och kräver ofta lite andra medel och metoder.

 

Men om det bara är för syns skull - håller du alltså inte heller med om att gelcoaten kan behöva försegling av alla smågropar och fuligheter för att inte bli oåterkalleligt risig på sikt (inte bara oxiderad) ?  Men, visst båten kommer inte sjunka så i princip är det ju för syns skull. Men den kan troligen inte putsas upp till samma skick som den omhändertagna efter 30 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelcoat är inte speciellt hård, repas lätt. Vill man ha ett skrov som är mera reptåligt så brukar man  härdlacka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kräver andra medel och metoder (i princip rubbing istället för polish) just för att man behöver avverka lite gelcoat för att göra skillnad, för att den är tjock och mjuk (säkert det din recondare menar). Den behöver inte lika mycket värme som billack för att "mjukna" till polerbarhet är min erfarenhet, men det är ju lite svårare att avgöra då man polerar gelcoat med mycket grövre medel i regel. 

Men den är å andra sidan många gånger tjockare, tänk millimeter istället för micrometer. Så den tål många avverkningar, eller färre men grövre om man så vill. Många djupa repor kan du ju sandpappra rätt grovt, finslipa, sedan polera och få  fram en ny gelcoatyta. Helt omöjligt på billack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips, väldigt intressanta diskussioner!

För tillfället ser planen för vår öppna styrpulpet ut som följer.

Höst:

1. Spola av med högtryckstvätt, inget schampo eller liknande. 

2. Skrapa havstulpaner

3. Tvätta vattenlinjen med något vattenlinjetvätt-medel

 

Vår:

1. Schamponera och tvätta in/utvändigt

2. Här är jag mer osäker. Biltema rekommenderar (https://www.biltema.se/guider/bat/varda-din-bat--sa-gor-du/) rubbing, polish och vax i den ordningen. Behövs verkligen alla de produkterna och vad gör de? Jag var lite inne på att tvätta med schampo och sedan vaxa, men det kanske är naivt att tro att det räcker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grovleken mellan rubbing och polish brukar kallas för cleaner eller liknande. Jag polerar med det, sedan vax. Vill du ha utställningsglans går du på med polish också före vaxet, var det 30 år sedan senaste poleringen kan du få börja med rubbing.

Senast köpte jag 3M och deras motsvarighet till sonax cleaner kallas fine rubbing, så den kör jag nu och tycker den är lagom. 

 

Biltemas fälgtvätt är bra som vattenlinjetvätt. Det är en färdigblandad oxalsyra helt enkelt. 

Viktigt att du lägger på den eller annan vattenlinjetvätt på torr båt. Det funkar genom att ha lågt pH-värde. Vatten höjer pH så den tappar omedelbart effekt om den läggs på blöt båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så med andra ord borde det vara lugnt att köra tvätt och sedan vax om jag vill ha en fin, ren båt som glänser men som inte behöver agera spegel? 😁

 

Har någon av er erfarenhet av Biltemas båtvårdsprodukter? Jag lutar åt att testa deras vattenlinjerengöring, schampoo samt vax..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaa.. Jag är väl ingen förespråkare för att vaxa utan att polera först. Man vaxar bara fast skiten hårdare och risken är stor att det blir flammigt och flottigt. 

Vax ger ingen glans i sig själv, det gör poleringen. Vaxet är bara smutsavvisande och bromsar oxideringen så det tar lite längre tid innan det blir matt igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev nils_e:

Ok, så med andra ord borde det vara lugnt att köra tvätt och sedan vax om jag vill ha en fin, ren båt som glänser men som inte behöver agera spegel? 😁

 

Det står ju cleaner sen vax, inte tvätt o vax.

 

Polera gör jag för att få båten ren, inte för att få den blank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad förvirrat allt blev nu... Är det namnet cleaner som ställer till det kanske. 

Det vore lättare om det fanns en branchstandard som på slippapper för att bestämma grovleken på polermedlen. Men det finns inte så vi listar upp hittepånamnen i grovleksordning istället:

 

1: Rubbing i pastaform/lera = Supergrov, på riktigt matt yta. 

 

2: Rubbing flytande = Grov, används bara vid väldigt matt billack, men mer på slentrian på gelcoat då det finns så mycket att ta ta av. 

 

3: Cleaner / fine rubbing / m.fl hittepånamn = mellan grov och fin. 

 

4: Polish = fin

 

Sen har vi vax, som är konstruerat för att inte ha någon polerande effekt alls. Det är halt så polerhättan snarare "vattenplanar" uppepå ytan än att polera av den. 

Men det ger ju en viss "wetlook" även på en matt yta och täpper igen porerna, så visst det kan se blankare ut. Men sällan med ett snyggt blänk om du inte polarat med polermedel först. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev mikael_matsson:

...

Sen har vi vax, som är konstruerat för att inte ha någon polerande effekt alls. Det är halt så polerhättan snarare "vattenplanar" uppepå ytan än att polera av den. 

Men det ger ju en viss "wetlook" även på en matt yta och täpper igen porerna, så visst det kan se blankare ut. Men sällan med ett snyggt blänk om du inte polarat med polermedel först. 

Vax ger en fin lyster i sådär 7 dagar om man inte polerat först 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...