Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
SiggeSven

Nordstar Patrol 24

Rekommendera Poster

Undrar om någon som har en Nordstar Patrol 24 kan dela med sig om hur ni pallar upp båten på vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev SiggeSven:

Undrar om någon som har en Nordstar Patrol 24 kan dela med sig om hur ni pallar upp båten på vintern.

Jag har ingen sådan båt men en liknande något längre 29ft båt, men generellt för dessa båttyper är att man ställer bockar under skrovet i höjd med motorns aktre och främre motorfästen samt en bock under förskeppet. Jag har Tyresöbockar x 3 faktiskt, även en midskepps, samt en trefotsbock i fören. En 24ft båt nöjer sig med två ordentliga bockar samt någonting enklare under förskeppet.

Det är viktigt att man stöttar skrovet där tyngden från motorn är som störst. Och det gäller ju samma princip för alla planande/halvplanande motorbåtar med motorn långt bak i skrovet.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Kolla med Press och son, förslag Nord Star  . De verkar reommendera 2 bockar.

Säkert bra! men ställ även dit en enkel träbock under fören. 10.080 kr, tja vem har sagt att det är billigt att vara båtägare. Tyresöbocken kostar 3185 kr stycket. hos Seasea.

 

Min båt står ju på någonting som mest av allt liknar, men inte helt, en "gräsmatta", det är snett och vint, hår packad göteborgslera under den sandblandade jorden, så jag säkrade upp med tre bockar och då en trefot under fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som dom andra skriver, så stod min NordStar 24 på en bock bake under motorns (VP D4) tyngd och en "mitt bock" av battingar under fören. Bocken bak var hemmatillverkad efter bottnets V-vinkel så att tyngden var jämt fördelad, men mest förståss rakt ned under motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har min Bella Falcon 26 (2,8 ton) på 2 bockar ifrån Press & Son. I aktern står bocken rakt under motorn. Underlaget är asfalt. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...