Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ToF

Oljeläckage mellan motor och backslag Md7b

Rekommendera Poster

Hej

Jag har problem med oljenivån i både motor och backslag. Det sjunker i backslaget och stiger i motorn. Borde inte oljetrycket göra tvärt om om någon packbox är dålig? Eller är det troligare att det läcker in diesel i motoroljan och att backslaget läcker ut? På ett par fisketurer får jag pumpa över olja från motorn till backslaget. Oljan ser ok ut och motorn går bra med ok oljetryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är två packboxar mellan motor och backslag; en på motorns utgående axel och en på backslagets axel. Olja som läcker ut borde hamna i utrymmet mellan motor och backslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl inget separat utrymme mellan motor och backslag? ”Väggen” sitter väl i backslaget, dvs man måste tömma motorn på olja m man monterar av backslaget.

Frågeställningen är om det kan läcka olja från backslaget in i motorn? Borde inte oljetrycket hindra det? Det är kanske bara en tillfällighet att oljenivån sjunker i backslaget när den stiger i motorn. Problemet är kanske istället att diesel läcker ini motoroljan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde gå att kontrollera detta genom att hälla spårvätska backslagets olja och sen kontrollera om den dyker upp i motoroljan.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla upp det imorgon. Det är ju värdefullt att kunna lokalisera felet utan att göra onödigt arbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öööööh... Det lär ju knappast finnas tryck i vare sig vevhus eller backslag, om det är en fyrtaktsmotor. 

 

Kul med nya teorier...

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör således vara fullt möjligt att det kan läcka från backslaget ini motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I backslagets ingående axel sitter en plastpropp som bara är intryckt i hålet. Proppen har ett O-ringsspår med en O-ring som ska täta. I tidiga backslag var proppen i aluminium, men sedan blev den gjord av plast. Det är vanligt att plastproppen blir deformerad med tiden, så att backslagsoljan läcker in i vevhuset. Det kan också vara O-ringen som har gått av. Det är lätt fixat, men man måste skruva bort backslaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det svaret. Då ska jag kolla med spårvätska att det verkligen läcker den vägen. Sedan får det bli ett vinterjobb efter hummerfisket att fixa backslaget. Jag får fortsätta pumpa över olja mellan motor och backslaget så länge ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev ToF:

Det finns väl inget separat utrymme mellan motor och backslag? ”Väggen” sitter väl i backslaget, dvs man måste tömma motorn på olja m man monterar av backslaget.

Fel av mig. Tänkte på annan motor. Sorry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...