ToF 0 Postad 1 September , 2019 Hej Jag har problem med oljenivån i både motor och backslag. Det sjunker i backslaget och stiger i motorn. Borde inte oljetrycket göra tvärt om om någon packbox är dålig? Eller är det troligare att det läcker in diesel i motoroljan och att backslaget läcker ut? På ett par fisketurer får jag pumpa över olja från motorn till backslaget. Oljan ser ok ut och motorn går bra med ok oljetryck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 1 September , 2019 Det är två packboxar mellan motor och backslag; en på motorns utgående axel och en på backslagets axel. Olja som läcker ut borde hamna i utrymmet mellan motor och backslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ToF 0 Postad 1 September , 2019 Det finns väl inget separat utrymme mellan motor och backslag? ”Väggen” sitter väl i backslaget, dvs man måste tömma motorn på olja m man monterar av backslaget. Frågeställningen är om det kan läcka olja från backslaget in i motorn? Borde inte oljetrycket hindra det? Det är kanske bara en tillfällighet att oljenivån sjunker i backslaget när den stiger i motorn. Problemet är kanske istället att diesel läcker ini motoroljan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 298 Postad 1 September , 2019 Det borde gå att kontrollera detta genom att hälla spårvätska backslagets olja och sen kontrollera om den dyker upp i motoroljan. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ToF 0 Postad 1 September , 2019 Ska kolla upp det imorgon. Det är ju värdefullt att kunna lokalisera felet utan att göra onödigt arbete. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 007 Postad 1 September , 2019 (redigerade) Öööööh... Det lär ju knappast finnas tryck i vare sig vevhus eller backslag, om det är en fyrtaktsmotor. Kul med nya teorier... Redigerad 1 September , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ToF 0 Postad 1 September , 2019 Det bör således vara fullt möjligt att det kan läcka från backslaget ini motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 498 Postad 2 September , 2019 I backslagets ingående axel sitter en plastpropp som bara är intryckt i hålet. Proppen har ett O-ringsspår med en O-ring som ska täta. I tidiga backslag var proppen i aluminium, men sedan blev den gjord av plast. Det är vanligt att plastproppen blir deformerad med tiden, så att backslagsoljan läcker in i vevhuset. Det kan också vara O-ringen som har gått av. Det är lätt fixat, men man måste skruva bort backslaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ToF 0 Postad 2 September , 2019 Tack för det svaret. Då ska jag kolla med spårvätska att det verkligen läcker den vägen. Sedan får det bli ett vinterjobb efter hummerfisket att fixa backslaget. Jag får fortsätta pumpa över olja mellan motor och backslaget så länge .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 2 September , 2019 18 timmar sedan skrev ToF: Det finns väl inget separat utrymme mellan motor och backslag? ”Väggen” sitter väl i backslaget, dvs man måste tömma motorn på olja m man monterar av backslaget. Fel av mig. Tänkte på annan motor. Sorry Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser