Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
MAWIMAWI

Köpa motorbåt, vilken? Nybörjare

Rekommendera Poster

Hej! Postade detta tidigare, men det står att jag inte lagt upp något, sorry om jag nu råkar att dubbelposta. 

 

Vi har länge funderat på att köpa motorbåt och har nu bestämt oss för att köpa. Men när man går in på blocket och tittar utan några som helst kunskaper om någonting gällande båttyper, motorer etc så är det en total djungel. 

 

Är det generellt sett smart att köpa nu under hösten eller ska man vänta till säsongen drar igång nästa år?

 

Hoppades därför att detta forum kan styra oss rätt i vad vi söker. Vi vill lägga cirka 150 000 kr, kan eventuellt tänka oss lite mer om det ger oss väsentligt mycket mer och mindre om det finns bra alternativ i en lägre prisklass. Tanken är att vi ska kunna åka ut, 2 vuxna, 1 barn och 1 hund på dagsturer för att bada, fiska och ha allmänt mysigt och kul. Vad som är viktigt är att krånglet är minimalt, därför kanske vi hellre köper en helt ny eller nästan ny båt. Vi vill inte lägga en massa tid på reparationer och problem, saker dyker såklart alltid upp men vi vill minimera risken. Hade varit trevligt om man kunde sova i båten, men inget krav då det säkert aldrig skulle användas. Men en matplats hade absolut varit bra. 

 

Tack på förhand! :)

Matilda & Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken fart har ni tänkt er att båten ska framföras i. Lite avgörande för båttyp. 

Sedan har ni hund och barn. Kan då vara bra att det finns skugga i båten. En fin sommardag blir väldigt varmt på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Gelis:

Vilken fart har ni tänkt er att båten ska framföras i. Lite avgörande för båttyp. 

Sedan har ni hund och barn. Kan då vara bra att det finns skugga i båten. En fin sommardag blir väldigt varmt på sjön.

 

Tack för ditt svar! Vi vill inte puttra fram, utan gärna lite fart. Vet tyvärr inte vad fart betyder i knop ;) Vad skulle du rekommendera?

Det låter absolut bra med skugga, det hade vi inte ens tänkt på! Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då pratar vi i princip om en planande båt, farter runt 20 knop.

Sedan kommer då nästa fråga i vilka vatten kommer ni att köra. Lugna vatten inomskärs eller mera öppna fjärdar. 

Ska man ge sig ut på lite större vatten så är min övertygelse att minst en sexmeters båt för att det ska bli en någorlunda trevlig upplevelse om det blåser upp lite.

 

Nästa fråga är ju inombordare eller utombordare. Bägge har sina för o nackdelar.

 

Något annat att fundera på är hur tänker ni sjösätta, själva eller låta en marina sköta den delen.

Också lite avgörande vilken typ av båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och har ni båtplats? Isåfall hur stor? 

Har ni inte båtplats, vilka platser finns att tillgå där ni bor? 

Är vinterförvaringen löst? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är supernöjda med vår Ryds 548 Sport (https://ryds.se/catalog/products/ryds-548-sport), en båt som ni kan få om ni lägger till några tiotusingar. Vi är två vuxna och två barn och storleken är perfekt för vår del. Vår båt är extrautrustad med ett avtagbart bord i fören och en extra ”soffa” på babordssidan. Vi sitter enkelt tre vuxna plus två barn runt bordet med denna soffa. När jag tittade var det den mest bränslesnåla båten jag kunde hitta i den storleksklassen. Enda nackdelen jag kan tänka på är att den är bränslesnål på grund av sin låga vikt vilket i lite blåsigare förhållanden gör att den kan uppfattas som något stötig. Det är dock sällan/aldrig jag störs av det. Höga fribord och trygghetskänsla samtidigt som båten känns sportig och responsiv i svängar och upp i plan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev coppertail:

Och har ni båtplats? Isåfall hur stor? 

Har ni inte båtplats, vilka platser finns att tillgå där ni bor? 

Är vinterförvaringen löst? 

Det är med dessa funderingar man skall börja att planera.

En trailerbar båt är ju då lättare att ta hand om på hösten om man har någon plats att ställa den på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev det massa motfrågor men det är ingen som menar något ont i det, fast det kanske upplevs som mothugg.

Om ni kan svara på dessa frågor så blir det lättare att föreslå båttyper. Om man inte vet grundförutsättningarna så blir det nästan som Blocket, massa olika förslag som egentligen inte har någon relevans för eran del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-01 vid 13:37 skrev Gelis:

Ok, då pratar vi i princip om en planande båt, farter runt 20 knop.

Sedan kommer då nästa fråga i vilka vatten kommer ni att köra. Lugna vatten inomskärs eller mera öppna fjärdar. 

Ska man ge sig ut på lite större vatten så är min övertygelse att minst en sexmeters båt för att det ska bli en någorlunda trevlig upplevelse om det blåser upp lite.

 

Nästa fråga är ju inombordare eller utombordare. Bägge har sina för o nackdelar.

 

Något annat att fundera på är hur tänker ni sjösätta, själva eller låta en marina sköta den delen.

Också lite avgörande vilken typ av båt.

 

Tack för info :)  jag tror lugna vatten, men vi har inte bestämt det ännu. Vi vill att själva hanteringen av båten ska vara så smidig som möjligt. Är en utombordare bättre då? Vad är nackdelarna?

Oj, mycket att tänka på! Om vi hade kunnat lösa det själva så hade det nog varit det bästa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev coppertail:

Och har ni båtplats? Isåfall hur stor? 

Har ni inte båtplats, vilka platser finns att tillgå där ni bor? 

Är vinterförvaringen löst? 

Ingen båtplats än, men tänker att det borde vara relativt lätt. Vi bor i Borås/Göteborg, känns som att det finns mycket att välja på här men det kanske är svårare än vad jag tror? Har inte kommit så långt än, men vi kanske borde ta en titt på det. Tur att jag frågade här på forumet, det är så mycket man aldrig ens har funderat på som ni som erfarna tycker är en självklarhet! ;) Vinterförvaring är löst, vi har en lokal. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev nils_e:

Vi är supernöjda med vår Ryds 548 Sport (https://ryds.se/catalog/products/ryds-548-sport), en båt som ni kan få om ni lägger till några tiotusingar. Vi är två vuxna och två barn och storleken är perfekt för vår del. Vår båt är extrautrustad med ett avtagbart bord i fören och en extra ”soffa” på babordssidan. Vi sitter enkelt tre vuxna plus två barn runt bordet med denna soffa. När jag tittade var det den mest bränslesnåla båten jag kunde hitta i den storleksklassen. Enda nackdelen jag kan tänka på är att den är bränslesnål på grund av sin låga vikt vilket i lite blåsigare förhållanden gör att den kan uppfattas som något stötig. Det är dock sällan/aldrig jag störs av det. Höga fribord och trygghetskänsla samtidigt som båten känns sportig och responsiv i svängar och upp i plan.

Tack för tipset! Den såg jättefin ut :) bra att den är bränslesnål, det är ett plus! Köpte ni den ny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är med dessa funderingar man skall börja att planera.

En trailerbar båt är ju då lättare att ta hand om på hösten om man har någon plats att ställa den på.

Ja, jag börjar förstå det. Jag tänkte att om vi hittar båten så löser sig allt annat men vi får börja i andra änden ;)  tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Gelis:

Nu blev det massa motfrågor men det är ingen som menar något ont i det, fast det kanske upplevs som mothugg.

Om ni kan svara på dessa frågor så blir det lättare att föreslå båttyper. Om man inte vet grundförutsättningarna så blir det nästan som Blocket, massa olika förslag som egentligen inte har någon relevans för eran del.

Nej absolut inte, vi är tacksamma för alla frågor :) Det är ju precis detta vi efterfrågade! Men vi bör egentligen ta reda på vart vi skulle kunna få båtplats till en början då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MAWIMAWI:

Ingen båtplats än, men tänker att det borde vara relativt lätt. Vi bor i Borås/Göteborg, känns som att det finns mycket att välja på här men det kanske är svårare än vad jag tror? Har inte kommit så långt än, men vi kanske borde ta en titt på det. Tur att jag frågade här på forumet, det är så mycket man aldrig ens har funderat på som ni som erfarna tycker är en självklarhet! ;) Vinterförvaring är löst, vi har en lokal. 

Bor själv i göteborgstrakten, kötider till Grefabs hamnar hittar ni här https://goteborg.se/wps/portal/start/kultur-och-fritid/fritid-och-natur/friluftsliv-natur-och/fritidsbat-batplats-gasthamnar/du-som-vill-ansoka-om-batplats-eller-vinterplats/kotider-for-batplats/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziTYzcDQy9TAy93f0D3AwCLYzcLJzd3Y2D3U30wwkpiAJKG-AAjgb6BbmhigBi8WTP/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

Det brukar finnas en del som hyr ut i andrahand på blocket varje år.
sen finns ju privata marinor men inte heller så himla lätt heller att ha koll på.

Lycka till:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gullholmarn:

Bor själv i göteborgstrakten, kötider till Grefabs hamnar hittar ni här https://goteborg.se/wps/portal/start/kultur-och-fritid/fritid-och-natur/friluftsliv-natur-och/fritidsbat-batplats-gasthamnar/du-som-vill-ansoka-om-batplats-eller-vinterplats/kotider-for-batplats/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziTYzcDQy9TAy93f0D3AwCLYzcLJzd3Y2D3U30wwkpiAJKG-AAjgb6BbmhigBi8WTP/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

Det brukar finnas en del som hyr ut i andrahand på blocket varje år.
sen finns ju privata marinor men inte heller så himla lätt heller att ha koll på.

Lycka till:)

 

Brukar vara lättast att få plats i björlanda, dels för hamnen är större, dels för den är längre bort från Gbg. Vad jag fått höra finns det lediga platser där. Kolla karta över var de olika hamnarna är. Är ju frågan om hur lätt det går komma dit för er samt närheten till den skärgården ni vill åka i. Ni har ju även trängselskatten att ha hänsyn till. Åker ni en 40 så kommer ni till bl.a fiskebäck och hinsholmskilen utan att betala trängselskatt men inte till björlanda och Torslanda lagun. Vi är många som börjat i björlanda och sen stått på kö för annan hamn. Sen finns det ju även privata bolag och föreningar som har bryggor. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-01 vid 11:23 skrev Gelis:

Vilken fart har ni tänkt er att båten ska framföras i. Lite avgörande för båttyp. 

Sedan har ni hund och barn. Kan då vara bra att det finns skugga i båten. En fin sommardag blir väldigt varmt på sjön.

Båt med kapell eller ruff för skugga är inte fel, eller så kallad biminitop för skugga. Det går ju även montera fäste för parasoll på räcken som båtar ofta har och på så sätt få lite skydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ni åka utanför Gbg är det ofta lite krabb sjö och lite längd på båten ökar komforten. Som skrivits tidigare gärna över 6 meter även om jag åkt med både fem och 5,5 metersbåtar runt Gbg. Men man får ta med det i beräkningen att det hoppar mera eller avstå vissa dagar.

Jag skulle nog föreslå utombordare då det är enkelt och sköta och hantera. Visserligen större stöldrisk men förvarar ni den vettigt så. 

Med en skaplig båtvagn tar ni lätt upp och ner båten själva. 

Jag började med styrpulpetbåt och ångrar inte det, lätt att hantera, rimliga kostnader och roligt att köra. Sen efter några år så har man kanske fått känsla för om det är rätt eller om man vill ha annat och kanske så fall vad. Känner ni redan nu att övernattning är aktuellt så är det väl dc, wa, ht som är vettigt tror jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni ställer er i kö hos grefab nu det närmaste bör ni utan problem få båtplats i Björlanda Kile till nästa säsong. Tänk dock på att utöver säsongsavgiften behöver ni betala in en deposition, för mig med en 7,1x2,5m båt låg den på 15kkr.

 

Hyr istället i andrahand då jag hellre lägger de pengarna på båten nu de första säsongerna, dessutom verkar det vara många som hyr ut sina platser så man kan ha sin båt även i hamnarna med lång väntetid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Blocket finns det en och annan båtplats, både som förstahand och andrahand, kolla där. 

Många privata hamnar vill ha en ganska saftiga insatser eller depositionen. Jag lämnade en sådan plats i Bjöla, Näset. Det tog minst sex månader innan jag fick tillbaka mina pengar. Kolla med Näsets båthamn, dom brukar ha lediga platser. 

Sedan finns det en hamn i Nordre Älv, vid Kornhall som emellanåt har lediga platser. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte dämpa köpglädjen men vill ändå dela med mig av mina erfarenheter av samma situation. Min budget var dock halva mot din men det spelar mindre roll. Min spaning är att barn och hundar sällan gillar fart. Mitt tips är att låna/hyra och testa lite först.

 

Jag köpte båten på bilden vilket innebär att man marschar runt i 25 knop. Min då fyraårige son satt t ex i sin mors knä då båten dunsade mot en våg och han skallade kartbordet.  Slutåkt den sommaren. Motorn är tyst och fin, tycker jag, men barnen tyckte ljudet var skrämmande. Nu är han 12 och älskar att åka båt. Så allt har sin tid, ta reda på vad ni behöver så att ni inte köper något som inte passar er på riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Gullholmarn:

Bor själv i göteborgstrakten, kötider till Grefabs hamnar hittar ni här https://goteborg.se/wps/portal/start/kultur-och-fritid/fritid-och-natur/friluftsliv-natur-och/fritidsbat-batplats-gasthamnar/du-som-vill-ansoka-om-batplats-eller-vinterplats/kotider-for-batplats/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziTYzcDQy9TAy93f0D3AwCLYzcLJzd3Y2D3U30wwkpiAJKG-AAjgb6BbmhigBi8WTP/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

Det brukar finnas en del som hyr ut i andrahand på blocket varje år.
sen finns ju privata marinor men inte heller så himla lätt heller att ha koll på.

Lycka till:)

 

Tack för länken! :) Hade ingen aning om hur galet långa kötider som finns. Men då finns det säkert alternativ på blocket under tiden som man står i kö på Grefab! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev M__G:

Brukar vara lättast att få plats i björlanda, dels för hamnen är större, dels för den är längre bort från Gbg. Vad jag fått höra finns det lediga platser där. Kolla karta över var de olika hamnarna är. Är ju frågan om hur lätt det går komma dit för er samt närheten till den skärgården ni vill åka i. Ni har ju även trängselskatten att ha hänsyn till. Åker ni en 40 så kommer ni till bl.a fiskebäck och hinsholmskilen utan att betala trängselskatt men inte till björlanda och Torslanda lagun. Vi är många som börjat i björlanda och sen stått på kö för annan hamn. Sen finns det ju även privata bolag och föreningar som har bryggor. 

Vi kan ingenting om skärgården, så vet inte vilka delar vi vill åka i. Det får vi nog utforska och känna efter när vi väl har båten, haha! :) Men då låter det som att det kan vara bra att börja i Björlanda och sen utforska lite vart vi skulle vilja ha plats när vi har koll på läget! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev M__G:

Båt med kapell eller ruff för skugga är inte fel, eller så kallad biminitop för skugga. Det går ju även montera fäste för parasoll på räcken som båtar ofta har och på så sätt få lite skydd.

Ja, jag försöker att titta på båtar som redan har detta installerat. Det var ju ett himla bra tips! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev M__G:

Ska ni åka utanför Gbg är det ofta lite krabb sjö och lite längd på båten ökar komforten. Som skrivits tidigare gärna över 6 meter även om jag åkt med både fem och 5,5 metersbåtar runt Gbg. Men man får ta med det i beräkningen att det hoppar mera eller avstå vissa dagar.

Jag skulle nog föreslå utombordare då det är enkelt och sköta och hantera. Visserligen större stöldrisk men förvarar ni den vettigt så. 

Med en skaplig båtvagn tar ni lätt upp och ner båten själva. 

Jag började med styrpulpetbåt och ångrar inte det, lätt att hantera, rimliga kostnader och roligt att köra. Sen efter några år så har man kanske fått känsla för om det är rätt eller om man vill ha annat och kanske så fall vad. Känner ni redan nu att övernattning är aktuellt så är det väl dc, wa, ht som är vettigt tror jag. 

Okej, bra att veta för blocket har ju ett sökfilter med båtens längd. Hade ingen aning om vad jag skulle välja, men det låter ju som att ni är eniga i att den bör vara över 6 meter.

Det låter ju bra, googlade lite och det verkar vara en enkel båt vilket kanske är en bra första båt som du skriver. Nja, jag tror faktiskt inte att några övernattningar skulle bli av;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mellqvist:

Om ni ställer er i kö hos grefab nu det närmaste bör ni utan problem få båtplats i Björlanda Kile till nästa säsong. Tänk dock på att utöver säsongsavgiften behöver ni betala in en deposition, för mig med en 7,1x2,5m båt låg den på 15kkr.

 

Hyr istället i andrahand då jag hellre lägger de pengarna på båten nu de första säsongerna, dessutom verkar det vara många som hyr ut sina platser så man kan ha sin båt även i hamnarna med lång väntetid.

Då gör vi det och ser vad som händer nästa säsong, kanske man hittar något annat, men då har vi eventuellt en säkrad plats. Vi har också tittat lite på andrahands, det är ju inte helt fel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rafto:

Jag vill inte dämpa köpglädjen men vill ändå dela med mig av mina erfarenheter av samma situation. Min budget var dock halva mot din men det spelar mindre roll. Min spaning är att barn och hundar sällan gillar fart. Mitt tips är att låna/hyra och testa lite först.

 

Jag köpte båten på bilden vilket innebär att man marschar runt i 25 knop. Min då fyraårige son satt t ex i sin mors knä då båten dunsade mot en våg och han skallade kartbordet.  Slutåkt den sommaren. Motorn är tyst och fin, tycker jag, men barnen tyckte ljudet var skrämmande. Nu är han 12 och älskar att åka båt. Så allt har sin tid, ta reda på vad ni behöver så att ni inte köper något som inte passar er på riktigt.

Åh nej, vilken otrevlig upplevelse :( Tur att han vågade sig i båten sen igen! ;)Min sambo har haft en ribbåt som gick ganska fort, det var precis i början av vårt förhållande så jag åkte bara med ett par gånger och jag tror inte att han hade den särskilt länge heller. Men då hade vi med oss både hund och barn och det gick bra. Sonen är nu 9 år och älskar när det går fort, hunden kanske får följa med på lugna turer! Tack för att du delade med dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-02 vid 13:47 skrev MAWIMAWI:

Tack för tipset! Den såg jättefin ut :) bra att den är bränslesnål, det är ett plus! Köpte ni den ny?

Nej, vi köpte begagnad. Vill man göra ett klipp så köper man modellen 2016 eller tidigare, de är lite billigare pga annat färgschema på dekalerna - i övrigt är det samma båt om jag förstått det rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...