Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fjallee

Bygga om hytt till öppen båt?

Rekommendera Poster

Hejsan! Då jag vill ha en bowrider men tycker dom är lite dyra så har jag funderat på om man kan bygga en? Om man tar en Ryds camping tex kan man öppna upp där fram? Någon som har erfarenhet av något sånt? Eller vad som krävs för o göra det.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen erfarenhet av att bygga om motorbåtar. Men hur fixat en del plastjobb av liknande slag på segelbåtar. Jag har ingen professionell bakgrund men lever enligt Pippi på "det kan inte vara så svårt". Det är svårt.. inte så att det är omöjligt, men du ska inte räkna med att kunna sälja båten som en bowrider, om ens alls. 

 

Det svåra är att få bra finish ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är enkelt att såga bort det gamla. Sedan beror allt på hur snyggt slutresultat man vill ha. Att få till snygga ytor snabbt kräver erfarenhet och handalag. Att få snygga ytor utan brådska kräver tid och handalag...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en sådan ombyggnad blir båtens ekonomiska värde starkt nedsatt.

Relaterar till en snubbe som byggde om en Uttern 6000 till utpräglad sportfiskebåt med delvis borttaget och delvis förhöjt tak, båten stod osåld i minst tre år, sedan vet jag inte hur det gick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Ryds Camping är ju inte någon särskilt dyr båt om man kollar runt på blocket. Det betyder att man knappast kan sälja sin Ryds och köpa en bowrider för för samma pengar. Bowriders är ju i allmänhet en mycket modernare och mer efterfrågad båttyp än gamla HT-modeller. Det blir alltså en hel del pengar som skall emellan. Har man en båt med bra motor och tid att sätta lite vinterkvällar i garaget på ombyggnaden så tror jag det är ett vettigt alternativ. Klart roligare och mer stimulerande än att glo på Netflix om vinterkvällarna i alla fall 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sitter på en Askeladden av något slag som har en ”fast” sarg med 4 fönster i fören. E inne på samma sak som dig att försöka bygga något åt bowrider stuket. Har redan måttat ut allting och gjort grova ritningar för hur det ska byggas så nu e det bara att vänta på upptagningen å sen börja forma och plasta. Jag har plastat lite tidigare på bilar och det gäller att vara noggrann och låta det ta tid. Hoppas du tar tag i det så får vi jämföra sen😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-31 vid 15:41 skrev Fjallee:

Hejsan! Då jag vill ha en bowrider men tycker dom är lite dyra så har jag funderat på om man kan bygga en? Om man tar en Ryds camping tex kan man öppna upp där fram? Någon som har erfarenhet av något sånt? Eller vad som krävs för o göra det.. 

Erre inte enklare å kolla om nån vill göra tvärtom?

Då kan nk ju byta båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

räddade en sönderkapad yamarin 600 ht  

är nu en snabb styrpulpet till fiske och lite leka

lite förstärkningar gjorda på sidorna då dom gärna blir lite veka när hytten inte binder ihop  dom längre

 

323 (3).jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...