Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
KTS

Albin 82 MS fartproblem

Rekommendera Poster

Hejsan! har skaffat en Albin men får inte till farten.

den har rullfock + stor.

Har seglat IF och andra båtar förut så jag är inte helt grön.

Skotskena för fock slutar vid styrhyttens slut. 30-40 cm bakom sitter vinschen.

Storsegel är lösfotad.  Har talja för att justera bommens läge.

Problem: Får typ en "spinnackerbula" i focken som går från topp och 3-4 meter ned. Dessutom så verkar inte storen vilja ge någon kraft.

På denna länk   https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiauqyv2KzkAhUmx4sKHTgECXgQjhx6BAgBEAI&url=https%3A%2F%2Fwww.boat-specs.com%2Falbin-marine%2Falbin-82-ms&psig=AOvVaw3rMcXjW_igU9aLxU5IvkeF&ust=1567325486646225   ser det ut som att fockskena går 30-40 cm bakom vinsch.

Har Ni några ideer/bilder på Er båt?

Jag börjar bli lite lur på att ...kanske.. är det inte segel för denna båt utan att någon föregående ägare köpt något beg och hängt dit.

albin-marine-albin-82-ms-ext-1.jpg

albin-marine-albin-82-ms-ext-1 MIN BÅT.png

Redigerad av KTS
inlägg bild nr 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är Albin 82 inget fartmonster; att jämföra med IF kommer nog göra dig besviken. Men en bula i focken låter fel; vad är det för storlek på fock (för mig är en fock en 110%-fock, dvs en kryssfock). 

Vid vilka vindar..?

Du har inte en bild på hur det ser ut?

Rent spontant; om focken faller ur i toppen (twistar), så skall du flytta fram skotpunkten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet att Iffen är kanon! har haft L28, Viggen, Kustkryss(mah) så jag är inte helt borta. Även gastat på express.

Storlek på focken: den går nära på ända till texten A(lbin) på bilden.

Twistar: har flyttat och labbat men hittar ingen strömlinjeform.

Om du tittar på bild så ser du att det skotskenan ser ut att gå till framkant akterruff medans min slutar vid ungefär samma läge som focken på bilden. Som jag känner spontant så skulle jag vilja ha en skotskena som är 2- 2,5 meter med flytande vagn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skall tillägga att om båten får bestämma själv så går den upp mot vindögat...faller ner lite...och går upp igen. för mig betyder det att hon är ganska balanserad. Syns ju på vattnet bakom att hon driver mer än en ren seglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev KTS:

skall tillägga att om båten får bestämma själv så går den upp mot vindögat...faller ner lite...och går upp igen.

Först vill jag säga att Peter är nog betydligt bättre på segeltrim än vad jag är. Sedan så kan du minska på avdriften genom att segla med mindre kränkning.

 

Personligen tror jag att din båt är lovgirig, det kan kontrolleras med att hålla rodret med max 3-4° utslag, då skall båten kunna hålla kursen. Mer rodetutslag än så, påverkar också farten negativt.

 

Av bilden du skickat så ser det ut som om skotskenan är för långt fram. Tejpa en lång tråd/lina halvvägs upp på framkanten av seglet hissa seglet och håll snöret rakt förbi skothornet ned till däck. Där ska snöret träffa mitten på skotskenan. 

 

Min gissning är att skotskenan du har är för en fock. Men den genua som du seglar med, behöver en skena längre bak. Troligtvis blir det bättre balans i båten när förseglet jobbar som det ska, samt att farten ökar.

 

 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara segel som gjör farten Hur är det med båten jag har seglat med en kund som båten gick 2 knop sämre tack vare dålig båten .Du kan luta masten bakåt 

Så mycket det går så får du en båt som kryssar bätre tar bätre höjd går fortare och blir mera lovgire 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PEKA 67. Jo du har nog rätt. Tittar man på nedre bild så syns ju helt klart att min skena är för focken. När det byttes till rullfock så snålade ägaren och satte inte in längre skenor.

Skulle bli jätteglad om någon har några närbilder på skena/vinsch.

Tack för Era svar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev KTS:

Som jag känner spontant så skulle jag vilja ha en skotskena som är 2- 2,5 meter med flytande vagn.

Rekommenderar att du mäter ut en grundinställningen för ditt segel (helst när det är nätan vindstilla). Sedan behöver nog inte skenan vara så lång som du tror (beror på seglets storlek). Jättebra idé med flytande vagn, borde alla ha. Klicka på länken till lite inspiration.

https://youtu.be/U3dKxgcezjM

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Undrar om någon som läser denna tråd har varit ägare till Albin nr 80. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...