Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Maetsi

Vator 14R 25hk toppfart

Rekommendera Poster

Hej!

Provkörde idag min Vator 14R med en gammal (83a) Evinrude 25hk. Båten väger ca 260kg med last. Mätte med mobil-gps till en toppfart på 17knop. Är detta normalt eller bör den gå fortare? Vad kan isåfall vara fel, tilten på motorn eller har jag värre problem än så?

 

 

MVH

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Vator 14R med en trecylindrig Yamaha 30hk från 1988.

Minns inte exakta siffrorna, men har för mig att med en person i båten har jag en toppfart på 22-24 knop. (Har tyvärr inte möjlighet att testa igen förrän om några veckor.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ny (1979) mätte båt tidningen Vene Vator 14 med en Cresent 25 hv toppfart med en person 25,0 knop... 2 Pers 22,2 knop och 4 Pers 16,6 knop :). 

 

Screenshot_20190831-131446_Chrome.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pallar en Vator 14R att man sätter dit en gammal Mariner/Yamaha 40hk eller är det för mycket?

 

17knop är för lite för den kombon som sagt. Ett kompressionsprov är nog en bra start. Dessa 20-35 från OMC är rätt starka för sin effekt pga stor cylindervolym. Körde med en -88 25hk på en liknande båt(Laxjollen) och den blev mycket rolig att köra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med andra ord borde den gå lite snabbare. Justerade

armen som går från gasreglaget via omvägar till spjället i förgasaren, 18.5knop.

 

Helt ny på båt men har hört att propellern och skador på denna kan spela in? Min är rejält naggad i kanterna och saknar bitvis material. Kan det vara där jag tappar så mycket fart? Har tyvärr ingen bild då jag inte kan tilta upp motorn helt för tillfället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-01 vid 11:11 skrev Mange249:

Pallar en Vator 14R att man sätter dit en gammal Mariner/Yamaha 40hk eller är det för mycket?

 

17knop är för lite för den kombon som sagt. Ett kompressionsprov är nog en bra start. Dessa 20-35 från OMC är rätt starka för sin effekt pga stor cylindervolym. Körde med en -88 25hk på en liknande båt(Laxjollen) och den blev mycket rolig att köra...

När jag har läst runt på nätet har jag stött på en och annan som vågat sig på en 40hk 2-takt. Vet dock inte om de förstärkt akterspegeln innan. Och jag gissar på att den blir lite småläskig att hantera, särskilt i vind. Men det är hur jag tolkade det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Min första båt var en Vator 14 med en 25 hk yamaha med manuell start. Nostalgisk :) 

 

Den bör göra 25 knop när du är själv i båten om motor går som den ska och med rätt propeller utan betydande skador. 

Som tidigare svar så är det generöst med cylindervolym i de OMC-motorerna så effekten bör räcka till din båt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellern är lite skamfilad, saknar några mm på ena bladet och jag tycker mig se att den är aningen skev på sina ställen.

 

Utöver detta, kan toppfarten utebli p.g.a. felställd tändning. Är CD2 men man ska kunna ställa den m.h.a. tändinställningslampa och varvräknare. Antar att jag vill ha en hel och fin propeller innan jag börjar mixtra med detta?

 

Kan bränslepumpen ge symtom som låg toppfart eller kan jag utesluta den om motorn verkar gå bra på tomgång och i övrigt?

Collage 1-2.jpg

Collage 3-4.jpg

Redigerad av Maetsi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg dessutom att propellern har dimension 9 1/4 x 11

Men de som står med i listan på epc.brp.com/ för E25ECTD 1983 anger dessa.

Spelar detta någon roll, vad sitter på original?

 

30389067 PROPELLER,9-1/4x7

30389068 PROPELLER,9x9

30389069 PROPELLER,9x10

30389944 PROPELLER,9-1/4x12. 25RCT-25RLCT 25ECT-25ELCT 25TECT-25TELCT

30389321 PROPELLER,9-1/4x12 sst

30389393 PROPELLER,9-1/4x9 sst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
16 timmar sedan skrev Maetsi:

Propellern är lite skamfilad, saknar några mm på ena bladet och jag tycker mig se att den är aningen skev på sina ställen.

 

Utöver detta, kan toppfarten utebli p.g.a. felställd tändning. Är CD2 men man ska kunna ställa den m.h.a. tändinställningslampa och varvräknare. Antar att jag vill ha en hel och fin propeller innan jag börjar mixtra med detta?

 

Kan bränslepumpen ge symtom som låg toppfart eller kan jag utesluta den om motorn verkar gå bra på tomgång och i övrigt?

Collage 1-2.jpg

Collage 3-4.jpg

 

Lite skamfilad? Den är skev och redo för skrot. Kontakta eller åk till en propellerfirma så plockar dom säkerligen fram en passande propeller till dig. Börja inte leta fel på motorn och skruva i onödan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Frankerat:

 

Lite skamfilad? Den är skev och redo för skrot. Kontakta eller åk till en propellerfirma så plockar dom säkerligen fram en passande propeller till dig. Börja inte leta fel på motorn och skruva i onödan. 

Å fan är det så illa :D

Beyond repair?

Verkar inte vara så enkelt att hitta propeller som passar min modell desvärre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
57 minuter sedan skrev Maetsi:

Å fan är det så illa :D

Beyond repair?

Verkar inte vara så enkelt att hitta propeller som passar min modell desvärre

Ja, inte lönt att laga den där gamla. Kan väl inte va så svårt att hitta en aluprop till en Evinrude 25hk och det kommer inte inte kosta några miljoner. Besök närmsta marinverkstad eller ring första propellerverkstad som du får upp på google så plockar de fram en åt dig istället för att sitta och gissa vilken som passar. 

 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Frankerat:

Ja, inte lönt att laga den där gamla. Kan väl inte va så svårt att hitta en aluprop till en Evinrude 25hk och det kommer inte inte kosta några miljoner. Besök närmsta marinverkstad eller ring första propellerverkstad som du får upp på google så plockar de fram en åt dig istället för att sitta och gissa vilken som passar. 

 

 

Jag körde på ditt tips och beställde en ny för 1200. Samma dimension och pitch, hoppas den passar rakt av nu bara. Hoppas det räcker och jag slipper strula med timing på tändning och sånt :)

På återseende när jag provat :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...