Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Schtefan

Problem med Johnson 70 hk -78

Rekommendera Poster

Har problem med en Johnson 70hk 2-taktare från -78.

Den startar o går på gas men den vill inte varva ur ordentligt och den vandrar på varvet på full gas. Den vill inte alls gå på tomgång, då dör den bara. Har bytt bränsle pump, tändstift, i stort sett alls bränsleslangar och dessutom haft bort förgasarna och gjort rent dem med ultraljudstvätt. Är det någon som har några kloka idéer? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det kunna vara gaslänkaget som inte är inställt rätt? gjort en så kallad link and sync?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om din motors årgång har brytarapetsar eller elektronisk tändning. Om det är brytarapetsar borde de kanske bytas eller åtminstone rengöras och justeras. En del modeller brukar också lida av lös tändplatta, alltså den platta som brytarspetsarna är fästa på. Tändplattan skall gå att vrida runt lätt men den får inte glappa i fästet. Om den gör det så förändras brytarspetsarnas gap hela tiden och det brukar ge problem på högre varv i form av varierande varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte 100 % men nästan säker på att det är elektronisk tändning på den motorn?

Jag observerade förresten de där symtomen en gång när dräneringsskruven till ena förgasaren lossnat...bränsletillförseln blev förstås väldigt ojämn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stort sett alla lite större utombordare har elektronisk tändning från tidigt 70-tal och framåt. Mindre än 10 hk från mitten 80-talet. 

Denna är inget undantag: https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard-by-year/1978/70el78c/ignition-sys

Med den information som finns kan jag inte avgöra om felet är relaterat till tändning eller bränsle. En film eller ljudupptagning skulle vara till hjälp att avgöra vilket. Annars kan du testa att tillföra bränsle, men direkt i förgasarna. Om  detta leder till förbättring om än aldrig så lite och kortvarigt skall bränslesidan undersökas. Det är en 3-cyl motor med 3-förgasare som inte alla kan lägga av samtidigt, så jag tycker det lutar åt tändningsfel. Men en ljudupptagning skulle antagligen gör det möjligt att uttala sig säkert.

image.png

image.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle först kollat tändstiftens utseende som diagnosverktyg, är det kanske bara en av de tre  cylindrarna som krånglar? (Intressant att veta vilken i så fall för man kan kanske skifta runt vissa delar för att se om felet flyttar sig.)

Test: Tändstift sotar fort och blir därmed snabbt svarta vid hamnputtrande så kör motorn på normalt marschvarv och tvärtstoppa (du får väl kasta ankar men men).
Skruva sedan ur tändstiften ett efter ett och titta på deras utseende, de bör ha ungefär samma litet vita sotfria utseende sinsemellan om allt är normalt. (Fota gärna stiften och lägg upp fotona i forumtråden, helst i cylinder-nummerordning.)
Finns massor av slutsatser att dra med hjälp av detta enkelt utförda test, man tittar ju i princip in cylindrarnas ´flammande h-vete´.)

Finns gratis läsbara verkstadsmanualer hos boatinfo/lib, kräver dock PC.
(Fungerar bra men det finns ett litet zoom-aber finns enlig fig 3 nedan.)


Din motor är såpass gammal att ´nymodigheten´ CDI-tändning ofta fick problem, men då för att halvledarna (dioder i början, senare effekttransistor) brändes sönder. Alltså fick hela cdi:n bytas till rejäl kostnad.
Men cdi-fel fel tror jag ändå inte riktigt på i ditt fall, de felen var av karaktären ´allt eller inget, utan återvändo´ och inte som du beskriver "vandrar på varvet". Men visst, tändsystemet kan krångla på många andra sätt.

Bildkälla: verkstadshandbok boatinfo.no/lib.
fig 1
fig 2
   

johns70.1978.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-01 vid 14:41 skrev Thomas-1:

Din motor är såpass gammal att ´nymodigheten´ CDI-tändning ofta fick problem, men då för att halvledarna (dioder i början, senare effekttransistor) brändes sönder. Alltså fick hela cdi:n bytas till rejäl kostnad.
Men cdi-fel fel tror jag ändå inte riktigt på i ditt fall, de felen var av karaktären ´allt eller inget, utan återvändo´ och inte som du beskriver "vandrar på varvet".

Bra tips om att kolla stiften, men du verkar att ha förirrat dig lite när det gäller det elektroniska.

 

Det aktiva elementet i CDI-system kallas tyristor ofta betecknad med SCR och kännetecknas av att de kan tändas/kortslutas med en kort puls på Styret/Gaten. Tyristorn förblir kortsluten med mycket låg impedans tills strömmen genom urladdning av kondensatorn avtagit till ett lågt tröskelvärde, då den släcks. Efter detta uppvisar tyristorn på nytt en mycket hög impedans, så att kondensatorn åter kan laddas upp inför nästa tändning. 

Tyristorfunktionen kan i och för sig byggas av två transistorer, men det var nog inte så man gjorde.
Ett stort problemet med många CDI-system tror jag är fukt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...