Jump to content
Friday 15 November 2019
Sign in to follow this  
sy_Alice

Min båt Beason 31

Recommended Posts

1 timme sedan skrev Perrr:

hittade 1 bild (ifrån en sida om osmosis http://ks.ownit.nu/IF/if_osmos.htm )

Kan man inte ställa en Beason 31 så? Eller hur målar man under vaggans stöttor??

Det där ser vanskligt ut tycker jag!

Det går säkert, men jag hade definitivt inte litat på den konstruktionen.

Nu har ju du en fast vagga. Som du samtidigt inte riktigt litar på, då den är så rostig...

Hade jag varit du, så hade jag byggt egna båtstöttor i virke och pallat upp båten med dem.

Du hittade ju aluminium i containern, bygg in dem i den vaggan du har! Strunta i den rostiga vaggan denna vintersäsong, ta hand om den till sommaren nästa år och gör den då iordning, byt allting som du tycker verkar dåligt o försvagat, och se till så att du har en fin o stabil vagga att ställa båten i inför nästa års vinteruppläggning.

Normalt sett hur man målar under stöttan så sätter man dit en extra stötta alldeles bredvid den stöttan som står där, tar bort den första stöttan och målar upp platsen. Sätter tillbaka den första stöttan  o tar bort den andra och målar upp resten av båten, eller vice versa!

Men har inte den hamnen där du kommer ställa båten, stöttor att låna ut, alternativt hyra ut?

Normalt brukar sådant ingå i den kostnad som det kostar att ha båten vinterupplagd hos dem!?

19 timmar sedan skrev sy_Alice:

Det där ser vanskligt ut tycker jag!

Det går säkert, men jag hade definitivt inte litat på den konstruktionen.

Jo men konstruktionen används ganska flitigt framförallt utomlands. Jag skulle inte vilja ha den men jag hålls mycket i båten vintertid.

Min norska vagga är väldigt bred och därför superstabil.

vagga.png

2019-11-09 vid 12:28 skrev Perrr:

hittade 1 bild (ifrån en sida om osmosis http://ks.ownit.nu/IF/if_osmos.htm )

Kan man inte ställa en Beason 31 så? Eller hur målar man under vaggans stöttor??

osmos2.jpg

Notera att det är en långkölad båt. Den vrider sig inte så lätt. En fenkölad båt som står utomhus är mer utsatt för vridkrafter av vinden och då kan det vara vanskligt.

För en IF-båt som på bilden fungerar det alldeles utmärkt. Det fungerar även utmärkt för fenkölade båtar som står i inomhushall (är t.o.m. rätt vanligt).

2019-11-10 vid 03:49 skrev sy_Alice:

Jag skulle inte rekommendera att använda de mantågsfötterna i ett däck där skruven bara sitter bultad genom ett tunt glasfiberdäck. Det blir stor påfrestning av de rätt små brickorna om du trillar mot mantåget och det är ju i de situationerna som mantåget ska göra sin nytta. De förslagna fötterna används nog framförallt till båtar som har en rejäl relingslist i trä där skruvens längd genom trärelingen ger styrkan. (Notera att den gängade skruven är rätt lång.)

• Like 1

När jag epoxybehandlade min Dixie 27 byggde jag en stadig bock som jag ställde under skrovet mellan köl och roder. Två motriktade träkilar använde jag som justering/möjlighet att spänna. Sedan släppte jag på stöttorna i par - främre och aktre, två i taget - någon decimeter så båten hela tiden stod på kölen, bocken och ett stött-par. Notera att jag inte har täckning på båten, den är fristående, så vindlasterna blir väldigt små, och jag klev aldrig upp på båten när den stod så. 

När jag hade vagga, för att måla under stöttorna, gjorde jag en u-form av en halvmeter planka och en plankstump i vardera änden. Lättade på stöttan och satte u-et mellan stöttan och skrovet så att det omslöt den yta som stöttan annars täckte.

Edited by trewq

Sitter här o letar efter mantågsfötter. Och just den där foten i rostfritt som skulle passa ombord finner jag inte.Den måste modifieras på något vis.

O om jag skall modifiera den, då är det nästan lika bra att bygga en egen variant direkt från början.

Får nog ta o kolla med en metallfirma om de kan hjälpa mig på den fronten och hur mycket det skulle kosta mig! Jag kan ju för att få ner kostnaden, köpa materialet själv, som rör o plåt, göra iordning dem exakt så som jag vill ha dem, och lämna in dem till en metallfirma som svetsar ihop dem!??

Men jag tänkte på en variant.

Om jag köper ett rostfritt rör av rätt dimension, sågar det i lika stora bitar och slitsar ena änden av röret i 3 flärpar (eller vad det heter), viker ut dessa till att passa i de hål jag har och borrar hål  o skruvar fast.

Är det en god ide´? Eller blir även det ömtåligt?

1 timme sedan skrev sy_Alice:

Sitter här o letar efter mantågsfötter. Och just den där foten i rostfritt som skulle passa ombord finner jag inte.Den måste modifieras på något vis.

- - -

För att ersätta en sådan här mantågsfot :

bild.png.bf57d7d4ea14f06adf790f15b452aa55.png

Så borde den här mantågsfoten väl fungera rätt bra:

bild.png.e4d59a88ce28b56cc8cba6d5cdc08f72.png

Stor anläggningsyta mot däcket borde man eftersträva så att krafterna som kan uppstå i en stötta fördelas ut bättre. På fotot syns även en tunn spricka i däcket runt mantågsfoten. Sprickor kan leda in vatten och beroende på vad det är för distansmaterial i däcket så får man laga detta på olika sätt. Är det balsa i däcket så kommer den att ruttna om den blir fuktig! Det kommer väl inte in något vatten i båten kring mantågsfötter eller relingslist?

Edited by per_62

9 minuter sedan skrev per_62:

Stor anläggningsyta mot däcket borde man eftersträva så att krafterna som kan uppstå i en stötta fördelas ut bättre. På fotot syns även en tunn spricka i däcket runt mantågsfoten. Sprickor kan leda in vatten och beroende på vad det är för distansmaterial i däcket så får man laga detta på olika sätt. Är det balsa i däcket så kommer den att ruttna om den blir fuktig! Det kommer väl inte in något vatten i båten kring mantågsfötter eller relingslist?

Fördelen med den föreslagna mantågsfoten är att en stor del av kraften tas upp av relingslisten som sitter väl fastbultad längs en lång anliggningsyta (på samma sätt som den gamla foten ser ut att ha varit monterad). Under däck används lämpligen en stor rostfri karosseribricka under muttern (mantågsstöttor ska fästas med maskinskruv) för att hantera krafterna om någon faller mot stöttan/mantåget. Sprickan i gelcoaten tyder på att det tidigare varit lite klent med förstärkningen under däck....

Läckor/sprickor ska självklart hanteras oberoende av val av mantågsfot. Fukt i balsa är ett otyg som sprider sig utåt i däcket. Det kan även vara divynycell i däcket o då ruttnar det inte men det kan delaminera av fukt o frostsprängning.Är båten riktigt välbyggd så ska det inte finnas distansmaterial utan bara laminat där mantågsfoten monterats.

Beroende på hur mycket jobb TS vill lägga på detta så kan han slipa upp sprickan o fylla i med topcoat, slipa o polera så det blir jämnt (färgmässigt så blir det nog olika färg på däcket o lagningen. Då har han fixat ev läckage uppifrån. Om det är distansmaterial under skruven till foten så är det nog enklast att vidga hålet underifrån, kratsa ur distansmaterialet (insexnyckel i borrmaskinen är effektivt), tejpa hålet under däck, hälla i epoxy uppifrån genom skruvhålet (gjuta en massiv epoxyplugg som skruven går igenom), borra upp hålet igen genom epoxypluggen, täta o skruva fast foten.

2 timmar sedan skrev Lintott:

För att ersätta en sådan här mantågsfot :

Så borde den här mantågsfoten väl fungera rätt bra:

bild.png.e4d59a88ce28b56cc8cba6d5cdc08f72.png

Nja inte riktigt!

Den kanten i bakkant som man skall vika under listkanten passar inte riktigt. Hade bakstycket varit 5 mm lägre så hade det gått!

Sedan så passar inte det främre hålet mot det befintliga hålet.

Den är bra men jag måste som sagt modifiera den för att få den passa exakt!

Om stöttan blir påseglad, vilket är bäst, att tre skruvar slits ur däcket eller att en bit av däcket slits upp?

Jag hade kört den med mutter och en måttligt stor bricka på över resp undersida.

2019-11-10 vid 03:49 skrev sy_Alice:

4 timmar sedan skrev bhemac:

Om stöttan blir påseglad, vilket är bäst, att tre skruvar slits ur däcket eller att en bit av däcket slits upp?

Jag hade kört den med mutter och en måttligt stor bricka på över resp undersida.

Så den bulten jag fann enligt ovan är alltså en ganska så god lösning? Och med en bra stor bricka över och under däck.

Då kommer även relingen en 5-6 cm in från yttersta kant på båten!

19 minuter sedan skrev sy_Alice:

Så den bulten jag fann enligt ovan är alltså en ganska så god lösning?

Det tycker jag. Hade det varit min båt (som har balsa i däcket)  så hade jag kört ett 50 mm hål underifrån, karvat ut balsan och tejpat. Sen hade jag fyllt med epoxi uppifrån och borrat hål för skruven. 

• Like 1

2 timmar sedan skrev bhemac:

Det tycker jag. Hade det varit min båt (som har balsa i däcket)  så hade jag kört ett 50 mm hål underifrån, karvat ut balsan och tejpat. Sen hade jag fyllt med epoxi uppifrån och borrat hål för skruven. 

Se upp med tejpen, när jag försökte den metoden släppte tejpen direkt när epoxin kom dit. Satte dit en brädbit i spänn i stället, med en bit liggunderlag och byggplast som tätning.

2 timmar sedan skrev trewq:

Se upp med tejpen,

Riktigt, man måste prova, det funkar med någon tejp men vilken?

Jag måste nog tänka om angående den bulten från boatlab.

Om jag inte samtidigt köper nya stöttor. För de jag har, har ett innermått om 20 mm!

Och om jag har förstått det rätt så är bultarna i tjocklek 25 mm...

Om nu ingen kan peka mig i rätt riktning och visa mig var jag kan hitta liknande bultar med en tjocklek av 20 mm? ;)

1 timme sedan skrev sy_Alice:

Jag måste nog tänka om angående den bulten från boatlab.

Om jag inte samtidigt köper nya stöttor. För de jag har, har ett innermått om 20 mm!

Och om jag har förstått det rätt så är bultarna i tjocklek 25 mm...

Om nu ingen kan peka mig i rätt riktning och visa mig var jag kan hitta liknande bultar med en tjocklek av 20 mm? ;)

Det kan vara så att 20 mm-bult blir för klen för de belastningar som kan uppstå när någon faller mot mantåget och att de därför inte tillverkas i den dimensionen. Det finns säkert någon här som kan räkna på det.

Om jag fattar rätt så är passande stötter 25 mm utvändigt. Bulten verkar vara M14.

Nu menade jag den delen ovanför den gängade delen på bulten! ;) 

Och om jag har förstått rätt så är den i tjocklek 25 mm, och då passar väl inte mina stolpar som har ett innermått på 20 mm?

Jaha.. Okej!? Hmm, får nog skicka ett mail till boatlab o fråga... 

4 timmar sedan skrev sy_Alice:

Jaha.. Okej!? Hmm, får nog skicka ett mail till boatlab o fråga... 

Gör det!

Fast en himla dyr fot som någon med svarv skulle kunna göra enkelt.