Jump to content
Friday 15 November 2019
Sign in to follow this  
sy_Alice

Min båt Beason 31

Recommended Posts

24 minuter sedan skrev bhemac:

Har man då satt in en trevägsventil på kylvattenintaget så är det väldigt enkelt.

Har tänkt på det men vill inte ha en extra komponent med några extra slangklämmor  med direkt koppling till havet utanför

15 minuter sedan skrev trewq:

Har tänkt på det men vill inte ha en extra komponent

Det är ingen extra komponent, trevägsventilen ersätter den vanliga ventilen. Extrautgången kopplas aldrig till havet.

Min trevägsventil är dessutom motorstyrd så den är alltid stängd när motorn är avstängd.

Förutom att det är betydligt enklare att köra in glykolvatten i motorn så får man även en nödläns.

Trevägs Kulventil.png

• Like 1

Jag har nu fått bort 3 stolpar/stöttor ur foten. 4 stycken stolpar/stöttor med fot är borta + 1 fot, har bara 1 kvar som jag inte får loss alls. Jag tänker byta ut dessa stolpfötter mot nya i rostfritt.

Så jag kommer ta ner en kaptriss o såga sönder de skruvar som sitter som berget.

Sedan blir det ett arbete med att få ut stolparna ur fötterna, men om jag spänner fast foten i skruvstädet och slår med hammare o nån bra kloss på dess undersida, så kanske jag kan lyckas...

Jag har märkt att det är olika storlekar på stöttorna. Men det kanske jämnar ut sig efter att jag har satt dit hajfenan...

Men nu hänger presenningen rätt och riktigt över hela båten. Vardera sida är fastbunden med den andra...

DSC_1433_Liten.jpg

Edited by sy_Alice

Dra ett spår, typ vertikalt i mantågsfoten med en järnsåg eller vinkekslip. Inte än i till stolpen, men nästan. 

Lägg ned foten på nåt stadigt, slå in en huggmejsel i spåret, med ett enda bestämt slag

Aluminiumfoten är spröd och spricker....

Lösningen är nära....

.

Edited by Hybro
  • Like 1

11 minuter sedan skrev Hybro:

Dra ett spår, typ vertikalt i mantågsfoten med en järnsåg eller vinkekslip. Inte än i till stolpen, men nästan. 

Lägg ned foten på nåt stadigt, slå in en huggmejsel i spåret, med ett enda bestämt slag

Aluminiumfoten är spröd och spricker....

Lösningen är nära....

.

Eller så skruvar du loss foten med stöttan i. För att få isär rostfritt och aluminium; värm foten så går de isär. 

• Like 1

Så då är alla stöttor och fötter borta på båten. Nu ska jag bara ha bort stöttorna ur foten.

Presenningen blev 2 stycken som överlappar varandra, men nu är hela båten täckt.

Och nästan allt som finns i båten är hemma.

Så nu kan jag i stort sett börja jobba med båten.

Jag har sett att många av mina båtgrannar har plockat loss propellern.

Varför gör man det?

Och är det svårt att demontera den?

Kan vara kostsamt att hitta en ny propeller om någon får för sig att ta den medan båten ligger på land. Samt bra att demontera och smörja propelleraxeln samt även kontrollera fastsättningsanordningen. Kan vara olika system för att lossa en propeller, tex på utsidan av propellerbladen kan finnas två (en på varje blad) insexskruvar, försänkta. Skruva ut dem en bit. Knacka loss bultarna som bladen är ledade kring med en dorn. Ofta är det därefter en låssprint som lossas och sedan en mutter som skruvas bort. Jag träffade på en seglare som tappade en 3-bladig foldingpropeller pga att låsanordningen troligen inte varit ordentligt fastsatt eller gått sönder, så det blev bogsering till hemmahamnen. Kostnad för ny 3-bladig foldingpropeller är minst 15000 kr. Bra att ha koll att propellern sitter lagom fast innan sjösättning. 

Edited by per_62

13 timmar sedan skrev per_62:

Kostnad för ny 3-bladig foldingpropeller är minst 15000 kr.

Jösses...😮

Min propeller är en fast 2-bladig. Den verkar ha en torx-skruv i spetsen. Det är allt jag hittar, kan sitta något mer, men den är ordentligt målad med nån tung tjock färg...

Edited by sy_Alice

Stötte på av en slump när jag letade efter annat att Beason tydligen är motorbåtar.

Men att de verkar inte ha någon som helst samhörighet med den Beason-båttypen som jag har... Mer än att designern heter Bernt Andersson. Undra om det är samma person...

https://beason.se/om-oss/

Edited by sy_Alice

45 minuter sedan skrev sy_Alice:

Stötte på av en slump när jag letade efter annat att Beason tydligen är motorbåtar.

Men att de verkar inte ha någon som helst samhörighet med den Beason-båttypen som jag har... Mer än att designern heter Bernt Andersson. Undra om det är samma person...

https://beason.se/om-oss/

Bernt Andersson har konstruerat många båtar så det är nog inte osannolikt att han är pappa även till några motorbåtar. Han har nog aldrig svarat för tillverkningen utan det har skötts av andra företag eller i form av självbygge som var väldigt vanligt på 70-talet för att kunna skaffa en billig familjebåt. Kvalitén på självbyggena var varierande beroende på byggarens förmåga och formuthyrarens stöd o krav på självbyggaren..

https://kulturnav.org/9c1554b4-7d9a-4c25-9856-d7e5f24b2839

https://www.sailguide.com/batfakta/beason-31

2019-10-19 vid 08:50 skrev sy_Alice:

Angående det här med att tömma tankarna, vattentanken främst.

Finns det något annat sätt att tömma tanken än att fotpumpa? För det är jäkligt jobbigt i längden...

När jag vart trött på att vänta att min tank skulle bli tom och nervösiteten att pumpen skulle gå sönder vid intensiv pumpning (300liter)  så lossade jag slangen i botten och lät det rinna ut i kölsvinet. Passade på med diskborste och rengöringsmedel så rent blev det också i botten. 

Länspumpen gjorde tömningen på någon minut.. 

Min båt har 3 sektioner i kölsvinet och detta är i den främre så inget skit från motorutrymmet hamnade i sjön 

Edited by tugge
  • Like 1

2019-10-20 vid 19:13 skrev sy_Alice:

Jag har nu fått bort 3 stolpar/stöttor ur foten. 4 stycken stolpar/stöttor med fot är borta + 1 fot, har bara 1 kvar som jag inte får loss alls. Jag tänker byta ut dessa stolpfötter mot nya i rostfritt.

Jag har problem med att få bort mantagsfötterna på min egen båt oxå, av samma modell (har oxå beason 31 båt). Tror fötterna (och reling) är av aluminium, så det är bara att krama på, dvs ingen risk att stålskruvarna bryts.

Har dock ingen spårmejsel av denna stora storleken, dock en fil på ett multiverktyg som passade nästan perfekt. Som gick att rubba alla skruvar, utom 2 (mha polygrip oxå). Men nu är filen sne..

Vet inte om man ska gå och köpa rätt skruvmejsel, om den ens kommer hålla. Finns det ens så stora spår-skruvmejslar att köpa (vad nu måttet är, stort är det dock).. (uhm funderar på om jag skulle fila till en dorn/stämjärn som jag hittade i landplatsens/föreningens verkstad här..,

Så jag kommer ta ner en kaptriss o såga sönder de skruvar som sitter som berget.

Sedan blir det ett arbete med att få ut stolparna ur fötterna, men om jag spänner fast foten i skruvstädet och slår med hammare o nån bra kloss på dess undersida, så kanske jag kan lyckas...

Finns 666-spray på Jula, vet inte vad den är till för, men testa du den.

Jag har märkt att det är olika storlekar på stöttorna. Men det kanske jämnar ut sig efter att jag har satt dit hajfenan...

Men nu hänger presenningen rätt och riktigt över hela båten. Vardera sida är fastbunden med den andra...

DSC_1433_Liten.jpg

13 timmar sedan skrev Perrr:

Jag har problem med att få bort mantagsfötterna på min egen båt oxå, av samma modell (har oxå beason 31 båt). Tror fötterna (och reling) är av aluminium, så det är bara att krama på, dvs ingen risk att stålskruvarna bryts.

Har dock ingen spårmejsel av denna stora storleken, dock en fil på ett multiverktyg som passade nästan perfekt. Som gick att rubba alla skruvar, utom 2 (mha polygrip oxå). Men nu är filen sne..

Vet inte om man ska gå och köpa rätt skruvmejsel, om den ens kommer hålla. Finns det ens så stora spår-skruvmejslar att köpa (vad nu måttet är, stort är det dock).. (uhm funderar på om jag skulle fila till en dorn/stämjärn som jag hittade i landplatsens/föreningens verkstad här..,

Finns 666-spray på Jula, vet inte vad den är till för, men testa du den.

Alla fötterna med stolpar är borta från båten. Jag har 3 stolpar kvar i fötterna, som jag håller på o försöka få ur hemma i garaget i skruvstädet. Men det är tungt o det går långsamt.

När jag sätter tillbaka allting igen till våren, så kommer jag köpa rostfria torx eller sexkants-skruv att sätta på dess plats.

Men några aluminiumfötter kommer aldrig tillbaka på denna båt!

22 minuter sedan skrev sy_Alice:

Alla fötterna med stolpar är borta från båten. Jag har 3 stolpar kvar i fötterna, som jag håller på o försöka få ur hemma i garaget i skruvstädet. Men det är tungt o det går långsamt.

När jag sätter tillbaka allting igen till våren, så kommer jag köpa rostfria torx eller sexkants-skruv att sätta på dess plats.

Men några aluminiumfötter kommer aldrig tillbaka på denna båt!

Värme är det som gäller för att få isär det.  Tror jag skrev det tidigare? Värmepistol brukar funka, men har du något som värmer mer är det bra. 

Värme brukar fungera till det mest. Gassvetsen är min favorit.

Sen smörja när man monterar ihop, silikon, PTFE eller lithiumfett.

DSC_1433_Liten.jpg

Jag hade likadana mantågsfötter på förra båten. i mina satt det en plastbussning mellan foten o stöttan men det hjälpte inte. Aluminiumet oxiderar o sväller så det klämmer fast stolpen. Det finns ingen olja som löser aluminiumoxid (vad jag känner till) så "rostlösning" hjälper inte. Värme låter effektivare men jag har inte provat det själv.

Satte i en grov skruvmejsel genom virehålet i stöttan o slog som en galning underifrån. När jag fått loss stöttan så slipade/filade jag inne i foten men det var likadant efter en-två säsonger..

Jag tröttnade o bytte till rostfria fötter sedan var problemet över.

Stjärnskalle, posidriveskalle eller spårskalle på skruvarna är kass för det är trångt att komma till. I alu-fötterna satt det t.o.m. låsskruv utan skalle så spåret var inte bredare än skruven. Jag fick använda vinkelskruvmejsel o ricka fram-o-tillbaka för att få loss den innan jag bytte till skruv med större skalle.

Numera har jag rf skruv med kullrig insex-skalle, som jag hittade hos Sifvert skruv, i alla mina mantågsfötter. (Finns visst även torx numera, heter "ART A4" hos Sifvert)

Edited by Lintott

22 timmar sedan skrev Peter_K:

Värme är det som gäller för att få isär det.  Tror jag skrev det tidigare? Värmepistol brukar funka, men har du något som värmer mer är det bra. 

Aha, det har jag missat...

Skall pröva det!

Jag fick av alla mina mantågsstöttor idag. Fick av de sista skruvarna mah rörtång. Stämjärnet/Dorn som jag hade slipat till, var inte bättre än den multiverktysfilen, snabbare sne, samt trubbig. Trodde det var bra stål i den, var det tydligen inte. Stången sitter kvar i foten, meh..

sy_Alice, senaste bilden du postade, alltså plana skruven på mantågsfoten, det är en bult, finns en mutter under den inne i hytten. Enklast att ta av muttern först, annars kommer den tillsist bara snurra runt runt, utan att komma någonstans. Samt, var det inte du som hade ett aluminium täckställning ifrån Hjo?

Gott det! 👍

Jo, jag har skruvat loss alla muttrarna. Vilket inte var direkt det enklaste, för det satt inredning i vägen. Och då märkte jag att den här duken som sitter i taket, den har nån form av isolering under, och den är snustorr över det hela. Så troligtvis måste jag nog plocka bort den och göra något åt den saken. Vet dock inte vad i nuläget. Tror inte det är så enkelt att göra det rent!

Inget jobb som för något annat jobb med sig...:blink:

9 timmar sedan skrev sy_Alice:

Inget jobb som för något annat jobb med sig...:blink:

Till slut har kedjan av jobb som det för med sig gått runt och man är tillbaka på ruta ett. Då är det bara att sätta sig ner och förundras över företeelsen moment 22 och hur i sjutton de fick dit grejerna från första början. Något för Douglas Adams om han fortfarande varit i livet.

• Haha 1

2019-11-07 vid 00:40 skrev sy_Alice:

Gott det! 👍

Japp, bra utan mantågsräcke, tror jag. 1 mindre sak som hindrar vinden och hindrar en själv från rörelse. Jag har varit vindsurfare, undra hur det skulle sett ut med mantåg på en surfbräda... lol

Undra nu bara hur man täpper igen det hålet (där bulten satt), säge semi permanent (så det enkelt går sätta dit igen (om och när) man vill sälja båten. Kanske räcker med gelcoat, klen plast som man borrar enklare? För att ev också lägga grundplast (glasfiber o polystyren), krävs att man slipar upp glasfiber runtom??

Funderar fortfarande på din senaste bild, det går att skymta en vit presenning. Men du hade ju varit i Hjo och skaffat aluminium tält?

Btw, själv hittade jag ett antal aluminium-profiler i metalskroten, vid min landplats. Se attached photo. Tog flertalet av dom bitarna, samt alla beslag (brukar vara ganska dyrt med 4040 aluminium profiler, säge 300-400kr/m) Går skruva ihop tillnärmelsevis vilken form som helst (därav duglig vara till semi temporära säge löpandeband, fabriksautomation,,   meh jag atm enbart gjort så man kan göra en stång som är 4x2.4 meter atm, behöver minst 10m, tänkte bara lägga 1 stång mellan stagen (som lyfter upp och lutar presenningen över däcket). Skulle man ev kunnat anv masten till, såvida klubben inte vill ha dessa på annan addr?

20191106_145002.jpg

Wow, såna aluminiumprofiler är guld värda, om inte annat hos stena metall... :)

Du kan säkert bygga ihop en bra ställning med allt det! Kompensera med plank på ställen där du behöver utöka ytan!

Oturligt nog tog jag inget kort på den ställningen jag köpte i Hjo. Den är inte riktigt ultimat, den är inte komplett, det saknas en del delar, och den byggdes nog ursprungligen för en annan typ av båt.

Det var inte sådär jätteenkelt att bygga ihop den till något som passar min båt. Men det duger för stunden, och förhoppningsvis klarar sig allt denna vintersäsong igenom.

Gällande mantåget, så skall mitt staket upp igen till våren. Dock kommer jag skaffa mig riktiga fötter i rostfritt istället. Tyvärr finns det dock inga sådana där mina hål passar exakt, så jag får kanske improvisera, vill ogärna borra nya hål i däcket. I värsta fall får jag ta kontakt med en metallfirma och specialbeställa exakt rätt fot, men då kan det bli dyrt! 

5 timmar sedan skrev Perrr:

Undra nu bara hur man täpper igen det hålet

Vill man enkelt kunna ta upp det igen så fyller jag med MSP eller polyuretan i värsta fall. Sen en eller två bitar glasfiber samt lite polyester. Ska det vara riktigt fint får man ju l lite gelcoat.

Fördelen är att MSP hindrar polyestern och ev vatten att läcka igenom. Den tunna glasfibern är lätt att ta upp hål i igen.

1 timme sedan skrev sy_Alice:

Dock kommer jag skaffa mig riktiga fötter i rostfritt istället.

Som skapar korrosion i relingslisten?

Borra upp och/eller svarva ned så får dit en plasthylsa istället.

4 timmar sedan skrev bhemac:

För att förstora diverse hål gjorde jag enligt bifogade bild, av en uppslitsad rörstump och lite smärgelduk, kör med borrmaskin, passar alla diametrar, gratis ur bra-att--ha lådan.

IMG_20191108_205912.jpg

• Like 1

5 timmar sedan skrev bhemac:

Hmm, det var ingen dum idé. 

Finns det fötter i plast eller skall man bara slitsa upp ett sånt där gult elrör? 

För det är ju det att relingslisten oxå är i aluminium, så problemet kvarstår ju lite granna. 

Jag skulle nog för att tunna ut godset så lite som möjligt,  använda så tunn plast som jag bedömde tillräckligt stark, t.ex. byggplast eller en bit av en vaxduk från köket.

33 minuter sedan skrev trewq:

Jag skulle nog för att tunna ut godset så lite som möjligt,  använda så tunn plast som jag bedömde tillräckligt stark, t.ex. byggplast eller en bit av en vaxduk från köket.

Byggplast skulle nog funka eller en självhäftande plastfolje. Skulle de behöva så går det ju att förstärka röret.

Jag fick en stötta krökt i hamn av en annan båt. Ägaren var olycklig och insisterade på att få att ersätta stöttan. Senare upptäckte vi att han även hängt dit en flaska whiskey!

Foten had hoppat loss från relingslisten men det var enkelt fixat, bara skruva ner en skiva i inredningen. Stöttan var krökt, min båthandlare misslyckades att hitt en likadan stötta så jag värmde och rättade den, inga problem.

Men det fick mig att fundera. hade det inte varit bättre om det hade funnits en anvisning på stöttan så att den helt enkelt gått av ovanför foten, ungefär som en lyktstolpe.

Vi hade tur, hade smällen kommit i en lite annan vinkel så hade bulten slitit upp stort hål i däcket. En stukade eller bruten stötta är enklare att reparera.

Funderar på min rostiga båtvagga.

Kan man anv kätting och sätta i vaggan? Tror jag sett det på bild någonstans.

(vad fästes de då kättingen på båten, relingen är ju aluminium, kommer ge vika för 100+kg, såvida momentet inte sprids ut.. men isåfall kan man ju anv rep, som kanske håller för 100-kg (men ha flera st...?

Fråga: Hur målar man båtens botten under vaggans stöttor? (lånar man extra stöttor, kättar båten eller vad??)

9 timmar sedan skrev Perrr:

Kan man anv kätting och sätta i vaggan? Tror jag sett det på bild någonstans.

hittade 1 bild (ifrån en sida om osmosis http://ks.ownit.nu/IF/if_osmos.htm )

Kan man inte ställa en Beason 31 så? Eller hur målar man under vaggans stöttor??

osmos2.jpg