Jump to content
Sunday 17 November 2019
Sign in to follow this  
sy_Alice

Min båt Beason 31

Recommended Posts

Jag skall göra en konstruktion i vinter som kommer ligga uppe på däck.

Jag kommer köpa en limträskiva på cirka 60 cm i bredd och såga ut profilen från denna skiva.

Skivan kommer vara cirka 4 cm i tjocklek och skivan behöver vara som kortast 150 cm.

Men vad för material skall jag köpa? 

Så då var hon uppe!

Förra ägaren var med vid upptagningen, vilket var mycket värdefull hjälp.

Har fått mig en bra plats cirka 20 meter från en strålkastarstolpe med en massa eluttag.

Jag har vinterkonserverat motorn och håller på o sätter upp min täckställning, dock så saknas det några detaljer på den, så jag får kompensera med trä.

Jag har även skrapat bort alla tulpaner, det var inte så farligt beväxt. Föregående ägare sade att han har målat botten med billigaste färgen på biltema och han har vart jättenöjd med den färgen under de senaste 10 åren. Får se vad jag gör.

Nu inväntar jag egentligen bara besiktningsmannen som skall komma o göra del 2.

Men sedan är det dags att sätta igång med vinterarbetet, får passa på medan sed ännu är rätt så milt väder!

DSC_1420_liten.jpg

Edited by sy_Alice

Min båt ser ungefär likadan ut (oxå en Beason31, nyligen skaffat). Har btw oxå avmastat nyligen, dock inte fått upp båten på land än, innan dess väntar båttvätt. Och jag litar inte på min rostiga vagga..

Jag tycker det sk "Mantåget" (dvs fjuniga ståltråds räcket i knähöjd längst båten) är onödig detalj.

Funderar på hur jag ska avlägsna "Mantåget", MEN spinnakerbommen samt indragnings linan till genoa/furlex, anv dess (mantågs) pelare.

Varför finns "mantåg"? (är det för att kunna hänga upp badkläder på tork, ha spädbarn inspärrade, eller vad??)

6 hours ago, Perrr said:

Jag tycker det sk "Mantåget" (dvs fjuniga ståltråds räcket i knähöjd längst båten) är onödig detalj.

Funderar på hur jag ska avlägsna "Mantåget", MEN spinnakerbommen samt indragnings linan till genoa/furlex, anv dess (mantågs) pelare.

Varför finns "mantåg"? (är det för att kunna hänga upp badkläder på tork, ha spädbarn inspärrade, eller vad??)

Vet inte riktigt om du är ironisk eller undrar seriöst, men så här är det. Mantåget finns för att man inte ska ramla överbord. Ute på vattnet, kanske med vågor och kraftig krängning, så står man inte på fördäck när man skiftar segel. Man sitter, ligger, glider, kämpar och snubblar, i alla fall om vädret är tufft. Då fyller mantåget (utan snuffar) sin roll och hjälper en att stanna ombord, trots knähöjd. Nu har förvisso de flesta rulle på sin båt, så arbetet på fördäck är minimerat om allt fungerar som det ska. Men om det inte fungerar som det ska?

Och så kan man hänga badkläder på tork.

Min båtshund har haft mycket stor nytta av mantåg och mantågsnät. 

För mig känns det också säkert. 

Och inte minst, mindre med prylar som försvinner i sjön. 

8 timmar sedan skrev Perrr:

Hade jag inte haft hund så hade jag nog plockat bort det. Med sin höjd så är nog risken stor att att det fungerar som en snubbellina istället. Ett räcke, en halv meter in på däck med en höjd så man kan hålla sig i är mycket bättre tror jag.

Min båt har inte en relingslist utan en 5 cm hög plastat kant. Hade kanten var 15 cm hög så hade det varit perfekt på för att inte grejer ska trilla överbord och för att ta spjärn mot i dåligt väder.

Jag kommer byta ut stolpen som precis framför det aktre staketet, (vet ej vad det heter på båtspråk) och sätta där en så kallad hajfena på vardera sida. Detta för att ha ett rejält handtag att sätta handen på när man tar sig i och ur sittbrunnen.

Sedan kommer jag byta ut vajrarna mot snyggare med vitt hölje o dra fast dem hårdare, kommer sätta ett mantågsnät i det.

Jag tycker att staketet/mantåget pryder sin plats på båten, en båt utan staket känns naket, min åsikt! Sedan så binder de samman det främre och det aktre staket på ett bra sätt. Och det är i de staketen som man fäster en massa bra att ha saker...

17 minuter sedan skrev sy_Alice:

Sedan kommer jag byta ut vajrarna mot snyggare med vitt hölje o dra fast dem hårdare, kommer sätta ett mantågsnät i det.

Om du har plasthölje över wiren så syns det inte när de blir slitna. Därav det nästan bara är "rena" på nyare båtar.  Däremot kan det vara en ide att skaffa något slags skumgummiöverdrag som knäpps på vid utvalda ställen. Bekvämt att luta sig på när man sitter och kör eller burkar. 

.

Och att man kollar låsningen av mantågets vajrar. Farligt om låsningen lossnar, för då är risken stor att man hamnar i vattnet! 

Just detta hände i Vänern för tre år sedan. Kunde slutat illa. 

Några hörde konstiga ljud ute på fjärden, och en båt gick förbi utan styrman, en längre sträcka. 

Efter en stund, fick de se en arm som stack upp ur vattnet. 

Allt i grevens tid. 

Sliphakar är bra att fästa med, mycket snabbt att öppna.

sliphake.jpg

• Like 1

Inför vintern.

Vad är det för något jag måste göra på båten?

Jag har vinterkonserverat motorn redan. Jag har alltså kört en glykolblandning på 50% vatten o 50% glykol genom systemet, detta gjordes när motorn var varm!

Vattentanken måste tömmas!? Avloppstanken likaså!? Hur är det med alla kulventiler? Bränsletanken? Alla vätskeledningar? Alla dynor o allt av textil bör väl tas hem? Hur är det med luftfuktigheten ombord? Hur bör jag o hur kan jag skydda båten på bästa tänkbara sätt inför en kall eller mild vinter?

En annan fråga. 

De som ställde upp min båt på hamnplan, satte 2 breda stöttor längs med båten och 2 skruvfötter på vardera sida. 

Räcker detta? Med tanke på hur mycket jag kommer röra mig på båten i vinter... 

14 minuter sedan skrev sy_Alice:

En annan fråga. 

De som ställde upp min båt på hamnplan, satte 2 breda stöttor längs med båten och 2 skruvfötter på vardera sida. 

Räcker detta? Med tanke på hur mycket jag kommer röra mig på båten i vinter... 

Fråga dem 😉

Tydligen så räcker det med det antal stöttor som en båt av min storlek har. Hade den varit 60 cm längre så krävs det 2 stöttor på vardera sida.

Men jag kan återkomma till dem när alla båtarna är uppe, om det då finns kvar några skruvfötter så sätter de gärna dit dem!

Jag får inte bort staketstolparna. 

Rostfritt mot aluminium är inte bra... 

O jag måste ha bort dem annars kan jag inte få på presenningen... 

Funderar nästan ta på att såga bort skiten

Edited by sy_Alice

Pumpa ur pentrypumpar och liknande, lätt att glömma. Har fått byta ett par som frusit sönder. Eftersom jag tankar vanlig landdiesel tömmer jag tanken till dunkar där dieselbakterierna kan få växa under vintern, de fastnar i silen i tratten när jag häller tillbaka i vår. Ta det lugnt med mantågsstöttorna, med våld kan du skapa mer problem än du löser, det finns nog många tips här och båten förstörs nog inte av att stå otäckt några veckor

• Like 1

7 minuter sedan skrev trewq:

Pumpa ur pentrypumpar och liknande

Våtdammsugare!

Försök att sätta presenningen ovanför mantåget annars, då får du dessutom bättre möjlighet att fixa saker på däck utan att ta av presenningen.

• Like 1

Jag lade presenningen innanför stolparna, ser inte bra ut. O fan vet vad som blir av det hela i nästa höststorm. 

Men nu är det täckt iaf... 

5 timmar sedan skrev sy_Alice:

stolparna

Mantågsstöttorna, om jag får vara lite bessewisser 🙄

Ps

Det brukar vara bra att sätta något mjukt, tex skumgummi, på stöttorna så att det inte blir hål och revor i pressen. 

Stolpar, mantågsstöttor, ivägensaker, hinder, stöttor - Who gives a shit!

Som jag skriver i min signatur, så är detta en sak som är omdöpt från det uppenbara till det orimliga! 😂:blink:;):)

• Like 1

Grejen är den att jag måste ha bort de 2 bakersta stolparna, för att där kunna sätta dit mina hajfenor!

Angående det här med att tömma tankarna, vattentanken främst.

Finns det något annat sätt att tömma tanken än att fotpumpa? För det är jäkligt jobbigt i längden...

Kan du inte lägga upp några bilder på stöttorna så kanske vi kan hjälpa dig se hur du bäst tar bort dem!?

41 minuter sedan skrev Dava:

Kan du inte lägga upp några bilder på stöttorna så kanske vi kan hjälpa dig se hur du bäst tar bort dem!?

Will do... 

49 minuter sedan skrev sy_Alice:

Finns det något annat sätt att tömma tanken än att fotpumpa? För det är jäkligt jobbigt i längden...

Som bhemac (tror jag det var?) skrev; våtdammsugare är bra. 

• Like 1

1 timme sedan skrev sy_Alice:

Jag kopplar en slang från vattentanken till motorns kylvattenintag och låter motorn gå tills det slutar komma vatten med avgaserna. Får då kylsystemet genomspolat med färskvatten. Tar ett par tag med fotpumparna för att tömma dem också.

Fyller vattentanken på våren och provkör motorn på land på samma vis, då vet jag att den kommer att funka vid sjösättningen

Edited by trewq

33 minuter sedan skrev trewq:

Jag kopplar en slang från vattentanken till motorns kylvattenintag

Har man då satt in en trevägsventil på kylvattenintaget så är det väldigt enkelt.

• Like 1