Jump to content
Monday 21 October 2019
Sign in to follow this  
sy_Alice

Min båt Beason 31

Recommended Posts

22 minuter sedan skrev Perrr:

Huh, jag har oxå skaffat en "Beason 31", ca 2veckor sedan. Ungefär samma pris.

Endel att fixa, elsystemet är horibelt. Vad gör mycket stuvutrymme, när sladdar och ledningar ligger omärkta som kråkbon..

Min vagga var rostig, fasar inför vinterförvaringen (har bara vindsurfat och seglat optemistjolle tidigare.. Inte lönt att fixa (mycket) innan nästa säsong. -tycker jag

Välkommen i gänget och välkommen till forumet! :)

2019-09-19 vid 15:24 skrev ChristerN:

Det är under vinterhalvåret som man fixar det man ska ha i ordning till nästa säsong. 

Men se först till att båten står stadigt!

(Annars blir det ingen nästa säsong!)

PS Välkommen till MG!

Japp, jag menar det, vaggan kanske rasar. Men översidan kommer hursom ändå vara täkt. Och jag vet inte hur säkert det är att beträda båten när den ligger i vagga på land (speciellt inte på min rostiga vagga). Hur pyntad hytten är under vintern är lite väl mycket navelskådning.. jag kommer ivf inte julpynta...

Kanske man kan sy inn segel under vintern (de kanske har andrahands värde utan båten). Genoa-seglet på min båt var slitet. Har tydligen legat ann mot mast-stag/vant samt dendär relingen (mantag eller vad den kallas).

Masta av & masta på segelbåten ter sig (för mig) som ett stort spektakel, förmodligen enklare att bygga sin egen cykel? Letar instruktioner till det. Det ända jag hittat är http://www.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf

Kan du inte vara på båten när den ligger i vaggan tror jag du måste åtgärda vaggan först och främst. 

Klarar vaggan inte dig ombord klarar den nog inte höststormar och blötsnö heller. 

Och hade du inte tänkt täcka båten?

Vad gäller av- och påmastning finns det flera råd här på MG. Tror ett av de bästa är att fråga någon som ska upp tidigare om du får titta på och i efterhand fråga. Sen ta med dig någon van vid din avmastning. Men sök här så ska du se. 

10 minuter sedan skrev Perrr:

Masta av & masta på segelbåten ter sig (för mig) som ett stort spektakel

Ja i synnerhet när man läser instruktioner. I verkligheten är det ganska enkelt. Försök titta hur andra gör det kan man lära sig mycket på.

Sen är det väldigt bra att få med någon som kan.

Men, en varning, det finns de som lyckas göra detta extremt komplicerat. Undvik sådana personer.

Angående den rostiga vaggan - det finns rost och rost. Dvs, det kan se fördjävligt ut med ytrost, men det behöver inte vara strukturellt försvagat bara för det. 

6 timmar sedan skrev Perrr:

vaggan kanske rasar. Men översidan kommer hursom ändå vara täkt. Och jag vet inte hur säkert det är att beträda båten när den ligger i vagga på land

Masta av & masta på segelbåten ter sig (för mig) som ett stort spektakel,

Jag kan ha fel, men väldigt många hamnar erbjuder väl egna stöttor till båtarna på deras hamnområde? Och om så är så behöver du väl inte bekymra dig om din rostiga vagga, sälj den till stena metall så kanske du får några kronor för besväret...

I mitt fall så tar jag hjälp av föregående ägare som har lovat mig att visa mig hur man mastar av och till våren mastar på igen! Kanske du kan göra samma sak!?

Har idag varit upp i Hjo och hämtat hem en täckställning i aluminium som jag köpte via en blocket annons. Vet väl inte riktigt hur komplett den är, men den skall vara 10.5 meter lång. Allting låg i en hög på backen så det blir nog ett pussel och plockepinn när jag skall sätta upp den över båten när den kommer upp om några veckor!

Prislapp 800 kronor!

Hjo ligger utmed Vättern, dvs insjö. Om du ska segla jorden runt mm.. kanske man först måste passera slussarna vid götakanal...

Varför en täckställning?? (endel landplatser motsätter sig att man slår upp stora tält mm).

Räcker det inte med en presenning  på toppen? Kommer jag göra, kanske lägga en bräda (eller masten) mellan staget och akterstaget, -för att hålla uppe en luftficka.

Förpiken på min båt (beason 31) har endel fuktskador, dvs svartmögel i taket, kondens pådendär hyllan (ska riva ut 70-tals ruggmattan där oxå, -behöver något man kan skura), nyligen lagad ankarbox, samt nyligen lagd oslipad gelcoat längst fram (samt över något hål över gardroben).

Föregående ägare tyx inte täckt överredet under vintern, dono. .

Vet inte om man kan låna fuktmätare i Lund/malmö-regionen, för att se hur mycket vatten det ev finns i "sandwich laminatet". Men en sådan mätare kanske även reagerar på annat, som metaller (förundrades över att det var olika längd på skruvarna i taket)

30 minuter sedan skrev Perrr:

Hjo ligger utmed Vättern, dvs insjö. Om du ska segla jorden runt mm.. kanske man först måste passera slussarna vid götakanal...

Varför en täckställning?? (endel landplatser motsätter sig att man slår upp stora tält mm).

Tur jag tog bilen då...! 😂

Och grefab i Götet accepterar tält runt båten - Konstigt nog! :rolleyes:

• Like 1

tja, en bil skulle underlätta transport av endel, som nu snart kuddar och segel.

(har körkort, men ingen bil, måste gnägga på någon snart.. om det bla

1 timme sedan skrev Perrr:

Förpiken på min båt (beason 31) har endel fuktskador, dvs svartmögel i taket, kondens pådendär hyllan (ska riva ut 70-tals ruggmattan där oxå, -behöver något man kan skura), nyligen lagad ankarbox, samt nyligen lagd oslipad gelcoat längst fram (samt över något hål över gardroben).

Föregående ägare tyx inte täckt överredet under vintern, dono. .

Vet inte om man kan låna fuktmätare i Lund/malmö-regionen, för att se hur mycket vatten det ev finns i "sandwich laminatet". Men en sådan mätare kanske även reagerar på annat, som metaller (förundrades över att det var olika längd på skruvarna i taket)

2019-09-20 vid 15:54 skrev Perrr:

Genoa-seglet på min båt var slitet. Har tydligen legat ann mot mast-stag/vant samt dendär relingen (mantag eller vad den kallas).

2019-09-19 vid 15:02 skrev Perrr:

Huh, jag har oxå skaffat en "Beason 31", ca 2veckor sedan. Ungefär samma pris.

Det låter som om du har betalat på tok åt he.... för mycket pengar för den båten!

Utifrån vad du beskriver så känns det som om båten är i det närmaste ett vrak eller åtminstone i ett kraftigt behov av en stor renovering som kommer kosta många lusentappar...

Kanske att den är värd hälften av vad du har betalat, eller är det så att du blev såld på den på samma sätt som jag?

Wut, näe allt funkar, ivf hjälpligt. Mycket tyx ha sin egen vilja, elsystemet (kråkbon). Meh jag är elektro ing, kommer nog fixa att GPSn slutade funka igår.

mah autopilot klarar jag allt själv (dock kanske inte lägga an/av från bryggan).

Fråga: var finns det för "bruksvärde" av fritidsbåt?

(du kanske borde testa fuktmätare på din egen båt oxå, vanligt problem på Beason båtarna)

Köpte min Cumulus för ca 13 år sedan. 

Då var alla båtar i stort sett en bra investering. De flesta steg i pris. 

Men givetvis började nedgången då. 

Och i dag är inte skutan mycket värd. Kanske mellan 50 - 100 000 kr. 

Vad har jag då fått för pengarna? 

Många fina sommrar, med ett otroligt fint friluftsliv. 

Har hittat många lösningar och kunnat odla många intressen. 

Övernattat ca 850 nätter, kanske mer, under åren. Och då kanske totalt 2500 dagar. 

Så för mig har det varit väl investerade pengar. 

Man ska pyssla med det man tycker är givande. 

• Like 5

Haft besiktning idag, del 1 av 2.

Motorn testades under tryck. 

O de påpekande jag fick var att det var smuts i bränslefiltret, så tanken måste rengöras. Bränsleslangen måste bytas, gärna sättas dit en avstängning på slangen på lämpligt ställe. Jordkabeln måste bytas o göras bättre. Färskvattenkylningen har en koppling där luft tillförs motorn, den kopplingen bör uppdateras. 

Vidare så fick jag reda på att motorn är svårstartad, den går bara på 1 cylinder, den ryker svart och 1 spridare verkar dålig. 

Men när motorn väl är igång o är varm så går den på båda cylindrarna och den toppar 6 knop vilket är bra för en 40 år gammal motor. Det är en bra maskin o om allt ovan fixas så kan den hålla länge till. 

Fick även reda på att jag har rullbom och att seglet är ett rullbomssegel. 

Men man bör gärna vara 2 när man rullar in seglet, vilket nog förklarar varför det idag bara ligger i en hög ovanpå... 

7 timmar sedan skrev sy_Alice:

Fick även reda på att jag har rullbom och att seglet är ett rullbomssegel. 

Men man bör gärna vara 2 när man rullar in seglet, vilket nog förklarar varför det idag bara ligger i en hög ovanpå... 

När du har rullat in seglet en gång så förstår du nog varför man brukar låta seglet ligga i en hög på bommen 😉

Kanske god tanke i teorin men inget som var speciellt praktiskt.

Har funderat på det här med planlösningen ombord.

Och jag har ändrat mig angående toaletten.

Jag slänger ut den konstruktionen som är idag, bort med toalett, tank, däckstömning etc. (däckstömningen är på min båt på sidan ut i vattnet, vilket inte är godkänt iaf)

Jag köper en bra pottaporti som används bara till nummer 2. Nummer 1 får man göra i dunk eller liknande. Då får jag inte det här slafsande, dåliga lukter osv Det blir lättare att hålla rent och enklare på alla sätt och vis. Måste bara tänka på att man inte gör båda ärenden samtidigt när man sitter på dass ;)

Där navplatsen är idag, detta utrymme utökar jag till köket. Jag flyttar på spisen till motsatt sida, eller rättare sagt jag köper en ny spis med ugn, skaffar en bra kyl med litet frysfack, gör en bra arbetsbänk ovanpå och fixar bra förvaring för mat och annat.

Diskhon flyttar jag lite, gör den större och mer lätthanterlig.

Lådhurtsen flyttar jag till motsatt sida, där långsoffan idag är.

Jag fixar bra skåp och annan förvaring i anslutning till det nya köket. En ny arbetsbänk över det hela, mer vattentålig och lättare att hålla ren.

Då långsoffan försvinner så kommer jag här sätta in 2 fåtöljer lätt vinklade mot varandra och med en bra bänk mellan.

Skall kolla i second hand butikerna efter nån lämplig möbel som jag kan såga till och sätta in.

Jag kommer sätta en vägg mellan det nya pentryt/gamla navplatsen och soffan. Detta för att kunna sätta en tv här. Men här kommer även elpanelen sitta. Huvudströmbrytaren kommer jag sätta i denna vägg, alla mätare, vhf, radio och annat kommer också sitta här, många placerade så att jag kan sitta i sittbrunnen och se dem.

Bordet i soffhörnan kommer jag ta bort nuvarande ben på och göra en annan fastsättning på. Jag funderar på att göra ett klaffbord med förvaring i mitten som är höj och sänkbart, har dock inte kommit på riktigt hur det skulle se ut om det ens är möjligt att göra.

Jag kommer som jag sagt tidigare öppna upp förpiken, göra den större och med bättre plats för förvaring. Pottaportin kommer stå här inne på lämpligt ställe dold i nåt skåp eller bakom nån dörr.

Alla väggar invändigt kommer målas vita. Alla lampor kommer bytas ut mot led. Nya förbrukningsbatterier, ny kabeldragning. En bättre behållare för gasolflaskan.

Jag har pratat med motormaskinisten i Fiskebäck som har servat motorn vid tidigare tillfälle. Och jag har fått reda på att den motor jag har idag, om man servar den och håller efter den så kan den gå hur länge som helst. Dock är det så att om något vitalt går sönder på den så är det inte längre säkert att det går att få tag på några nya delar till motorn, för motortypen håller på att utgå totalt ur VP´s sortiment.

Och då är risken stor att man måste byta motor!

Men så länge den är hel och jag inte har lust att börja spendera 1000-tals kronor på att ständigt uppdatera motorn och få byta massa prylar på den hela tiden, så länge får den ligga kvar där den ligger. Men när det är dags att byta, om det är värt att göra det jobbet, då blir det med största sannolikhet en elmotor. Men innan så sker har det gått många år - Förhoppningsvis!

1 minut sedan skrev Dava:

När du har rullat in seglet en gång så förstår du nog varför man brukar låta seglet ligga i en hög på bommen 😉

Kanske god tanke i teorin men inget som var speciellt praktiskt.

Ja, jag kan nog tänka mig det.

Funderar på att skaffa mig en sån där lazybag som seglet ramlar ner i och som är enkel att bara dra igen dragkedjan på!

En rullbom har väl en funktion i vart fall. Borde gå att använda vid revning, om det finns öglor i seglets bakkant för uthal. Annars kryper seglet frammåt, då det brallar i. 

• Like 1

21 minuter sedan skrev sy_Alice:

Jag köper en bra pottaporti

Usch, en hemsk nödlösning. Satsa på en urinseparerande mulltoa, bland de billigaste är "Torp Isak" men tex Airhead är nog bättre.

17 minuter sedan skrev bhemac:

Usch, en hemsk nödlösning. Satsa på en urinseparerande mulltoa, bland de billigaste är "Torp Isak" men tex Airhead är nog bättre.

Eller kanske bara byta slangar och flytta tömningsbeslaget. Mitt krav på båttoa är att det ska funka som hemma. Och det gör det.

• Like 2

Ett alternativ är att montera en toasits på relingen... 

Tömmer då ingen tank, förutom tjocktarmen, så det är t o m lagligt. 

Har sett exempel på långseglare. 

Galjonsfiguren på gamla skepp, hade den funktionen. Alltså underlätta tarmtömning. 

Edited by Hybro

1 timme sedan skrev sy_Alice:

Jag köper en bra pottaporti som används bara till nummer 2. Nummer 1 får man göra i dunk eller liknande. Då får jag inte det här slafsande, dåliga lukter osv Det blir lättare att hålla rent och enklare på alla sätt och vis. Måste bara tänka på att man inte gör båda ärenden samtidigt när man sitter på dass ;)

...

Då långsoffan försvinner så kommer jag här sätta in 2 fåtöljer lätt vinklade mot varandra och med en bra bänk mellan.

Har levt med portaporti i ett år när vi byggde vårt hus och för enkelhetens skull är det inte fel att kissa i den ibland. Avföringen bildar då en lättflytande sörja som enkelt kan tömmas i första bästa avlopp tex. en vanlig toalett. Blir det för hårt stänker det och har sig. Men du måste ju hålla koll på nivån så att den inte rinner över :)

Det med fåtöljerna låter ju fantastiskt! Du måste lägga upp bilder på det sen!

• Like 1

1 timme sedan skrev bhemac:

Jo det är sant... O en kvalitets pottaporti kostar mellan 1500-2000 spänn.

Jag har tittat på airhead, men jag tycker det är för dyrt med den lösningen. Därav anledningen till ovan tanke.

Men jag hittade denna variant Separett - Och den var faktiskt riktigt vettig. Dock vet jag inte riktigt hur jag skulle lösa urinen, vill väl gärna ha fall på den till behållare eller avlopp!?

Kan ju låta den gå till det befintliga hålet jag har i skrovet för nuvarande toalett. Men jag vill ogärna skicka ut dessa odörer i samma vatten som jag kanske badar i.

1 timme sedan skrev Hybro:

Ett alternativ är att montera en toasits på relingen... 

Och nej, jag vill ogärna skicka ut avföringen i samma vatten jag och andra badar i. Tycker det är äckligt och snuskigt - Usch!

33 minuter sedan skrev sy_Alice:

Men jag hittade denna variant Separett - Och den var faktiskt riktigt vettig.

Ja, den kallas även Torp Isak. Fungerar väldigt bra enligt de jag pratat med. Skilnaden mot den betydligt dyrare AirHead är att den senare har en omrörare, tack vare det så blir det ingen lukt. Separett har istället en fläkt. Vill man bygga själv så kan man köpa den urinseparerande delen och sen plasta upp en behållare.

Urinen är helt ok att hälla ut varsomhelst - utom i havet. Har man en bef tank så kan man använda den. Fekalie delen klarar sig några månader. En stor fördel är att man kan använda toaletten året runt.

Jag har gjort några studiebesök - bara tittat - det luktar absolt inget.

Har med hjälp av föregående ägare idag plockat ner masten...

Ooohhh Jösses sicket gymnastikpass man åkte på!

Medan säljaren rodde bort min jolle till jolleparkeringen, så sade han till mig att förbereda tamparna, dra ut dem från hålen in till sittbrunnen. Och jag gjorde så utan en tanke på vad jag egentligen pysslade med, för en av tamparna som jag drog ur var till genuan.

Och detta märkte vi inte förrän vi hade vecklat ut seglet nästan till fullo, när vi då undrade varför det satt fast. Hur göra nu då? För mig som aldrig förr har plockat ner en mast eller segel så stod jag lite handfallen, och säljaren ville inte riktigt ta tag i det här, för han ansåg klart och tydligt att det är min båt, mitt ansvar och mitt segel. Men när jag inte vet, och han har gjort det här förut, kanske dock inte på det här komplicerade viset. Så blev jag lite syrak på gubben, speciellt när han hetsade upp sig på småsaker. 

Så efter en brottningsmatch med att rulla tillbaka ett segel fullt med vind, så lyckades vi hjälpligt låsa fast det någorlunda hoprullat. Och vi tuffade bort till mastkranen.

Väl där så lyckades vi faktiskt riktigt bra att koppla vinschen om masten och efter att vi släppt på den sista vanten så var masten fri. Och vi fick snurrat runt hela skiten och lagt ner masten på bockarna. Nu upptäckte vi att genuafallet hade slagit knut på sig själv, jösses vilket trasselbo det var här. Men nu kom allting ner och ihop på ett bra och tryggt vis.

Masten ligger nu i mastskjulet, jollen på sin vinterparkering och båten på sin ordinarie plats i väntan på slutlig upptagning. Kanske sker det på fredag eller så sker det i nästa vecka.

Skall fixa små lappar som jag märker upp alla grejer med mitt telefonnummer om någon undrar vems dessa prylar tillhör!

Efteråt så var jag på biltema och köpte en peke och lite annat smått o gott.

DSC_1402_Liten.jpg

Som syns på föregående post så syns fördäcket och hur det ser ut.

Denna bild på båten med gult däck är en årsmodell äldre Beason 31. Där motrorn sitter fram, den har inte bara nergångsluckan lätt förskjuten i sidled, den har även 3 takluckor, som är standard, för däcket är format efter dessa luckor. Jag tycker detta är mycket snyggare fördäck än vad jag har på min båt. Tycker det är synd att det förändrades så dramatiskt...

Tre luckor_Liten.jpg

46 minuter sedan skrev sy_Alice:

Efteråt så var jag på biltema och köpte en peke och lite annat smått o gott.

Peke är enormt praktiskt, bland det bästa jag utrustat båten med!

Mitt ser ut som Biltemas fast med ankarrulle. Kostade nästan det dubbla på rea!