Jump to content
Thursday 09 April 2020
Sign in to follow this  
sy_Alice

Min båt Beason 31

Recommended Posts

Då har jag fått hem min plåt och jag skall strax sätta igång med att såga ut det jag tänker mig.

Vi har här en förebild på hur det ser ut idag.

De där 2 runda metall-vad det nu är för något, den bakre är helt platt mot golvet och är tät i botten, det innebär att i den samlas vatten som inte försvinner från platsen själv. Den främre närmast rorkulten är lätt upphöjd och har en vit plast i sig, som jag inte får loss.

Varför är det skillnad på dem? Vad har de för syfte? Mitt bord sitter fast i den aluminiumskivan som sitter på sidan, så något bordsfäste kan det inte vara, eller? Går det att ta bort dem? Eller skall jag förbereda durkplåten som kommer här på golvet med hål  och plats för dem?

Durk före_liten.jpg

De är gamla fästen för ett bord.
På en del båtar hade man samma bord i salongen som ute; man kunde ta ut bordet och benen (två stycken) till sittbrunnen när man låg i hamn. Vad den vita "pluppen" är till för vet jag inte, kanske någon som tröttnade på att bryta tårna i hålet?

Det ser ut som om du har ett Lagun-fäste på BB sida, så de har väl spelat ut sin roll.

Posted (edited)

Varför vill du ha en durkplåt av aluminium i sittbrunnen? Det kommer väl att skramla en hel del, vara kallt för fötter utan skor och måste vara fastskruvad. Ett alternativ till plastbotten är att lägga dit en enkel trätrall i teak som ligger lös och skönt när man är barfota, se exempel i bifogad bild.

Under trätrallen finns en stor lucka för tillgång till motorn.

image.png

Edited by per_62

Posted (edited)
5 minuter sedan skrev per_62:

Varför vill du ha en durkplåt av aluminium i sittbrunnen?

bild.png.79d444ef2d68f1f64144bda2ecb8fc5e.png

För att komma åt utrymmet "under golvet".

Edited by Peter_K
  • Thanks 1

Posted (edited)

Bara ett tips med trätrall som täcker hela golvytan i sittbrunnen.

Under trätrallen finns en jättelucka för att komma åt motorn.

Trätrallen lyfts enkelt bort och luckan behöver bara öppnas några gånger per år.

Edited by per_62

Posted (edited)

Det har varit en trätrall i båten, den har legat löst och skavt på väggar och golv runt den, så det är ganska fult.

Sedan så är det precis som Peter säger, jag skall komma åt det utrymme som är under golvet.

Detta golv är ganska så svampigt, det måste stabiliseras upp. Så durken kommer sågas ut för att passas in perfekt som en pusselbit. Durken kommer skruvas samman med min blivande lucka och en durkplåt under. Durken kommer limmas och skruvas fast i golvet.

Jag kan inte göra en jättelucka, det får fabriker göra, men jag fixar det inte, jag kommer sätta dit en liten lucka på cirka 40x40, den är förstärkt och med durkplåten så blir allting annat extra förstärkt.

Att det sedan kanske är kallt att gå på har mindre betydelse!

Edited by sy_Alice

4 timmar sedan skrev Peter_K:

De är gamla fästen för ett bord.
På en del båtar hade man samma bord i salongen som ute; man kunde ta ut bordet och benen (två stycken) till sittbrunnen när man låg i hamn. Vad den vita "pluppen" är till för vet jag inte, kanske någon som tröttnade på att bryta tårna i hålet?

Det ser ut som om du har ett Lagun-fäste på BB sida, så de har väl spelat ut sin roll.

Ja så är det nog.

Jag kommer ta bort dessa metallhåll, speciellt det som är lite uppbyggt, för de tillför ingen som helst nytta idag. 

Japp det är ett lagunbord. Är väl inte direkt nöjd med det bordet, för nerplockat tar det bara en jäkla plats...

10 minuter sedan skrev sy_Alice:

Japp det är ett lagunbord. Är väl inte direkt nöjd med det bordet, för nerplockat tar det bara en jäkla plats...

Hade Lagun-bord i förra båten, samma bord monterades i salongen eller ute beroende på om man seglade eller skulle äta ute osv. Dvs, det satt alltid monterat någonstans så det tog på det viset ingen plats. 

Det är en bra lösning. Och säkert en variant jag kan bygga på i framtiden. Så som det är nu så är lagunbordet omonterat om det inte sitter i sittbrunn. I salongen har jag ett stort bord på en gigantisk fot där hydrauliken är slut...

Så då är en effektiv dag till ända.

Har idag stått i garaget och sågat, bockat, skruvat till min plåt för sittbrunnsgolvet.

Nu är allting klart för morgondagen. Då åker jag ut och hoppas på att jag har mätt rätt.

Dock så ställde jag till det lite granna när jag råkade göra en skruv lätt rund, rostfritt är ett lite mjukt material verkar det som... Men jag har någonstans ett sådant kit för att borra upp skruvar, hittar det inte just nu bara.

Håller på o sågar upp golvet o blir lite fundersam. Denna bit är blöt, väldigt blöt. O med tanke på att båten har stått under presenning hela vintern som iofs har varit väldigt regnig, men hit har ingen väta kommit in... 

Varför är det så här? 

sittbrunnen.jpg

Varför det är så där, det beror på att du har/har haft ett läckage någonstans. 

Frågan är var o för hur länge sedan? 

Nåväl här är en bild på uppsågat golv innan plåt o lucka kommer på plats

innan plåt.jpg

1 timme sedan skrev sy_Alice:

Frågan är var o för hur länge sedan? 

Det får du söka efter på plats. 
Plast i sig läcker försumbart; leta sprickor eller kring dåligt tätade beslag. 

Och här är golvet klart. 

Det sitter en durkplåt under oxå med mutternitar som luckan är hårt skruvad mot. Framför o bakom luckan är plåten limmad med sikaflex 292 mot gamla durken, allting är ordentligt rengjort innan klistring och skruvning... 

golvet klart.jpg

• Like 1

Sicken jävla glädjedödare du var då!!!

Jag som var supernöjd med detta och tycker det blev skitbra... 

😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠

1 timme sedan skrev sy_Alice:

😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠

Ja, kanske lite sent att svara så. Även jag kände något liknande men har inte hängt med i tråden hela tiden. Jag kanske hade valt att göra en lucka i alu-durken (skära ut en del så den blir löstagbar) med eller utan gångjärn men ordentligt tätat nedåt. 

2020-03-17 vid 21:01 skrev sy_Alice:

Det är en bra lösning. Och säkert en variant jag kan bygga på i framtiden. Så som det är nu så är lagunbordet omonterat om det inte sitter i sittbrunn. I salongen har jag ett stort bord på en gigantisk fot där hydrauliken är slut...

Lagunbordet ur vägen

IMG_20200322_124843.jpg

19 timmar sedan skrev sy_Alice:

😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠

Hade jag varit en spekulant så hade jag sökt vidare efter ett annat objekt när jag hade sett det där, men alla är vi ju olika och har olika krav på hur det ska se ut. Bara du själv är nöjd så är väl det bra? Jag skrev att den kommer att bli svårsåld och det står jag för.

Med tanke på rådande läge i vårt samhälle och i världen. Och med tanke på att jag hinner inte få klart min båt så som jag önskar och vill och med tanke på att motorn är i en mycket osäker form och funktion. Så har jag bestämt mig att flytta båten till en annan landplats och låta den stå kvar på land denna sommar och nästa vintersäsong. Detta för att verkligen ge mig till att få iordning båten just så som jag önskar...

7 minuter sedan skrev sy_Alice:

Med tanke på rådande läge i vårt samhälle och i världen. Och med tanke på att jag hinner inte få klart min båt så som jag önskar och vill och med tanke på att motorn är i en mycket osäker form och funktion. Så har jag bestämt mig att flytta båten till en annan landplats och låta den stå kvar på land denna sommar och nästa vintersäsong. Detta för att verkligen ge mig till att få iordning båten just så som jag önskar...

Jag tror du måste ta dig en funderare här, det känns inte rätt..
Personligen tror jag det är en överhängande risk att båten kommer bli kvar på land, delvis nedplockad, och du har givit upp pga brist på ork och pengar. Det vore synd.
Se till att få båten användbar istället.

Hade du varit en person som tycker att det är jätteskoj att mecka, plasta, snickra och måla - absolut, men efter att ha följt dig i den här tråden är min bild en helt annan.

• Thanks 2

7 timmar sedan skrev sy_Alice:

Neeej. Tvärtom borde du fixa till den så att du kan använda den på vattnet i sommar.

Kanske hänga på en utombordare tills motorn är ok

• Thanks 1

8 timmar sedan skrev sy_Alice:

Apropå rådande läget, jag kommer nog inte flyga på ett tag, istället!

Jag har som sagt oxå en Beason 31 båt, införskaffad i fjol oxå. Råkat ligga på sofflocket runt jul/nyår, enbart harvat med elen några månader (nog inte glad i kyla eller väta, dono

sy_Alice hade du gjort vid kölen på din båt? (jag fick idag reda på av en snubbe att min köl har tidigare behövts dras åt kölbultar, flera ggr, samt spacklad.. dono

Fråga vad ska man göra åt en hyttlucka som slitit ner till glasfibrena? inkluderar bild.

Samt, är denna solcellen något att ha? (dess träbräda undertill är rutten, har droppat in vatten så motor har börjat fjälla färg, samt zinkpuder.

20200326_182326.jpg

20200326_181032.jpg

20200326_181124.jpg

20200326_181144.jpg

20200326_181209.jpg

Som jag fattade @Perrrs frågor:

1. Slitaget vid ruffluckan

Ta bort löst sittande topcoat. Tvätta av ytan med aceton, rugga upp och tvätta igen och pensla på ny topcoat vid lämplig väderlek. Tejpa runtom om det behövs. 
Se till så att luckan går lätt i sitt spår, annars justera lucka och/eller coaten. 
2. Solpanelen

Börja med och se om den fungerar och ger spänning. Ta sedan din tångampere-meter (alla borde ju ha en sån i sin båt) och koppla in den mot sin regulator och batterier och mät om den ger någon laddning. Panelen ser ju inte så grann ut men min begränsade erfarenhet säger att många ser illa ut men ger laddning ändå. 

Posted (edited)
10 timmar sedan skrev sy_Alice:

Med tanke på rådande läge i vårt samhälle och i världen. Och med tanke på att jag hinner inte få klart min båt så som jag önskar och vill och med tanke på att motorn är i en mycket osäker form och funktion. Så har jag bestämt mig att flytta båten till en annan landplats och låta den stå kvar på land denna sommar och nästa vintersäsong. Detta för att verkligen ge mig till att få iordning båten just så som jag önskar

Håller med tidigare kommentarer, sjösätt. Det är mycket enklare och roligare att fixa båt när den ligger i sitt rätta element. Om du så inte kommer ut en endaste gång, men det kommer du säkert att göra. De enda jobb man måste göra på land är "hål under vattenlinjen" och ev. bottenmålning. Den senare dock inte helt nödvändig.

Edited by StyrmanKarlsson

Tillägg till vad jag skrivit tidigare.

Lägg din energi och ditt fokus på att fixa motorn.

Påbörja inte på några nya projekt innan det första (och viktigaste) är klart.

• Like 3

Jag har glapp i akterförtöjlings -knopparna (eller vad de kallas), kommer inte åt att skruva åt den. Inkluderar bild. Någon dvärg eller barn kanske kan krypa ner i bakersta luckan, och skruva åt dom?

Har även glapp i pulpit, fram som bak. -Kanske därför jag haft fukt i förpiken. Lyckades skruva åt alla bultar undertill för fara pulpit. Men inte för aktern, samma svårtillgängliga läge som förtöjningsknoppen.

sy_Alice, har du checkat det, på din båt? (hoppas du inte fått corona??)

20200328_170058.jpg

24 minuter sedan skrev Perrr:

Jag har glapp i akterförtöjlings -knopparna (eller vad de kallas), kommer inte åt att skruva åt den. Inkluderar bild. Någon dvärg eller barn kanske kan krypa ner i bakersta luckan, och skruva åt dom?

Har även glapp i pulpit, fram som bak. -Kanske därför jag haft fukt i förpiken. Lyckades skruva åt alla bultar undertill för fara pulpit. Men inte för aktern, samma svårtillgängliga läge som förtöjningsknoppen.

sy_Alice, har du checkat det, på din båt? (hoppas du inte fått corona??)

20200328_170058.jpg

I all välmening, men är det inte sjysst mot sy_Alice att du skapar en egen tråd med dina egna frågor istället för att kapa hens..?

F ö borde det gå att komma åt muttrarna, annars hade de inte kunnat montera pulpit, jag förutsätter att de inte hade en dvärg anställd på varvet för uppgiften. Jag har själv med mina 1,82 lyckats vika ner mig i stuven på min Dixie 27, det var inte lätt då jag är en osmidig herre, men vill man så går det mesta. 

• Like 1
  • Haha 1

15 timmar sedan skrev Peter_K:

I all välmening, men är det inte sjysst mot sy_Alice att du skapar en egen tråd med dina egna frågor istället för att kapa hens..?

F ö borde det gå att komma åt muttrarna, annars hade de inte kunnat montera pulpit, jag förutsätter att de inte hade en dvärg anställd på varvet för uppgiften. Jag har själv med mina 1,82 lyckats vika ner mig i stuven på min Dixie 27, det var inte lätt då jag är en osmidig herre, men vill man så går det mesta. 

Jag har varit tydlig med sy_Alice, att jag har en Beason 31 båt oxå, oxå inköpt i fjol. Han har inte haft invändningar mot att jag postat mina egna frågor här oxå.

Kanske jag kommer ner (på tvären, sedan på längden, ömsom.. men sedan finns inget utrymme för armarna att röra sig, och stor risk att fastna där nere. Går inte. Värre än att komma åt bakom motorutrymmet (s-drev..

• Like 1