Jump to content
Sunday 22 September 2019
sy_Alice

Min båt Beason 31

Recommended Posts

Jag köpte denna båt den 8/8-2019 för den sköna prislappen om 55000 kronor. Generellt marknadsvärde på liknande båtar ligger mellan 100000-250000 kronor, om man kollar på blocket och andra försäljningssajter.

Så jag gissar på att jag har ett spann att bygga på, naturligtvis under förutsättning att jag gör ett bra arbete och att allt ser snyggt ut och har en bra funktionalitet  efter det att jag är klar.

Problemet som är, det är att jag har idag varken råd eller vidare stor lust att lägga ner en smärre förmögenhet på att renovera upp min båt. För allting kostar pengar.

Att lägga upp båten på land i vinter kommer kosta mig 8500 kronor, jag vill där och då passa på och göra en riktig besiktning på båten och även det kommer kosta mig ytterligare en 5-6000 kronor eller mer! Och att lägga tillbaka sjön i vår och skaffa mig en båtplats kostar mig från 5000 kronor och uppåt beroende på var jag lägger henne.

Nu bor jag i Göteborg, så jag dras med med storstadssyndromet här med att kvadratmeterhyran är dyr. Om jag ger mig av utanför stan, så kommer den hyran per automatik sjunka.

Men jag tänkte här i denna tråd berätta om vad jag vill göra med min båt. Hur den ser ut. Och kostnader kring det hela.

När man kommer in i båten och kommit nerför den lilla trappan, så har jag till höger/styrbord en liten navigationsplats med en stickkoj bakåt.

Denna plats är trång att sitta på, man sitter inte bekvämt alls på denna plats. Stickkojen är ännu värre. Den är svår att komma in i och bekväm ligga på och det är nästan en bedrift att ta sig därifrån utan att bryta något vitalt ben i kroppen eller få jobbiga blåmärken.

Till vänster/babord om trappan är det ett litet pentry. Diskhon är ganska långt in och bort från kanten. Och jag som är 195 cm lång i en båt som mäter invändigt 178 cm vid denna plats, måste stå väldigt underligt med kroppen för att kunna använda hon. 

Framför dessa två så har vi en u-soffa till styrbord. Med bordet nere så mäter sängplatsen 140x205 cm, en ganska så bra säng.

Mittemot finns där en långsoffa som är sjökojen, och detta är nog den bästa platsen ombord.

Framför salongen kommer man in i en liten hall. Här finns garderob och en toalett. Det är trångt litet, mörkt och en mycket ogästvänlig plats att vara på.

Och framför detta har vi då förpiken.

Under trappan ligger motorn som är en Volvo Penta MD7a på 13.5 hk från samma år som båten tillverkades, 1978. Förra ägaren lyckades med att få in saltvatten i bränsletanken och motorn är nu renoverad, men den verkar ibland svettig, och det luktar diesel i dess utrymme.

Jag har 3 luckor i sittbrunnen. Alla ansluter till ett gigantiskt stort utrymme under allting. Och om jag inte skyddar det hela, så hamnar saker på ett ställe som är jättesvårt att komma åt. Vidare så har jag här en rorkult som egentligen enligt mitt tycke sitter helt och hållet i vägen.

Detta är båtens planlösning.

• Jag skulle vilja flytta på toaletten från den främre hallen till navigationsplatsen. Och här i detta utrymme göra mig en riktig toalett med en miljötoa typ liknande airhead, handfat och en dusch. Allting instängt i ett lagom stort rum som är skyddat enligt dagens byggmetod som ett våtrum.

• Navigationsplatsen skulle jag antingen flytta fram till u-soffan och integrera in den här på ett lämpligt ställe.  Alternativt så kan jag tänka mig att ta bort långsoffan och här bygga mig en riktig navigationsplats/kontorsplats där allting är nära och lätt tillgängligt.

• Det som talar till fördel om att bygga om långsoffan är att nu kan jag göra pentryt större. Jag kan placera en bättre diskho på ett annat ställe där jag mer kan stå raklång med huvudet upp genom luckan, men jag behöver inte böja kroppen konstigt. Jag kan stoppa in ett riktigt kylskåp, för det som finns där idag fungerar inte alls. Jag kan stoppa in en riktig spis med ugn, för den som är här idag är en pivot-upphängning som inte fungerar och utan ugn. Jag kan få lådor och skåp och bättre utrymme i köket för allting och kanske även en arbetsbänk.

• Om jag flyttar på toaletten så skulle jag kunna öppna upp denna främre hall, ta bort den främre väggen och därmed få en bättre och rymligare förpik där det finns plats för en bra garderob, lådor och annan förvaring.

• I sittbrunnen skulle jag nog gärna vilja ha bort rorkulten på ett bättre sätt, jag tycker den idag är väldigt i vägen. Men jag vet inte om jag vill sätta en ratt på dess ställe. Men det som jag skulle vilja göra är att göra om luckorna. På styrbords sida så finns där under stickkojen, luckan här har en grund låda under cirka 10 cm djup. Om jag sätter toaletten på nav-platsen så kan jag spärra detta utrymme och därmed öppna upp en stor lucka i sittbrunnen. Under golvet skulle jag vilja öppna upp ett förvaringsutrymme också, för det är hit allting ramlar om det kommer utanför kanterna till ovan luckor. Hit ner skulle jag vilja ha en dräneringspump, finns ingen idag, för här samlas det vatten. Jag skulle vilja plasta upp väggar under golvet, så att varje lucka och låda är egen. Då skulle jag även kunna plasta upp luftfack där ingenting förvaras, kan vara bra för båtens flytkraft att ha sådana utrymmen. I vardera hörne längst bak skulle jag vilja göra ett fack för en gasolflaska p6. Jag skulle vilja ha ett bättre, mindre och smidigare sittbrunnsbord, för det jag har idag är för stort och för jobbigt att sätta upp. 

• Motorn skulle jag vilja byta ut. Helst skulle jag nog gärna vilja ha en elmotor ombord, för att slippa all bränslehantering, då hade jag kunnat bygga mig en ordentlig batteribank. För det som är idag har mycket övrigt att önska. Men oavsett vad det blir för motor, om det blir någon ny motor, för nuvarande fungerar ju faktiskt och är nyrenoverad, om jag bara får bort svettningen och diesellukten. Men jag skulle vilja flytta på startnyckelplaceringen, avstängningsspaken, huvudströmbrytaren till ett bättre ställe där det är mer lättåtkomligt, överskådligt och skyddat.

• I övrigt så skulle jag vilja måla upp båten invändigt. Allting här inne är idag mörkt trä, det är inte mahogny, utan plywood och liknande billigt material. Jag vill måla alla väggarna vita, jag behåller alla böjlister och andra lister i sitt naturfärgade tillstånd. Jag tror då att båten blir ljusare och mycket mer behagligare då att vara i.

• Jag vill byta ut all el ombord, nya kablar, nya lampor, led-ljus överallt. Jag vill byta ut batterierna, gärna placera dem någon annanstans, sätta in en laddare till batterierna och en omvandlare till 220v. Sätta upp 1 eller 2 solfångare som kan driva de olika sakerna ombord. Jag har för mig (osäker här) om att man kan skaffa sig ett kylskåp som kan hålla temperaturen via en solfångare, det kan vara bra att ha när man lämnar båten för några dagar och stänger av huvudströmbrytaren.

• Jag vill sätta på en peke med ankarhållare och därmed göra om luckan fram till ankarbox. Elsladden som kommer ut där idag vill jag flytta till sittbrunnen. Jag vill vidare sätta på en badbrygga bak. Det är dock lite problem på den punkten för Beason´s akter är liten och väldigt ovanlig, det finns inte många badbryggor som passar på den platsen. Jag skulle även vilja ha en dävert här bak, så att jag kan få upp dingen.

Så de jobb jag tänker mig i vinter är att måla upp invändigt, byta ut batteribanken och göra det mer driftsäkert och säkrare, byta ut alla lampor ombord till led. Sätta dit en peke, sätta dit en badbrygga. Byta ut stripsen på sidorna mot en snyggare färg. Och sedan allmänt underhåll.

Jag glömde wallas-värmaren.

Den sitter i babords lucka i sittbrunnen. Dess funktion är mycket osäker, vet inte om den fungerar alls eller bara ibland.

Jag skulle vilja byta ut den eller renovera den om det är bättre. Men framför allt så skulle jag vilja flytta på den till en av garderoberna inne i båten, för då kan jag använda den värme som den ger omkring sig i garderoben som ett torkskåp.

Jag var inne i en annan båt innan jag köpte denna, och där hade de gjort så. En ganska så smart lösning, tycker jag.

Idag går den värme till spillo i ett utrymme där den inte behövs...

Och jag tror att den sitter mer skyddad i en garderob än i en låda där man slänger ner allt möjligt stort och otympligt och hårt...

Posted (edited)

Utöver detta så måste jag skaffa ny navigation, diverse mätare, vhf och annat.

Jag ska vara glad att seglen är relativt fräscha och håller ytterligare några säsonger!

Men usch allting börjar bli lite väl dyrt! :huh:

Och då skall vi även veta det att jag kan inte plasta, har aldrig gjort det, så jag vet ingenting om det. Så många av ovanstående jobb måste jag kanske lämna bort och då blir det än dyrare!

Edited by sy_Alice

Det låter som du har sysselsättning! Men inte omöjligt på något sätt.

Plocka ur värmaren, ta isär, rengör och byt glödspiral. Pumpen måste man putsa kotakterna på om det är orignal. Får du igång den så kör värmaren en gång i månaden. Man kan också ersätta den med en vanlig, modern bränslepump. Sköter man värmaren så håller den i evighet, en båtgranne har en från 1972 som fungerar perfekt.

På min navigationsplats hade man satt en gasolkyl (också en mycket bra grej). Jag saknar inte navigationsplatsen, i alla tider har jag använt matbordet för papperssjökort. Idag gör jag planeringen i paddan och för över till plottern. Oftast halvliggande i soffan.

Toaletten vid nedgången tycker jag är mycket mera praktiskt. Airhead är kanske den bästa lösningen idag, dyra men det finns alternativ.

Längsgående pentry gillar jag, mycket mera plats.

Plasta är enkelt, roligt och vanebildande.

Peke köpte jag på julrea och det är bland det bästa jag satt på. Det blev även en badplattform men nyttan av den ät begränsad, det är mycket enklare att klättra ombord på sidan med en fast, nedfällbar stege.

Posted (edited)

Priserna på båtar har sjunkit dramatiskt de senaste 15 åren och många priser på blocket är rena fantasier.

Med det sagt så bör du fundera lite extra innan du spenderar "mellanskillnaden". Är du inte extremt händig blir det svårt att göra sakerna du nämner ovan så bra att värdet på båten stiger istället för sjunker. Jag talar tyvärr av egen erfarenhet.. starta inget som du inte snabbt kan slutföra eller återställa om lusten tryter.

Så mitt råd är att ta en sak i taget. Att måla är enkelt och blir oftast väldigt bra. Att dra om all el första gången utan erfarenhet är svårt. En elektriker behöver inte bli så dyrt.

Att bygga och plasta en ny modern toalett (gärna med dusch) utan erfarenhet är i princip omöjligt. Försök hitta någon som har lyckats att hjälpa dig.

8500 för uppläggning måste vara inkl. förvaring inomhus, låter dyrt annars. Här kostar lyftet 800 och vinterförvaring utomhus 1200 - det tycker jag är dyrt.

I vilket fall så tycker jag att det är vettiga förändringar du föreslår, och det var kul att få en beskrivning av skick och inredning. Beason 31 är ju annars en trevlig båt som du kommer få mycket glädje med

Edited by Dava

Posted (edited)

Nä det är tyvärr utomhus på tångudden i Göteborg. Och detta var ändå billigt, grefab vill ha 9700 för att lägga upp i fiskebäck göteborg där min båtplats är säsongen ut. 

Jag fick ett bud på inomhushall på ringön i gbg, prislapp 17000 kronor. 

Var bor du som ger såna fina priser? 

Edited by sy_Alice

Men gällande de svåra jobben som elen o badrum kommer jag anlita någon kunnig på detta, försäkringen ser bättre ut om en auktoriserad har gjort jobbet än jag som lekman har gjort det... 

Men sedan så är jag väldigt händig, så att bygga om är inget jag behöver lämna bort för, doch drar jag mig lite grann för plastningen, även om det kanske är lätt, så kan jag ingenting om det... 

Alla är olika, men jag skulle nog råda dig till att använda båten i ett par säsonger först. Sen vet du bättre vad som är viktigt att förändra och vad som duger som det är. Man ska komma i håg att folk använt denna båttyp i många år utan modifikationer. Kanske är det lättare att anpassa sig själv? 

N. N

• Like 2
  • Thanks 1

2 timmar sedan skrev nilsnobbing:

Alla är olika, men jag skulle nog råda dig till att använda båten i ett par säsonger först. Sen vet du bättre vad som är viktigt att förändra och vad som duger som det är. Man ska komma i håg att folk använt denna båttyp i många år utan modifikationer. Kanske är det lättare att anpassa sig själv? 

N. N

Tack för de orden!

Och jag vet att människan är anpassningsbar, han/hon kan lära sig leva med och i de flesta miljöer med det som erbjuds. Så även jag... På gott och ont! :rolleyes:

Men jag är inte riktigt funtad på det viset. Om jag kan, om jag ser, och om jag har möjligheten att förändra och bygga om, då vill jag gärna göra det! Hellre nu när det är nytt för mig innan jag har anpassat mig till det som är, för då vet jag att jag får det på mitt högst personliga vis. Även om det kanske verkar underligt för någon som kanske är mycket mer anpassningsbar än vad jag är!

Det som är av det jag har beskrivit enligt ovan, så är det ju det att stora jobb som kostar mängder av pengar, vill jag ännu inte riktigt ge mig på.

Jag vill göra de där mindre jobben som inte kostar så mycket pengar, men som ändå förändrar båten till något jag anser vara bättre - för mig!

Som att måla om och byta ut alla lampor till led, till exempel!

20 timmar sedan skrev sy_Alice:

Nä det är tyvärr utomhus på tångudden i Göteborg. Och detta var ändå billigt, grefab vill ha 9700 för att lägga upp i fiskebäck göteborg där min båtplats är säsongen ut. 

Jag fick ett bud på inomhushall på ringön i gbg, prislapp 17000 kronor. 

Var bor du som ger såna fina priser? 

Jag bor i Ängelholm på västkusten. Vi har en icke vinstdrivande förening som driver hamnen. Kanske bidrar det till att hålla nere priserna. 

• Like 1

Jag håller absolut med om att använda båten minst en sommar för att "känna in" saker och ting. I synnerhet som alla dina idéer (som visserligen är bra) kommer dra med sig stora pengar och rimmar illa med att du inte vill lägga ner en massa pengar på båten. Redan i motorbytet har du t ex 30-60kkr.

Men förstår dig också. Vi köpte vår första gemensamma båt med sönderfrusen motor och jag hade - precis som du - en massa idéer och även driven av tanken "hur svårt kan det vara". Den var lärorik, inte minst för att få ner mig på jorden. Dessutom hade vi turen att den såldes långt före "kraschen" 2008 så vi fick tillbaks nästan alla pengar.

Nästa projekt var visserligen mycket större (se min hemsida) men också nyktert och exceptionellt väl planerat.

Du skriver "marknadsvärde 100-250kkr" och hänvisar till säljsajter. Som också nämnts ovan, men jag kan inte nog trycka på det om priserna på t ex Blocket när folk skriver "de säljs för" - de annonser du ser har priser som båtarna INTE sålts för. Därför är annonsen kvar. Det verkliga priset/värdet är alltid lägre. Ibland extremt mycket lägre. Däremot har (borttagna) annonser på Beason 31 för omkring 50kkr inte blivit mer än max veckor gamla, så där omkring är nog mer riktigt värde. Dvs som det du gav för den.

Jag rekommenderar dig att göra en komplett kalkyl, på allt och med prioritering och motivering på varje punkt. Uppskatta också antal arbetstimmar. Utelämna inget, ta även med "drömmarna". Fundera också på om du kan acceptera att inte få tillbaka pengarna, för det är den krassa situation du är i. Allt annat är att lura sig själv.

Låt kalkylen "leva" under en säsong innan du springer och gör för mycket. Är detta båten för din långtidsplanering gör ju inte en säsongs fördröjning så mycket.

Sedan ser du vad den kommer kosta, vad som kostar och kan på ett bättre sätt vikta om det är viktigt eller ej. Men glöm inte att alla nöjen kostar, och måste få kosta lite !  Det är inget fel med det.

Edited by IngemarE
  • Like 1
  • Thanks 1

2019-08-30 vid 11:31 skrev sy_Alice:

I övrigt så skulle jag vilja måla upp båten invändigt. Allting här inne är idag mörkt trä, det är inte mahogny, utan plywood och liknande billigt material. Jag vill måla alla väggarna vita, jag behåller alla böjlister och andra lister i sitt naturfärgade tillstånd. Jag tror då att båten blir ljusare och mycket mer behagligare då att vara i.

Alla båtar såg ut sådana då (mahogny eller teak), och skall nog så göra enligt de flesta. Inget mer än lister brukar f.ö. vara massivträ, annars är allt i allmänhet fanérad plywood. Inget ovanligt eller fel i det. Är den såld som halvfabrikat eller färdigställd på varvet ?

Tänk noga över att måla allt vitt innan du skrider till verket - det kan inte göras ogjort. Dels syns allt enormt väl på det vita, varenda ojämnhet och skavank. Dels gör du båten "annorlunda" mot standard vilket tyvärr - även om just du tycker om det - brukar påverka andrahandsvärdet mycket negativt.

Ett alternativ till att måla är att klä med ljus skrovbeklädnad, men det krävs en del jobb och erfarenhet för att få det snyggt på alla typer av ytor. Dessutom bör du demontera alla kantlister för att få dem att täcka slutet på beklädnaden, och är de limmade blir det inte lätt.

Edited by IngemarE
  • Like 1

Vi målade vår första båt helt vit invändigt. Det blev jättebra! Från att ha varit rätt murrig blev den ljus och fräsch. Nästa båt vår Maxi 77 jag nämnde ovan valde vi att endast måla detaljer, köket och luckorna i skottet. Vi klädde om dynorna i ljust tyg och lät det lilla trä som fanns vara mahogny. 

Tänk på att allt du målar blir svårt att återställa så försök att tänka igenom noga vilka ytor du målar. Lite trä skapar hemtrevnad mycket mest murrighet.

Att måla är dock lätt att få fantastiskt resultat med

• Like 1

Visst kan man bygga om så att man får det praktiskt. Hur det kommer tt påverka andrhandsvärdet är omöjligt att säga. Har man tur så hittar man någon som tycker det är perfekt. Men räkna inte med det.

Ta det lite lugnt, segla och fundera vad som ska göras. Ibland upptäcker man att vissa saker fungerar bra ändå. Planering är det viktigaste, i vilken ordning saker ska göras och försök inte göra allt på en gång, de projekten blir oftast aldrig klara.

Är man normalhändig så är det inga svåra projekt däremot svindyra om man ska leja bort. Många överdriver sina renoveringar, i synnerhet elsystemen. Det finns sällan anledning att riva ut allt och göra om från början. Det kan vara enklare men det är inte alltid när nya kablar ska fram däremot blir det definitivt dyrare. Kablar blir inte utslitna men kopplingar ska man gå över, göra rent och smörja.

I de flesta fall räcker det plus att byta själva centralen, det sitter mycket gamal skit och en ny central, antagligen med fler säkringar, kostar inte många hundra. Tipset är att använd dvärgbrytare.

Bordgenomföringar ska man byta, man vet inte skicket på de gamla men det är enkelt. VVS delen i ett nytt "badrum" är väldigt enkelt, det handlar om koppla några slangar.

Att måla vitt ger en ljusare båt, viktigt om man spenderar mycket tid där dagtid. Annars gör fler ljusinsläpp mer nytta.

Men det tar mycket tid att måla om eftersom det är viktigt att få det snyggt om det inte ska se hemmagjort ut. Mycket slipa och spackla. En bra variant kan vara att behålla teak/mahogny upp till midjehöjd och resten vitt. Det blir väldigt enkelt om man kan ta bort lister och klä ytorna med skummad PVC.

• Like 1

Jag är inne på din linje IngemarE. Detta är min första säsong med båten, så jag håller med om att känna in vad som behöver göras, vilket som måste prioriteras och vilket som kanske inte är så viktigt eller nödvändigt.

Och att spendera en massa pengar såhär i början, känns inte rätt. Jag skall nog vänta lite...

Och prisbilden har du nog rätt i, min båtgranne har en precis likadan båt som mig, dock den modellen där motorn ligger i fören.

Och dess föregående ägare har lagt ner en smärre förmögenhet på den båten med ommålning utvändigt som invändigt, ratt, ny toalett, nytt kök, ny inredning osv. Och han fick "bara" 100000:- för den båten när han sålde den för 2 år sedan.

Så priser på blocket är priser som säljaren vill ha, men sällan får. Om det kommer någon dum o rik djäkel o slantar upp den summan då blir säljaren lycklig och köparen är väl så rik ändå att han inte bryr sig...

Det som jag i vinter definitivt kommer göra är att uppdatera batteribanken. Jag har 2 förbrukningsbatterier och 1 startbatteri. Det finns ingen laddare till batterierna mer än laddning från land-el, en solfångare som kanske inte fungerar, och någon konstig bakvänd laddning från motorn.

Om jag har förstått saken rätt, så laddar motorn startbatteriet och från startbatteriet går det en laddkabel tillbaka till motorn som sedan i sin tur leder till förbrukningsbatterierna. Tycker inte riktigt att den lösningen känns rätt. Så jag skall göra om det systemet i vinter.

Sedan så har jag det faktum att det sitter kablar på polerna som bara är löst tvinnade runt något som sitter fast. Allting ser skitjobbigt ut när jag öppnar luckan och tittar ner här.

Så jag måste kunna lita på elsystemet. Att allting verkligen laddas och fungerar som det ska. Jag vill se till så att alla kablar är rätt och riktiga och snyggt dragna, för jag är allergisk mot kablar som syns och som ligger huller om buller.

Och i samband med detta vill jag då även byta ut alla lampor ombord till led-belysning.

Bara detta jobb kommer kosta mig många tusenlappar, men jag tror att det inte sänker försäljningsvärdet på båten!

Hur att göra med inredningen och den murrighet som finns där får jag klura på.

Att sätta upp en vägg för att göra om navplats till toalett, är nog inte heller så bra, såg jag igår. För jag har längsgående rutor utmed överbyggnaden. En vägg skulle alltså därmed hamna mitt i ett fönster. Nu skulle jag iofs vilja sätta in någon nätt liten öppningsbar ruta här, speciellt över pentryt och spisen för att vädra ut matångor, och det hade väl kanske vart bra att ha en liknande ruta i blivande toaletten...

Får fundera på detta.

Men gällande priser och kostnader så vill jag inte köpa grejer nu o låta det ligga tills den dagen då jag kanske kommer använda det.

Har gjort alldeles för många såna affärer i mitt liv. Och det är ett säkert sätt att slänga bort pengar.

Jag hörde av mig till han i Luleå som har en rattpiedestal till salu, och han sänkte priset från 3500:- till 2500:- för att jag inte ville ha den rostfria ställningen runt stolpen. Ett väldigt lockande pris, men jag vet inte om jag vill göra det jobbet med att konvertera om båten till rattstyrning, känns nog bättre att vänta några år o sedan köpa mig en båt med rattstyrning, än att bygga om något som idag fungerar, som dock sitter lite granna i vägen!

Så jag kommer hoppa den affären, denna vinter kommer bli nog så dyr ändå...

17 minuter sedan skrev bhemac:

dvärgbrytare

Vad är en dvärgbrytare för något?

Jag vill göra en riktig besiktning på båten i vinter.

Föregående ägare har erkänt att han har gått på grund inte bara 1 gång utan 2 gånger, så hårt att båten har stannat. Båda de jobben har lagats av proffs som kan sådant, har kvitton på de jobben.

Men jag vill göra en besiktning för att få reda på att de reparationerna faktiskt fortfarande håller. Och sedan vill jag kolla upp så att båten inte har böldpest eller nåt annat tråkigt.

Och jag känner att det är av prioritet innan jag lägger ner en massa pengar och köper på mig en massa saker osv. 

Men jag måste nog fortsätta leta efter en billigare vinteruppläggningsplats, för så mycket har jag fattat att de priserna jag har fått hittills är på tok åt helv... för dyra...

2 timmar sedan skrev sy_Alice:

Vad är en dvärgbrytare för något?

Automatsäkringar, samma som i bostäder.

Mina har bara suttit i ca 10 år men jag vet de som haft i 30 år.

Duger det åt Nauticat så duger det åt mig.

• Like 1

19 timmar sedan skrev sy_Alice:

Och i samband med detta vill jag då även byta ut alla lampor ombord till led-belysning.

Bara detta jobb kommer kosta mig många tusenlappar

Om armaturerna är ok så räcker det att byta lampan. Köp via Wish så kostar det inte många kronor.

2 timmar sedan skrev b_syrsa:

Om armaturerna är ok så räcker det att byta lampan. Köp via Wish så kostar det inte många kronor.

Jag bytte lampor i några och några armaturer ersattes med nya från biltema, lite dyrare men mycket bättre.

Köper man LED-lampor från Kina så finns det risk att att de har konstig färg, jag hör det ibland. Kan vara ide att köpa på närmare håll.

7 timmar sedan skrev b_syrsa:

Jag är lite underlig på denna front.

Jag önskar faktiskt köpa i fysisk butik, jag tycker om att värna om den kulturen så att butikerna faktiskt kan få lov att vara kvar, för man får en helt annan service, garanti och mycket bättre möjligheter till att fråga i butik, och många gånger kan man faktiskt jämföra mellan olika märken, funktion osv.. Ok det blir dyrare, men jag vet att den varan jag har köpt ligger i ett oskadat paket och är precis så som jag vill ha den.

Jo visst kan jag köpa över internet, om jag inte får tag på det i en butik som ligger inom relativt nära avstånd. Och wish har jag handlat på, och om man vill ha grejer som oftast har sämre kvalitet än Biltema och andra lågprisvaruhus och kan tänka sig vänta 1 månad på grejerna, ja då skall man handla på wish, ali, banggood o andra liknande billighetsställen på nätet... 

Håller i princip med - om det nu var sant att det var så mycket bättre lokalt.

Men handla då på t ex Biltema. Det är inte alls dåligt, ofta väl så bra som båtbutiken. Det där med service och garanti är tyvärr ofta ett minne blott numera i fackbutiken, båtbutikspersonalen undrar jag ibland om de ens varit ombord på en fritidsbåt. Undantaget är Kjell & c:o, de har personal som vet vad de talar om.

Dessa har jag pytsat in i de halogenarmaturer som har G4-sockel: https://www.biltema.se/bygg/belysning/ljuskallor/led-lampor/stiftlampor/led-lampa-g4-dimbar-2000040474

• Like 3

Jag säger bara -oj vilket projekt. Hoppas att du har energi och mäktar med allting.

Har du funderat på vad du ska ha båten till? Ska du bo där permanent under säsongen eller ska du bara ut på dagsturer ibland? Eller finns det tankar på en längre segling? Jag förstår att du vill lägga tid på anpassade ändringar ifall du avser att använda  båten mycket eller ifall du har mängder av fritid (och pengar). 

Min egen båt använder jag ett antal sommarhelger och ca 3-4 veckor under semestern, det rör sig om en segelbåt helt i std-utförande och den fungerar bra för det ändamål som nämns ovan. Trots detta lägger jag ner några veckors arbete per år på vanligt underhåll som polera, vaxa, lacka, serva motorn, täcka in/täcka av mm.

Det jag försöker säga är att inte ta dig vatten över huvudet, jag tänker så att du efter ett par år står där med en halvvägs riven båt och orken är slut. Både tidsmässigt och ekonomiskt finns det båtar som kanske passar bättre? Jag vill inte låta negativ men jag har sett exempel där man givit upp.

Jag skall så småningom ha båten att bo ombord i.

Detta är min framtida bostad, vilket innebär att jag kommer vara i eller vid båten i stort sett varje dag hela året om, den kommer ligga i sjön året om, någon gång då och då kommer jag ta upp den för att tvätta och allmänt underhåll.

Nu är jag väldigt händig, har tummen rätt placerad, är påhittig, idérik, fantasifull och har förmågan att kunna tänka utanför boxen.

Dock så dras jag ibland med att mitt tålamod tryter, speciellt efter det att jag har slagit huvudet i väggen och trots alla andra varianter jag har försökt med fortfarande står kvar på samma plats med problemet kvar, då kan det hända att jag tröttnar och ger upp.

Men om du har läst hela tråden och inte bara den första posten så ser du att planeringen för mitt projekt har ändrats från en vinter till löpande. Det innebär att jag kommer börja på ett rätt och riktigt vis med det som måste göras, sedan så tar resten vid på ett löpande sätt. Och var sak har sin tid och det råder ingen brådska, ingen stress eller annat. Jag har inga tidsramar inplanerade, jag skall inte vara färdig just den dagen för att dagen därpå kommer tidningen för att göra reportage om galningen som skall ut o segla... ;)😎

Och gällande jobben ombord, så finns det många jobb som jag inte har kunskap om, så där kommer jag anlita proffs som har auktorisering på att utföra just det jobbet till bästa möjliga resultat. Det kommer bli dyrare, men jag vill inte göra fel och stå där senare med en båt som har havererat eller bäva månde sjunkt, för att jag i min okunskap har gjort något jag inte borde...

Jag har ställt 2 frågor på annat håll i detta forum MG.

Den första är den här som handlar om takluckan i förpiken.

https://www.maringuiden.se/forum/topic/93754-mini-heki-plus-40x40/

Den andra är den som handlar om dräneringspumpen

https://www.maringuiden.se/forum/topic/93888-dubbla-slangar/

Är det ingen som har något svar på dessa frågor? Inte ens den minsta gissning, eller ens ett påstående om att jag är knäpp...😉

1 timme sedan skrev sy_Alice:

Jag har ställt 2 frågor på annat håll i detta forum MG.

Den första är den här som handlar om takluckan i förpiken.

https://www.maringuiden.se/forum/topic/93754-mini-heki-plus-40x40/

Den andra är den som handlar om dräneringspumpen

https://www.maringuiden.se/forum/topic/93888-dubbla-slangar/

Är det ingen som har något svar på dessa frågor? Inte ens den minsta gissning, eller ens ett påstående om att jag är knäpp...😉

Till slangarna. Det kan hända att det heter trevägsventil det du är ute efter.

Hur kommer det sig att du får in massa vatten överallt?

Och som i den andra tråden.

Tror det blir väldigt bra med husvagnsluckan på din båt.

1 timme sedan skrev Caribic410:

Till slangarna. Det kan hända att det heter trevägsventil det du är ute efter.

Hur kommer det sig att du får in massa vatten överallt?

Och som i den andra tråden.

Tror det blir väldigt bra med husvagnsluckan på din båt.

Sittbrunnen läcker!

Förra ägaren gjorde egna luckor till lådorna i sittbrunnen och de håller inte tätt.

Det finns sån där halktejp har jag sett. 

Vad heter det? 

Jag höll på o slå halvt ihjäl mig idag när jag halkade på plankan som sitter i staketet fram när jag skulle hänga tillbaka vattenslangen som jag spolade av dingen med. 

Så nu har jag ont i hakan, låret, ett par fingrar... 

Men vattenslangen klarade sig utan skråmor... 🙄

1 timme sedan skrev sy_Alice:

Det finns sån där halktejp har jag sett. 

Vad heter det? 

https://www.watski.se/Halkskyddstejp-115nt?artnr=101493&gclid=Cj0KCQjwqs3rBRCdARIsADe1pfRJJBo3htvfO-ot1kJ3bKgHcwRXa8Cf2AezjY-i24DxMBKnEsRd0toaAq2ZEALw_wcB

Jag sökte på halktejp, Google föreslog själv halktejp båt. Denna verkar väl bra.

Har själv en hel del svart halktejp på min båt. Känns tryggt. Tyvärr är det oftast den blöta bryggan man halkar på..

• Like 1