Jump to content
Wednesday 27 May 2020
Sign in to follow this  
sy_Alice

Min båt Alice / En Beason 31 från 1978

Recommended Posts

2020-03-17 vid 15:59 skrev sy_Alice:

Då har jag fått hem min plåt och jag skall strax sätta igång med att såga ut det jag tänker mig.

Vi har här en förebild på hur det ser ut idag.

De där 2 runda metall-vad det nu är för något, den bakre är helt platt mot golvet och är tät i botten, det innebär att i den samlas vatten som inte försvinner från platsen själv. Den främre närmast rorkulten är lätt upphöjd och har en vit plast i sig, som jag inte får loss.

Varför är det skillnad på dem? Vad har de för syfte? Mitt bord sitter fast i den aluminiumskivan som sitter på sidan, så något bordsfäste kan det inte vara, eller? Går det att ta bort dem? Eller skall jag förbereda durkplåten som kommer här på golvet med hål  och plats för dem?

Durk före_liten.jpg

Bordsfästet är den framför gasreglaget, på sidan av nere i sittbrunnen. Och det är inte samma bord som inne i hytten. Jag har ett separat (massa tjockt aluminium stuk), som man kan vrida vinkla..

Posted (edited)
2020-03-26 vid 20:32 skrev Perrr:

sy_Alice hade du gjort vid kölen på din båt? (jag fick idag reda på av en snubbe att min köl har tidigare behövts dras åt kölbultar, flera ggr, samt spacklad.. dono

Jag håller på och letar efter en hylsa som är lång nog att passa för att kunna dra åt kölbultarna. Jag tror de är i storlek 30, men jag vet inte. Och jag har inte hittat någon hylsa ännu...

Har väl iofs inte prioriterat letandet...

18 timmar sedan skrev Perrr:

sy_Alice, har du checkat det, på din båt? (hoppas du inte fått corona??)

Jag har kollat mina knap och de sitter ordentligt fast allahopa. De sitter lite dumt till men det går om man kan stå ut med kramp på dumma ställen... ;) 

Nej ingen corona ännu... Vilket är synd för då hade jag vart immun mot den i fortsättningen...

Edited by sy_Alice

1 timme sedan skrev Perrr:

Bordsfästet är den framför gasreglaget, på sidan av nere i sittbrunnen. Och det är inte samma bord som inne i hytten. 

Det stämmer...

Tack för alla era tankar angående om att sjösätta båten i år. Nu är det tyvärr så att jag får inte igång motorn. Jag har haft en reparatör där som har besiktigat motorn. Och enligt hans domslut så måste bränslepumpen renoveras till en kostnad av cirka 8000 kronor, och samtidigt så bör motorns innandöme kontrolleras samtidigt när man ändå håller på.

Och jag håller nog med. Om jag spenderar ex antal tusen på att renovera en del av alla länkar i båtens motor, men skippar de andra länkarna för att jag just då inte har råd eller känner lust att spendera de pengarna på motorn, så kan jag ju stå med andra problem senare...

Att helrenovera motorn inkl allting kommer kosta mig kring 20-25000 kronor, beroende på om alla delar finns tillgängliga, för det är ju just det. Många delar finns inte ens kvar som reservdelar, då Volvo Penta slutade tillverka sådant i början på 90-talet...

Så jag har bestämt mig för att byta motor.

Båten är en gammal dam, hon har kanske inte så mycket värde på marknaden, men hon har inte tillräckligt med dåligt värde för att skrota henne eller dumpa av henne för ett billigt pris för att jag inte orkar eller pallar med jobbet..

Så den definitiva orsaken till varför jag gör mig detta omak med att inte sjösätta båten i år, är för att jag vill verkligen få iordning på henne. Och just nu så har jag faktiskt råd att göra det så som jag vill ha det.

Å andra sidan...

Ny motor kostar väl runt en 100.000 kr när den väl är på plats, så i de sammanhangen kanske 8.000 kr för en pumprenovering inte är så tokigt, speciellt inte om du får båten i sjön i år..?

🙂 

Posted (edited)

Jag kommer byta motor till en elmotor.

En Greenstar kommer kosta mig kring 80000 kronor och då vill de att jag tar bort mitt S-drev och installerar en rak axel. De kan installera en elmotor på S-drev men då blir prislappen kring 110000 kronor. Och i båda dessa priser finns det inga batterier!

Jag sneglar även på Bellmarine. Den ser lockande ut. Men prislappen är hos dem snarare högre än Greenstar...

En ElCo hade inte vart fel, har kollat mycket på deras olika lösningar. Tyvärr har de inga försäljare på denna sidan pölen. Och tyvärr är de nog dyrare än båda de ovan...

Electro Mobile i Stockholm är nog helt klart mest intressantast. De är framför allt billigast.

En komplett motor inkl batterier kostar mig kring 56-65000 kronor, beroende på batterierna. Då måste jag dock installera motorn själv på samma S-drev jag har idag...

Jag kan naturligtvis om jag vill få det ännu billigare köpa själv via någon av alla de Kina-affärer som finns på marknaden. Grejen är bara den att jag vet inte vad jag exakt behöver och vilken del som mest är rekommenderbar...

Bifogar EM´s prislista!

Electro Mobile 2.pdf

Edited by sy_Alice

4 minuter sedan skrev Peter_K:

Å andra sidan...

Ny motor kostar väl runt en 100.000 kr när den väl är på plats, så i de sammanhangen kanske 8.000 kr för en pumprenovering inte är så tokigt, speciellt inte om du får båten i sjön i år..?

🙂 

Sant...

6 timmar sedan skrev sy_Alice:

Jag håller på och letar efter en hylsa som är lång nog att passa för att kunna dra åt kölbultarna. Jag tror de är i storlek 30, men jag vet inte. Och jag har inte hittat någon hylsa ännu...

Har väl iofs inte prioriterat letandet...

Jag har kollat mina knap och de sitter ordentligt fast allahopa. De sitter lite dumt till men det går om man kan stå ut med kramp på dumma ställen... ;) 

Nej ingen corona ännu... Vilket är synd för då hade jag vart immun mot den i fortsättningen...

För att spänna kölbultarna krävs nästan fackman, snacka med hamnkapten (eller landplats ansvarig). Stort verktyg, som sällan kommer till anv iö.

Annan fråga: Hur får man ner masonitskivorna ifrån rufftaket? Jag har skruvat av alla skruvar, men de kommer inte ner. Bara lyckats glipa på 1, vilket rev upp takbeklädnad under ena listen. Ligger sladdar till navigations inst (jag ska rensa där oxå), som flertalet löper mot fören, dessa ligger dock fastklämda på vägen (går inte rubba). Men sedan finns sladdar till solcellen som lyckats dras kortaste vägen. Samt något till babord (som jag antar är till utplockat ekolod).

Jag har som sagt problem med droppande hyttdörr (masonit borde sväla, vilket jag vill kontrollera), bör få ner den skivan.. inkluderar bild (vet inte om de säger såvärst mycket dock).

Btw det är dålig isolering i taket oxå, ca 1cm luftspalt, beroende på hur platt masonitskivan nu än är. -cellplast/frigolit som distanser för list-skruvarna (så de kan vara olika hårt indragna.. varför det inte var frigolit hela vägen förstår jag inte (borde vara bättre än ojämn luftspalt). Sandwitch taket är lika kallt som skrovet i övrigt.

Om motorn. En (volvo penta) Diesel maskin är en robust sak (till skillnad från elmotor till havs). Här är en norrman som får igång en motor som legat 3 månader sjuken. Snacka med föregående ägaren, kanske något mystiskt knep han bara vet.. kanske drivrem som slirar, el dy..

20200329_174226.jpg

20200329_174746.jpg

20200329_174255.jpg

15 minuter sedan skrev Perrr:

För att spänna kölbultarna krävs nästan fackman, snacka med hamnkapten (eller landplats ansvarig). Stort verktyg, som sällan kommer till anv iö.

- - -

Mutterknackare, sådan man använder till fälgmuttrar, kan ibland fungera att få ner i kölsvinet (ev kompletterad med förlängare).

6 timmar sedan skrev Perrr:

Annan fråga: Hur får man ner masonitskivorna ifrån rufftaket? Jag har skruvat av alla skruvar, men de kommer inte ner. Bara lyckats glipa på 1, vilket rev upp takbeklädnad under ena listen. Ligger sladdar till navigations inst (jag ska rensa där oxå), som flertalet löper mot fören, dessa ligger dock fastklämda på vägen (går inte rubba). Men sedan finns sladdar till solcellen som lyckats dras kortaste vägen. Samt något till babord (som jag antar är till utplockat ekolod).

Jag har som sagt problem med droppande hyttdörr (masonit borde sväla, vilket jag vill kontrollera), bör få ner den skivan.. inkluderar bild (vet inte om de säger såvärst mycket dock).

Btw det är dålig isolering i taket oxå, ca 1cm luftspalt, beroende på hur platt masonitskivan nu än är. -cellplast/frigolit som distanser för list-skruvarna (så de kan vara olika hårt indragna.. varför det inte var frigolit hela vägen förstår jag inte (borde vara bättre än ojämn luftspalt). Sandwitch taket är lika kallt som skrovet i övrigt.

Om motorn. En (volvo penta) Diesel maskin är en robust sak (till skillnad från elmotor till havs). Här är en norrman som får igång en motor som legat 3 månader sjuken. Snacka med föregående ägaren, kanske något mystiskt knep han bara vet.. kanske drivrem som slirar, el dy..

Jag har inga masonitskivor i taket, jag har nån sorts skumgummimatta som släpper lite här o var. 

Men dina masonit är med största sannolikhet limmade, så det är väl spett o hammare antar jag... 

Förra ägaren är inge ide att prata med för det är han som har förstört motorn då han hällde in saltvatten i tanken... 

Sedan så gillar jag tanken att slippa dieselmotor ombord... 

Posted (edited)

- En vecka eller två ute på sjön, i regn, moln, dimma, och mörker för den delen, gör förmodligen att batterierna blir tömda. 

Då får du plocka fram sextant, vevgramofon, och dieseleverk. 

De flesta värmare i dag, kräver dessutom el. 

- Härligt att du nu tydligen har en båttre båtkassa, om jag förstpr rätt. 

Fixat lite själv. Plotter inkl framåtseende och ny genua är väl de 

största investeringarna. 

Personligen tycker jag att renoverad motor och s-drev vore ett nog så gott alternativ. Polaren med en Maxi 84, bytte upp sig till detta för några pr sedan. Minns jag rätt, så betalade han ca 35 000 kr. 

Edited by Hybro

Jag tycker det låter väldigt spännande att du ska byta till elmotor. Det ska bli roligt att följa detta. Man ska inte överdriva behovet av el, du har ju en segelbåt. Man får anpassa sig om elen skulle ta slut och du kan ju alltid segla dit där det finns möjlighet att ladda, om inte paneler och vindgenerator skulle räcka. Jag vet inte vilka seglingar du planerar i framtiden, men oftast räcker detta ganska långt om man bara planerar för det och inte gör sig helt beroende av elen från början.

• Like 1

10 timmar sedan skrev sy_Alice:

Förra ägaren är inge ide att prata med för det är han som har förstört motorn då han hällde in saltvatten i tanken... 

Jaha.. men jag ska nog inrikta mig på att få min båt i bruksskick (ivf hjälpligt), istället för att modifiera.(skippar nog att riva ner masonitskivorna ifrån taket oxå, får fortsätta droppa ifrån hyttdörren tillsvidare). Tillräckligt med lösa prylar, tampar, stag mm, som ska på sin plats.

Istället för motor, kan du skaffa dig åror/paddel, eller utombordare. Anv motor nästan enbart för att ta sig in & ut ifrån hamn.

Droppet från ”hyttdörren” (är del luckorna som sitter i nedgången till ruffen, eller skjutluckan kanske..?) skulle jag försöka lösa, åtminstone provisoriskt. Det kommer sabba din inredning annars. 
Försök hitta vad som läcker. 
Exakt var droppar det från ”hyttdörren”..?

Gällande kölbultarna. 

Det är storlek 29 mm på muttrarna och själva den gängade staven är 65 mm hög till kölplattan. 

Storlek 29 mm verkar inte finnas. Är det ett tummått som efterfrågas? 

Måste den specialtillverkas? 

Jag söker alltså efter en extra lång hylsa i mutterstorlek 29 mm. Var finner jag en sådan? Swedol har den inte... 

Posted (edited)
31 minuter sedan skrev sy_Alice:

Gällande kölbultarna. 

Det är storlek 29 mm på muttrarna och själva den gängade staven är 65 mm hög till kölplattan. 

Jag söker alltså efter en extra lång hylsa i mutterstorlek 29 mm. Var finner jag en sådan? Swedol har den inte... 

Antingen är det 1 1/8-tum (lite mer än 28 mm) eller så har du mätt något fel.
Men tumgänga verkar också skumt. 

Edited by Peter_K

Jag mätte med skjutmåttet, skall kanske leta upp ett digitalt skjutmått istället så jag får en massa decimaler också...

Men jag tyckte mig läsa att det stod 29 mm på det måttet.

Men okej - Mellan 28 och 29 mm kan ju stämma. Finns det någon hylsa någonstans som kan tillhandahålla detta mått?

Jag har en hylsa som jag köpte på swedol som är 30 mm, kan man på något vis förminska den storleken? Kanske via krymp-plast över kölbulten?

2 timmar sedan skrev sy_Alice:

Gällande kölbultarna. 

Har du provat om 30 mm-hylsan passar..?

Vad kan dom tänkas ha använt för hylsa när båten byggdes? Knappast någon specialdimension utan anledning. Gissar på 30 mm

6-kantshylsa är mindre känslig för exakt mått. 12-kantshylsa måste ha bättre passform för att inte "kugga över".

3 timmar sedan skrev sy_Alice:

Gällande kölbultarna. 

Den här krafthylsan är 30 mm och 90 lång, dessutom 6-kant. Den borde fungera. Om den inte klarar höjden på gängstången så får du väl kapa lite på gängstången.

bild.png.d1dcd68c118ff05a9319746c2cff87b1.png

https://www.esska.se/shop/Krafthylsa-djup-17-till-95-mm-Langd-90-till-140-mm--94302550017x-13090?adsource=gs&hlid=943025500300&gclid=Cj0KCQjw1Iv0BRDaARIsAGTWD1t_dwDn0SXTPjX4SxNveQpw0Dq94zO6fEsk53vqrreaGRXSAgp-DUwaAl_tEALw_wcB&ref=google-shopping&hc_fcv=XoOCxRCHAtReqw_F~LcC1lSU04H_H5-01zzzzzzzz~LcC1lRI03xvNhk-4zzzzzzzz

30 hylsan jag har, passar, men den glappar... Det var därför jag frågade om det går att bygga ut muttern med typ krympplast?

25 minuter sedan skrev Lintott:

6-kantshylsa är mindre känslig för exakt mått. 12-kantshylsa måste ha bättre passform för att inte "kugga över".

Den här krafthylsan är 30 mm och 90 lång, dessutom 6-kant. Den borde fungera. Om den inte klarar höjden på gängstången så får du väl kapa lite på gängstången.

bild.png.d1dcd68c118ff05a9319746c2cff87b1.png

https://www.esska.se/shop/Krafthylsa-djup-17-till-95-mm-Langd-90-till-140-mm--94302550017x-13090?adsource=gs&hlid=943025500300&gclid=Cj0KCQjw1Iv0BRDaARIsAGTWD1t_dwDn0SXTPjX4SxNveQpw0Dq94zO6fEsk53vqrreaGRXSAgp-DUwaAl_tEALw_wcB&ref=google-shopping&hc_fcv=XoOCxRCHAtReqw_F~LcC1lSU04H_H5-01zzzzzzzz~LcC1lRI03xvNhk-4zzzzzzzz

Om man tittar på den länken så ser man hur det idag ser ut i butik.

Det finns mått på 27 mm och nästa steg upp är 30 mm...

Och som trewq säger, så är det väl knappast fråga om något specialmått som användes när båten byggdes 1978...?

krafthylsa.JPG

Jag mätte 28mm på mina bultar. Men jag avser inte spänna dom själv, hursom.

sy_Alice, har du ankaret i ankarfacket i fören?

Det uppmanar förra ägaren till min båt, att jag inte skulle ha. Han ändå förstärkt det utrymmet med extra glasfiberplast, men tror ändå inte det håller för 50kg ankaret.

Annan fråga: hur får man till gummilist under sittbrunns lådor? Vilket material? och vilket lim?

(så det inte serut som på bilden)

20200331_182902.jpg

Jag kommer sätta en peke på min båt där ankaret kommer sitta. I ankarboxen kommer bara kättingen ligga och diverse tampar o annat...

2020-03-30 vid 04:25 skrev sy_Alice:

OM du kommer på att du vill stoppa i en ny dieselmotor, finns tips och råd här...

https://www.hamnen.se/artiklar/reportage/repowering-gammal-segelbat-far-ny-motor/

2020-03-31 vid 18:08 skrev sy_Alice:

Jag mätte med skjutmåttet, skall kanske leta upp ett digitalt skjutmått istället så jag får en massa decimaler också...

Men jag tyckte mig läsa att det stod 29 mm på det måttet.

Men okej - Mellan 28 och 29 mm kan ju stämma. Finns det någon hylsa någonstans som kan tillhandahålla detta mått?

Jag har en hylsa som jag köpte på swedol som är 30 mm, kan man på något vis förminska den storleken? Kanske via krymp-plast över kölbulten?

Hur lång Hylsa behöver du? 29 mm finns ju iallafall runt 90mm långa.

Om du kommer åt med en vinkelslip, kapa överskottet så behöver du ingen lång hylsa