Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BboatB

Motorseglare med 3 hytter?

Rekommendera Poster

Vilka motorseglare finns det som erbjuder 3 hytter?

 

Segelbåtar är rätt enkla att hitta 3 hytter på men på motorseglarsidan verkar det vara värre?

 

Verkar som flera nauticat har 3 hytts versioner på de mer moderna typ vissa 331 men svårt att hitta ngn vettig översikt. 

 

Ngn som har lite förslag?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sirius Yachts, Regina av Vindö och Moody, om man nu räknar dem som motorseglare. Lite mer Pilot House kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev BboatB:

Ngn som har lite förslag?

 

Beror ju på vilken prislass du tänker dig.

Tex NC 43 och vissa NC 44 har tre hytter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja 5-800 000 tusen är väl en rimlig budget så tyvärr går ex Sirius, Vindö mm bort. 

 

Nauticat verkar kommit ner lite i pris men hittar inte vilka versioner som kommer som 3 hytts varianter. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att matcha den budgeten så kommer jag bara på Moody 42 DS men det finns nog fler.

Sen beror det också på hur du definierar motorseglare. I min värld är det en båt med lite mera motor och skyddad styrplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Sen beror det också på hur du definierar motorseglare.

Jag har gått efter "motorstyrkan i hk är större än segelytan i m2" men mest utseendet när jag, på ett näst intill överlägset, expertmannamässigt sätt avgjort om en båt är en motorseglare eller ej.

För det måste jag väl ändå kunna avgöra? Eller?

Vid närmare eftertanke har jag egentligen ingen susning vad jag pratar om när jag säger till barnen "titta, där kommer en motorseglare".

 

Blev nyfiken och googlade lite, och si, det finns en definition. I alla fall enligt Transportstyrelsen i "CE Handboken om frtidsbåtsdirektivets tillämpning". Här kan man läsa följande:

 

"Motorseglare är en motorbåt med segel, vars segelyta är mindre än 0,07·(mldc)^2/3." 

mldc är båtens fullastdeplacement.

 

Enligt Transportstyrelsen har alltså varken motorstyrka eller utseende något med saken att göra. Det måste bara finnas en motor i båten, segel samt lite annat matematiskt kuckelur.

 

Jaha, nu måste man ta reda på båtens segelyta och fullastdeplacement innan man kan yttra sig i den frågan igen... suck... Det var enklare förr...

 

Men jag kommer antagligen att glömma det här och gå på utseendet även i framtiden. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

0,07·(mldc)^2/3

 

Är departementet i kg eller ton?

 

Och vad blir då svaret i för enhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev McLasse:

"Motorseglare är en motorbåt med segel, vars segelyta är mindre än 0,07·(mldc)^2/3." 

mldc är båtens fullastdeplacement.

Min har 4100 kg deplacement, 45 m2 i krysställ, alltså har jag en segelbåt. Fyller jag däremot fullt med vatten och diesel så har jag en motorseglare.

Känns ju bra, eh?

För mig är en motorseglare en segelbåt med mer inriktning på bekvämlighet än seglingsegenskaper, oftast med en starkare motor och skyddad styrplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Dava:

 

Är departementet i kg eller ton?

 

Och vad blir då svaret i för enhet?

Tror det är så till den milda grad vetenskapligt att enheten saknar betydelse. Svaret skall bara jämföras med segelarean i kvm. Deplacementen torde vara i kg.

Formeln ovan kan vara lite förvirrande ser jag nu. Så här skall det vara: 0,07*(mldc)^(2/3). Fullastdeplacement är summan av egen vikt och lastkapacitet.

 

Min båt som exempel: Väger ca 7000 kg och lastar...ja, ingen aning... säg 3000 kg för enkelhetens skull. 0,07*(7000+3000)^(2/3)=33,5. Krysstället är 60 kvm (tror jag).

Med den här formeln är det inte många båtar som är motorseglare. Jo, fiskebåtar med sitt lilla stabiliseringssegel kan nog klassa in som det.

 

1 timme sedan skrev bhemac:

Fyller jag däremot fullt med vatten och diesel så har jag en motorseglare.

För mig är en motorseglare en segelbåt med mer inriktning på bekvämlighet än seglingsegenskaper, oftast med en starkare motor och skyddad styrplats

Tankar du fullt växer det automatiskt ut en styrhytt med tillhörande kaffekokare och mjuk kaptensfotölj!

 

Håller med om din definition av motorseglare. Trafikverket får säga vad de vill i frågan, jag tänker inte ta någon notis om det i alla fall (även om det var jag som drog in dem i den här tråden).

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att undvika missförstånd. 😆

 

Segelbåt med möjlighet att styra med ratt inne i hytten, gärna med lite mindre djupgående. Så Motorseglare el DS är väl intressant 😊

 

Moody såg helt klart intressant ut 👍

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Screenshot_20190830-061815_Google.thumb.jpg.096c42e4809c9195c127a42c06960505.jpg

Detta är en Cheoy Lee 43 den gjordes i två varianter (denna av Perry) så priset brukar ligga på 1,3mille till 700tusen.

Om du är snabb när nästa kommer ut till ett bra pris, så kan du kanske göra ett klipp, om du är intresserad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höll nästan på att glömma lilla Finncraft 28/29 heter också Jurmo 29, den har faktiskt tre sovutrymmen. Mycket bra båt ( som motorseglare). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Så här tror jag formeln ska tolkas:

(0,07*mldc)^(2/3)

--

Cheoy Lee 43 är en mycket fin långfärdsbåt som tål mycket sjö men brukar beskrivas som trög.

Seafinn 411 är en kopia på NC 44. Lite konstig inredning. Seafinn 41 är en äldre variant med hela överbygget i trä. I det fallet skulle jag välja en NC44 som har ett bättre andrahandsvärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Så här tror jag formeln ska tolkas:

(0,07*mldc)^(2/3)

Det skulle onekligen ge lite mer relevanta siffror, men så här ser det ut i "CE Handboken om frtidsbåtsdirektivets tillämpning".

Screenshot_20190830-123542_1529_9741.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Det skulle onekligen ge lite mer relevanta siffror,

Om jag går ned till 17m2 segel och 4100kg så blir jag motorseglare. Verkar konstigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Om jag går ned till 17m2 segel och 4100kg så blir jag motorseglare. Verkar konstigt.

Jo, jag håller med att det är konstigt. Till och med titeln på dokumentet var konstig. Nej, Trafikverket får hålla det där för sig själva.

Jag tycker det funkar bra med:

Stor motor, rejäl styrhytt (nästintill vardagsrum) pyntad med diverse bekvämt lullull samt lite för lite segelyta => motorseglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Jag tycker det funkar bra med:

Stor motor, rejäl styrhytt (nästintill vardagsrum) pyntad med diverse bekvämt lullull samt lite för lite segelyta => motorseglare

Samt en inte alltför nördig skeppare...

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...