Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
clasvardstedt

Olje- eller bränsleläckage Mercury 50 EFI

Rekommendera Poster

Har under flera år letat efter problemet till vattenspegeln runt min Mercury 50 EFI. Se bild. Den ligger där vid kallstart och ny finns direkt när jag kommit fram. Har plockat isär kåpor och funnit dem fina, det är torrt vid motor- och tankanslutning. Nivåerna är heller aldrig kritiska så det handlar inte om några mängder. Har du en kvalificerad gissning är du varmt välkommen! Tack på förhand.  

 

 

IMG_6074.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du på dessa år inte kunnat fastställa om det är olja eller bensin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentaren. Ett tips hade varit roligare! Jag är inte säker på att det är 100% ren olja men högst sannolikt !  Skulle minsta droppen av bensin blanda sig så... Kanske olja från hydraulen. Någon som varit med om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menade inte att låta tyken, men det är väl lämpligt att ta reda på detta. Kommer det inte uppifrån kommer det väl nerifrån. Jag skulle kika om allt på nedre delen är tätt, inklusive runt propellern. Hur har du gjort med service av växelhus och impeller under dessa år?

 

Hydraulen: Jag själv har haft läckage på en slang till trimplanen som är hydrauliska, har du hydrauliska trimplan kan det också vara något att kika på, även om just den bilden du har pekar på något med motorn och inte trimplanen. Om du menar trim/tilten borde den väl knappast hålla vinkel vid drift om den läcker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut att vara rödfärgat vid motorn i motorbrunnen. Stämmer det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@farn Den är servad regelbundet och självklart är problemet påtalat men den har alltid varit ren och fin. Det är som om läckaget är beroende av motorvärmen då viskositeten förändras.

 

Ja, det är riktigt @guestsson 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför har du röd hydraulolja i motorbrunnen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte tiltat motorn denna säsong @farn . Kan hydraulolja ändå hitta vägen dit om något är inkorrekt och är den röd? Tack för ditt engagemang!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första gissning skulle ju vara att det röda är hydraulolja och att du har hydraulstyrning och läckage på den, men det ser inte ut som att du har det? Kanske kan @guestsson avslöja vad som föranledde frågan om den röda färgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rödfärgad ATF använd i power-trimmet och ofta också i ev. hydraulstyrning. Om det är trimmet eller ev. trimplan som läcker, så anrikas oljan i motorbrunnen via dräneringen. Om det är trimmet så finns det antagligen vatten i detta nu. Vad jag hört är det kortsiktiga problemet med detta att trimmet kan frysa sönder. Men, det bör naturligtvis åtgärdas som del av höstservicen. Bytte av oljan på min Merc V6 var ganska enkelt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkom om du vill ha tips om hur man byter trimoljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev guestsson:

Återkom om du vill ha tips om hur man byter trimoljan.

Du får mer än gärna tipsa! 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får du först bekräfta att du inte har hydraulstyrning eller hydrauliskatrimplan.

 

BTW varför låter du motorn stå nedfälld?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem 🙂

 

När jag fixade läckage i mitt trim tyckte den meck jag talade med att det inte var någon brådis.

Enligt honom körde många proffsanvändare med inblandning av vatten under flera år. De ansåg det för dyrt att fixa. Det kan hålla länge och det som brukar ta livet av dem är inte ett haveri, utan att de fryser sönder.

 

Med detta sagt så avgör du själv om du vill ta upp båten snarast eller vänta till höstservicen.

 

Att det finns vatten i trimmet kan jag nästa lova. Två möjliga felkällor är enkla och billiga att åtgärda. O-ringarna på releasen 10 och påfyllningspluggen (9). T.ex. Momentum kan säkert hjälpa dig om du mäter upp dimensionerna. (13) bör också vara möjlig att byta utan att ta bort trimmet.

 

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/50hp/0p153500-thru-0p400999-belgium-cat-90-88387502-efi-4cyl/power-trim

 

Det underlättar att vara två.

Båten måste upp ur vattnet.

Fäll upp och säkra motorn mekaniskt i uppfällt läge. Rengör ordentligt runt releasen (10) och påfyllning (9) och lossa E-brickan som syns längst ut i sprängskissen. Den sitter i verkligheten en bit in och har som uppgift att hindra att releasen öppnas för mycket så att vatten kan läcka in med båten i vattnet. Lossa och ta ur release-ventilen (10). Öppna påfyllningspluggen och töm trimmet. Ta tag i skeddan och pumpa riggen upp och ned så att du får ut så mycket som möjligt. Återmontera releasen och fyll trimmet med billigast möjlig ATF dextron III, du bör ha ca 3 liter tillgängligt.

Återmontera påfyllningspluggen och pumpa riggen på nytt. Ev. kan du få fyll på mer ATF, det skall vara upp till hålet med riggen uppfälld.

 

Upprepa proceduren till vattnet är borta, byt o-ringar och kolla nivån.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade gammal tråd, hittades felet?

Får liknande oljefilm runt min 100hk från -91.

Bytt packningar i kolvarna som var i dåligt skick, men tyvärr ingen större skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

jag har samm problem med min mercury F50 - 1996. Har konstaterat att det är motorolja på min både själv o via verkstad. 

Verkstaden konstaterade att det kom uppifrån motorn och när jag har kört o tiltar upp den nästan rinner det ut nu! I början var det bara enstaka droppar! Fick tipset att köra vidare för det var dyrt o åtgärda! Nu vil jag ha det fixat pga mängden som kommer! Någon som har fått det åtgärdat eller kan tipsa om det är packningen under motorn eller en packbox..?

Tack för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...