Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
SinkingSlowly

Hjälp och tips inför att göra om motorbåt till eldrift

Rekommendera Poster

Hej!

Kan börja med att jag inte är speciellt erfaren när det gäller motorbåtar. Jag har seglat en hel del i mitt liv, men bara kört motorbåt ett fåtal gånger.


Jag har funderingar kring att försöka mig på ett nytt hobbyprojekt där jag tänkte köpa en bättre begagnad HT båt i storleken runt 5 meter. Helst utan motor eller med trasig motor.


Tanken är sedan att ersätta motorn med en el-utombordare. Hittade denna el-utombordare på 4000W/11hk (https://www.dittdrag.se/tillbehor/haibo-elutombordare/) för ett tag sedan och tänkte skaffa 5 st marina 12V 100Ah båt batterier (något åt detta hållet https://www.amazon.com/Renogy-Battery-Marine-Off-grid-Applications/dp/B075RFXHYK?ref_=fsclp_pl_dp_1) för seriekoppling för att nå de 60V som krävs. Enligt mina beräkningar borde detta göra att jag teoretiskt kan köra denna motor på max i 7 timmar om jag skulle maxa den hela tiden (vilket inte lär hända).

 

Jag sitter nu och kikar på hur laddning och balansering av batterier kan ske. Men det jag framförallt undrar från er motorbåtskunniga är hur underdimensionerat blir det här rent kraftmässigt? Kan en liten HT båt i storlek runt 5 meter plana på ynka 11hk/4000W? Som jag förstått det så blir det extremt stort motstånd för planande båtar att köra i lägre farterna innan de planar.


Finns det några båtar som planar enklare än andra jag kan kika på?

 

Alternativet annars är att kolla på snipor som är mer gjorda för den lägre farten. Rent fartmässigt skulle jag vara nöjd om jag nådde 5-6 knop allt över det är bara bonus.
 

Tar gärna emot åsikter eller råd kring detta rent generellt om något ser något uppenbart jag inte tänkt på.

 

Bifogade en bild på vilken typ av båt jag tänker mig.

 

Tack!

htbåt1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt mina, snabba, beräkningar borde det ge max 45 minuter. 

Redigerad av StyrmanKarlsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motor: 11 hk = 8 kW

Accumulator: 100 Ah x 60 V = 6 kWh

Drifttid 6 kWh/8kW = 0.75 h = 45 min som @StyrmanKarlsson redan påpekat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer i beräkningarna ovan. Om du nöjer dig med 5 - 6 knop är en snipa mycket lämpligare i många avseenden. En tväraktrad båt med ett skrov som är avsett att plana är lite bökig att köra i 5 - 6 knop, de flesta tenderar att slingra när man går under planingsfart. Den är inte särskilt energieffektiv heller. En lång smal snipa är det optimala när det gäller knop per kilowatt. Hittar du en snipa med kajuta och får solpaneler att rymmas på rufftaket så blir båten självförsörjande om den hinner ladda medan den ligger i hamn :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, bara så jag är med, ni har räknat med 500Ah då? Varje batteri är 100Ah, och det är 5 st.

 

Men även om det bara är 45 minuter med 5 st, skulle jag kunna köpa tio totalt och få 90 minuter. Det skulle räcka gott och väl för mina ändamål.

 

Vad tror ni om denna storlek på motor till ett sådant skrov?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Faderullan:

Instämmer i beräkningarna ovan. Om du nöjer dig med 5 - 6 knop är en snipa mycket lämpligare i många avseenden. En tväraktrad båt med ett skrov som är avsett att plana är lite bökig att köra i 5 - 6 knop, de flesta tenderar att slingra när man går under planingsfart. Den är inte särskilt energieffektiv heller. En lång smal snipa är det optimala när det gäller knop per kilowatt. Hittar du en snipa med kajuta och får solpaneler att rymmas på rufftaket så blir båten självförsörjande om den hinner ladda medan den ligger i hamn 🙂

 

Det är lite det jag tänkte försöka mig på efterhand, sätta några solpaneler på den för att kunna ladda på vägen, eller i hamnen. Varje enskild utflykt i sig blir nog inte så lång. Men jag har även el direkt vid båten så jag kan ladda den via elnätet med.

 

Om det skulle gå att köra fortare än 5 knop utan att sitta och köra gasen i botten hela tiden så är det såklart välkommet. Men det är här jag är väldigt osäker. Kan en båt som den ovan plana relativt enkelt (50-60% kraft) med en 11hk motor, eller kommer jag behöva ligga på max hela tiden om det ens går.

Redigerad av SinkingSlowly

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska elektrifiera en motorbåt så ska du som redan påpekats definitivt utgå från en snipa inte en HT.

 

En HT är kass att köra i deplacerande fart eftersom karmannvirvlarna gör att den slingrar sig. Dessutom kommer en snipa bli mer energieffektiv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att du kommer upp i 4 knop i hastighet med en så liten motor.

Hur har du tänkt ladda batterierna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev SinkingSlowly:

 

Vad tror ni en båt som den i bild kommer upp i med 11hk motor, är det bättre med en snipa med den motoreffekten, eller kan man komma upp i planande hastigheter?

Inte en chans att du kan få den att plana. Marshfarten kommer bli 3-4 knop. Kör du fortare tömmer du batterierna jättefort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev SinkingSlowly:

Hmm, bara så jag är med, ni har räknat med 500Ah då? Varje batteri är 100Ah, och det är 5 st.

 

Seriekoppling av två lika batterier fördubblar spänningen men ändrar inte Ah.

Parallellkoppling av två lika batterier fördubblar Ah men ändrar inte spänningen.

Du kan inte få både och.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev guestsson:

Seriekoppling av två lika batterier fördubblar spänningen men ändrar inte Ah.

Parallellkoppling av två lika batterier fördubblar Ah men ändrar inte spänningen.

Du kan inte få både och.

 

Tack, det visste jag inte. Med 10 batterier skulle jag då kunna nå 200Ah för att nå 90 minuter, men med 5 blir det bara 45 minuter då. Tål att betänka.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Eld-:

Inte en chans att du kan få den att plana. Marshfarten kommer bli 3-4 knop. Kör du fortare tömmer du batterierna jättefort.

 

Tack. Precis den typ av "reality check" jag var ute efter. Då ska jag kika efter och se om det finns mindre snipor i HT variant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev FIATX19:

Skulle tro att du kommer upp i 4 knop i hastighet med en så liten motor.

Hur har du tänkt ladda batterierna?


Förhoppningen var att ha den på ett 80 släp hemma, och sedan kunna koppla på och dra iväg till någon sjö när man var sugen på att fiska/utflykt. Då har jag 240volt direkt vid den hela tiden. I framtiden, om det är rimligt och ger något hade jag kunnat tänka mig att sätta solpaneler på den för att underhållsladda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm... missade det med 11 Hp. 11 Hp är inte 4 kW det är drygt 8 kW så om batterierna skall överleva mer än en tur får du snarare räkna med 20 minuter med fem batterier. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja har du båten på kärra så funkar det att ladda. Skall du ut varje dag krävs en rejäl laddare dock.

Vore roligt om du fick det att fungera!

Jag skulle dock ha en liten utombordare som backup.

Tycker aldrig man har tillräckligt med ström ombord.

Är dags för solceller för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska sen batterierna fungera mer än några gånger så ska man inte ladda ur dem mer än till 50%

Satsa på LiFePO4 batterier, dyrare men kan laddas ur till 90%. Avsevärt lättare och kan leverera stora strömmar.

Satsa på en snipa eller ett modifierat segbåtsskrov, dessa är lättdrivna och fungerar bra i lägre farter.

Satsa på en "riktig" elmotor, finns tex HÄR men har mycket bättre verkningsgrad.

 

32 minuter sedan skrev FIATX19:

Är dags för solceller för mig.

Välkommen till träsket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...