Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
breckan

Jabsco eller Johnson

Rekommendera Poster

Tänkte byta till en toastol med större ring och ser att det finns erbjudande på både Johnson och Jabsco, men att Jabsco är dyrare. Någon som har erfarenhet av Johnson och har åsikter om den? Har Jabsco nu och undrar om det är värt prisskillnaden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Johnsontoalett 2016, compaktmodellen då det var en manuell Jabsco med stor ring innan, blev trångt inne på toan med den förra stolen med stor ring och vi ville ha en elektrisk.

Inga som helst problem med den fungerar bra. Möjligen kan den vara litet högljudd, men det är den nog inte ensam om.

Jo fästskruvarna kan vara svåra att nå då hålen sitter litet illa till.

Man skall ha en sil på slangen till spolningen, om man tar vatten utifrån, innan jag hade en sil fick jag in bruna trådalger som ser ut som Malacos kolasnören i spolvattnet.... Det beror ju inte på toan utan på artrikedomen i västerhavet och installationen.

Strömbrytaren är en inkapslad mikrobrytare, kan kännas litet klen, men man kan ju koppla den över ett relä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen koll på Johnsons toaletter men Jabsco har jag haft flera st genom åren. Min åsikt är att Jabsco gör ganska billiga toaletter som funkar hyggligt några år, sedan får man byta packningar lite stup i kvarten tills man tröttnar ock köper en ny. Alltså ingen superkvalité men man kanske får vad man betalar för. Jag har idag en Sanimarin, en fransk eltoa som är ganska dyr. Men som fungerat klockrent i flera år. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan vara så. Men det var 17 år sedan vi bytte packningar och jokerventil senast och vi har inte rört den sedan dess. Men såklart, det behöver ju inte betyda att andra inte behövt göra det. Men för oss har Jabsco fungerat utmärkt. Peppar, peppar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min teori är att man tvättar sönder toaletter med rengöringsmedel och andra kemikalier.

Vi har en manuell Jabsco som funkat bra sedan 2012 med några rengöringar av en del gummidetaljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi byter alltså inte p.g.a. missnöje med vår Jabsco som fungerar bra. Avlagringar av urinsten är dock ett problem med Jabscos "gummilock" i kröken. Slipper man sådant med franska Sanimarin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-28 vid 21:13 skrev breckan:

Vi byter alltså inte p.g.a. missnöje med vår Jabsco som fungerar bra. Avlagringar av urinsten är dock ett problem med Jabscos "gummilock" i kröken. Slipper man sådant med franska Sanimarin?

Vi har inte haft dom problemen på vår Sanimarin men det hade vi inte heller på Jabscon. Använder ett medel som heter Transclean som man häller i toan nu och då.

 

Mitt missnöje med Jabsco grundar sig mest på materialets kvalité. Spolpumpen behöver smörjas nu och då och om man skruvar isär märker man att skruvarna sitter dåligt i plasten, lätt att få gängpaj. Packningarna behöver bytas ibland, speciellt den sk. Joker valven (storsäljare hos båttillbehörsbutikerna) som hindrar att det spolade vattnet kan rinna tillbaka in i skålen. Toalocket hamnar gärna snett eftersom det sitter lite för svagt infäst. Men som jag sa innan, det är en billig toa och den kanske trots allt är prisvärd. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎08‎-‎28 vid 20:18 skrev ABC:

Kanske kan vara så. Men det var 17 år sedan vi bytte packningar och jokerventil senast och vi har inte rört den sedan dess. Men såklart, det behöver ju inte betyda att andra inte behövt göra det. Men för oss har Jabsco fungerat utmärkt. Peppar, peppar...

Peppar och salt, en tyken fråga; använder du verkligen din toalettstol till det den är avsett för?😋

Jag har haft Jabsco tidigare, och har väl bytt servicestasen ungefär vart femte år.

Problemet med den var ett en i besättningen producerade "harlortar" som fastnade i jokerventilen.

Så den toalettstolen byggdes om med ett elektriskt kit.

‎2019‎-‎08‎-‎28 vid 21:04 skrev Mackey:

Min teori är att man tvättar sönder toaletter med rengöringsmedel och andra kemikalier.

Vi har en manuell Jabsco som funkat bra sedan 2012 med några rengöringar av en del gummidetaljer.

Ja man kan ju undra hur de där gummidetaljerna tål aggressiva medel, på detta forum har det ju också diskuterats om grejerna tål glykol som man gärna vill hälla i på hösten för att fryssäkra toan, slangarna och tanken.

 

4 timmar sedan skrev Mambo:

Vi har inte haft dom problemen på vår Sanimarin men det hade vi inte heller på Jabscon. Använder ett medel som heter Transclean som man häller i toan nu och då.

 

Mitt missnöje med Jabsco grundar sig mest på materialets kvalité. Spolpumpen behöver smörjas nu och då och om man skruvar isär märker man att skruvarna sitter dåligt i plasten, lätt att få gängpaj. Packningarna behöver bytas ibland, speciellt den sk. Joker valven (storsäljare hos båttillbehörsbutikerna) som hindrar att det spolade vattnet kan rinna tillbaka in i skålen. Toalocket hamnar gärna snett eftersom det sitter lite för svagt infäst. Men som jag sa innan, det är en billig toa och den kanske trots allt är prisvärd. 

Ja jag hörde ungefär detsamma av en båtgranne. Jag lånade ut verktyg och fick sedan berätta hur grejerna skulle sitta ihop (bra att fotografera eller rita av saker man skall skruva isär). Jag kan efter detta spekulera i om Jabscons kvalitét blivit sämre mer åren, jag kunde inte minnas att min toa jag hade i Nimbusen från tidigt 1980-tal var så sladdrigt i pumpen och hade så klena plastskruvar till toalocken.

Jokerventilen, strunten med tre slitsar, är viktig i dessa toaletter, jag såg på min innan jag elektrifierade den, att det samlades avlagringar på denna, kalkavlagringar efter urinen. Men eftersom jag fick skruva i sär den så ofta 3-4 ggr per säsong, kunde jag tvätta den i tvål eller om det var såpa.

Min nuvarande Johnson, som diskussionen gäller, är visserligen med den lilla sittringen, trådskaparen ville ha den större, men i alla fall så är skruvar och gångjärn till locken rätt så veka och sladdriga där också. Och så hemma då, samma där, plastskruvar, som inte håller, med sned sits som följd...

Förr hade båttillbehösbutikerna toalettsitsar i teak eller om det var i mahogny som tillbehör, sådana kan jag inte finna idag, men Hjertmans tycks i alla fall ha några sitsar eller sittringar som beställningsvara, och dom är skitdyra, om uttrycket tillåts, kostar väl mer än vad toaletten gör?

Man kan ju hoppas att dom har stabilare gångjärn och skruvar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...