Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nisse-H

Skor?

Rekommendera Poster

Jag letar efter en "teknisk seglarsko" - dvs inte käck loafer - med greppsäker sula för våta däck, och MED GORE-TEX eller liknande material i hela överdelen. Dvs vattentät utifrån och andas inifrån. Vill ha både i dam- och herrstorlek.

 

Har inte hittat någon sådan sko, men kanske någon här som känner till någon?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nisse-h

Hittade Musto GP Race  seglingsskor som tydligen ska vara det hetaste just nu. Hoppas det kan vara något.

Screenshot_20190828-212947_Chrome.jpg.efb1e2887a49e593c45460dabe486ac2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dynamic pro 2 är säkert också bra, men är delvis öppna i hälen. Jag har ingen erfarenhet av någon av skorna.

Screenshot_20190828-214037_Chrome.jpg.0966e53e23818487cc6153c12fe4a25b.jpg

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Screenshot_20190828-223103_Chrome.jpg.45b40b0712fd42f2f1cf8015d5e283e9.jpg

Enligt Vessi så är dom först i världen med en 100% vattentät sko som andas tydligen är deras orderböcker fulla så de tar inte emot några nya beställningar just nu. Så om det är sant att de är dom enda så ser det mörkt ut, för tillfället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt påstående - alla välgjorda Gore-tex-skor är 100% vattentäta.

När jag kolla på Vessi-skor så finns det inget som säger något om att de har en "båtsula".

 

Nja - jakten fortsätter, men tack Peka67 för dina försök hittills 🙂

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittar också efter skor. Det finns bättre alternativ än mina sandaler (200 spänn på någon outlet och ingen som helst koppling till båtdäck).

Min omgivning har köpt någon Lizzard (Crew?). När jag känner och klämmer på dessa (givetvis utan fot i) känns de som något jag skulle vilja ha. Oerhört lätta och greppar bra även på våta blanka ytor utan halkskyddsmönster. Deras är dock inte vattentäta men Lizzard Crew 3S Waterproof skall vara det. Den skall jag titta närmare på.

Frågan är vad som händer när den oundvikliga vågen sköljer över skorna, när man som vanligt råkar stå på något ostrategiskt ställe, och fyller dem med vatten. Då kanske det är bättre med "öppna" skor där vattnet kan rinna ut...eller sandaler. Får nog fundera vidare på det här huruvida vattentätt är det bästa att ha. Men när det bara är lite vått på däck, då vattnet inte når över vristen är nog vattentäta att föredra. Håhå jaja, detta eviga funderande på för och nackdelar på olika saker. Men å andra sidan, det är ju det som är kul. 😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Deras är dock inte vattentäta men Lizzard Crew 3S Waterproof skall vara det. Den skall jag titta närmare på.

Frågan är vad som händer när den oundvikliga vågen sköljer över skorna,

Snyggt jobbat 👍

 

Folk har olika åsikter om membran typ Gor-tex, vissa hävdar att funktionen inte varar så länge i skor. Detta ska bero på för dåligt genomsläpp från foten, vilket medför att tex. Oljor och hudrester täpper till membranen. 

 

Men du hittade ett par superstarkt jobbat.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Folk har olika åsikter om membran typ Gor-tex, vissa hävdar att funktionen inte varar så länge i skor

Sambon har haft samma märke och modell på promenixskor under några år nu. I början var skorna plug and play, så att säga. Bara stoppa i fossingarna och börja gå. Nu har fabrikören tagit bort ytbehandlingen och säljer den separat på sprayburk. Jag har tidigare trott att Gore-Tex-företeelsen själv räckt för att hålla vatten ute. Det troendet har jag numera reviderat 

 

Lizzard har även en (eller flera?) stövel modell(er) av sin(a) sko(r) (det blev jobbigt det här 🤪) som jag fattat skall vara tät.  Även den superlätt. Efter Tjörn runt var svågerns fötter våta (mer än bara fotsvett). Då stod man förvisso periodvis konstant i vatten, men ändå. Iofs finns möjligheten att det kommit in vatten uppifrån, det var ju lite sådant väder.

 

1 timme sedan skrev Peka67:

Men du hittade ett par superstarkt jobbat.

Nu har jag iofs fuskat eftersom jag själv är på upploppet inför skoköp. Inväntar bara vinterns båtmässan... 😇

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Lizzardstövlarna och är galet nöjd. Täta och bra fäste mot däck. Har dock inte testat de låga modellerna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar/kommentarer på min utslängda fråga. Har nu köpt (tack vare tips i denna tråd) ett par Lizard Crew 3S som sitter fantastiskt skönt på mina ganska breda framfötter. Har annars ofta problem med skor som är för smala där framme. Dessutom är skon himla snygg.

bild.png.2287393a903f068255711af008311a90.png

 

bild.png.7baf1e4689daffae64eaa6d90338df25.png

Hur som helst - jättesköna men jag har inte hunnit prova dem i vatten ännu. Lizard (f ö italienskt företag) hävdar att de är 100% vattentäta. När jag har haft på mig dem hittills så verkar de andas bra.

 

Jag köpte skorna på www.onedesigncenter.se där de var billigast i landet (910 kr), nästa inköp blir Lizards höga stövel Lizard Spin 🙂

 

Om någon funderar på att köpa dessa skor över nätet utan att prova dem innan så kan det vara bra att veta att de är lite stora i storlekarna, skulle säga ett halvt nummer större än "normalt". Jag brukar ha strl 44,5 och de jag har köpt är strl 44 ( de finns bara i helnummer) och känns som något större än så, kansek för att de är behagligt breda i framfoten.

 

OBS: Det finns även en modell som bara heter "Lizard Crew" utan "3S"-beteckningen och dessa har en mesh-överdel och är inte vattentäta.

 

 

 

Redigerad av Nisse-H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med återkoppling, tack för infon och lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På segelfartygens tid var manskapet barfota, det funkar forfarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev bhemac:

På segelfartygens tid var manskapet barfota, det funkar forfarande.

Men det gör ONT att slå mot ett beslag. Eller halka in i en mantågsstötta, burr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev trewq:

Men det gör ONT att slå mot ett beslag. Eller halka in i en mantågsstötta, burr...

...eller när det är kallt ute..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...