Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BSven

Skruv till takskivor?

Rekommendera Poster

Vad använde man lämpligen för skruvar, brickor eller krumelurer för att fästa tunna skivor i rufftaket?
Jag har hört att några använt kardborreband men jag vet inte om det funkar. Jag har 15 mm breda ribbor att fästa mot/skruva i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

Vad använde man lämpligen för skruvar, brickor eller krumelurer för att fästa tunna skivor i rufftaket?
- - -

 

bild.png.5bbd9b80e86e5a5d20b1bc6c57346da5.png 

Den här sortens bricka o kullerförsänkt skruv sitter en del av mina takskivor fästa med.

 

1 timme sedan skrev BSven:

- - -
Jag har hört att några använt kardborreband men jag vet inte om det funkar. Jag har 15 mm breda ribbor att fästa mot/skruva i?

En del små "inspektionsluckor" har jag fästa med en kardborrevariant som består av små stolpar (ett par mm höga) med en knopp i slutet. till skillnad mot vanlig kardborre så monteras samma variant av fästelement i både taket o luckan o sen trycks skivan på plats. Ännu har ingen av dessa luckor trillat ner. kardborredelen som sitter i taket är en rund platta (ca 20 mm i diameter) med ett skruvhål i mitten och delen som sitter på skivan är ett band (ungefär som vanlig kardborre) som klippts i lagom bitar o skjutits fast med häftpistol.

 

Jag har även en del takskivor (plywoodskivor som är klädda) som sitter skruvade i kanterna och sedan sitter en trälist som döljer skarven o skruvarna. Denna trälist sitter med "knoppkardborrefästen".

Redigerad av Lintott
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Lintott:

 

bild.png.5bbd9b80e86e5a5d20b1bc6c57346da5.png 

Den här sortens bricka o kullerförsänkt skruv sitter en del av mina takskivor fästa med.

 

 

Vad kallas en sådan bricka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev BSven:

Vad kallas en sådan bricka?

Hos Erlandsons brygga där jag hittade bilden så kallas de för skruvbricka. De finns i lite olika dimensioner till olika skruvstorlek.

 

Du kan säkert hitta dem även hos SeaSea, Hjertmans m fl.

 

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Dackutrustning___Skruv/Skruv/Skruv_Forpackad/SKRUVBRICKA_M4X13,0_10-P?id=08402

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev BSven:

Vad kallas en sådan bricka?

Karosseribricka eller skruvbricka.

Förr hette det alltid karossseribricka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev bhemac:

Förr hette det alltid karossseribricka.

Det var på den tiden folk visste att kaross inte är en app...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Karosseribricka eller skruvbricka.

Förr hette det alltid karossseribricka.

I min begreppsapparat så är det stor skillnad på karosseribricka och skruvbricka.

En karosseribricka är en plan bricka med större anläggningsyta än en "vanlig bricka". (Onormalt stor bricka i förhållande till skruvhålet.)

En skruvbricka är en bricka som är stansad/tillverkad så att en försänkt skruv försvinner ner i brickan. (Se bild i mitt tidigare inlägg.)

 

Självklart kan man montera takskivor med karosseribricka och kullrig skruv men det blir inte särskilt snyggt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr, när man gick till järnaffären frågade och skulle ha karosseribrickor så fick man sådana här som på bilden nedan. Numera kallas de ibland dekorbricka, inredningsbricka, monteringsbricka eller skruvbricka. Det fanns enkla i pressad, förnicklad mässing och mer exklusiva, svarvade. Användes i båtar, bilar och gamla vagnar ("karosser").

Det är ingen ordning länge, se bara begreppsförvirringen med skruv och bult!

Karosseribricka.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

10 timmar sedan skrev Lintott:

Självklart kan man montera takskivor med karosseribricka och kullrig skruv men det blir inte särskilt snyggt.

 

Jag hade tänkt dölja skallen/brickan med en lämplig skruvhatt(?)
Är den på bilden ovan lättare att dölja, kanske med en lägre hatt?

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man dölja något så ska det inte synas alls. Annars är det bättre att det är något snyggt och passande.

Tänk feta fruntimmer i jätteklänningar. Man förstår på långt håll att de är feta. Hade de valt mera normala kläder så hade man inte tänkt så mycket på det.

Karosseribrickan med kullerförsänkt skruv är en klassik lösning som inte försöker dölja något och som inte stör speciellt. Gör man det riktigt ordentligt, fyller med epoxi ovh använder maskingängad skruv så är det också väldigt praktiskt.

Efter ett misslyckat försök att limma upp matta så limmade jag istället mattan på tunn plywood men valde att ha flera mindre skivor. Dessa hölls uppe med tvärgående lister, det är ju mera båtlikt än längsgående.

Sist jag gjorde om det så använde jag istället skummad PVC, ett underbart material! Tvärlister med synliga skruv och en "mittfisk". Väldigt praktiskt, man kunde plocka ner en skiva på några minuter och montera tillbaka själv. Listerna var i blanklackad mahogny.

Masonit mallarna till takskivorna behöll jag, man fixar nya takskivor på några timmar.

Nuvarande båt har ett "basinrede" i plast i taket och jag är evinnerligt tacksam för detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I norskbyggda båtar finner man ofta "Inka skruver" en stjärnskruv med en speciell täckhatt.

Hornbach har en liknande... icke rostfri i bästa fall galvad.

Men vi diskuterade detta i denna tråden.

Då fanns det en annonsör på Blocket som hade ett lager av dessa, men annonsen finns inte kvar idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-29 vid 11:18 skrev bhemac:

 Gör man det riktigt ordentligt, fyller med epoxi ovh använder maskingängad skruv så är det också väldigt praktiskt.

Skulle du kunna utveckla arbetsmetoden?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

Skulle du kunna utveckla arbetsmetoden?
 

Du gör ett relativt stort, 2-3ggr gängdimensionen, hål/grop. Bäst att ha hål för då kan du fylla uppifrån. Du fyller det urborrade med epoxi eller liknande.

Borrar och gängar eller gjuter fast skruv med släppmedel. Då har du gängade hål där du kan skruva i och ur skruvar.

Du kan åxå gjuta fast muttrar i gjutmassan/limmet. Då håller gängan ännu bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Caribic410:

Du gör ett relativt stort, 2-3ggr gängdimensionen, hål/grop. Bäst att ha hål för då kan du fylla uppifrån.

Jag vill ju inte borra utifrån genom gelcoat och ytterlaminat.
Eller hur menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BSven:

Jag vill ju inte borra utifrån genom gelcoat och ytterlaminat.
Eller hur menar du?

Du kan göra nerifrån åxå men då behöver du väldigt trögflytande lim/fyllmassa. Borra å fyll så djupt som möjligt utan att borra igenom isf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borra underifrån, sätt en bit tejp över och spruta upp epoxin med en spruta genom ett snitt i tejpen. Snabbt dit med ytterligare en tejpbit.

Funkar bra med nitmutter också om det är tillräckligt med plast i taket.

Nitmutter är en av mina favoritprylar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Nitmutter är en av mina favoritprylar.

Jag har en nitmuttersats från biltema men jag blev lite skeptisk...
Vilka är bra grejer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev BSven:

Jag har en nitmuttersats från biltema men jag blev lite skeptisk...
Vilka är bra grejer?

Jag kör med Biltemasatsen men det finns även rostfritt mm.

Framförallt använder jag det till tex luckor som kommer att skruvas bort några gånger. Brukar smörja skruvarna med PTFE.

Skivan för vindinstrument mm sitter med 8 st M6 nitmuttrar samt 40 mm långa skruv. Känns ganska stöldsäkert.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...