Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MickeF

Tunn regnbågshinna på vattnet vid aktern

Rekommendera Poster

Bavaria 27 Sport. D4-260 med DPH drev

 

 

Upptäckte idag en tunn regnbågshinna i vattnet vid aktern. Eftersom jag redan i år fått lyfta ur båten för att byta läckande styrslang så gick pulsen upp och plånboken kändes som en fjäder i fickan. Kollade noggrant efter de bubblor från slangarna som jag hade då, utan resultat. Startar jag motorn kommer hinnan efter en stund, men även med motorn avstängd. MIsstänker powertrimslangarna, men samtidigt bråkar inte detta med mig alls utan ställer jag in -3 så står drevet kvar i det läget. Motorn går annars bra och har inga som helst problem att gå upp i plan eller andra symptom. Har även kollat nivån i både styrningens behållare i motorrummet och powertrimbehållaren, men nivåerna ser ut att vara stabila.  Är en ytterst tunn film. Vet ju att ev 1 droppe diesel kan lägga sig som ett skimrande hinna på vattnet, men varför skulle det kunna vara detta?

 

Någon med synpunkter och tankar kring detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev MickeF:

Bavaria 27 Sport. D4-260 med DPH drev

 

 

Upptäckte idag en tunn regnbågshinna i vattnet vid aktern. Eftersom jag redan i år fått lyfta ur båten för att byta läckande styrslang så gick pulsen upp och plånboken kändes som en fjäder i fickan. Kollade noggrant efter de bubblor från slangarna som jag hade då, utan resultat. Startar jag motorn kommer hinnan efter en stund, men även med motorn avstängd. MIsstänker powertrimslangarna, men samtidigt bråkar inte detta med mig alls utan ställer jag in -3 så står drevet kvar i det läget. Motorn går annars bra och har inga som helst problem att gå upp i plan eller andra symptom. Har även kollat nivån i både styrningens behållare i motorrummet och powertrimbehållaren, men nivåerna ser ut att vara stabila.  Är en ytterst tunn film. Vet ju att ev 1 droppe diesel kan lägga sig som ett skimrande hinna på vattnet, men varför skulle det kunna vara detta?

 

Någon med synpunkter och tankar kring detta?

Om drevet inte sjunker under färd utan står still så kan du nog släppa det. Skulle du ha yttre läckage i kolv eller slangar sjönk drevet direkt när ska ta upp båten i plan. Troligaste är en spridare som stänker lite och kommer med avgaserna. Finns inget annat som kan läcka utåt, som jag ser det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mellqvist:

Trimplan? Är ju en möjlig källa till läckage.

Absolut bra !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Mellqvist:

Trimplan? Är ju en möjlig källa till läckage.

Lectrotab= elektriska trimplan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev MickeF:

Lectrotab= elektriska trimplan.

Tror på diesel inte drevet, skulle vara om det läcker från växelhuset då, men de lär du bli varse i höst, kolla oljan vid upptagning glöm inte det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara drevolja som läcker ut sakta.

Så var det för mig, fick packa om drevet.

Lite oljeskimmer på vattenytan skvallrade om problemet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev kossor:

Tror på diesel inte drevet, skulle vara om det läcker från växelhuset då, men de lär du bli varse i höst, kolla oljan vid upptagning glöm inte det.

Ser inga droppar som stiger i vattnet utan bara filmbildning på vattenytan. Om det nu är diesel, vad göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några droppar diskmedel i vattnet... 

 

Ingen lösning men det ser bättre ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev MickeF:

Lectrotab= elektriska trimplan.

De är dock fettsmorda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev MickeF:

Ser inga droppar som stiger i vattnet utan bara filmbildning på vattenytan. Om det nu är diesel, vad göra?

Du gör ingenting för så blir det ibland. Och det kanske varit så lääänge men du ej tänkt på det, nu tänker du på det och då är det ett problem. Så länge motor och drev följer sina kurvor och fungerar stabilt utan missljud, så åk och var nöjd. Men jag vet hur det är är själv en man med nerver, och stirrar på alla mätare och lyssnar efter maskinens gång.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långsökt kanske, men en liten spricka i drivaxeldamasken.

Och läcka ifrån övre packbox i drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft liknande problem två gånger den här säsongen. Det var först andra gången jag till slut fattade vad det var i mitt fall. Jag hade tankat tidigare samma dag, några timmar tidigare. Det hade då skvätt lite på sidan av båten, letat sig ner innanför avbärarlisten och sen runnit akterut. Precis vid lägsta punkten i aktern rakt ovanför drevet sitter skarven för avbärarlisten under ett beslag. Där blandads lite vatten som skvätt upp med diesel och droppade ner rakt på drevet (i uppfällt läge) eller i vattnet rakt ovanför drevt (nedfällt läge).

Såg ut precis som att det kom från drevet till jag insåg att det var droppar från skrovet. Stor lättnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade oljefilm i vattnet, förra året på min D4 DPH-båt. Det visade sig vara oljeläckage på styrcylindrarna. Den förbrukade lite hydraulolja.

 

Utförde då en kolvrenovering på bägge cylindrarna för 250 kr/st istället för byta ut dem för över 3000kr/st. 

 

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/drev-skold/produkter/reparationssats-styrkolv-for-volvo-penta-dph-dpr-rec22170/

 

Det finns motsvarande för trimcylindrarna.

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/drev-skold/produkter/reparationssats-powertrimkolv-for-volvo-penta-dph-dpr-rec22169/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akta så inte grannen ser detta... 

 

Mera diskmedel😜

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...