Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Caribic410

0,1 Ampere

Rekommendera Poster

Det gör det inte. 

 

Det här är den typen av fråga där frågan besvarar sig själv om den är tillräckligt tydligt ställd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan det bara om du lyckats upphäva kontinuitetsprincipen, i detta fall i form av Kirchhoffs första lag, den s.k. strömlagen. Dokumentera noga och ansök om Nobelpriset i fysik 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

hur kan det dra 0,1 amp ur plus när minuspol är borttagen?

Det kan det inte!

Jag gissar att du mäter med en digital mulitmeter, och sådana kan luras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså... 

 

Nu skrev inte TS vad han mätte med... Och framför allt hur. 

 

En tångamperemeter måste t ex nollställas först. 

 

Kortslutna mätsladdar på ett mätinstrument, visar ev felvisning

o s v. 

Fast monterad amperemeter, ev batteridriven, fångar upp em-fält om det är långa ledningar till mätstället... 

 

Mätning är lurigt, om man inte begriper att det kan finnas felkällor och skiter i att kalibrera eller tar hänsyn till missvisning. 

 

Ja, ja, jaaaaa. Hoppa på mig, stampa på mig... 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer i ovanstående skribenters funderingar angående ditt batteri, där ena pol-skon tycks avlägsnad från själva batteriet? Sådant beteende tycks naturlagsvidrigt, för utan sluten krets mellan ett batteris plus/minus  kan ju inte ett elektriskt strömflöde alls uppkomma!
   Säkert ett missförstånd, för naturlagar - likt ohms lag - är ju envist allenarådande, om än inte  ´vetenskapligt bevisade bortom varje tvivel´??

 

Vore bra om du preciserar din fråga, berätta gärna mer i detalj hur du mätt och kommit till slutsatsen att: "hur kan det dra 0,1 amp ur plus när minuspol är borttagen?"
[Finns väl numera diverse digitala instrument - som möjligen med ´dårars  maskinella envishet´ - hävdar att batteriers laddningstillstånd är beräkningsbara till si eller så många kvarvande amperetimmar. (Sådana  instrument har vanligen ett pyttelitet seriemotstånd i kretsen mellan batteribank och förbrukare, därur beräknas sedan i ögonblicket strömstyrkan  och bokförs som fakta. En dator är väl allt som behövs för att därefter monitorera, beräkna strömstyrkor hit&dit i seriemotståndet, i förlängningen månne förhastade räknenisse-laddslutsatser "kredit/debit". (Denna sorts osäkra räknenisse-slutsatser är bra, i alla fall bättre än ingenting. Men allra bäst frodas nog diverse företag,  de som låtsas att ...
Kom tyvärr inte längre än så,  myten att noggrant räknande av elektroner hit&dit, skulle vara annat än "lurendrejeri " har jag länge haft som utgångspunktt
 

 

Tja, forumets övergripande ´facebook- kultur" kan vara jävligt irriterande.
Trots att jag aktivt valt  att stå utanför ´fejans" medlemskap så smygs mediejättens personövergrepp ändå in. (Inte personövergrepp på just mig, snarare idiotiskt välvilligt mumbo jumbo, där jag faktiskt inte får uttrycka vad jag vill.
Fan, Google och Fejan, nu har ni kränkt mig personligen!
Google, feisbook...Sluta vänligen att ständigt förestava mig vad jag tänker mig att skriva i forumet.!

Redigerad av Thomas-1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Hybro:

Jasså... 

 

Nu skrev inte TS vad han mätte med... Och framför allt hur. 

 

Jag ser det på mina multimetrar att dom är känsliga för någonting... man behöver ibland inte ens koppla in dem i någon mätkrets för att siffrorna skall börja fladdra. En del har reset- eller zero-knapp, andra billigare får man nollställa genom att kortsluta mätkablarna (innan man mäter, då för att vara övertydlig). Tångamperemetern har reset-knapp.

 

Någonting stör, kanske en interferens i trådskaparens amalgamfyllningar, oral magnetism, eller störningar från pacmakerns atombatteri. Inte för ty, kan det ju vara utomjordisk aktivitet också, eller soleruptioner med norrsken, man vet ju aldrig...😒

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Thomas-1:

Finns väl numera diverse digitala instrument - som möjligen med ´dårars  maskinella envishet´ - hävdar att batteriers laddningstillstånd är beräkningsbara till si eller så många kvarvande amperetimmar. (Sådana  instrument har vanligen ett pyttelitet seriemotstånd i kretsen mellan batteribank och förbrukare, därur beräknas sedan i ögonblicket strömstyrkan  och bokförs som fakta. En dator är väl allt som behövs för att därefter monitorera, beräkna strömstyrkor hit&dit i seriemotståndet, i förlängningen månne förhastade räknenisse-laddslutsatser "kredit/debit". (Denna sorts osäkra räknenisse-slutsatser är bra, i alla fall bättre än ingenting. Men allra bäst frodas nog diverse företag,  de som låtsas att  

 

Vad hade detta med TS fråga att göra?

.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Thomas-1:

pyttelitet seriemotstånd

Och hur ser ett sånt ut rent fysiskt eller tänker du möjligen på dess resistans, som då torde vara väldigt lågt. 

 

Om vi nu håller oss till vad TS frågade, d v s mätning av ström.

 

Och spinner vidare på detta med resistans. 

En fysiskt liten serieresistans, SMD

t ex, om den är lågohmig, brinner upp omedelbart, om man leder ström genom denna. 

 

- Vad kul med elektronik o ellära. Kanske lär jag mig nåt nytt. 😁

 

Redigerad av Hybro
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag ser det på mina multimetrar att dom är känsliga för någonting... man behöver ibland inte ens koppla in dem i någon mätkrets för att siffrorna skall börja fladdra. En del har reset- eller zero-knapp, andra billigare får man nollställa genom att kortsluta mätkablarna. Tångamperemetern har reset-knapp.

 

Någonting stör, kanske en interferens i trådskaparens amalgamfyllningar, oral magnetism, eller störningar från pacmakerns atombatteri. Inte för ty, kan det ju vara utomjordisk aktivitet också, eller soleruptioner med norrsken, man vet ju aldrig...😒

 

 

Jo jag förstår att instrument kan visa fel och 0,1 ampere är i stort sett inom felmarginalen.

Det är en tång-variant.

Jag nollställde varje gång och provade ett antal gånger. Upp till 0.1 amp var gång.. även när jag nollställde runt kabel så fick jag upp till/ner till -0.1 amp när jag avlägsnade.

När jag kopplar in jordkabel och mäter runt den får jag upp till 0.04a.. fast 0.1 på plus.

Jag hade en alternativteori som ingen av er kunniga varit inne på utan ni hävdar samma som jag trodde jag visste.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag ser det på mina multimetrar att dom är känsliga för någonting... man behöver ibland inte ens koppla in dem i någon mätkrets för att siffrorna skall börja fladdra. En del har reset- eller zero-knapp, andra billigare får man nollställa genom att kortsluta mätkablarna. Tångamperemetern har reset-knapp.

 

Någonting stör, kanske en interferens i trådskaparens amalgamfyllningar, oral magnetism, eller störningar från pacmakerns atombatteri. Inte för ty, kan det ju vara utomjordisk aktivitet också, eller soleruptioner med norrsken, man vet ju aldrig...😒

 

 

Aaaa... kan min nymonterade höftkula störa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Caribic410:

Jo jag förstår att instrument kan visa fel och 0,1 ampere är i stort sett inom felmarginalen.

 

Felmarginal.... Ett flytande begrepp. Men Ok, när man mäter på sådana kraftiga doningar så... 

 

 

TS. Låt höra, hur du tänkte... 

Kanske nåt nytt. 

 

Just nu mäter jag "Headspacec", fast inom ett helt annat område. Inte ens höftkulor... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tappade bort ett inlägg. 

Skrev iallafall att jag har sett att mina gamla lysrörsamaturer stör en del. 

En 99kr multimeter fick spader när mobiltelefonen som låg alldeles intill instrumentet, började att ringa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att mäta noggrannt under 100mA med en DC-tångamperemeter, då alla statiska magnetfält (inkl jordmagnetiska fältet) börjar bli märkbara i jämförelse med fältet strömmen alstrar som man vill mäta. Nollställning bör därför göras så nära mätkabeln som möjligt och med tången i samma vinkel.

 

Så TS notering är inget konstigt, utan får härröras till mätfel/mätonoggrannhet helt enkelt. Måste man ändå mäta strömmar på bara tiotals mA är en vanlig multimeter att rekommendera, inkopplad i serie med plus- eller minuskabeln.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎08‎-‎27 vid 13:21 skrev Caribic410:

hur kan det dra 0,1 amp ur plus när minuspol är borttagen?

Om båten ligger i vattnet så kan det vara spök från galvanisk korrosion?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev LuminaL:

Om båten ligger i vattnet så kan det vara spök från galvanisk korrosion?

 

Om minuspolen är oansluten? Hur tänker du då?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1921693212_tngamperemeter.png.d1474c6844e195b038d0e1caa54208c6.pngFör ´nytillkomna lyssnare´ här i mg-forumet så är detta med strömmätning nog ofta litet extra krångligt att förstå?
Vet inte om någon blir klokare men man måste traditionellt sett ´bryta upp kretsen´ för att låta strömmens elektroner passera genom själva mätinstrumentet i en seriekoppling. (Så är det bara naturlagsmässigt en ohm lag, men att behöva bryta upp mätkretsen för att s.a.s. placera mätningen ´inuti en kabel´ har länge varit ett stort aber.  Men nya tekniker kan känna av magnetfält så man slipper bryta upp kretsen.)
Tångprincipen känner av magnetfältet runt en viss infångad kabel, därför behövs inte längre gisslet  ´uppbrytande seriekoppling´. Och det fungerar häpnadsväckande exakt om någon skulle fråga just mig!?
Principen för tångampere-metrar (wikipedia current clamps) har sin historiska utveckling, och moderna sådana är både bra och billiga kan jag tycka. Men man måste förstå att mätkällan blir rätt usel vad gäller mätnoggranhet/ exakthet!? Och för övrigt... nutida automatsäkringar och jordfelsbrytare verkar också bygga på ´principen magnetfälts-avkänning??


Ps1. Mitt tidigare inlägg ovan i tråden var tyvärr mer än betänkligt uselt formulerat, ber härmed om ursäkt för det! (Numera är det dock etablerat i forumtråden ovan att mätvärdet 0,1 Ampere härstammar från TS mätning med tångamperemeter, inte som jag då trodde ett sorts batteribanks-beräknings-superduper-shuntmotstånd.)
Ps2. Hybro skrev ovan... Och hur ser ett sånt ut rent fysiskt eller tänker du möjligen på dess resistans, som då torde vara väldigt lågt.
Precis, just resistansen var det jag menade ovan med ordvalet pyttelitet, bråkdels ohm gäller ju för sådana tänkta parallell-motstånd. Åtminstone vad gäller båtlivets 12-24 volts batterisystem.
För  strömmätande inuti sådana lågvoltskretsar ställer speciella krav . (Hur ett avsiktligt tillfogat shuntmotstånd (t.ex på 0,2 ohm) ser ut praktiskt/fysiskt - dess fysiska utbredning etc - beror liksom enbart på risken för överhettning och wattålighet innan det briner upp.


Tja vete tusan, har samlat mina gamla käpphästar och dubiösa misstankar nedan.
I saxade bilden nedan syns mina nuvarande fördomar som bäst, vill gärna att forumets el-kloka tar sig tid att utreda!?
Bildkälla:https://en.wikipedia.org/wiki/Current_clamp  
(Här syns tångens praktiska nytta, att slippa bryta upp mätkretsen etc.)    

 

 

 

 

Redigerad av stavhammar
Raderat extra bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev LuminaL:

Om båten ligger i vattnet så kan det vara spök från galvanisk korrosion?

Det är en husbil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra tips här men om man inte ens kan grunderna, Ohms Lag, Watts Lag mm så blir elpysslarens försök mer felpysslarens försök. Dessa lagar är ett absolut minimum att kunna innan man ger sig på el. Sedan ska man också kunna allt annat beskrivet ovan. 

 

Man kan inte springa innan man kan gå.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Baxlaget:

Många bra tips här men om man inte ens kan grunderna, Ohms Lag, Watts Lag mm så blir elpysslarens försök mer felpysslarens försök. Dessa lagar är ett absolut minimum att kunna innan man ger sig på el. Sedan ska man också kunna allt annat beskrivet ovan. 

 

Man kan inte springa innan man kan gå.

 

Jo det finns t.o.m. dom som kan springa utan att, kanske nånsin, kunna gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Caribic410:

Det är en husbil

”Det är inte galvanisk korrosion, det är en husbil”

👍😁

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Caribic410:

Jo det finns t.o.m. dom som kan springa utan att, kanske nånsin, kunna gå.

Det har du rätt i. Tänkte inte på det!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Det är en husbil

O fy satan stackars fan!

 

2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Man kan inte springa innan man kan gå.

Det lär finnas små barn som springer men inte kan gå.

Men en sak är säker, man kan inte sluta att gå förrän man börjat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev bhemac:

O fy satan stackars fan!

 

Det lär finnas små barn som springer men inte kan gå.

Men en sak är säker, man kan inte sluta att gå förrän man börjat!

Ok.. drt jag tänker på är dom som inte kan gå alls, som sitter, står med stöd eller ligger hela tiden men kan springa.. 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...