Jump to content
Friday 06 December 2019
Svallet

Enklare elschema, tänker jag rätt?

Recommended Posts

Kollade lite på schemat. 

 

Vad tror ni händer om och när det blir kortslutning i startmotor eller generator? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev Hybro:

Vad tror ni händer om och när det blir kortslutning i startmotor eller generator? 

 

Är det vanligt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Kane:

Är det vanligt?

Nej, men vanligare är att pluskabeln på starten eller generatorn vibrerat loss, och då det bara är cm (ibland mm) till närmaste gods kan det bli en rejäl smäll och smält kabelisolering (i bästa fall).

 

Det är inte vanligt, men jag har sett det. I ett fall då man installerat ett visst företag bautakablar på en klen generator med skruvar inte alls avsedda för det, som utmattats och gått av. Reklamens "Dubbel laddning" blev uppbränd laddning....

 

Det är inget vanligt fel, men efter att ha sett detta kan jag inte låta bli att rekommendera huvudsäkring till motorn också - av bra kvalitet. Men om detta finns många "skolor" och uppfattningar, då felet är mycket sällan förekommande. i synnerhet om man kollar upp sina generator- och startmotoranslutningar/kablar lite då och då. Men OM det händer går det - utan säkring - ofta rejält galet då kablarna är grova och inte brinner av förrän det tagit fyr på fler ställen.

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den gång det händer, blir du förmodligen utan båt. Kanske mitt på sjön. Då kan det bli läge att simma. 

 

Frågan om det vanligt är ointressant i sammanhanget, såvida du inte är en gambler. 

 

 

En 2 - 300 A säkring mellan den gemensamma minusledaren för batterierna och motorblocket, kan vara en bra gardering. 

 

Skyddar dock inte mot kortslutning i ett av parallellkopplade batterier. 

 

Ett alternativ kan vara en liknande säkring till varje batteris plusanslutning. 

 

Det handlar om våldsamma energier vid ren kortslutning och grova kablar. 

 

Har också sett resultatet när en klenare ledare, en silverlänk orsakade kortslutning. Se bild nedan. 

 

 

Mycket bra att kolla kablaget i alla fordon. 

Dock går det inte att kolla inuti generat och startmotor. En lindningstråd har en mycket tunn isolering, som kan skadas... 

 

Därför säkring, säkringar. 

 

Visst kan man se generatorn som en kraftig energikälla som vid fel i t ex startmotor, kan orsaka stora problem. Men det är mångdubbelt mer energi lagrade i batteri, batterier, som gör att dessa är potentiellt mycket farligare som energikälla. 

 

rps20190927_083921.jpg

Edited by Hybro
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Hybro:

Den gång det händer, blir du förmodligen utan båt. Kanske mitt på sjön. Då kan det bli läge att simma. 

Frågan om det vanligt är ointressant i sammanhanget, såvida du inte är en gambler. 

 

En 2 - 300 A säkring mellan den gemensamma minusledaren för batterierna och motorblocket, kan vara en bra gardering. 

 

Skyddar dock inte mot kortslutning i ett av parallellkopplade batterier. 

 

Ett alternativ kan vara en liknande säkring till varje batteris plusanslutning. 

 

Det handlar om våldsamma energier vid ren kortslutning och grova kablar. 

 

Har också sett resultatet. Ska seom jag hittar bilden, när en klenare ledare, en silverlänk orsakade kortslutning. 

 

Mycket bra att kolla kablaget i alla fordon. 

Dock går det inte att kolla inuti generat och startmotor. En lindningstråd har en mycket tunn isolering, som kan skadas... 

 

Därför säkring, säkringar. 

 

Visst kan man se generatorn som en kraftig energikälla som vid fel i t ex startmotor, kan orsaka stora problem. Men det är mångdubbelt mer energi lagrade i batteri, batterier, dom gör att dessa är potentiellt mycket farligare som energikälla. 

 

CE-märkning kräver inte avsäkring så som du skriver. Bara huvudströmbrytare. Och om vi pratar om gambling, hur stor är sannolikheten att det inträffar? Verkligt utfall?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chansa vet jag...

 

Tänk inte mer på detta, sov lugnt. 

 

 

 

Du, vet.... det kan inte vara farligt att likt Jessica Meir åka till ISS, även om det hänt att alla inte kom dit. 

 

Skulle tro att det finns mängder med styrdokument, för en sån resa. Dock förmodligen inte en väl utformad  CEE-märkning mm. 

 

Och visst sitter det flera stora motsvarande säkringar monterade i en säkringsbrygga strax intill batteriet i alla moderna bilar. 

De kan väl ändå inte sitta där utan anledning... 

- Visst i tusan, de har ingen huvudbrytare. Men CEE-märkta är de förmodligen. 

 

Exempel på säkringar, 

 

 

rps20190927_091036.jpg

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Hybro:

Kollade lite på schemat. 

 

Vad tror ni händer om och när det blir kortslutning i startmotor eller generator? 

 

Allt går åt hel_ete. Båten brinner upp och sjunker, hälften av besättningen dör av rökförgiftning, den andra hälften drunknar eller fryser ihjäl i vattnet.

 

52 minuter sedan skrev Kane:

Är det vanligt?

Nej, om alla kablar är i gott skick och sitter ordentligt fastskruvade och fixerade så händer det i alla fall inga externa kortslutningar. I både gamla och nyare bilar har jag fått startmotorfel, brukar uppkomma efter ett mekaniskt fel, startmotorn fastnar och strömmen inuti densamma blir hög, vilket orsakar hög värmeutveckling och någonting inuti startmotorn går sönder, men man har ju vett på att släppa tändningsnyckeln när man förstår att motorn inte kommer att starta, så följdverkningar i resten av elsystemet uteblir.

 

Generatorfel har jag haft i bilar och i båtar. En gång i en Mazda skar kullagren i generatorn det blev tvärstopp, drivremmen trasades sönder. Det var en bensindriven bil och jag kom havlvägs hem innan batteriet tog slut och motorn dog, mer dramatiskt än så var det inte.

 

I förra båten efter ett motorbyte lukade det "elektriskt" ja en bränd karakteristisk doft, voltmetern i motorpanelen visade noll. Ingen laddning, röd lampa och akustisk signalgivare som tjöt.

Detta hände sig i Hornö ränna intill den viftande sjömannen som stått där i minst 50 år.

Lyfte på durken och konstaterade att någonting i generatorn brunnit sönder och inte gjorde så mer, visade sig senare vara en kortis av något slag i diodplattan.

Kunde fortsätta till Hamburgsund, där jag köpte en ny generator, fick senare tillbaka pengarna eftersom jag hade garanti kvar. Efter två-tre timmar kunde färden fortsätta med ny laddande generator.

43 minuter sedan skrev Hybro:

Den gång det händer, blir du förmodligen utan båt. Kanske mitt på sjön. Då kan det bli läge att simma. 

 

Frågan om det vanligt är ointressant i sammanhanget, såvida du inte är en gambler. 

 

 

En 2 - 300 A säkring mellan den gemensamma minusledaren för batterierna och motorblocket, kan vara en bra gardering. 

 

Skyddar dock inte mot kortslutning i ett av parallellkopplade batterier. 

 

Ett alternativ kan vara en liknande säkring till varje batteris plusanslutning. 

 

Det handlar om våldsamma energier vid ren kortslutning och grova kablar. 

 

Har också sett resultatet när en klenare ledare, en silverlänk orsakade kortslutning. Se bild nedan. 

 

 

Mycket bra att kolla kablaget i alla fordon. 

Dock går det inte att kolla inuti generat och startmotor. En lindningstråd har en mycket tunn isolering, som kan skadas... 

 

Därför säkring, säkringar. 

 

Visst kan man se generatorn som en kraftig energikälla som vid fel i t ex startmotor, kan orsaka stora problem. Men det är mångdubbelt mer energi lagrade i batteri, batterier, dom gör att dessa är potentiellt mycket farligare som energikälla. 

 

rps20190927_083921.jpg

 

 

29 minuter sedan skrev Kane:

CE-märkning kräver inte avsäkring så som du skriver. Bara huvudströmbrytare. Och om vi pratar om gambling, hur stor är sannolikheten att det inträffar? Verkligt utfall?

Pratar vi fortfarande om trådskaparens Ryds 480 med utombordare?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med allt detta ovan skrivet, så kan det vara mödan värt att komplettera med en säkring för mycket. 

Kanske rent utav det bästa du gör oavsett båt. 

 

Ursäkta mina i detta fall kanske helt onödiga skriverier (har inombordare). 

 

ERkänner att jag inte kan utombordare, som TS har. 

Finns förmodligen redan säkringar mm under huven. 

 

Over and out... 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Pratar vi fortfarande om trådskaparens Ryds 480 med utombordare?

Ja, skulle vi inte det?

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev Kane:

Ja, skulle vi inte det?

Ok, jo det var väl meningen, men jag tyckte det drog iväg till lösningar passande större båtar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, jo det var väl meningen, men jag tyckte det drog iväg till lösningar passande större båtar.

Vi satte en huvudsäkring t.o.m. på sonens gamla styrpulpetare när han renoverade den och dess elsystem. En huvudbrytare med 100A-säkring i serie på plus från det enda batterier. Kändes extra bra med tanke på att kabelhärvan med ström till start och generator rör sig på en båt med utombordare.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

🤩Plockar ur de stora säkringarna som sitter i bilen, strax intill batteriet och byglar där i stället. Då har jag säkringar till båten. 

 

Vad jag förstår av inläggen ovan, är det ju sällan som dessa går sönder i bilen😋

Så det kommer förmodligen aldrig att

hända mig...

 

Rätt tänkt, eller hur? 

😜

 

 

Edited by Hybro
  • Thanks 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
‎2019‎-‎09‎-‎28 vid 11:25 skrev Hybro:

🤩Plockar ur de stora säkringarna som sitter i bilen, strax intill batteriet och byglar där i stället. Då har jag säkringar till båten. 

 

Vad jag förstår av inläggen ovan, är det ju sällan som dessa går sönder i bilen😋

Så det kommer förmodligen aldrig att

hända mig...

 

Rätt tänkt, eller hur? 

😜

 

 

Eftersom du aldrig avlidit tidigare lär du inte dö denna gången heller när du får elfel i bilen.

Det är bra när den alternativa logiken fungerar!🐒🐒🐒

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Eftersom du aldrig avlidit tidigare lär du inte dö denna gången heller när du får elfel i bilen.

Det är bra när den alternativa logiken fungerar!🐒🐒🐒

 

Helt riktigt eftersom man inte dör så ofta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Helt riktigt eftersom man inte dör så ofta.

Så är det nog för rätt många. Själv är jag nybörjare. Lever mitt första liv just nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minuter sedan skrev ABC:

Så är det nog för rätt många. Själv är jag nybörjare. Lever mitt första liv just nu.

 

Då går jag i samma klass som Dig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu börjar vi närma oss det terminala slutet.

Jag var på en konferens för en del år sedan, som delvis berörde detta ämne, bland annat hette det att vi i genomsnitt har 30% dödlighet på landets äldreboenden, vadå 30%... ?? ja det var någonting med "överlevnaden" sedan man flyttat in... de "äldre-äldre" hade blivit fler. De "yngre-äldre" var problematiska då dessa inte genererade några intäkter (eller om det var tvärtom), Ja ni hör, läser hur tokigt det blir när, statistiker, byråkrater och i detta fallet även politiker blandar sig i verkligheten.

Så vitt jag vet har vi 100% mortalitet, det finns dock några få fall i viss litteratur som sägs vara odödliga, om nu det stämmer är de så få att de inte påverkar statistiken i alla fall.

 

Men säkra upp ordentligt nära ström/spänningskällan, ett sätt att förebygga mortaliteten i alla fall för känsliga kablar och i viss mån känslig elektronik.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy