Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Svallet

Enklare elschema, tänker jag rätt?

Rekommendera Poster

Har en ryds 480 som jag tänkte sätta lanternor och lite extra el på för att kunna trolla. Har gjort ett enkelt elschema, är kanske inte rätt symboler etc men tänker jag rätt och kommer det att funka? Jag tänker LED lanternor. Hur stor huvudsäkring behöver jag? och hur stora skall övriga säkringar vara? Tänkte köra allt på ett batteri då det inte är någon större strömförbrukning på de saker jag kopplar på, och att motorn är igång då jag trollar

 

 

Mvh Anders

 

Elschema.jpeg

Redigerad av Svallet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det ser bra ut, men du kan ta bort akterlanternan om du vill, det räcker med en runtlysande vit som topplanterna, akterlanterna och ankarlanterna. Det är då rätt att ha egen strömbrytare för denna om den skall kunna användas som ankarlanterna. Tar du inte bort akterlanternan så måste du montera en topplanterna som lyser 225 grader och som skall kopplas på samma brytare som sidolanternorna. Topplanterna eller runtlysande vit skall monteras minst 1m över sidolanternorna. Runtlysande vit istället för topp och akterlanterna är godkänt för motorbåtar upp till 12 m

Hälsningar Ove

Redigerad av Ove-T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ove-T:

Hej

Det ser bra ut, men du kan ta bort akterlanternan om du vill, det räcker med en runtlysande vit som topplanterna, akterlanterna och ankarlanterna. Det är då rätt att ha egen strömbrytare för denna om den skall kunna användas som ankarlanterna. Tar du inte bort akterlanternan så måste du montera en topplanterna som lyser 225 grader och som skall kopplas på samma brytare som sidolanternorna. Topplanterna eller runtlysande vit skall monteras minst 1m över sidolanternorna. Runtlysande vit istället för topp och akterlanterna är godkänt för motorbåtar upp till 12 m

Hälsningar Ove

 

Hej och tack för feedback, köper vad du skriver men funderar på om inte det finns risk att bli bländad av en 360 lanterna med tanke på att jag skall trolla nattetid, bli kanske att sätta hela systemet för att ha möjlighet att vara flexibel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Svallet:

Har en ryds 480 som jag tänkte sätta lanternor och lite extra el på för att kunna trolla. Har gjort ett enkelt elschema, är kanske inte rätt symboler etc men tänker jag rätt och kommer det att funka? Jag tänker LED lanternor. Hur stor huvudsäkring behöver jag? och hur stora skall övriga säkringar vara? Tänkte köra allt på ett batteri då det inte är någon större strömförbrukning på de saker jag kopplar på, och att motorn är igång då jag trollar

 

 

Mvh Anders

 

Elschema.jpeg

Huvudsäkringens kapacitet är ju direkt avhängd av kabelarean och då den sammanlagda strömmen. Men med tanke på den ringa förbrukningen så kan det räcka med 10A (beroende på vad du skall ansluta till eluttaget), slå på alla förbrukarna och se om säkringen håller, eller helst mät med tångamperemeter. Länk till kalkylator längre ned.

 

2x USB kan i bästa fall leverera 2 x 1 A, säkra upp med 5A

12V uttag... tja, vad skall du koppla in här, en stark halogenlampa eller bara en telefonladdare?

Jag har mina sådana uttag säkrade med 10A, men om du inte skall belasta nämnvärt kan det ju räcka med 5A...

Läslampan, har du LED? ja då räcker det med 1A om det finns sådan klen säkring? (jag tänker nu på flatstiftssäkringar) om det är en glödlampa så säg 5A.

Lanternorna, om du har LED så sätt i 5A till sb+bb och ja... 2A till den rundlysande kombinerade topp/akter/ankarlanternan.

 

Den strömbrytarpanelen med automatsäkringar du ritat in i ditt välritade schema har ju säkringar på 4,5,6,8 och 10A... så med den får du koppla lanternorna till 4 och 5A säkringarna, eluttaget till 10A...

 

Magiskt trolleri eller sportfisketrolleri? jag nu tror jag inte på kaniner i höga hattar eller itusågade damer (hon som bor i Lund och Eslöv...)

Jag förutsätter då att det är sportfiske du skall använda båten till, och då vill du ha ett ekolod eller kombinerat ekolod/plotter, en sådan har ju i allmänhet en egen hängsäkring på sin pluskabel, men säkra upp med 5A i säkringsdosan, det är ju kabeln dit fram du skall skydda.

Vidare sätter du i även säkringar i de tomma hållarna, bra att ha i reserv.

 

Jag föreslår att du drar 2,5mm2 kabel, det är överdimensionerat, 1,5mm2 räcker, men det är bra att ha litet extra kabelarea i båtar till sjöss, avståndet från säkringsdosan till förbrukarna är sannolikt väldigt kort i din båt, men bra i alla fall att ha litet extra kabelarea ombord. mellan batteri och säkringsdosa och batteri-minusplint hade jag dragit 4 eller 6 mm2, även där bra med litet extra kabelarea.

 

Här finner du en kalkylator för kabelarea där du även kan skriva in givna parametrar för dina förbrukare och på så vis få fram lämplig säkringsstorlek, men det är ju kablarna du säkrar av.

1 timme sedan skrev Svallet:

 

Hej och tack för feedback, köper vad du skriver men funderar på om inte det finns risk att bli bländad av en 360 lanterna med tanke på att jag skall trolla nattetid, bli kanske att sätta hela systemet för att ha möjlighet att vara flexibel

Ja den risken finns, men det blir ju i princip samma risk som att ha två separata lanternor på en mast/stång.

Men det finns avbländningsskydd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Huvudsäkringens kapacitet är ju direkt avhängd av kabelarean och då den sammanlagda strömmen. Men med tanke på den ringa förbrukningen så kan det räcka med 10A (beroende på vad du skall ansluta till eluttaget), slå på alla förbrukarna och se om säkringen håller, eller helst mät med tångamperemeter. Länk till kalkylator längre ned.

 

2x USB kan i bästa fall leverera 2 x 1 A, säkra upp med 5A

12V uttag... tja, vad skall du koppla in här, en stark halogenlampa eller bara en telefonladdare?

Jag har mina sådana uttag säkrade med 10A, men om du inte skall belasta nämnvärt kan det ju räcka med 5A...

Läslampan, har du LED? ja då räcker det med 1A om det finns sådan klen säkring? (jag tänker nu på flatstiftssäkringar) om det är en glödlampa så säg 5A.

Lanternorna, om du har LED så sätt i 5A till sb+bb och ja... 2A till den rundlysande kombinerade topp/akter/ankarlanternan.

 

Den strömbrytarpanelen med automatsäkringar du ritat in i ditt välritade schema har ju säkringar på 4,5,6,8 och 10A... så med den får du koppla lanternorna till 4 och 5A säkringarna, eluttaget till 10A...

 

Magiskt trolleri eller sportfisketrolleri? jag nu tror jag inte på kaniner i höga hattar eller itusågade damer (hon som bor i Lund och Eslöv...)

Jag förutsätter då att det är sportfiske du skall använda båten till, och då vill du ha ett ekolod eller kombinerat ekolod/plotter, en sådan har ju i allmänhet en egen hängsäkring på sin pluskabel, men säkra upp med 5A i säkringsdosan, det är ju kabeln dit fram du skall skydda.

Vidare sätter du i även säkringar i de tomma hållarna, bra att ha i reserv.

 

Jag föreslår att du drar 2,5mm2 kabel, det är överdimensionerat, 1,5mm2 räcker, men det är bra att ha litet extra kabelarea i båtar till sjöss, avståndet från säkringsdosan till förbrukarna är sannolikt väldigt kort i din båt, men bra i alla fall att ha litet extra kabelarea ombord. mellan batteri och säkringsdosa och batteri-minusplint hade jag dragit 4 eller 6 mm2, även där bra med litet extra kabelarea.

 

Här finner du en kalkylator för kabelarea där du även kan skriva in givna parametrar för dina förbrukare och på så vis få fram lämplig säkringsstorlek, men det är ju kablarna du säkrar av.

Ja den risken finns, men det blir ju i princip samma risk som att ha två separata lanternor på en mast/stång.

Men det finns avbländningsskydd.

 

Tack för ett jättebra feedback och det låter vettigt med 2.5mm2 kabel så det får det bli. Jag har redan ett ekolod där det som du påpekar redan finns en hängsäkring men jag kommer lägga in ekolodet I schemat också då jag vill kunna göra allt helt strömlöst med huvudbrytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föredömligt schema. Bra elcentral med automatsäkringar. Men gå upp till 8 om du har plats, lägg in kolodet där och släng hängsäkringen. Vänta bara, det kommer mer grejer i framtiden.

Tycker också det är vettigt med en runtlysande vit. Bländar den så släck, det brukar anses ok om man bara tänder när andra båtar kommer i närheten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Svallet:

 

Tack för ett jättebra feedback och det låter vettigt med 2.5mm2 kabel så det får det bli. Jag har redan ett ekolod där det som du påpekar redan finns en hängsäkring men jag kommer lägga in ekolodet I schemat också då jag vill kunna göra allt helt strömlöst med huvudbrytaren.

Ja det är ju vettigt att kunna göra strömlöst, huvudbrytare skall nu heta "batterifrånskiljare" och det är ju precis det som den gör.

Jag vet inte vad prisskillnaden gör mellan 1,5mm2 och 2,5mm2, men det är ju kanske 10-15 meter kabel vi pratar om, om ens det. Iallafall inga större pengar.

Om du nu redan har köpt en sådan där panel med automatsäkringar så använd den och anslut till de klenaste säkringarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bhemac:

Föredömligt schema. Bra elcentral med automatsäkringar. Men gå upp till 8 om du har plats, lägg in kolodet där och släng hängsäkringen. Vänta bara, det kommer mer grejer i framtiden.

Tycker också det är vettigt med en runtlysande vit. Bländar den så släck, det brukar anses ok om man bara tänder när andra båtar kommer i närheten.

Ojdå nu rodnade jag :)

Och tack för ytterligare tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det är ju vettigt att kunna göra strömlöst, huvudbrytare skall nu heta "batterifrånskiljare" och det är ju precis det som den gör.

Jag vet inte vad prisskillnaden gör mellan 1,5mm2 och 2,5mm2, men det är ju kanske 10-15 meter kabel vi pratar om, om ens det. Iallafall inga större pengar.

Om du nu redan har köpt en sådan där panel med automatsäkringar så använd den och anslut till de klenaste säkringarna.

Har inte köpt något ännu, har du bättre förslag än den panel jag funderade på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag skulle valt denna typen av säkringsboxen Säkringsbox, och satt strömbrytare på den utrustning som behöver ha brytare. I ditt falla egentligen bara två för dina lanternor.

Hälsningar Ove

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev per_62:

Den föreslagna säkringsboxen från Blue Sea är troligen ett bra köp.

Men är det någon kvalitetsskillnad jämfört med Biltemas säkringsbox och minusskena?

Priset skiljer sig i alla fall en hel del.

Jag har både Blue Sea och Biltemas ombord, fungerar lika bra.

Fördelen med Biltemas är att den har lysdioder som lyser om säkringen löst ut, förutsatt att förbrukaren är ansluten. En annan fördel till Biltema är priset.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den panel Biltemapanel TS tittar på fungerar alldeles utmärkt, jag brukar rekommendera den till folk och ingen har varit missnöjd. Automatsäkringar är bra och man slipper leta säkringar när man ska byta.

Sen kan vi krångla till det här precis hur mycket som helst men finns det billiga grejer som fungerar så använd de.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev bhemac:

Den panel Biltemapanel TS tittar på fungerar alldeles utmärkt, jag brukar rekommendera den till folk och ingen har varit missnöjd. Automatsäkringar är bra och man slipper leta säkringar när man ska byta.

Sen kan vi krångla till det här precis hur mycket som helst men finns det billiga grejer som fungerar så använd de.

Jo, jag gör samma bedömningar om Biltemas marina elgrejer, ger faktiskt ett gediget intryck.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 1-2 år sen var det flatstiftssäkringar som rekommenderades oftast. Biltema har en fin panel. Borde köpt med automatsäkringar istället när jag byggde om mitt system, nu måste jag hålla koll på att jag har extra säkringar....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudsäkring är jättebra, skyddar kabeln mellan batteri och central. 20A skulle räcka bra.

Men man kan skippa den i ett så här litet system om man ser till att dra kabeln till centralen skyddat, tex i kabelskyddsslang.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev AndW:

För 1-2 år sen var det flatstiftssäkringar som rekommenderades oftast. Biltema har en fin panel. Borde köpt med automatsäkringar istället när jag byggde om mitt system, nu måste jag hålla koll på att jag har extra säkringar....

Automatsäkringar är ju praktiska.

Men om man nu skall ha smältsäkringar så skall man absolut ha flatstiftssäkringar. Dessa ger bättre kontakt, samlar inte på sig oxid som de gamla glappiga porslinssäkringarna gjorde.

En del paneler har glasrörssäkringar, gott och väl, men dom gillar inte jag, svårare att få tag i, även om Biltema har sådana med flera olika märkvärden och i några olika storlekar. Tycker också att glasrörssäkringarnas hållare blir slappa och glappiga efter några år.

Själv har jag en panel från Roca med sex små strömbrytare eller omkopplare, eluttag och glasrörsäkringar, suck, plottrig med små knappar, men tycks vara i en alldeles för bra kvalitét för att den skall gå sönder så att jag kan byta ut den...

 

roca2.jpg.4a931583d8623dbefaded1d02bd01c98.jpg

Bra kvalitet men välj en annan!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-27 vid 11:20 skrev Ove-T:

Runtlysande vit istället för topp och akterlanterna är godkänt för motorbåtar upp till 12 m

Hälsningar Ove

Har en runtlysande istället för topp och akterlanterna på min båt 

Problemet är när jag ska ankra så är det ju samma lantärna dock utan styr +babord som skall lysa. 

Men för mig lyser alla när jag slår på brytaren för ankarlanterna. 

Någon som kan rita eller bifoga ett elshema hur det brukar vara kopplat eller förklara vad som kan ha blivit fel i mitt system då alla tänds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev tugge:

Har en runtlysande istället för topp och akterlanterna på min båt 

Problemet är när jag ska ankra så är det ju samma lantärna dock utan styr +babord som skall lysa. 

Men för mig lyser alla när jag slår på brytaren för ankarlanterna. 

Någon som kan rita eller bifoga ett elshema hur det brukar vara kopplat eller förklara vad som kan ha blivit fel i mitt system då alla tänds

Det absolut enklaste är att ha två strömbrytare, en för den rundlysande topplanternan, samt en strömbrytare för babord plus styrbordslanternan.

Slå på båda när du går för motor, bara sb plus bb när du seglar och bara ankarlanternan när du ligger för ankar.

Ofta lättare att klippa alla kablar och börja om.

 

Här är däremot en enkel koppling med en treläges dubbel omkopplare, omkopplaren åt ena håller så lyser alla lanternorna, i mitten är det släckt, och åt andra håller lyser bara den rundlysande.

Glöm inte säkringar, skall kopplas in på omkopplarens utgångar innan lanternorna, sedan kan man ha en grövre huvudsäkring för lanternorna där man ansluter omkopplaren nära batteriet.

AF65180C-6DD9-4BAC-8FBF-8FE210ED9BB1.jpeg.d1b161a153d527d634151fc6d384be2e.jpeg

Denna koppling passar endast för motorbåt, men om du byter plats på ”bow light” och ”Stern light” borde den passa segelbåt om jag nu inte tänker fel. Bow light här är en kombinerad lanterna, men om du har separata bb och sb-lanternor kopplar du in båda två istället för en enda.

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får Börja med att lyfta på instrumentpanelen och se hur det är kopplat. 

Tack för bra förklaring med 2vägs brytaren 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det absolut enklaste är att ha två strömbrytare, en för den rundlysande topplanternan, samt en strömbrytare för babord plus styrbordslanternan.

Slå på båda när du går för motor, bara sb plus bb när du seglar och bara ankarlanternan när du ligger för ankar.

Ofta lättare att klippa alla kablar och börja om.

---

Nä - nu blev det fel.

 

Ditt förslag saknar vit akterlanterna vid segling. Å det vill seglaren nog ha (lagarna kräver att det ska finnas..) för att synas för akterifrån kommande båtar.

 

Lite off topic så blir jag lite förundrad ibland över användning av lanternor (brist på). Många verkar inte fundera på vilka risker de utsätter både sig själva o andra för genom fel/utebliven lanternanvändning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Lintott:

Nä - nu blev det fel.

 

Ditt förslag saknar vit akterlanterna vid segling. Å det vill seglaren nog ha (lagarna kräver att det ska finnas..) för att synas för akterifrån kommande båtar.

 

Lite off topic så blir jag lite förundrad ibland över användning av lanternor (brist på). Många verkar inte fundera på vilka risker de utsätter både sig själva o andra för genom fel/utebliven lanternanvändning.

På ett segelfartyg under 20 meter får sidoljus och akterljus sättas ihop i en sammansatt laterna placerad i eller nära masttoppen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Kvinnornasman:

På ett segelfartyg under 20 meter får sidoljus och akterljus sättas ihop i en sammansatt laterna placerad i eller nära masttoppen. 

Jovisst är det så.

 

Men Georg_Ohm skrev  "Slå på båda när du går för motor, bara sb plus bb när du seglar och bara ankarlanternan när du ligger för ankar." och då saknas akterlanternan vid segling.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Nä - nu blev det fel.

 

Ditt förslag saknar vit akterlanterna vid segling. Å det vill seglaren nog ha (lagarna kräver att det ska finnas..) för att synas för akterifrån kommande båtar.

 

Lite off topic så blir jag lite förundrad ibland över användning av lanternor (brist på). Många verkar inte fundera på vilka risker de utsätter både sig själva o andra för genom fel/utebliven lanternanvändning.

JA men då kopplar man akterlanternan tillsamman med sb och bb-lanternorna, och egentligen är den kopplingen i bild endast till för motorbåt under en viss längd i inre vatten, annars krävs det topp+akterlanterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det absolut enklaste är att ha två strömbrytare, en för den rundlysande topplanternan, samt en strömbrytare för babord plus styrbordslanternan.

Slå på båda när du går för motor, bara sb plus bb när du seglar och bara ankarlanternan när du ligger för ankar.

- - -

27 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

JA men då kopplar man akterlanternan tillsamman med sb och bb-lanternorna, och egentligen är den kopplingen i bild endast till för motorbåt under en viss längd i inre vatten, annars krävs det topp+akterlanterna.

Ditt ursprungliga förslag - som var det jag kommenterade - beskrev en tvåfärgslanterna (eller två separata sb + bb-lanternor) och en runtlysande. Den kombinationen fungerar inte som en korrekt lanternföring vid segling.

 

Din modifiering med separat topp o akterlanterna är OK. Men där försvann den runtlysande ankarlanternmöjligheten...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Lintott:

Ditt ursprungliga förslag - som var det jag kommenterade - beskrev en tvåfärgslanterna (eller två separata sb + bb-lanternor) och en runtlysande. Den kombinationen fungerar inte som en korrekt lanternföring vid segling.

 

Din modifiering med separat topp o akterlanterna är OK. Men där försvann den runtlysande ankarlanternmöjligheten...

 

Ja det blev väl en eller annan tankevurpa.

Efter tidigare inlägg förefaller det som om @tuggehar en motorbåt med flybridge.

Egentligen skulle den ha sb, bb, topp och akterlanterna, måhända kan sb och bb vara en kombinerad lanterna. Men man kan ju då förenkla genom att ersätta topp och akterlanternorna med en rundlysande, lysvinkeln, 360 grader blir ju densamma. Som tillbehör kan man ju då även ha en ankarlanterna, summa fem stycken, och det tycker väl Tugge är för många.

 

På min förra båt, Nimbusen hade jag bara två, kombinerad sb/bb och rundlysande topp, båda kopplade till samma strömbrytare, då jag aldrig låg för ankars. Anledningen var egentligen att de originalmonterade sb och bb-lanternorna satt i vägen när man gick på däcket, det hände ofta att man slog i underbenen i dessa så att kåpan föll av, och någon gång föll den i vattnet.

Jag flyttade då upp och bytte ut sb och bb, till en kombinerad som sattes i lilla masten där topplanternan tidigare satt, och högst upp i denna mast, omkring 95 cm ovanför sb/bb-lanternan sattes en rundlysande vit.

För att förenkla ytterligare drogs det bara upp två kablar, + och - till lanternorna i denna mast.

 

Nuvarande båt har hela arsenalen, summa fem lanternor, kopplade över en treläges omkopplare, "lanternor"-off-"ankarlanterna".

Ankarlanternan är Biltemas rundlysande med LED, https://www.biltema.se/bat/elutrustning/belysning/navigationsljus/lanterna-led-2000041252, ungefär samma storlek som en ishockypuck, aluminiumröret som den är monterad på byttes ut mot att längre rör, så att lanternan hamnar ovanför radarantennen. Denna lilla lanterna lyser väldigt skarpt och bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer har en motorbåt med 3st lantärnor, topp 360 + styr och babord. 

Önskar behålla det så då jag annars måste dra massa nya kablar, Svetsa om gösstaken,  köpa lantärnor  mm. 

Mycket jobb om det redan är godkänt. 

 Men bryggsegling sysslar jag med ibland men då använder jag inte lantärnor. 

Båten är 11,68 x3, 95 och har en maxfart på ca 27knop. 

Håller mig i Stockholms skärgård . 👍🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev tugge:

Det stämmer har en motorbåt med 3st lantärnor, topp 360 + styr och babord. 

Önskar behålla det så då jag annars måste dra massa nya kablar, Svetsa om gösstaken,  köpa lantärnor  mm. 

Mycket jobb om det redan är godkänt. 

 Men bryggsegling sysslar jag med ibland men då använder jag inte lantärnor. 

Båten är 11,68 x3, 95 och har en maxfart på ca 27knop. 

Håller mig i Stockholms skärgård . 👍🏻

Egentligen skulle du väl haft den ”stora” lanternföringen, med sb+bb (ev. kombinerad)+ topp+ akter, med tanke på båtens storlek och fartresurser, kan jag tycka. Jag vet egentligen inte var gränsen går för den förenklade lanternföringen sb+bb+rundlysande topp.

Men kopplingsförslaget jag gav dig ovan tycker jag iallafall ser smidigt ut, bara du hittar en dubbel treläges omkopplare, finns iofs på AliExpress i Kina, kanske Conrad har, eller Ella, kanske Olssons i Ellös.

Man kan ju använda en strömställare till bil eller traktor (Olssons i Ellös) också, en sådan där 0-positionsljus- positionsljus+halvljus, alltså 0- rundlysande -rundlysande+sb,bb.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för tipset förut. 

 

Det här hittade jag

Motorbåt under 12 m
Motorbåt under 12 meter skall föra vit topplanterna förut som syns minst 2 sjömil, röd/gröna sidolanternor och vit akterlanterna som syns minst 1 sjömil. (Den vita topplanternan och akterlanternan får även föras i en runt-lysande lanterna med vitt ljus som syns minst 2 sjömil). Topplanterna (samt vit runtlysande lanterna) skall placeras minst 1 meter ovanför sidolanternorna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev tugge:

Tack igen för tipset förut. 

 

Det här hittade jag

Motorbåt under 12 m
Motorbåt under 12 meter skall föra vit topplanterna förut som syns minst 2 sjömil, röd/gröna sidolanternor och vit akterlanterna som syns minst 1 sjömil. (Den vita topplanternan och akterlanternan får även föras i en runt-lysande lanterna med vitt ljus som syns minst 2 sjömil). Topplanterna (samt vit runtlysande lanterna) skall placeras minst 1 meter ovanför sidolanternorna.

 

 

Se där ja, alltså ”grönt ljus” för den förenklade lanternföringen då,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...