Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Handhållen kontroll till ankarspel - ON funkar inte

Rekommendera Poster

17 år gammal båt verkar innebära att man behöver lägga mycket tid på renovera/felsöka.

Idag var det dax för den handhållna trådbundna fjärrkontrollen till  Lofrans ankarspel att krångla.

 

Kontrollen har 3 knappar:

  • ON
  • UP
    DOWN

När man trycker på ON tänds en röd lampa och då har man startat en timer då upp och ner knapparna reagerar.

Lofrans Vega handheld remote control
image.png.af8e963230c126f22b070ebd9d7df0ca.pngimage.png.cf23a87936418e2ca2948c200dd0196e.png

 

Idag så lyser den röda lampan enbart när jag håller in ON, så fort jag släpper ON knappen så släcks lampan.

Det sägs att fjärrkontroller ofta fungerar på många olika ankarspelsfabrikat, det är första båten med ankarspel så jag vet inte så mycket.

 

Eftersom vi hade ute 20 meter kätting var det skönt att 3 läges knappen på pedestalen fungerade så upp kom ankaret.

 

4 polig kontakta till Vega kontrollen har fått spray och vaselin, hjälpte inte.

 

Misstänker 2 möjliga fel:

* glapp i kabeln

* elektroniken i Vega kontrollen har gett upp

 

Ni som har pillat med kontroller tidigare, kan man tolka symtomet med den slocknande lampan (kanske LED) som att det är elektroniken i den handhållna enheten som strular?

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att styra ett ankarspel behövs ingen komplicerad elektronik. Billigast borde vara att koppla trådarna direkt till upp och ner brytarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det kan vara dålig kontakt i knappen.

Det kan vara kabelbrott, vanligast är ju att det blir kabelbrott precis där kabeln böjs mycket, och det brukar vara precis vid lådans utgång.

Detta brukar hända på elektriska handverktyg, borrmaskiner och sådant.

 

Jag byggde mig en egen trådbunden kontroll, fann en orange kontrollbox hos "Mr Wang i Kinna" avsedd för vinsch eller något sådant, med en upp och en nedknapp, ordentliga kontaktytor under knapparna. Kopplade den med en sådan där sjuledad spiralkabel till släpvagn, (använde inte alla ledarna) och kopplade denna till ankarspelets upp/ned relä. HTB1XlZSXLjsK1Rjy1Xaq6zispXaf.jpg.d0ec913641be34d05b860e20154c70f3.jpg

 

Till förra båten köpte jag en billig trådlös kontroll, se bild.

Dessa brukar finnas på Tradera och Blocket, även hos Mr Wang i Kinna förstås.

Detta fick jag komplettera med två enkla relän då mottagaren ger plussignal ut, men de flesta ankarspel manövreras med minuspuls.50ftWirelessWinchRemoteControlKitForJeepATVSUVUTV12VSwitchHandset-SKU222225-2032-800x800.jpg.01ddcbbab7308c4f3eeb0074aa584e39.jpg

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till den enkla kontrollen har kontakten 4 poler, kan detta stämma?

  • Styrning UP
  • Styrning DOWN
  • Konstant +12 Volt
  • Konstant -12 Volt

En 2 knappars kontroll täcker basbehovet, 3 ledarkabel.

 

Finessen med ”timer ON” funktionen har jag svårt med att förstå värdet av, sannolikheten att något skall komma åt UP eller DOWN knapparna i ankarboxen är låg.

 

Men om Murphy kliver ombord så kan det gå som för en längeseglare,

elfel gjorde att ankaret hissades upp när besättningen stod uppe på ett berg med fin utsikt. Då ser de sin båt glida iväg...språngmarch ned till dingen och sedan jaga ikapp båten. Inte fel att bryta strömmen till ankarspelet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev skippeer:

Till den enkla kontrollen har kontakten 4 poler, kan detta stämma?

  • Styrning UP
  • Styrning DOWN
  • Konstant +12 Volt
  • Konstant -12 Volt

En 2 knappars kontroll täcker basbehovet, 3 ledarkabel.

 

Finessen med ”timer ON” funktionen har jag svårt med att förstå värdet av, sannolikheten att något skall komma åt UP eller DOWN knapparna i ankarboxen är låg.

 

Men om Murphy kliver ombord så kan det gå som för en längeseglare,

elfel gjorde att ankaret hissades upp när besättningen stod uppe på ett berg med fin utsikt. Då ser de sin båt glida iväg...språngmarch ned till dingen och sedan jaga ikapp båten. Inte fel att bryta strömmen till ankarspelet.

Det är kanske så att den där lysdioden matas av någon kontrollfunktion och då kräver ett kabelpar till?

 

Tvåknappars brukar vara kopplade så här:

Minus in, gemensam till båda knapparna.

Upp, minus ut, ned minus ut.

Alltså, det är väldigt vanligt att ankarspelets relä styrs av minuspulser.

 

Det finns en historia från Hönö Klova, där båtägaren ser sin båt gåendes ut i hamnen med båttjuvar ombord, han har då en trådlös fjärrkontroll i en dosa i båtnycklarnas nyckelring. Han kan då fälla båtens ankare när båten är mitt emellan hamnpirarna, och tjuvarna backar och får linan i propellern och kan senare plockas upp av sjöpolisen. Eftersom det är väldigt ont om sjöpoliser och att sådana där nyckelringssändare har kort räckvidd (lika kort som polisens?) så finns det en del tvivel i denna historia, men det gör den ju i alla fall inte sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fann ett foto av kretskortet på nätet,

får fundera lite om jag skall plocka isär min Vega kontroll eller shoppa en ny trådbunden.

6BB37C2F-89A5-4979-8AC5-22C7861FC7B4.jpeg

 

Ital Nordic har en som kan funka, MZelectronic

69A0398B-F6B7-49DE-AD80-46D93A1F1C97.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det där sådana där "bubbelknappar" på kretskortet? dom kan vara svåra att fixa till.

Skruva isär och kola först kontaktfunktionen på knapparna och efter eventuella kabelbrott innan du köper nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips, det är troligen bubbelknappar men jag skruvar isär och kollar.

Eftersom jag upprepade gånger kan trycka ned och få ON lampan att tillfälligt lysa

men den slocknar så fort som jag släpper knappen gissar jag på elfel på kretskortet och att bubbelknappen är okay.

 

Rent elektriskt är det simpelt med fjärrkontroller och har kollat tipsen ovan om winch fjärrkontroller, fördelaktigt pris.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev skippeer:

Bra tips, det är troligen bubbelknappar men jag skruvar isär och kollar.

Eftersom jag upprepade gånger kan trycka ned och få ON lampan att tillfälligt lysa

men den slocknar så fort som jag släpper knappen gissar jag på elfel på kretskortet och att bubbelknappen är okay.

 

Rent elektriskt är det simpelt med fjärrkontroller och har kollat tipsen ovan om winch fjärrkontroller, fördelaktigt pris.

 

 

Just det, men du kan ju alltid kolla efter kallödningar och/eller lösa komponentben, avbrott i kopparbanorna och sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Översatte en gammal italiensk web sida om Vega kontrollen

Automatisk avstängning  30 sekunder efter senaste kommandot

Skydd mot reversering av polaritet.

Elektrisk låsning mellan UP och DOWN (skydd mot felaktigt hanterande)

10-30 Volt, max 3 Amp, IP67

 

Bilden (från nätet visar knapparna, osäker vad modellen kallas.

Lofrans Vega remote control - isärplockad.jpg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev skippeer:

Översatte en gammal italiensk web sida om Vega kontrollen

Automatisk avstängning  30 sekunder efter senaste kommandot

Skydd mot reversering av polaritet.

Elektrisk låsning mellan UP och DOWN (skydd mot felaktigt hanterande)

10-30 Volt, max 3 Amp, IP67

 

Bilden (från nätet visar knapparna, osäker vad modellen kallas.

Lofrans Vega remote control - isärplockad.jpg

Liknar dom strömbrytarna som man kan finna i vissa tangentbord och liknande applikationer.

Polaritetsskyddet kanske är den stora dioden högt upp på kretskortet.

Om IC-kretsen heter någonting med 556 är det en dubbel timerkrets som kanske stänger av efter 30 sekunder.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen fann jag ett kopplingsschema till 4 polig kontakt till Vega fjärrkontrollen till Project 1000 winsch för USA....
Viktig information vid beställning av piratkontroll tex för bilvinsch.
image.png.abea00e97a965f7d3310ff30562dc20a.png

Lofrans Vega remote control - wiring diagram.pdf

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎08‎-‎28 vid 22:14 skrev skippeer:

Äntligen fann jag ett kopplingsschema till 4 polig kontakt till Vega fjärrkontrollen till Project 1000 winsch för USA....
Viktig information vid beställning av piratkontroll tex för bilvinsch.
image.png.abea00e97a965f7d3310ff30562dc20a.png

Lofrans Vega remote control - wiring diagram.pdf 46 kB · 2 downloads

Vad bra, jo jag såg det schemat också, men trodde att du skulle ha ett schema till själva fjärrkontrollen.

Det ser ju i alla fall ut som om du manövrerar upp/ned-relät (=control box) med positiv spänning. Det underlättar.

Om du nu, som jag gjorde, bygger en egen kabelansluten kontroll, men hemmagjord eller färdigköpt kontrollbox, så kopplar du in den på samma sätt som fotkontakterna, footswiches" i schemat, klart att du kan använda kontaktdonet till vegakontrollen också, men jag hade nog gjort en fast installation, ju färre anslutningar man har som kan oxidera desto bättre. Koppla alltså den gemensamma till plus efter ankarspelets strömbrytare, sedan uppknappen till B2 och nedknappen till B3.

43-042_xl_2.jpg.b2c0f0661ecbf35a306d1b9d8b244adc.jpg

I förra båten hade jag en strömbrytare med skyddslock "bombfällarknapp" som av/på till ankarspelet för att inte manövrera det oavsiktligt, som hände någon gång... (se bild).

I nuvarande båt har jag löst det på annat sätt, som inte är lika bra.

En sådan säkerhetsbrytare kan du koppla mellan C och batteriminus.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar bombfällarknappens ”look” och funktion.

 

Plan A laga befintlig fjärrkontroll dvs Lofrans VEGA Remote Control

Plan B köp nytt (MZ Electronic / Lofrans EV300 eller ”kina prylar”)

 

Lofrans Control box cod. CB120012 12 volt 700 1000 1200 W

Flatstiftkontakterna på bilden bör vara B2 C B3

om jag behöver koppla skall jag läsa av gul märkning och jämföra med båtens kopplingsschema.

Lärorikt med felsökning...

AFC4E431-FE5E-4371-B2C6-9BEE9AEF792D.jpeg

 

Ankarvinschens elmotor är på 1000 W

code 30553, 12 V, 124 A, 3000 RPM.

 

Detta har funkat i 17 år trots att relät är märkt 100 A och motorn 124 A. Kan ju vara intressant om någon skall fixa med ankarspelsinstallation.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så är det. Flatstifen är manöverspänning. Det ser ut som om dom är dubbletade. En uppsättning till omkopplaren och en till fjärrkontrollens mottagare. 

 

Det kan ju vara så att motorn inte behöver arbeta så hårt att den löser ut säkringen. Kanske du ännu fått något bottennapp? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste testsymtomet var att ju längre jag tryckte ned ON desto längre lyste den röda lampan/LEDen (vi talar om  mindre än 1-2 sekunder), fick för mig att det liknade urladdning av en konding.

 

Idag fick jag tid att ta isär Vega kontrollen.

Innehållet skiljer sig en del jämfört andra Vega kontroller jag funnit foton av på nätet.

image.png.27fa59844a5d15179dbc2badc5e2b644.png

 

"Bubbelknappar" med bandkabelstump till kretskortet.

 

Såg ut som rost på lödningarna, rengjorde med BT oxidrengöring.

Tog vattenfritt vaselin på kontakter och kretskort med from förhoppning att det skall hålla bort fukt.
Skruvade ihop och det funkar nu men för hur länge...
 

Det enda positiva med felsökningen är att jag nu har dokumenterat vilka komponenter som används till ankarspelet och vet hur jag skall agera nästa gång det krånglar.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Man vet ju aldrig hur länge din kontroll funkar, bubbelknappar i detta sammanhang är inte tillförlitliga och elektronik i sådant oskyddat läge... 

 

Gör så att du bygger en ny, efter mitt exempel ovan i tråden, utan elektronik och timrar. Jag kan ge dig tips på inköpsställen. Jag såg ett program på Discover om kryssningsfaryg i Antarktis där använde dom likadan orange maäverbox som min, dock inte till ankaret... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra ide att shoppa en ny trådbunden UP och DOWN fjärrkontroll som är vattensäker med rejäla täta tryckknappar.

Letade på Blocket utan att få träff, på Ebay finns det ett gäng modeller.

Priserna är galet låga jämfört med båtbutikernas.

 

Har du tips om någon modell som är rejäl och finns att köpa inom EU (vissa säljer inte till Sverige)?
 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Man kan göra det väldigt enkelt med en sådan här strömbrytare https://www.seasea.se/strömbrytare-på-åter-av-på-åte jag kopplade in en kabel med tre ledare med strömmen från den fasta strömbrytaren som måste vara tillslagen. Stoppade allt i en bit PEM slang och tätade med tätningsmassa. Inte så snyggt som lådan Georg köpte men en nödlösning för mig när den trådlösa kontrollen pajade.  Köpte en ny trådlös på nätet för under 100 kr, och den har fungerat i flera år, original kostar nästan 2000 kr

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 En tryckknappsbox för något mindre än 50kr plus PostNords avgifter.

Alla gillar väl inte att handla från Mr Wang i Kinna.

Möjligen kan du finna en sådan box hos firmor som säljer kranar och vinschar.

Den har iallafall väl tilltagna kontaktytor. Jag bytte ut skruvarna mot rostfritt A4.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en trådlös kontroll avsedd för vinschar till bilar. För säkerhetsskull har jag en brytare som klipper manöverspänningen och som sitter vid nedgången där även fjärrkontrollen hänger.

 

Fjärrkontroll.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det var en sådan jag köpte, kostade 95 kr inkl. frakt hem i brevlådan, har fungerat i flera år.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådlösa fjärrkontroller i all ära.

Jag har en proffsig sådan i 3000kr segmentet, följde med båten, troligtvis levererad tillsammans med ankarspelet. Egentligen inget som helst fel på den, men man får trycka hårt på de små knapparna, det är en fördröjning, fungerar att fjärrmanövrera från fördäcket men inte alldeles nära båten om jag står på land, och då har jag inte en atlantångare utan en 9,5 metersbåt.

Sedan har det hänt x 2 att batterierna är slut när den bäst behövs. Satte in "kaninbatterier" förra säsongen och fjärren funkade i våras men inte i fredags, men gav signal igen efter batteribyte.

 

Bra med en trådbunden någonstans i närheten av ankarspelet.

Jag har här x flera tjatat om min nya orangea tvåknappars.

I förra båten tillverkade jag en sådan kontroll helt själv, en liten elektronikbox från C.O, samt en treläges återfjädrande omkopplare, en sådan där med gummihätta, en kabelgenomföring och en treledad kabel, ingen spiralsladd den gången. Den var ju inte så ergonomisk men fungerade väl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/2/2019 at 11:15 PM, skippeer said:

Senaste testsymtomet var att ju längre jag tryckte ned ON desto längre lyste den röda lampan/LEDen (vi talar om  mindre än 1-2 sekunder), fick för mig att det liknade urladdning av en konding.

 

Idag fick jag tid att ta isär Vega kontrollen.

Innehållet skiljer sig en del jämfört andra Vega kontroller jag funnit foton av på nätet.

image.png.27fa59844a5d15179dbc2badc5e2b644.png

 

"Bubbelknappar" med bandkabelstump till kretskortet.

 

Såg ut som rost på lödningarna, rengjorde med BT oxidrengöring.

Tog vattenfritt vaselin på kontakter och kretskort med from förhoppning att det skall hålla bort fukt.
Skruvade ihop och det funkar nu men för hur länge...
 

Det enda positiva med felsökningen är att jag nu har dokumenterat vilka komponenter som används till ankarspelet och vet hur jag skall agera nästa gång det krånglar.

Hej,

Vilka av ledningarna är plus / minus och upp / ner?
Jag var tvungen att byta kontakt på grund av korrosion.

Jag tänker att blå/svart är batteri?

 

mvh

Edward Blurock

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, en bra regel är att fota mha mobilen i tid och otid, mitt minne är väldigt kort så när jag skall återmontera något har foton räddat mig många ggr.

 

Jag har tyvärr ingen exakt kunskap och frågan du ställde 2014 på YBW gav inget resultat?

 

Kolla hur dioden på ditt foto är kopplat i förhållande till kablarna, det är mitt bästa förslag att teoretiskt finna "rätt" plus matning.

(Dioder kan användas för att förhindra fel polaritet.)
https://forums.ybw.com/index.php?attachments/img307-jpg.40776/

image.png.035fddf9bd321ba4cefb4991b465aee0.png

 

Steg 1 få rätt kablar för plus och minus

Blått brukar ofta vara minus....

 

Steg 2 Testa....

Tryck på ON för att starta timern och tända lysdioeden

 

Steg 3 Testa Up och Down

med kvarvarande kablar tills då får dem rätt kopplade

 

Berätta gärna efteråt hur det gick så vi andra lär oss av varandra🙂

 

image.png.2182728a4767eb1198206a14d1c48e07.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

image.png.7606c6df67368d4e139c4526bdf300cb.png

Om den bruna kabeln överst på ditt foto är kopplad till dioden skulle jag påstå att det är plus dvs stift 1 i kontakten.

 

Skulle jag gissa vilken som är minus hade jag föreslagit svart till stift 4 men men det är bara en gissning.

 

Nu kan du testa övriga 3 kablar tills du får ON funktionen att starta (tryck på ON och lysdioden skall lysa vackert rött), koppla en kabel åt gången till stift 4 på kontakten.

 

Kanske någon annan på MG har bättre förslag?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippeer:  Stor tak för ledträden!!

brun: +

svart -

B1: gul/grön (down)

B2: blå (up)

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis 👏 till lyckad inkoppling och tack för återkoppling, på det sättet växer kunskapen på MG

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komplettering av tråd om fjärrkontroll till Lofran Airon 1 000 W ankarspel.
Båtens "original" kontroll har 3 knappar: On, Down, Up 
och en lysdiod som skall tändas ett tag när man tryckt på ON.

Tanken med ON och LYSDIOD är troligen en typ av säkerhet och fjärren har en kabel och kontakt med 4 ledare/stift.

Läste på en blogg om en fjärrkontroll med beteckningen LOFRANS MIRA som väckte mitt intresse, lyckades idag finna manualen till ankarspelet och där fanns ett elschema som visade att AIRON's fjärrkontroll var MIRA dvs 3 polig kontakt. Varvet har tydligen installerat en "lyx" fjärris när det begav sig 2002.

Om någon vill köpa Lofrans original fjärrkontroll med 3 ledare/stift så finns GALAXY 102 för ca 850 kr.
 

Lofrans Airon and Mira remote control (3-pin).PNG

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...