Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nilsson_h

Spricka efter att trycksatt dubbelbotten

Rekommendera Poster

Tja.

 

Höll på att fästa lite öglor mm. i golvet på min uttern 4100 när jag såg att de hål jag förborrat igår hade några bruna ringar runt sig, nyfiken som man är, kikade jag närmare på detta och insåg att det var fukt/vatten. Orolig som den båtamatören man är tar jag fram tryckluften för att skapa ett övertryck för att se om det är vatten under golvet. Jo då, det sprutade upp en del vatten ur hålet och fortsätter köra lite lätt med tryckluft... och efter ett tag smäller det lite lätt och vi ser då en lätt spricka i golvet samt att det buktar upp... riktigt korkat så här i efterhand då jag förstår att det inte är ovanligt med vatten i en dubbelbottnad båt som man dessutom lätt kan pumpa upp med lite hävert. Vilket vi till slut gjorde :D

 

Men till min fråga, denna spricka varken känns eller är speciellt stor, den är verkligen minimal.. behöver jag oroa mig? Den sjönk tillbaka rätt ordentligt ganska omgående. Och som jag ser det är det endast gelcoaten som spruckit då den är stel, medan underliggande polyester mm. är helt intakt?

 

Mvh, Båtamatör 2.0

Redigerad av nilsson_h

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det ser du nog bäst själv om du behöver oroa dig.

Men annars är det ju bara att ta några tydliga bilder och lägga upp här, så får du nog synpunkter på det.

 

Allmänt är ju tryckluft, antar att du menar från en kompressor, riktigt farliga saker. Om man inte noga tänker sig för.

Antag att du lyckades höja trycket till 0,5 bar (vilket motsvarar ungefär 5 gånger det man kan blåsa med munnen) där i dubbelbotten, så blir ju den totala kraften på hela ytan flera ton, kanske 10 ton !!?

Hade du lyckats fylla med hela kompressorns kapacitet, ca 7 bar, hade säkert båten exploderat!!

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Wingan:

Nej, det ser du nog bäst själv om du behöver oroa dig.

Men annars är det ju bara att ta några tydliga bilder och lägga upp här, så får du nog synpunkter på det.

 

Allmänt är ju tryckluft, antar att du menar från en kompressor, riktigt farliga saker. Om man inte noga tänker sig för.

Antag att du lyckades höja trycket till 0,5 bar (vilket motsvarar ungefär 5 gånger det man kan blåsa med munnen) där i dubbelbotten, så blir ju den totala kraften på hela ytan flera ton, kanske 10 ton !!?

Hade du lyckats fylla med hela kompressorns kapacitet, ca 7 bar, hade säkert båten exploderat!!

Jo, lite så jag resonerar också, men frågan var mest angående den lätta sprickan jag ser och så som du säger att lägga upp en bild här är väl det som ger mest. Att tillägga är också att det var inte totalt stumt i botten, utan det fanns ju utgångshål för luften, det var bara det att jag fyllde på med mer luften än vad som lyckades sippra ut.

 

Nu har vi väldigt klent tryckluftssystem där jag håller till så kanske räddades från en båtexplosion tack vare det ;D

Redigerad av nilsson_h

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...