Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mrkabe

Letar båt

Rekommendera Poster

Hej! 
Ni som har koll...  Har lite sug att skaffa en båt.. Kommer mest åka själv eller med några kompisar ibland. Fiska o lite så.. Vill ha en lagom båt med bra för o lätt att kliva i o ur då jag har lite problem med benen. 
Har tittat lite på bowrider båtar typ Bella 512. Men även styrpulpetare. Behöver inte ha sovmöjligheter. I alla fall inte som jag känner nu. Men gärna så man kan sitta under kapell ifall regnet kommer när man är ute.. 

Helst en båt som planar tidigt. Lite anti mot att köra en båt där fören pekar i himlen..

Prisklass nånstans runt 100.000 området, hade jag tänkt. 
Nån som har tips vad man ska titta på eller tänka på?
 

Mvh Mrkabe

Redigerad av Mrkabe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds 510 eller 568 är två trevliga båtar. Finns med akterkapell. Välj en båt med fyrtaktsmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Freez:

Ryds 510 eller 568 är två trevliga båtar. Finns med akterkapell. Välj en båt med fyrtaktsmotor.

 

Eller en modern direktinsprutad tvåtaktare, om prestanda, låg vikt och låga servicekostnader är viktigt ;)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Freez:

 Välj en båt med fyrtaktsmotor.

Varför det. Han kan mycket väl köpa en fin Evinrude G2  med etec eller en 2T med dfi,  optimax t.ex. (de är miljövänligare än en 4T som är 3 - 7 år) gammal,  om miljö, låga servicekostnader, låga bränslekostnader samt vikt är viktigt bla.:)

Redigerad av Pilletant447
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska enkelt val då TS önskar ..

20 timmar sedan skrev Mrkabe:

Fiska o lite så.. 

En fyrtaktare går tystare och jämnare på låga varv. Men visst jag har inte kört Evinrude G2 så där har jag ingen jämförelse. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Freez:

Ganska enkelt val då TS önskar ..

En fyrtaktare går tystare och jämnare på låga varv. Men visst jag har inte kört Evinrude G2 så där har jag ingen jämförelse. 

G2 är väldigt tyst på låga varv man vet inte ens om motorn är igång. Sen var det väl inte bara fiske som ts skulle ha båten till eller?;)👍

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla förslag. 
Nja tanken är väl ute o fiska o sen kanske utforska kusten (västkusten) 
Så en båt som tål lite vågor utan att kantra är ju inte dumt :) 
Motoralternativ: En tyst o billig o låg bränslekostnad. 
Är ju lite novis på det här med val av båt. O båtvärlden i övrigt. 

Tanken slog mig att en DC kanske inte är helt fel. Då nedsteget  i båten kommer senare inte direkt när man klivit ombord. Kanske är lättare för mig. 

Vill gärna att det ska vara brett emellan handtagen/et (inte hundra på vad det egentligen heter)  Så jag kan hasa mig ombord vid såna behov.. 

 

Fortsätt gärna komma med tips! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds 568 är enkel att ta sig i och ur. Något längre för, räcken att hålla sig i och trappsteg ner. Bifogar en film. Har själv ägt en sådan och kan rekommenderas.

https://hamnenplay.solidtango.com/video/ryds-568-gti-familjebatarnas-storsaljare-651

Bra bilder:

https://www.sokbat.se/Motorbatar/RYDS/568-GTI/Ryds-568-gti-f80efi-mercury-07/55547

 

En DC minskar ytan i båten vilket kan vara problematiskt vid fiske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sett filmen innan. O den båten verkar vara bra! 
Att en DC tar bort lite plats om man ska fiska.. Mycket tänka på inför köp! 
fastnat lite för uttern s45. Den verkar bra. O rejäl..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Mrkabe:

fastnat lite för uttern s45. Den verkar bra. O rejäl..

Absolut, ser fin ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Freez:

Ganska enkelt val då TS önskar ..

En fyrtaktare går tystare och jämnare på låga varv. Men visst jag har inte kört Evinrude G2 så där har jag ingen jämförelse. 

Åkt en del tvåtakt med förgasare, direktinsprutad tvåtakt och fyrtakt. Skulle nog tänka såhär, vattenlek, vattenskidor osv, direktinsprutad tvåtakt, accelererar bra. Längre turer i låg fart  typ fiske, fyrtakt, tystare och inget osande. Långturer i planing, fyrtakt. Låter väl ungefär lika mycket som direktinsprutad tvåtakt men inte lika ettrigt så mindre tröttande. Förgasartvåtakt hade jag gärna undvikit, osar och ryker. Bränsletörstigare då ca 30% av bensinen passerar oföbränt. Såvida inte det är helt rätt båt och bra pris. Fyrtaktens fördelar äts till viss upp med större servicebehov,  bytte av motorolja och filter samt ofta kamrem. Å andra sidan ska man ha tvåtaktsolja till tvåtaktaren. Köpte nog mera sådan olja än jag byter motorolja på fyrtaktare. Skulle jag byta motor idag skulle jag välja fyrtakt men inget självklart väl, beror lite på pris och hur man ska använda båten. Och rätt båt till rätt pris så...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Mrkabe:

Sett filmen innan. O den båten verkar vara bra! 
Att en DC tar bort lite plats om man ska fiska.. Mycket tänka på inför köp! 
fastnat lite för uttern s45. Den verkar bra. O rejäl..

 

Ska du inte sova ombord är nog bowrider lättare att hantera än dc just med tanke på ombordstigningen.slippa balansera på fördäck, lättare kliva ner till durken i en bowrider. Om de är vettigt designade. Komma ombord på en bowrider eller styrpulpet borde vara väldigt lika, steg ner till durken med räcken att hålla sig i. Om båtarna man jämför med är vettigt designade. Skillnaden blir snarast sittkomfort, vindskydd och smidigheten att ta sig till för och akter. Många gånger kan man ha kapell till både styrpulpet och bowrider. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Freez:

Absolut, ser fin ut!

Absolut fin båt, ska du åka på västkusten är det inte fel med lite längre båt för att ta sjön bättre. Ofta sägs det att man bör komma över sex meter för att slippa träffa varje vågdal. Men såklart beroende på hur den ska användas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev M__G:

Åkt en del tvåtakt med förgasare, direktinsprutad tvåtakt och fyrtakt. Skulle nog tänka såhär, vattenlek, vattenskidor osv, direktinsprutad tvåtakt, accelererar bra. Längre turer i låg fart  typ fiske, fyrtakt, tystare och inget osande. Långturer i planing, fyrtakt. Låter väl ungefär lika mycket som direktinsprutad tvåtakt men inte lika ettrigt så mindre tröttande. Förgasartvåtakt hade jag gärna undvikit, osar och ryker. Bränsletörstigare då ca 30% av bensinen passerar oföbränt. Såvida inte det är helt rätt båt och bra pris. Fyrtaktens fördelar äts till viss upp med större servicebehov,  bytte av motorolja och filter samt ofta kamrem. Å andra sidan ska man ha tvåtaktsolja till tvåtaktaren. Köpte nog mera sådan olja än jag byter motorolja på fyrtaktare. Skulle jag byta motor idag skulle jag välja fyrtakt men inget självklart väl, beror lite på pris och hur man ska använda båten. Och rätt båt till rätt pris så...

Nu var det nog inte en förgasar modell jag tänkte på när det gäller två takt.:D

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev M__G:

Ska du inte sova ombord är nog bowrider lättare att hantera än dc just med tanke på ombordstigningen.slippa balansera på fördäck, lättare kliva ner till durken i en bowrider. Om de är vettigt designade. Komma ombord på en bowrider eller styrpulpet borde vara väldigt lika, steg ner till durken med räcken att hålla sig i. Om båtarna man jämför med är vettigt designade. Skillnaden blir snarast sittkomfort, vindskydd och smidigheten att ta sig till för och akter. Många gånger kan man ha kapell till både styrpulpet och bowrider. 

Blir ju mest dags turer. Bra sittkomfort vill man ju ha. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej faktiskt inte. 

 

 

 

7 minuter sedan skrev MarBoHell:

Har du tittat på en Uttern 5000 AC?

Uttern-5000ac-121759.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2019-08-28 vid 15:28 skrev M__G:

Åkt en del tvåtakt med förgasare, direktinsprutad tvåtakt och fyrtakt. Skulle nog tänka såhär, vattenlek, vattenskidor osv, direktinsprutad tvåtakt, accelererar bra. Längre turer i låg fart  typ fiske, fyrtakt, tystare och inget osande. Långturer i planing, fyrtakt. Låter väl ungefär lika mycket som direktinsprutad tvåtakt men inte lika ettrigt så mindre tröttande. Förgasartvåtakt hade jag gärna undvikit, osar och ryker. Bränsletörstigare då ca 30% av bensinen passerar oföbränt. Såvida inte det är helt rätt båt och bra pris. Fyrtaktens fördelar äts till viss upp med större servicebehov,  bytte av motorolja och filter samt ofta kamrem. Å andra sidan ska man ha tvåtaktsolja till tvåtaktaren. Köpte nog mera sådan olja än jag byter motorolja på fyrtaktare. Skulle jag byta motor idag skulle jag välja fyrtakt men inget självklart väl, beror lite på pris och hur man ska använda båten. Och rätt båt till rätt pris så...

 

Håller helt med. Ska man inte jaga fart eller dra vattenskidor så är fyrtaktare förstahandsval för min del. Bränsleförbrukningen är typ samma och ljudnivån vid högre varv är likvärdigt men tyst och vibrationsfri fyrtaktare på lågvarv är svårslaget.

Sen är det beroende på vad för objekt som dyker upp. Fyndade en Ockelbo B16 förra hösten med insprutad tvåtakt som används som trailerbåt. 

 

 

42 minuter sedan skrev Mrkabe:

Vad tror ni kunniga om denna båten? 

https://www.blocket.se/goteborg/Askeladden_Bowrider_615_86991717.htm?ca=15&w=2

 

Känns ju lite fel prissättning.. Kan den ha hål i botten eller kan det vara skillsmässobåt? 

 

Priset är lågt för den båten men behöver inte vara fel på den. Kan ju vara en änka som säljer eller skiljsmässobåt. Jag skulle kontakta säljaren och kolla läget. Mkt båt för pengarna. Bättre än 4,5m Uttern. Sikta på en båt över 5m om du tänker åka när det går lite mer sjö. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Frankerat:

 

Håller helt med. Ska man inte jaga fart eller dra vattenskidor så är fyrtaktare förstahandsval för min del. Bränsleförbrukningen är typ samma och ljudnivån vid högre varv är likvärdigt men tyst och vibrationsfri fyrtaktare på lågvarv är svårslaget.

Sen är det beroende på vad för objekt som dyker upp. Fyndade en Ockelbo B16 förra hösten med insprutad tvåtakt som används som trailerbåt. 

 

 

 

Priset är lågt för den båten men behöver inte vara fel på den. Kan ju vara en änka som säljer eller skiljsmässobåt. Jag skulle kontakta säljaren och kolla läget. Mkt båt för pengarna. Bättre än 4,5m Uttern. Sikta på en båt över 5m om du tänker åka när det går lite mer sjö. 


 

Nu är den borta! Hade jag varit snabb så hade jag säkert fått en kalas båt! Den såg riktigt fin ut. 
Okej då ska jag kolla på en aning större båt.. 
Var ute o gick vid Myggenäs marina idag o hittade en Bella 512. o Jag har sett en test video på den där de kommenterade att den är liten o att soffan bak hamnar lite för nära stolarna fram. O när jag såg den var det bara att hålla med. 

Jakten går vidare! :) 
Tack alla för alla tips hittills! Kommer ni på nått mer man ska tänka på, så skriv gärna! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...