Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Partytrix

Tjutande motor

Rekommendera Poster

Hej har en ombyggd Johnson 70 hk 95 på en B16 Ockelbo, olje tanken är bort opererad.

Först tjöt den efter 2-3 min och dämpade gas / tändning byt impeller och termostat

Nu tjuter den men går som ett spjut tjutet ökar i frekvens med gas pådrag men båten går, någon som har en idé vad göra förutom att koppla ut summern 😔

Redigerad av Partytrix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Hybro:

Larm för låg oljenivå? 

Nej den har inge olje tank  så den givaren är borta men det är ju det jag tror vet inte vad man ska göra för att det ska sluta i så fall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

Jo, jo... Går kanske inte bara att rycka en givare. 

 

Uppstod ljudet efter det att givaren togs bort? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Hybro:

.

 

Jo, jo... Går kanske inte bara att rycka en givare. 

 

Uppstod ljudet efter det att givaren togs bort? 

 

Ja det kan man nog  säga den är borta och nu låter det men det har inte körts i sjö förrän nu bara i tunna. 

Om plantan som byggde om den inte provat ordentligt och inte testat vet inte jag då inte ens impeller var bytt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter logiskt att givaren ger en slutning när det är olja nog, och bryter kretsen om det inte är olja. Då larmar den även vid kabelbrott till givaren, dvs med tänket "hellre ett larm för mycket än att motorn nyper". Då måste givarens kabel byglas, inte bara tas bort.

 

Ang. impellern - du har väl en följesedel/faktura på vad som är och skulle varit gjort ? 

Edit: Ang. det Hybro skriver nedan - står det "koppla bort oljetanken" har de ju dock gjort det de skall, det är ju de facto bortkopplat.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

Ett års garanti på utfört arbete, om du har kvitto. 

 

Utan kvitto, RH-garanti. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Hybro:

.

 

Ett års garanti på utfört arbete, om du har kvitto. 

 

Utan kvitto, RH-garanti. 

 

Gjort för  6år sedan 😞

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså ombyggd för 6 år sedan och testas för första gången först nu....?!

 

Kanske då dessutom är ganska irrelevant att impellern inte byttes i samband med ombyggnaden, då den nu efter 6 år borde bytas i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Är det ett sånt larm som inte är bortbyglat så leta upp kontakten och bygla det.
Dvs koppla ihop de två kontaktpunkterna i uttaget till lågnivågivaren, tystnar det då så vet du att det är det larmet.


Ps. jag antar att du kör med oljeblandad bensin i tanken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-30 vid 12:09 skrev Gullholmarn:

Hej
Är det ett sånt larm som inte är bortbyglat så leta upp kontakten och bygla det.
Dvs koppla ihop de två kontaktpunkterna i uttaget till lågnivågivaren, tystnar det då så vet du att det är det larmet.


Ps. jag antar att du kör med oljeblandad bensin i tanken...

Jo jag tänkte  göra det men på kopplingsschemat och motorn, om jag har rätt info så stämmer inte färgerna 😔

ja ca 3-4 % olja itanken👍🏼

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Partytrix:

Jo jag tänkte  göra det men på kopplingsschemat och motorn, om jag har rätt info så stämmer inte färgerna 😔

ja ca 3-4 % olja itanken👍🏼

 

21 timmar sedan skrev Partytrix:

Jo jag tänkte  göra det men på kopplingsschemat och motorn, om jag har rätt info så stämmer inte färgerna 😔

ja ca 3-4 % olja itanken👍🏼

Hitta 2 sladdar utan inkoppling då började tjuta hela tiden när de kortslöts ger upp snart 😞

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-29 vid 10:50 skrev IngemarE:

Alltså ombyggd för 6 år sedan och testas för första gången först nu....?!

 

Kanske då dessutom är ganska irrelevant att impellern inte byttes i samband med ombyggnaden, då den nu efter 6 år borde bytas i alla fall.

Då det gjordes visste ju inte den som gjorde det att motorn inte skulle monteras direkt, sen att motorn blev stående har ju inte med tjutet att gör det börjar efter ca 3 min och provar man i tunna eller  på land kanske man inte håller på så länge med test att det börjar tjuta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Partytrix:

 

Hitta 2 sladdar utan inkoppling då började tjuta hela tiden när de kortslöts ger upp snart 😞

Kolla på nätet/i manualen/i elschemat vad mer som kan trigga varningssummern. Kanske det inte är oljenivån som gör att den tjuter utan något annat. T ex felaktig (?) tempgivare som ger sporadisk kortslutning till jord och varnar för hög motortemp/dålig kylning. Skadade kablar ?

 

Eller i värsta fall är det inget falsklarm....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Kolla på nätet/i manualen/i elschemat vad mer som kan trigga varningssummern. Kanske det inte är oljenivån som gör att den tjuter utan något annat. T ex felaktig (?) tempgivare som ger sporadisk kortslutning till jord och varnar för hög motortemp/dålig kylning. Skadade kablar ?

 

Eller i värsta fall är det inget falsklarm....

Jag har bytt termostat ,  impeller  och man kan köra full gas utan att det stryper tändning som det gjorde innan och tjutet ökar i intensitet med gas pådrag slår man av så tjuter det 2 höga 1 lågt, men larmet startar efter ca 3 min från start inte direkt 

olika färg på kablar i manual-kopplingsschema-felsökning gör att blir svårt att prova

Redigerad av Partytrix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

- När jag var liten, så hade vi en smatter av näver mot ekrarna på bakhjulet. 

I tonåren en siren, som i stället för batterimatning kopplades till generatorn. 

 

Ju snabbare motorn gick, d v s jag, så tjöt det mera. 

 

17 år, då minns jag att vi puttade in "afgasvisslor" i avgasröret på byns bilar, då företrädesvis äldre damers. 

 

Är inget sånt du har på din motor, kan man ju undra, då du nu har tillgång till elschema och annat?

 

Om färgerna inte stämmer, så går det handfast och utmärkt att följa kablarna. Märk gärna upp var och en. Återkom. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Partytrix:

Jag har bytt termostat ,  impeller  och man kan köra full gas utan att det stryper tändning som det gjorde innan och tjutet ökar i intensitet med gas pådrag slår man av så tjuter det 2 höga 1 lågt, men larmet startar efter ca 3 min från start inte direkt 

olika färg på kablar i manual-kopplingsschema-felsökning gör att blir svårt att prova

Jo, jag läste att du bytt termostat och impeller. Men det är ingen garanti för att inte tempgivaren skriker i alla fall - av någon anledning. Eller någon annat. Saker kan också bli felaktiga och det finns antagligen många orsaker till varför summern tjuter. Och att den ökar i intensitet - kan det inte bara bero på att spänningen stiger vid ökat varvtal ?  Har du mätt spänningen samtidigt ?  Har du något att mäta med ?

 

Det var därför jag nämnde nätet/manual/elschema. För även om kabelfärgerna inte stämmer så - förutsatt att ditt elcshema verkligen är till rätt motor/modell - borde du kunna luska ut vilka givare som kan vara inblandade. Sedan får du leta upp dem mer än kablar med vissa färger. Och har du dessutom manualen så måste där t ex ju stå vad tjuten betyder ?  Har du kollat i den ?

 

Tror du måste ner på mer systematisk felsökningsnivå. Det finns ingen lätt genväg (typ "min motor startar inte, kan ni tala om varför").

 

Edit: Nu kan jag minnas väldigt fel, men på vissa Johnson i dessa årgångar kan det finnas symboler i varvräknaren som tänds i samband med felsignal. Du får ju något direkt vid starten ?  Har du original varvräknare, eller har den förkommit under resans gång ?

 

Edit2: Som sagt, kolla i manualen vad pipen betyder. Hittade konstant pip under färd:  "overheat and fuel restriction alarm is a constant beep.beeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep", från https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=145&t=155481. Men du har ju manualen, så det smäller nog högre än att vi på forumet Googlar åt dig och gissar...🤨

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en 30hk Yamaha 2 takt från tidigt 90-tal som skrek ur summer men bara ibland. Jag sökte som en galning igenom temp och oljegivare och även så kontrollerade jag kablage.

 

Allt såg bra ut och felet uppstod bara ibland.

Motorn gick ej heller i ”felsäkert läge” och ströp varvtalet.

 

En dag när jag var ute och körde i blåsigare väder så kom jag emot kabelstommen som gick in i reglaget och simsalabim där var felet. En ledare som nästan hade ärgat av inne i en kabel och syntes ej.

 

Hoppas att ditt fel inte är lika klurigt och att du hittar det snart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...