Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
mercurius

Högspänningsspole Mercury 4-takt 1999 förgasare.

Rekommendera Poster

Jag har intermittenta problem med min motor som går något orent.

Ibland går den ner på ett lågvarv och orkar nästan inget (man kan tvångsputtra till bryggan).

Fick iden att stroba utsignalen på varje lindning på varje högspänningsspole utav de två.

Högspänningslindning 1 på respektive spole följer med bra och strobesignalen visar detta. 

Däremot högspänningslindning 2 på båda spolarna visar en något intermittent signal vid lågvarv samt att den helt försvinner över 3000rpm för att sedan återkomma återkomma då jag sänker varvtalet under 3000rpm.  

 

Vilken typ av insignal är det på primärsidan (Är det en buss med pulståg eller...)?

 

....eller är det bara 12VDC tändpuls.

 

Var utvärderas varvet 3000rpm isåfall....

 

Går det att mäta upp tändspolen?

image.png.143ccabfe87677076c537093ee5b302f.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev mercurius:

Jag har intermittenta problem med min motor som går något orent.

Ibland går den ner på ett lågvarv och orkar nästan inget (man kan tvångsputtra till bryggan).

Fick iden att stroba utsignalen på varje lindning på varje högspänningsspole utav de två.

Högspänningslindning 1 på respektive spole följer med bra och strobesignalen visar detta. 

Däremot högspänningslindning 2 på båda spolarna visar en något intermittent signal vid lågvarv samt att den helt försvinner över 3000rpm för att sedan återkomma återkomma då jag sänker varvtalet under 3000rpm.  

 

Vilken typ av insignal är det på primärsidan (Är det en buss med pulståg eller...)?

 

....eller är det bara 12VDC tändpuls.

 

Var utvärderas varvet 3000rpm isåfall....

 

Går det att mäta upp tändspolen?

image.png.143ccabfe87677076c537093ee5b302f.png

Kan säga att min Mercury 50 Hk 4 takt -99, åt tändspolar (1500kr/ST)!

Gick bra ett par timmar med dom nya, sen gick den inte på alla cylindrar.

Gjorde en chansning och byte databoxen. Hittade en beg på Ebay från en Mariner som är samma motor. Det var för ca 4 år sedan och den går hur bra som helst fortfarande.

 

Bara ett tips på vägen, dina frågor får någon annan mer kunnig i ämnet svara på.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev mercurius:

Går det att mäta upp tändspolen?

Allting går. Det handlar om utrustning. Det har marinfirmorna. Föreslår att du börjar med att fråga där.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligt att motorn luras att gå in i safe mode och begränsa varvet till 3000 rpm. Har inte tillgång till referenslitteratur men sannolikt kan detta triggas av temperatur och kanske även oljetryck. Normalt skulle det även finnas en ljudvarning, men den kanske inte funkar. Piper det i reglaget när du slår på tändningen? Motorn har antagligen en temp-switch i toppen och möjligen även en tempgivare. Mercury hade så på sina 2-Takt V6, men power-headen på denna är en svartmålad Yamaha, så det kan vara det kan vara annorlunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde: Detta är en Capacitor Discharge Ignition CDI. Principen bygger på att en separat laddspole under svänghjulet laddar upp kondenster (en per cylinder) till 100-300 Volt. Kondensatorerna laddas ur till tändspolen via en tyristorer. Tändpunkten bestäms/synkas av triggspolar under svänghjulet. 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 hours ago, guestsson said:

Glömde: Detta är en Capacitor Discharge Ignition CDI. Principen bygger på att en separat laddspole under svänghjulet laddar upp kondenster (en per cylinder) till 100-300 Volt. Kondensatorerna laddas ur till tändspolen via en tyristorer. Tändpunkten bestäms/synkas av triggspolar under svänghjulet. 

Tack för svaret...

50 Hk och sista förgasarmotorn innan direktinsprutning på din tidigare fråga.

Kan du förklara hur sekundärspolarna kan arbeta olika med endast en  insignal på primärsidan?

Lindning 2 på både spole 1 och 2  slutar stroba vid 3000varv på båda spolarna.

Antar att detta kan vara OK om den bara behöver två cylindrar efter att båten planar.(Bränslebesparingsfunktion som finns på bla bilar)

 

Det stora felet är dock att motorn tvingas ner på ett tomgångsvarv och knappt orkar snurra propellern vid vissa tillfällen. Detta tillfälle försöker jag återskapa för att kunna mäta med stroben för att se om båda spolarna jobbar med lindning 1 och 2.

 

Därför vill jag veta hur en normal spole fungerar och du gav mej bra info med CDI'n.

 

PS. Min temp.summer fungerar inte (om jag ens har någon i mitt OMD-reglage).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 hours ago, guestsson said:

Troligt att motorn luras att gå in i safe mode och begränsa varvet till 3000 rpm. Har inte tillgång till referenslitteratur men sannolikt kan detta triggas av temperatur och kanske även oljetryck. Normalt skulle det även finnas en ljudvarning, men den kanske inte funkar. Piper det i reglaget när du slår på tändningen? Motorn har antagligen en temp-switch i toppen och möjligen även en tempgivare. Mercury hade så på sina 2-Takt V6, men power-headen på denna är en svartmålad Yamaha, så det kan vara det kan vara annorlunda.

Vet du om detta safemode är 3000 rpm ....

Min  motor går nämligen ner på betydligt lägre varv när detta fel uppträder.

Jag tycker dock inte att den verkar varm då men det kan säkert vara intermittent fel på någon vakt(brytare) eller analog givare för temp.

Tänkte få detta fel att uppstå för att kunna se högspänningssignalerna(strob) vid detta tillfälle.

Jag har inte lyckats tima det ännu.

 

Det tidigare beskriva scenariot var uppmätt under "normal gång om än lite hackig och hostig". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 hours ago, patrikflink said:

Kan säga att min Mercury 50 Hk 4 takt -99, åt tändspolar (1500kr/ST)!

Gick bra ett par timmar med dom nya, sen gick den inte på alla cylindrar.

Gjorde en chansning och byte databoxen. Hittade en beg på Ebay från en Mariner som är samma motor. Det var för ca 4 år sedan och den går hur bra som helst fortfarande.

 

Bara ett tips på vägen, dina frågor får någon annan mer kunnig i ämnet svara på.

Lycka till.

Tack för svaret...

Skall kolla EBAY om det blir aktuellt att bytya ut CDI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev mercurius:

Tack för svaret...

50 Hk och sista förgasarmotorn innan direktinsprutning på din tidigare fråga.

Kan du förklara hur sekundärspolarna kan arbeta olika med endast en  insignal på primärsidan?

Lindning 2 på både spole 1 och 2  slutar stroba vid 3000varv på båda spolarna.

Antar att detta kan vara OK om den bara behöver två cylindrar efter att båten planar.(Bränslebesparingsfunktion som finns på bla bilar)

 

Det stora felet är dock att motorn tvingas ner på ett tomgångsvarv och knappt orkar snurra propellern vid vissa tillfällen. Detta tillfälle försöker jag återskapa för att kunna mäta med stroben för att se om båda spolarna jobbar med lindning 1 och 2.

 

Därför vill jag veta hur en normal spole fungerar och du gav mej bra info med CDI'n.

 

PS. Min temp.summer fungerar inte (om jag ens har någon i mitt OMD-reglage).

 

Förstår inte riktigt din beskrivning och saknar teknisk info om motorn/tändningen, men 3000 rpm är en vanlig gräns för safe mode. Med tanke på spolens utseende skulle jag gissa på att du har ett wasted spark system, men mot detta talar att det går att stänga av ena lindningen.
Safe-mode-funktionen bordev sitta i CDI-boxen, som begränsar till detta varvtal. Men jag skulle börja med att kolla givare/switchhar som triggar denna funktion.
Den går säker att koppla bort safemode vid CDI:n och fortsätter det ändå att konstra får man anta att det är CDI:n som behöver bytas. Att hitta fel i CDI:n är nästan omöjligt, men av kostnadsskäl gäller det att utesluta allt annat. Det skulle ju kanske kunna vara så att motorn går varm, med jag tror du skrivit att detta händer även med kall motor.

 

Men som sagt detta bygger inte på någon detaljkunskap om din motor. Motorn borde vara samma som Yamaha 50, så 

@Mange249 vet kanske bättre än jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, guestsson said:

Förstår inte riktigt din beskrivning och saknar teknisk info om motorn/tändningen, men 3000 rpm är en vanlig gräns för safe mode. Med tanke på spolens utseende skulle jag gissa på att du har ett wasted spark system, men mot detta talar att det går att stänga av ena lindningen.
Safe-mode-funktionen bordev sitta i CDI-boxen, som begränsar till detta varvtal. Men jag skulle börja med att kolla givare/switchhar som triggar denna funktion.
Den går säker att koppla bort safemode vid CDI:n och fortsätter det ändå att konstra får man anta att det är CDI:n som behöver bytas. Att hitta fel i CDI:n är nästan omöjligt, men av kostnadsskäl gäller det att utesluta allt annat. Det skulle ju kanske kunna vara så att motorn går varm, med jag tror du skrivit att detta händer även med kall motor.

 

Men som sagt detta bygger inte på någon detaljkunskap om din motor. Motorn borde vara samma som Yamaha 50, så 

@Mange249 vet kanske bättre än jag.

Lysande info.....

Jag skall ut och försöka stressa fram felet ikväll (om jag lyckas) och kolla om högspänningspulserna försvinner.

Hmmm...."Wasted spark" ska läsa på om detta.

Jag har inte möjligheten att stänga ner en lindning på någon spole eller hela spolen manuellt (ifall det såg ut att jag antytt detta) utan det händer vid 3000rpm att lindning 2 på båda spolarna slutar skicka pulser.

Testade detta i friläge vid bryggan och motorn verkade inte hacka eller gå illa i den skarven.

Så min gissning är att detta är någon sorts bränslespararfunktion , lika som på någon bilmodell.

Rätta mej om jag är helt ute och cyklar!?

 

Dessutom om safemode är 3000 så verkade felet (då det uppstår) som att motorn blir helt kraftlös och knappt går att hålla vid liv.Det jag menar är att den inte ville svara på gasen upp till 3000.

Har du någon erfarenhet av safemode karaktär?Helt trött eller pigg upp till 3000

 

Men vi hade en 20hk evinrude i Vattenskidklubben som gick varm(impeller😉) och aktiverade en sådan funktion.

Kändes lite bekant!?🙄

Det blev helt trött tills den kylt ner sig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, mercurius said:

Lysande info.....

Jag skall ut och försöka stressa fram felet ikväll (om jag lyckas) och kolla om högspänningspulserna försvinner.

Hmmm...."Wasted spark" ska läsa på om detta.

Jag har inte möjligheten att stänga ner en lindning på någon spole eller hela spolen manuellt (ifall det såg ut att jag antytt detta) utan det händer vid 3000rpm att lindning 2 på båda spolarna slutar skicka pulser.

Testade detta i friläge vid bryggan och motorn verkade inte hacka eller gå illa i den skarven.

Så min gissning är att detta är någon sorts bränslespararfunktion , lika som på någon bilmodell.

Rätta mej om jag är helt ute och cyklar!?

 

Dessutom om safemode är 3000 så verkade felet (då det uppstår) som att motorn blir helt kraftlös och knappt går att hålla vid liv.Det jag menar är att den inte ville svara på gasen upp till 3000.

Har du någon erfarenhet av safemode karaktär?Helt trött eller pigg upp till 3000

 

Men vi hade en 20hk evinrude i Vattenskidklubben som gick varm(impeller😉) och aktiverade en sådan funktion.

Kändes lite bekant!?🙄

Det blev helt trött tills den kylt ner sig.

 

 

Testat nu och felet dök upp efter 1 tim.

Både 2 och 3 högspänningssignaler försvann helt och dök inte upp på något varvtal.

1 och 4 fanns kvar.

Det vill säga hela spole 1.

Redigerad av mercurius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev guestsson:

Förstår inte riktigt din beskrivning och saknar teknisk info om motorn/tändningen, men 3000 rpm är en vanlig gräns för safe mode. Med tanke på spolens utseende skulle jag gissa på att du har ett wasted spark system, men mot detta talar att det går att stänga av ena lindningen.
Safe-mode-funktionen bordev sitta i CDI-boxen, som begränsar till detta varvtal. Men jag skulle börja med att kolla givare/switchhar som triggar denna funktion.
Den går säker att koppla bort safemode vid CDI:n och fortsätter det ändå att konstra får man anta att det är CDI:n som behöver bytas. Att hitta fel i CDI:n är nästan omöjligt, men av kostnadsskäl gäller det att utesluta allt annat. Det skulle ju kanske kunna vara så att motorn går varm, med jag tror du skrivit att detta händer även med kall motor.

 

Men som sagt detta bygger inte på någon detaljkunskap om din motor. Motorn borde vara samma som Yamaha 50, så 

@Mange249 vet kanske bättre än jag.

Det är som sagt waste spark på motorn, så felet känns lite märkligt. Tänker då på att en utgång per spole krånglar. För de flesta fel innan tändspolarna borde ju släcka alla cylindrar och att båda tändspolarna tappar en utgång känns osannolikt.

 

Nu när ts hittat att hela ena spolen krånglar, är det lättaste att byta plats på dessa och kika om felet följer med. På det sättet börjar det låta mer standardbetonat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha är välkänt dyra på sina reservdelar, men det verkar som om tändspolen är billigare som reservdel till Yamaha än till Mercury, nästan halva priset. Men det kanske bara gäller USA.

Mercury 128 USD: https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1999/50HP/1f50412vd/electrical-components 

Yamaha 79 USD: https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1999/f50tlrx/electrical-1

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/28/2019 at 11:03 AM, guestsson said:

Yamaha är välkänt dyra på sina reservdelar, men det verkar som om tändspolen är billigare som reservdel till Yamaha än till Mercury, nästan halva priset. Men det kanske bara gäller USA.

Mercury 128 USD: https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1999/50HP/1f50412vd/electrical-components 

Yamaha 79 USD: https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1999/f50tlrx/electrical-1

 

Ja det skilde en hel del i priset....

Vet du om Yamaha spolen kan ersätta Mercury's tändspole?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/27/2019 at 10:22 PM, Mange249 said:

Det är som sagt waste spark på motorn, så felet känns lite märkligt. Tänker då på att en utgång per spole krånglar. För de flesta fel innan tändspolarna borde ju släcka alla cylindrar och att båda tändspolarna tappar en utgång känns osannolikt.

 

Nu när ts hittat att hela ena spolen krånglar, är det lättaste att byta plats på dessa och kika om felet följer med. På det sättet börjar det låta mer standardbetonat.

Felet har inte återkommit ännu men jag testade att stroba på insignalen till spolen vilket fungerade finfint.

Bra att veta ur felsökningssynpunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte garantera att delarna är lika, men det skall vara samma motor.
Tror inte Merc gjorde några egna 4-T powerheads före 2004. Kolla spängskisserna jag länkat till så ser du likheterna. Klickar du på delen får du upp foto och kan jämföra.

 
Merc köper väl sina grejor av Yamaha, så det blir ett led till som skall tjäna pengar i detta fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, guestsson said:

Jag kan inte garantera att delarna är lika, men det skall vara samma motor.
Tror inte Merc gjorde några egna 4-T powerheads före 2004. Kolla spängskisserna jag länkat till så ser du likheterna. Klickar du på delen får du upp foto och kan jämföra.

 
Merc köper väl sina grejor av Yamaha, så det blir ett led till som skall tjäna pengar i detta fall.

Nu har jag ringat in felet till att ligga före primärspolen efter att jag kollat detta med stroblampan.

 

Är det någon som har koll på elschema för Mercury 1999 50Hk förgasare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, mercurius said:

Nu har jag ringat in felet till att ligga före primärspolen efter att jag kollat detta med stroblampan.

 

Är det någon som har koll på elschema för Mercury 1999 50Hk förgasare?

Åtminstone tändsystemet....!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns lite spretigt i nuläget. Du pratar både om symptom som indikerar att ena tändspolen är trasig och samtidigt om ett mer diffust fel.

 

CDIn kan ge mystiska fel, men man vill ogärna byta den utan att ha kunnat utesluta alla andra felkällor då den är så dyr.

 

Min erfarenhet av stroblampor för tändjustering som fästs på tändkablar är att de ibland kan ge märkliga värden. Hur har du ringat in felet att ligga innan tändspolen? 

 

Boats.net brukar ha sprängskisser på det mesta...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar man sprängskisser, så finns det bara en trigger och högst sannolikt bara en laddspole till CDI:n. 

Genom uteslutning av dessa och tändspolarna, så återstår tyvärr bara CDI:n som felkälla.  Tändsspolarna är helt säkert direkt kopplade till CDI:n.

 

Ladda ned denna felsökningsguide: 
https://issuu.com/cdielectronics/docs/practical_ouboard_ignition_troubles/55

Du finner motsvarande Yamaha-motor i denna, men inte Mercury.

 

Kolla igenom att det inte är något du missat, annars är det tyvärr:

2. If the ignition coil is good, replace the ECU.
som gäller.

 

Det förefaller vara olika CDI/elekronikenhet på Merc och Yamaha, men det skall inte spela någon roll i detta sammanhang. Det finns en lite chans att elektroniken aktiverar någon slags S.A:F.E. mode beroende på fel i någon givare, men jag saknar info om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Mange249 said:

Det känns lite spretigt i nuläget. Du pratar både om symptom som indikerar att ena tändspolen är trasig och samtidigt om ett mer diffust fel.

 

CDIn kan ge mystiska fel, men man vill ogärna byta den utan att ha kunnat utesluta alla andra felkällor då den är så dyr.

 

Min erfarenhet av stroblampor för tändjustering som fästs på tändkablar är att de ibland kan ge märkliga värden. Hur har du ringat in felet att ligga innan tändspolen? 

 

Boats.net brukar ha sprängskisser på det mesta...

Tack för svaret...

Helt rätt så pratade jag om att stroben slutade stroba vi 3000rpm på kanal 2 på båda spolar vilket skedde vid ordinare/korrekt motorgång.

Denna konstiga strobe berodde på att man kunde vända proben på strobelampan och få olika beteende på resultatet.

Så glöm det med med 3000rpm i mitt fall eftersom att stroben följde helt korrekt genom hela varvtalsregistret för båda spolar efter att jag vänt på mätproben.

Sedan testade på chans att stroba ingångarna på tändspolarna och det funkade klockrent att mäta.

Då var det bara ut på vattnet en timme för att stressa fram problemet som kunde mätas upp på ingången.

Då insåg jag att spolarna förmodligen inte var problemet.

Där står jag nu med lite nya felsökningsverktyg från er.

PS. Hade motorn ståendes på tomgång hela dagen innan hos verkstan för att dom skulle kunna locka fram felmodet. Tyvärr så gick den klockrent.

 

Tack så mycket för hjälpen.

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, guestsson said:

Kollar man sprängskisser, så finns det bara en trigger och högst sannolikt bara en laddspole till CDI:n. 

Genom uteslutning av dessa och tändspolarna, så återstår tyvärr bara CDI:n som felkälla.  Tändsspolarna är helt säkert direkt kopplade till CDI:n.

 

Ladda ned denna felsökningsguide: 
https://issuu.com/cdielectronics/docs/practical_ouboard_ignition_troubles/55

Du finner motsvarande Yamaha-motor i denna, men inte Mercury.

 

Kolla igenom att det inte är något du missat, annars är det tyvärr:

2. If the ignition coil is good, replace the ECU.
som gäller.

 

Det förefaller vara olika CDI/elekronikenhet på Merc och Yamaha, men det skall inte spela någon roll i detta sammanhang. Det finns en lite chans att elektroniken aktiverar någon slags S.A:F.E. mode beroende på fel i någon givare, men jag saknar info om detta.

Utan att veta men borde inte SAFE-mode påverka båda kanalerna lika...?!

I detta fall är ena helt borta.

Jag skall studera manualen mycket grundligt.

Tack för denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just now, mercurius said:

Utan att veta men borde inte SAFE-mode påverka båda kanalerna lika...?!

I detta fall är ena helt borta.

Jag skall studera manualen mycket grundligt.

Tack för denna.

Gissar att jag skulle kunna bara kortsluta/bygla en tempkontakt för att testa safemodekaraktären.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/29/2019 at 1:38 PM, mercurius said:

Ja det skilde en hel del i priset....

Vet du om Yamaha spolen kan ersätta Mercury's tändspole?

Jag frågade lite försynt på Yamaha(Biketown) om dom visste om deras tändspole passar till Mercury.

Så deras svar blev att "det är nog bäst att köpa Mercury".

Inget skrällsvar med andra ord men jag tror nog att den passar alldeles ypperligt.

Beträffande möjlighet att importera Mercurydelar från USA så exporterar dom inga reservdelar.

Yamaha gör det däremot.

;)

Men eftersom felet inte verkar ligga i tändspolen så blev läget ett annat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...