Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nifti

Maxi 77, Albin 78 eller någon annan.

Rekommendera Poster

Nu är det dax att köpa min första segelbåt. 

Har mycket liten erfarenhet, kommer att segla mestadels själv. Tänker mig lite längre turer. I början lär det väll bli runt Skandinavien.

Känns som man kan få mycket för pengarna om man väljer en Maxi 77 eller Albin 78.

vad säger ni om dessa båtarna. Några andra förslag som skulle kunna passa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda båtarna är jätte bra, jag skulle nog säga att det är en smaksak vilken man väljer. Vill minnas att de flesta Albin 78, är försedd med inombordare, medan Maxi 77 finns både med inombordare och utombordare. Fördelen med utombordare är att det finns mera plats inne i båten.  Att tänka på är att inombordarna har några år på nacken, hittar man en båt med en nyare inombordare så är det bara plus.  Min bedömning är att ni skulle bli nöjda oavsett vilken ni väljer och jag tycker att ni är inne på rätt spår att välja någon av dessa.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fördel med maxi 77 är att det finns en aktiv facebookgrupp och mycket modellspecifika tips och trix.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fördel med Albin 78 är att det är bättre ståhöjd, bättre pentry, bättre toautrymme, bättre skrovform och bättre/modernare riggning. Fördelen med Maxi 77 är att den är billigare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade en del på båda dessa, seglingsmässigt vågar jag inte säga nått. 

 

Men som PeterK skriver, en stor skillnad är ståhöjden, pentryt, utrymme i allmänhet. 

Dock ang toan så anser jag att den är rätt likvärdig, en lucka under förpiken.

 

Jag valde tillslut en maxi 84, om det var smart vet jag ej, men jag kommer inte vara ensam pch värderade utrymmet!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

Om du väljer Compis, Maxi 84 eller Albin Cumulus, så får du ståhöjd i salongen. 

Finns många andra också. 

 

Du bör kunna hitta en för

50 000. Oavsett så är motorns skick viktigt. 

O givietvis rulle. 

 

Ståhöjd var krav no 1! när jag

köpt båt. Blev just en Cumulus, med helrenoverad motor. 

 

Får så ont i ryggen av att gå dubbelvikt. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Hybro:

Ståhöjd var krav no 1! när jag köpt båt

Här är vi olika men en båt utan ståhöjd är helt otänkbar för min del. Sen har jag ett krav på dörr till dass och ett pentry där man kan laga mat.

Man ska funder mycket noggrant vad man anser vara viktigt och man ska titta i många båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inombordare är värt mycket, om du tänker dig att gå längre tid än 10 minuter. 

Det finns ju även ett fåtal Maxi 77 med inombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev vega1959:

Inombordare är värt mycket, om du tänker dig att gå längre tid än 10 minuter. 

I synnerhet om man vill kunna använda motorn i lite grövre sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och om man har stort strömbehov, vilket jag har. 

 

Autopilot

Värmare

Plotter

Tv

Kyl

Mm mm. 

 

Vilket gjorde att jag bytte från 30 A generator till 70 A. 

 

O givetvis solcell. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Och om man har stort strömbehov, vilket jag har. 

Jo en inombordare kan ladda bättre. En större generator och fler batterier eller LiFePO4 gör att man kan ladda snabbare och därmed också kunna stänga av motorn snabbare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Blev lite sugen på Albin Cumulus. Såg på blocket att man kan få en sådan för under 100k Tror ni den skulle fungera fören nybörjare som kommer att segla mycket själv, eller är den för stor för det. Några synpunkter på segelegenskaper och kvalitet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Nifti:

Tack för alla svar.

Blev lite sugen på Albin Cumulus. Såg på blocket att man kan få en sådan för under 100k Tror ni den skulle fungera fören nybörjare som kommer att segla mycket själv, eller är den för stor för det. Några synpunkter på segelegenskaper och kvalitet.

 

Storlek har ingen större betydelse om du seglar ensam eller ej. Större båt, tyngre å hossa storen å tyngre att skota. Storen hissar du ju oftast bara en gång de dagar du seglar. Allt annat blir lignare å enklare.. känner jag iaf.

Skaffa så stor båt som möjligt e mitt tips.

Gjorde typ samma resa å tänkte likadant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dixie har jag haft ett tag...rolig båt, bra utrymmen, dörr till toa, mkt bra stuvutrymmen, lätt att segla ensam.

jag hade dock den 1a med utombordare fram vilket jag inte rekommenderar men det finns senare modell med inombordare i aktern.

jag fixade ganska enkelt ståhöjd genom att sänka durken och förstärka under..

tips:

kola kölen på alla båtar efter rörlighet

utrymmesmässigt är dixien i klass med maxi.

och snyggare linjer tycker jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaför inte en Albin Express  om du vill lära dej segla så titta på lystalet en båt med lågt lystal är mycket svårare att segla en med högt lystal för får då se man när man gjör fel och så finns det mycket bra begagnade segel efter små det kapseglat mycket  med den och så är det mycket roligare att segla med en båt som seglar bra Men om du bara ska ha båten som husbil så finns det andra båtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter dryga 10 år i min Cumulus, så kan jag konstatera att vill man ha lite mer ombonat så skulle jag valt en Maxi 84.

 

Maxi 84 har S-drev. Cumulus rak axel. 

 

Min motor en 12YSM Yanmar, 1 cyl, dunkar, vibrerar. Renoverad för 20 år sedan. Mycket pålitlig. 

 

I dag gäller det att hitta en Cumulus med utbytt motor. 

 

Maxi har från börja en tvåcylindrig motor. Mycket jämnare gång. Men leta även där efter en med utbytt motor. 

 

Var i stort sett grön, när det det gällde segling, när jag köpte min Cumulus. 

Har aldrig upplevt den för stor, för att segla ensam. 

Mina krav för detta är Autopilot och förssegel på rulle, samt alla fall neddragna till sittbrunnen med bra avlastare (lås för fallen). 

 

 

En liten egenhet med Yanmar motorer, som har liggande cylinder. 

Kräng aldrig båten mer än 20 grader åt styrbord, med motorn igång. Stor risk att den då bränner motorolja och rusar okontrollerat. Enda sättet att stoppa maskinen, är då att trycka in ventillyftaren. 

Detta med för risk för skador på motorn om man gör startförsök, kanske inom en halv dag efter nödstoppet. 

Bör vänta tills överskottsdiesel runnit ned i vevhuset via kolvringarna. 

 

Diesel och olja ligger oförbränt i cylindern vid ventillyft... Med ny förnyad rusning om man gör startförsök för tidigt... 

 

Allt detta har hänt både mig och en kamrat. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ursäkta blir man äldre så karnse man behöver något mer ombonat. Jag får väl se just nu är jag bara 82 år ock seglat i 80 år jag ock pappa och mamma en D kanot

När jag födes men det var då det 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Nifti:

Tack för alla svar.

Blev lite sugen på Albin Cumulus. Såg på blocket att man kan få en sådan för under 100k

En tanke bara som jag inte tror har nämnts, en äldre båt behöver mycket utbyten, uppgraderingar och reparationer och dessa blir snabbt kostsamma. Titta inte bara på listpriset utan vad du får för pengarna. En för 120k kanske ägaren redan uppgraderat för 100k medan den för 100k behöver lika mycket till. Prylar till större båt kostar ofta mer än till en mindre så kolla gärna budgeten för ex. en hypotetisk upprustning för de olika båtarna. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man är riktig seglingsnörd så kan man välja en liten och mera livlig båt som också brukar vara roligare att segla. Men, en mera ombonad båt brukar bli mera använd.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Maxi 77 i över tio år och har ju lite åsikter. Maxi 77 får du i princip gratis och kan lägga mycket pengar på rolig utrustning.

 

De nyare Maxi 77 har ståhöjd vid nedgången och köket vilket jag tycker räcker rätt långt.

 

Tyvärr är Maxi 77 ganska trist att segla, framförallt i hård vind. Kryss vid lite högre sjö är nästan omöjligt..

 

Är man seglingsnörd spelar det inte så stor roll hur bekväm båten är. Vi har nog redan använt Solingen mer de senaste tre månaderna än vi använde vår Maxi 77 de senaste tre åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom på en sak som är viktig ett gäng tjejer fick  låna en Hallberg Rassys båt för att segla Gotland runt kapsegling med start Sandhamn det plåster kuling sjöräddning fick ligga hela natten för dom kunde inte kryssa utt från kusten men det var ståhjd och stort toa Så vad är viktigast att ha en båt som kan segla eller slåhöjd med toa 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur man ska använda den. Maxi 77an vi hade fungerade fint till att sitta i hamnen och mysa i. Vid vackert väder länsade vi hela vägen till Malmö med spinnaker och sedan tillbaka.

 

Det är egentligen bara kryssegenskaperna jag saknar hos Maxi 77, det går bra att kryssa så länge det inte finns vågor för då dunsar båten in i dem med den bulliga fören och tappar all fart.

 

 

Men till TS bestäm dig för hur mycket du vill lägga, en Maxi 77 kan du få för 10 000 och Cumulusen kostar närmare 100 000.. är du beredd att lägga 100 000 kan du börja titta på helt andra båtar. 

 

Då kan du dessutom börja ha riktiga komfortkrav. Försök att hitta en båt med självslående fock och 7/8 rigg. Det går utmärkt att ensamsegla Maxi 77, men det är skönt att slippa dra runt en stor genua i varje slag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med lite finlir... så behöver man inte dra tungt... 

 

Det lär man sig snart. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Medoch13:

Så vad är viktigast att ha en båt som kan segla eller slåhöjd med toa

Ståhöjd på toa, självklart! Man har ju motor! Skillnaden mellan en bättre och än sämre seglare är ganska liten i praktiken.

 

2 timmar sedan skrev Dava:

men det är skönt att slippa dra runt en stor genua i varje slag.

Vadå, kryssa? Man har väl motor.

Jag har mest seglat masthead och mestadels själv. Tycker inte det är något problem, tar man det lite lugnt så blir det oftast inget att veva in.

Fördelen med masthead och en stor genua på rulle är att är väldigt enkelt när man bara ska segla ett par timmar. Lätt att rulla ut och lätt in. Betydligt mera jobb att hissa ett storsegel, om vi inte pratar inrullare på storen men då är det en annan klass.

Prata med de som verkligen seglar masthead, tycker de det är ett problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det är ju inte speciellt mycket mer jobb att hissa ett lite större storsegel än ett mindre när man ändå håller på att hissa..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju, som så många andra, en ganska bestämd uppfattning om vad jag tycker är bra och inte och jag fattar att alla är olika. En av sakerna jag tycker är lite märklig i diskussionen är att det är jobbigt att hissa storseglet, som man gör en gång, men inte att dra runt en jättegenua i varje slag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag har ju, som så många andra, en ganska bestämd uppfattning om vad jag tycker är bra och inte och jag fattar att alla är olika. En av sakerna jag tycker är lite märklig i diskussionen är att det är jobbigt att hissa storseglet, som man gör en gång, men inte att dra runt en jättegenua i varje slag.

Vid dom seglingar man måste gå rakt mot vinden länge är det en del jobb. Alla andra bogar går det fint.

Vi kryssade i 17m/s i 10 timmar från utö och norrut i somras. Vi kom inte särskilt långt, i färdriktningen men vi fick en väldigt trevlig kväll efter att vi ankrat i lä. Oftast kan man ju välja att segla andra rutter så man slipper gå spikrakt emot länge. Nu gjorde vi det lite "bara för att". Det kryllade av segelbåtar vi såg en till som seglade i vår rktning men även den övergick till motorgång. Det var en båt med självslående.

Dagen därpå, när det fortsatte blåsa nordligt fast myckel lugnare, seglade fi på bara förseglet tillbaka från möja t utö på dryg 3h.

Såklart det är smidigast att ha självslående fock när man ska segla rakt motvind. Framförallt där man måste slå ofta. Då är det ett rent nöje att kryssa.

Sen tappar man väl en del fart och kraft på långa bogar, halvvind och slör eller?

Min nästa, om jag byter, rigg kommer ha självslående. Har bara upplevt det i kompisens lilla 26fotare men grymt smutt.

Hissa stor på min nuvarande båt är brtydligt tyngre än på tidigare båt men då är seglet 3ggr större åxå.

Fast det är nemas problemas eftèr att jag fixade ett kniplås på masten där jag kan låsa storfallet. Står jag där å drar får jag lätt upp hela seglet å låser fallet sen går jag till sittbrunn å spänner upp med vinchen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

En av sakerna jag tycker är lite märklig i diskussionen är att det är jobbigt att hissa storseglet, som man gör en gång...

Det jobbiga i att hissa storseglet är att ta bort och sätta tillbaka kapellet. Är likrännan smörjd går det ofta som en dans. Men det är ganska stor skillnad att sätta kompisens 7/8-riggade 39-fotares storsegel och min masthead-riggade 35-fots ketch storsegel (dum jämförelse, men ändå). Å andra sidan har jag två som skall upp. Men det är ändå de där förbenade bomkapellen som är trökiga att hålla på med.

Sedan kan man ju alltid sätta sig i en situation som gör att seglen måste upp ganska raskt så går det mycket lättare. (Fick soppatorsk i hamnen i Skärhamn i helgen 🙄. Behöver verkligen fixa tankmätaren).

 

31 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

men inte att dra runt en jättegenua i varje slag.

Jag förstår hur du menar men det upplever inte jag som ett lika stort "problem" (mentalt motstånd) som ovan nämnda bomkapell. Tar man det lite lungt och låter genuan blåsa över av sig själv är det bara själv skotningen som behöver göras och den skall göras ändå. Jag tycker genuarna blir stora även på partialriggade båtar. Det är inte höjden på genuan som meckar till det i slagen utan längden.

Ett kutterstag gör ju inte saken lättare heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag fattar. Det är den mentala tröskeln och det kan jag hålla med om men personligen gillar jag inte att wincha in flera meter skot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Jag förstår hur du menar men det upplever inte jag som ett lika stort "problem" (mentalt motstånd) som ovan nämnda bomkapell. Tar man det lite lungt och låter genuan blåsa över av sig själv är det bara själv skotningen som behöver göras och den skall göras ändå. Jag tycker genuarna blir stora även på partialriggade båtar. Det är inte höjden på genuan som meckar till det i slagen utan längden.

Ett kutterstag gör ju inte saken lättare heller...

En bra beskrivning. Sen tycker jag inte om att springa på däck och mecka med bomkapellet.

Masthead kan man segla utan stor, skillnaden i fart är liten. Jag seglar gärna några timmar på vardagkvällar utan stor. Mycket enkelt och smidigt. Andra seglare köper en styrpulpet.

Har man som jag en självslående fock på löstagbart kutterstag så kan man ju kryssa enkelt. Men oftast är det enklare att bara starta motorn.

Är det enkelt så seglar man mera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...