Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
klinus

laddar generatorn batteriet?

Rekommendera Poster

Hej! Här kommer en riktig nybörjarfråga! 

Har precis uppgraderat från en eka med liten snurra till en något större styrpulpet. Köpte båten med motor och batteri och allt kopplat, motorn är en johnson 60hk från tidigt 80-tal. Jag kopplade in en länspump med nivåvakt häromdagen, och det gick utan problem, men jag blev orolig för att den skulle tömma batteriet (70ah), så jag nämnde det för en bekant. Han sa att jag inte behövde vara orolig, eftersom alla motorer har en generator som laddar batteriet. Stämmer det?

Det är endast ett sladdpar från batteri till motorn, men jag har inte öppnat motorn och kollat hur det ser ut där. Om generatorn ska kunna ladda batteriet, borde det inte gå sladdar från generatorn till batteriet, eller fungerar sladdarna åt båda hållen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din motor laddar batteriet med sin generator. Generatorn ser inte ut som den på en bil eller en inombordare. Utan att nörda in på teknikaliteter så sitter din generator dold under motorns svänghjul.

Om din båt inte läcker som ett såll så behöver du inte oroa dig för länspumpens strömförbrukning. Hade i tiderna en träbåt som läckte en liten aning och i den räckte batteriet gott och väl en månad utan motorladdning.

Men det är en utmärkt förevändning för att ge sig ut på en tur då och då "bara för att se till att batteriet är laddat" 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, tack! Så sladdarna "från" batteriet "till" motorn skickar även tillbaka ström till batteriet?

Jag använder båten extremt korta sträckor, till och från en ö, max 10 minuter bara, betyder det att jag måste vara extra uppmärksam på batteritorsk? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät spänningen på batteriets poler när motorn går. 

 

Över 13.0 Volt så laddar det. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...