Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
RookieMariner

Evinrude 2-takt utombordare startar ej - vad är fel?

Rekommendera Poster

Hejsan! 

Mitt första år med båt gick sådär... 

 

Jag har noll erfarenhet av vare sig motorer eller marinlivet men ville lära mig så fort jag fick intresset. Köpte polarens Flipper 450HT med tillhörande 70hk Evinrude från -83 och satte igång.

 

Några saker hände dock som gjorde att min motor numera inte går igång och jag kan inte riktigt komma på vad det är, även om jag är ganska övertygad om att det beror på mina nybörjarmisstag.

 

Motorn dog nämligen senast vi åkte ut (i början på juli) precis när vi lämnat hamn (efter ca 5 min på tomgång) och vi fick bli bogserade av några vänliga själar vid båtklubben tillbaka till vår båtplats, sedan dess går startmotorn igång men den kommer inte igång av sig självt. Jag misstänkte tidigt att jag blandat i för mycket tvåtaktsolja men insåg senare också att jag skulle köra med öppen ventil på bensindunken. 

 

När jag vrider om nyckeln går startmotorn igång men motorn klara inte av att hålla igång av sig självt. Detta är alltså efter försök vid 4-5 olika tillfällen i ca 30 min varje gång.

 

Det beror troligtvis på: 

1. Jag visste ej att ventilen på bensindunken skulle vara öppen under körning. 

2. Jag blandade i runt 5-6% tvåtaktsolja i bensinen när det skulle vara 1-2%. 

 

Jag har bytt tändstift och har ett fulladdat batteri samt bytt ut bensinen och öppnat ventilen när jag försöker starta - men den går inte igång. Kan jag ha förstört något? Isf vad? Ingen mekaniker har tid att laga båten och jag vill gärna ta vara på sista dagarna vi har på sommaren. 

 

Är det tack o hej för den motorn eller går den att rädda? 

 

Tacksam för svar! 

 

Mvh, 

Nybörjare som lärt sig en läxa  

Redigerad av RookieMariner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev RookieMariner:

Jag har bytt tändstift och har ett fulladdat batteri samt bytt ut bensinen och öppnat ventilen när jag försöker starta - men den går inte igång.

 

Hej, tror det kan gå enklare och snabbare att få svar om du specificerar "försöker starta" respektive "går inte igång" betyder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör finnas en gummiblåsa på bensinslangen. Har du tryckt ihop den ett antal gånger tills den blivit hård?
Den pumpar upp bensin till bränslepump-membranet och förgasaren innan start.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar! Ja, det har jag gjort. Jag har vid tidigare tillfällen när motorn gick igång råkat få motorn sur, när jag sedan inte pumpar har den gått igång.

 

Dessvärre gör den inte det denna gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget av det du missat kan ha skadat motorn. Det skall vara 2 % inte 1 %. 2 % ger lite marginal för fel, men man skall inte sikta lägre.

 

Om motorn blir sur an att pumpa på blåsan så läcker nålventilen i minst en förgasare. Det kan var skit i vägen.

(11,12 och 13)

https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard-by-year/1983/j70elcte/carburetor

 

Alternativt står primern öppen, i nederkant av denna bild. Den har en löd manöverspak (61) i denna bild. 

https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard-by-year/1983/j70elcte/intake-manifold

 

Ytterligare ett alternativ är att det är hål i membranet till bränslepumpen:

 

https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard-by-year/1983/j70elcte/fuel-pump

 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering! 

 

Var vid båten med en mer motorvan vän som konstaterade att det inte blev någon gnista i tändstiften (stiften är sprillans nya). Iom att startmotorn går igång verkar det inte vara något problem med eltillförseln till själva motorn utan snarare till tändspolen. 

 

Han misstänkte att det kan vara något fel med kopplingen på dödmansgreppet så vi kopplade bort det men det hjälpte inte. Kan det vara fel på PowerPack/CDI-boxen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningen är inte ö.h.t. beroende av 12V systemet.

Nödstoppet skall kopplas bort vid CDI:n/Switchboxen inte vid stoppet.

Googla CDI System Trouble shooting Guide och följ instruktionerna. Det räcker oftast med att resistansmäta för att hitta ev. fel i spolar etc. CDI:n kan inte mätas upp, utan bytes om inget annat fel kan hittas.

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...