Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Skuten

Hur avgöra skick på begagnade segel?

Rekommendera Poster

Har köpt en begagnad segelbåt och med följde några säckar med segel vars skick ägaren ej visste något om. 

 

Tänkte packa upp seglen på gräsmattan. 

 

Hur avgör jag skicket på seglen? 

 

Tacksam för råd! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hm, om ägaren inte ”visste” något om skicket på seglen han sålde räknar jag med att kvalitén är på den lägre skalan.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt, gå till en segelmakare och fråga. En seriös segelmakare lurar dig inte, han vill ju ha dig som kund även i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Skuten:

Har köpt en begagnad segelbåt och med följde några säckar med segel vars skick ägaren ej visste något om. 

 

Tänkte packa upp seglen på gräsmattan. 

 

Hur avgör jag skicket på seglen? 

 

Tacksam för råd! 

Det får inte finnas någon töjning diagonalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Silverfox59:

Hm, om ägaren inte ”visste” något om skicket på seglen han sålde räknar jag med att kvalitén är på den lägre skalan.  

Ok. Hur gör man en så klar analys med den, som jag tycker, bristfälliga infomationen?

 

Jag kan inte mkt om segel men kan tänka mej det går att se, lukta, känna för att uppleva om dom känns spröda i material, sömmar mm. Sen går det nog att se om det finns skav och utslitningsmärken på seglen t.ex i lik som dras in i bom/mast mm. Är dom rena och ser dom i så fall tvättade ut.. 

Fast om du redan, som jag förstår, köpt båten med tillhörande segel så är det väl enklast att provsegla. Vad är det för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! 

 

Båten är en Compis 33 från mitten av 80talet. 

 

Tidigare ägare hade ägt båten en längre tid men själv aldrig använt de nerpackade seglen. Han skickade med dessa som en ren bonus, och han tyckte själv att de såg OK ut vid en snabb titt med i segelsäcken.

 

Jag tänkte mig nu en första inspektion själv, på gräsmattan, innan jag ens överväger segelmakare. Skall titta på sömmar och tvättning mm som ni sa. 

 

Hur skall de "kännas"? Prassliga och styva? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
12 minuter sedan skrev Caribic410:

Ok. Hur gör man en så klar analys med den, som jag tycker, bristfälliga infomationen?

 

Jag kan inte mkt om segel men kan tänka mej det går att se, lukta, känna för att uppleva om dom känns spröda i material, sömmar mm. Sen går det nog att se om det finns skav och utslitningsmärken på seglen t.ex i lik som dras in i bom/mast mm. Är dom rena och ser dom i så fall tvättade ut.. 

Fast om du redan, som jag förstår, köpt båten med tillhörande segel så är det väl enklast att provsegla. Vad är det för båt?

Jag tror att tipset lukta och känna är väldigt spretigt för TS eftersom hans erfarenheter av hur segel ska se ut uppenbarligen är begränsat. Hur luktar och känns bra respektive dåliga segel? 

Lite bristfällig information där. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra segel i dacron är hårda som tusan. Lite som ett ovikt sandpapper, fast inte så sprött. Lite mjukare än de de där tunna skärbrädorna som finns. 

 

Även ett slitet segel kan kännas ”prasslig” om man aldrig känt på ett fräscht segel. Ett nytt segel är snarare för stelt för att prassla :).

 

En annan grej är väl att ett slitet segel som läggs plant har en massa segel ”över” i mitten, trots att liken (kanterna) är sträckta. Problemet är att även ett sprillans segel har duk ”över” i mitten :) . Men betydligt mindre. 

 

Enklaste är väl att du jämför med nåt segel du har och känner om det känns mindre ovikt och stelt än det du har.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra segel i dacron är hårda som tusan. Lite som ett ovikt sandpapper, fast inte så sprött. Lite mjukare än de de där tunna skärbrädorna som finns. 

 

Även ett slitet segel kan kännas ”prasslig” om man aldrig känt på ett fräscht segel. Ett nytt segel är snarare för stelt för att prassla :).

 

En annan grej är väl att ett slitet segel som läggs plant har en massa segel ”över” i mitten, trots att liken (kanterna) är sträckta. Problemet är att även ett sprillans segel har duk ”över” i mitten :) . Men betydligt mindre. 

 

Enklaste är väl att du jämför med nåt segel du har och känner om det känns mindre ovikt och mer stelt än det du har.

 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Silverfox59:

Jag tror att tipset lukta och känna är väldigt spretigt för TS eftersom hans erfarenheter av hur segel ska se ut uppenbarligen är begränsat. Hur luktar och känns bra respektive dåliga segel? 

Lite bristfällig information där. 

Självklart ger jag bristfällig info eftersom jag är novis. Det var därför jag undrar hur experter, om du är sån, kan avgöra på informationen från ts.. som vi inte vet mer om än det ts skriver.. att seglen är i inte bra skick. Eller har du inside-info?

Erfarenheter?

Tror många kan få "känslan" med hjälp av sina sinnen om tex en bil är väldigt ny eller väldigt "gammal". Tror jag. Bör väl gälla flertalet materiel.... tror jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väl använda segel har jag. Lappat o lagat, för de vill gärna spricka. Nån sa att trådar bryts av. Vem vet, jag har skarvat på med bl a kevlartejp, som jag sytt fast, på båda sidor. 

 

Är visst laminerade, så de ska inte ändra form, sägs det. Men de är tunga. 

Nåväl de har hängt med sedan början på

2 000.

 

Själv har jag loggat ca 1 200 nm, varje år i 13 års tid. Vilket bör bli totalt drygt 15 000 nm. 

Då mer än 10 000 nm, för segel. 

 

Kan inte påstå att seglena, storsegel och genua, har fått större buk än de hade från början. Doch charmerande skitiga. 

 

Men det medges att det är svårt att skota en jämn spalt mellan dem. 

 

- Djup buk, sägs vara lika med 

urblåst. 

 

- Är det så, att ett urblåst segel karaktäriseras av djup buk? 

 

Och var då? På mitten eller att det inte går att plana seglet vid akterliket? 

 

Kompisarna säger ibland med ett skratt att jag har urblåsta segel... Undrar varför? (De seglar i o f s inte lika mycket, som vad jag gör.) 

 

- Nån med erfarenhet, som kan förklara detta nöjaktigt för en amatör?

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strunta i gräsmattan, ut och provsegla gärna med en kompis med lite erfarenhet. Det är till slut hur seglen fungerar som betyder nåt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte bara om bukens djup, utan placeringen. På gamla segel vandrar den akterut, seglen får sämre form. 

 

Vad gäller bedömning av skick är det enklast att kolla prasslet på dem, och kolla att alla sömmar ser hela ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är fd segelmakare Royal Salis Det är svårt att dedöma segel jag hade en kund so förstörde en fock på ett år det räcke med att det hade fladrat Seglar du SM så håller seglena för 2 SM Eller om du seglar väldigt lite och seglerna ser ut som nya.Så är det solen som förstör seglerna Man brukar säga att seglerna håller i 15 år helst skall man rulla seglerna.Om buken kan ma säga att seglerna som är sydda för västkusten skall vara bukigare än dom på mälaren eller östkusten exempelvis så syr man segel till H båt där fock är väldigt bukig Sen syr man segel efter lystal en båt med ett lystal på 1.35

Skall ha väldigt plana segel starbåt är mastkurvan 35 cm mot maxi 77 där mastkurvan är12 cm 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...