Jump to content
Sunday 13 October 2024
annerborn

Båt för fler turer till ytterskärgården

Recommended Posts

Hej!

Jag skulle vilja komma ut i ytterskärgården (Nassa, Norrpada, Kallskär...) lite oftare.

Båten vi har nu (Swemax 690) känns lite för mycket som en vackertväderbåt, vilket gör att jag drar mig för att ge mig ut om inte väderprognosen visar på högsommarväder med svaga vindar.

 

Vad skulle ni rekommendera för båt givet följande önskemål:

 

-Trygg att ta sig över de öppna fjärdarna mot ytterskärgården även om det börjar blåsa på

-Kunna åka och bo varmt med god utsikt även om det blir skitväder

-Snabb nog att ta sig de 30 sjömilen till ytterskärgården på under 3-4 timmar

-Billig att köra och god räckvidd - förbrukning under en liter per sjömil och en räckvidd på åtminstone 150 sjömil

-Pentry och sovplats för fyra

-Budget: helst under 150.000,- men kan kanske sträcka mig strax över 200.000,-

 

Jag klurar lite på:

-snipa i stil med Nidelv 26: Jag har fått för mig att snipor är sjövärdiga och har god bränsleekonomi, men jag vet inte hur ombonat det är att bara ha ett kapell mellan sig och skitvädret.

-något i stil med Flipper 760 (80-talsmodellen, inte den nya) med dieselmotor: Den verkar trevlig, men det sägs att den är stötig i gången pga sin flacka bottenvinkel. Men kanske man kan puttra fram tryggt i deplacementsfart när sjön börjar bli stökig?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den båt jag har nu fyller alla dina krav utom ett. Gissa vilket?🙄

 

Lite kommentarer till dina förslag. 

Snipor kan fylla dina krav förutom det där med att tryggt kunna ta sig över en öppen fjärd och tids-/fartaspekten. 

Visserligen ska det mycket till innan en välbyggd snipa havererar pga vågor men besättningen lär inte må så bra. De är ofta inte heller så snabba. 

Flipper 760 av den gamla modellen är väl ett bra alternativ men, som du skriver, stötig/gungig beroende på fart. Stötig i högre fart, nästan omöjlig om det går höga vågor, och gungig i lägre farter. Kanske lite trång för fyra men det är ju väldigt olika vad man förväntar sig och vad man klarar av. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du behöver en ganska stor båt om du aktivt vill åka ut i ytterskärgården i sämre väder och tycka att det är angenämt.

Det räcker med 5ms och 10 i byarna för att hög sjö ska byggas upp om vindarna ligger ogynnsamt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klara grov sjö, ha "hög" marchfart och förbrukning under en liter per Nm samtidigt som fyra personer ska bo bekvämt. Under 200tkr. En sån båt vill jag också ha! 🙂 

 

Du måste nog kompromissa på någon eller några punkter. Jag skulle givet din budget kanske kika på Flipper 850? Med en AD41 går den hyfsat snålt och det är en trygg och stabil båt som givetvis dunsar en del då den är rätt plattbottnad men som från SweMax'en bör vara ett vettigt steg upp.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har erfarenhet av både motorbåt och segelbåt och jag vill påstå att planande motorbåt i utvecklad sjö vid 10 m/s aldrig känns särskilt tryggt. Det ger en våghöjd på 1,5 m med inslag av betydligt högre vågor.

 

Blåser det upp gäller det att "fly" innan vågorna är för höga eller ligga kvar om man har en trygg hamn och gott om tid.

 

Jag har "flytt" med både kajak och segelbåt (omslag från mycket lugnt och soligt till regn och dryga 15 m/s vid Svenska högarna), men aldrig med motorbåt. Detta borde vara betydligt lättare...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Åkej, om man fokuserar på önskemålet att kunna ta sig fram tryggt även när det börjar blåsa upp.

 

Vad är det då som gäller, mer än "ju större desto bättre"?

 

Vilken båttyp tar sig fram bäst när det börjar gå lite sjö? Jag hade fått för mig att sniporna var de mest sjövärdiga, men så är det alltså inte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag tittade efter en sjöduglig fiske/familjebåt så föll valet på en minor 750 (minor 770 likadan men är något längre), med en tamd31p diesel, värmare, bogprop m.m. Marsch 17-18knop, max 23 knop. Många som kör yrkesmässigt har Minor som taxibåt, fiskebåt m.m. Vanlig skärgårdspendlare om man bor lite längre ut i ytterskärgården också. Dock svår att få in i din budget (kolla på minor 700 eller 800 isåfall), drar dryga litern distansen och man sover inte bekvämt med 4 pers men det går.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuter sedan skrev Bobba:

Klara grov sjö, ha "hög" marchfart och förbrukning under en liter per Nm samtidigt som fyra personer ska bo bekvämt. Under 200tkr. En sån båt vill jag också ha! 🙂 

 

Du måste nog kompromissa på någon eller några punkter....

 

Ja, så är det nog. Jag kan tänka mig att kompromissa på:

 

-Hög marschfart. Hellre tryggt än fort. Men åtminstone 8 knop i marchfart vore ju trevligt

-Bo bekvämt. Hellre komma ut och bo lite mer spartanskt än att inte komma ut alls 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rospiggen 28 klarar alla uppställda krav, utom marschfart.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev annerborn:

 

Ja, så är det nog. Jag kan tänka mig att kompromissa på:

 

-Hög marschfart. Hellre tryggt än fort. Men åtminstone 8 knop i marchfart vore ju trevligt

-Bo bekvämt. Hellre komma ut och bo lite mer spartanskt än att inte komma ut alls 🙂

En äldre 12 m segelbåt kanske... 😉

Passa på innan dieseln går upp till 30 kr/liter. Då får du inte längre någon segelbåt för 200 000:- kr.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror också en segelbåt passar bäst in i beskrivningarna. Ytterskärgården är ganska lömsk så fort det blåser upp mer än sol&badväder.

Men jag tror inte ni åker ut i ytterskärgården i lite sämre väder och en Flipper 850 är nog bra för de flesta normala sommarvindar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En motorbåt som ska tåla att gå i lite sjö och dessutom vara bekväm att åka med är troligen halvplanande, eller deplacement typ om man kan tänka sig åka lite långsammare. En halvplanande drar tyvärr mycket soppa. En planande båt i deplacementfart är inte kul i lite sjö. Snipa? Visst men de är konstruerad för att vara en bra arbetsplatform även i dåligt väder. Men de rullar och är inte bekväma.

Vill man ut i de yttre skärgårdarna så bör man kunna bo bra ombord under lite längre tid. Tänkbart skulle kunna vara någon form av motorseglare av typen som inte är så bra seglare. Rätt båt men fel pris är Nauticat 33. Men det finns många andra, Brofjord, Trålaren, Winga 87, Parant, Albin 82MS.

Trygga båtar med god räckvidd som går väldigt billigt. Dessutom med motorer som inte kostar en förmögenhet att byta.

Man måste inte alls segla, man kan lugnt åka omkring för motor. Men, att kunna stabilisera båten när sjön blir lite grövre gör underverk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker nog att det finns många motorbåtar som ska klara detta...visst kan det vara stökig sjö därute, men jag skulle dock inte ha några problem att ta t.ex en Swemax 690 (har dock aldrig åkt en sån) om jag litade på motorn och att allt satt fast ordentligt. Oavsett vilken båt du har, ska man ju alltid ta hänsyn till vädret....det är inte god sjömanskap att ge sig ut i ytterskärgården om man vet att det ska blåsa kuling eller mer med en båt i denna storlek. Jag brukar sällan oroa mig för att båten är tillräckligt sjöduglig när jag är ute i stökigt väder, utan snarare att motorn ska lägga av (segelbåt/motorseglare en fördel) eller att man inte ska hitta en trygg natthamn. Däremot skulle jag inte välja en segelbåt/motorseglare på grund av det. Blir rätt opraktiskt med en köl som sticker ca 1,5m också i den grynniga skärgården. Halvplanande alt. snipa och rak axel skulle jag välja. Finns ju inget som hindrar dig att åka i deplacementfart med god bränsleekonomi heller med en halvplanande, de gånger du inte har bråttom eller det blåser i....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev annerborn:

Jag hade fått för mig att sniporna var de mest sjövärdiga, men så är det alltså inte?

Snipor är generellt väldigt sjövärdiga. Titta på gamla fiskebåtar, Colin Archer.

Dock rullar snipor en del i sidsjö. Detta kan kompenseras med stödsegel. En båt som ganska väl uppfyller dina önskemål är Tunakryssare. Googla den och se.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack så mycket för  alla tips och råd!!

 

För att summera frågan om sjövärdigheten:

 

Snipor måhända vara sjövärdiga, men de börjar rulla så färden bli obekväm när det börjar bli lite sjö, om de inte har stödsegel. Där går Nidelv 26an bort, eller är den inte en äkta snipa utan snarare en halvplanare?

 

Planande båtar låter inte som ett alternativ, då de antingen är för små och studsiga eller för stora och dyra att köra i planingsfart, och för guppiga i deplacementsfart. Där går Flipper 760 bort?

 

Halvplanande kanske är ett alternativ. Flipper 850 som föreslogs är en och Minor (800c?) en annan. Vad finns det fler för rimliga båtar i denna katergori? Nimbus 26, eller är den för liten och lätt?

 

Deplacerande båtar är ett alternativ, OM man kan leva med att de inte går så fort. Rospiggen 28 hör väl hemma i denna kategori? Vad mer skulle kunna vara exempel på en sån? Caravelle 33?

 

Sedan hade vi motorseglare och segelbåtar. Ja, det var ju med segelbåt det började för mig. Ett alternativ är ju att återgå till det upplägg vi hade innan vi började med motorbåt. Då hade vi en segelbåt med båtplats en bit ut (på norra värmdölandet) för att hinna till ytterskärgården även på en helgsegling.

Edited by annerborn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man nu INTE hittar en båt som klarar mer vågor och vind så kan man ju ändå få fler dagar i ytterskärgården genom att åka ut lugna dagar tidigare på våren och senare på hösten. Då skulle kanske en ombonad kabinbåt som Flipper 760 med en diesel trots allt vara ett alternativ.

Edited by annerborn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har i stort rätt....däremot är alla båtar deplacerande men vissa är gjorda för att gå i deplacementfart (snipor och andra långsamtgående båtar) dvs med hela undervattenskrovet under ytan, i motsats till planande....och halvplanande är någonstans mitt i mellan. Rospiggen 28 och Caravelle 33 är också snipor, dvs spetsgattad akter.

 

Det här med att snipor skulle vara obekväma i hög sjö håller jag inte alls med om. Det beror alldeles på vad man tycker är obekvämt, snipans stora rullningsamplituder med låga accelerationer, eller den planande båtens stampning med höga accelerationer. Jag föredrar (och grejerna som sitter fast i båten) snipans lugna rullande....Men är man obekväm med stora rullningsutslag så kan en snipa upplevas osäker/läskig i sidsjö. Enda anledningen att jag valt en halvplanande båt är att jag ibland vill ta mig fram lite snabbare än 7-8knop.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jupiter 33, danska båtar som bla användes som lotsbåtar. Växte upp och har spenderat 18 år (somrar) på en sådan och den bör uppfylla det mesta förutom om du vill åka snabbare än 7-8 knop.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du är väl liksom mig ute efter den med moderna mått mätt optimalare motorbåten för att kunna vara ute lite oavsett väder samt kunna vara ute bekvämt längre tider, och då hamnar man tyvärr någonstans i en längre båt, 10-15meter för att få marchfart 7.5-9knop med en bränsleförbrukning en bit under litern, ett snipaktigt skrov / segelbåtsaktigt skrov med någon form av stabilisator för att motverka rullning vid sjögång.

 

Kollar man på större och dyrare rena motorbåtar / trawlers så har dom förutom sin större storlek (påverkas mindre av rullning) även ibland olika typer av stabilisatorer.

 

  • "Bilge Keels", d.v.s snipskrov men med vingar (10-30cm breda) som sticker ut på sidan av skrovet och går längs med hela skrovet, dessa bromsar rullningshastigheten en del.
  • Aktiva stabilisatorer / datorstyrda fenor på vardera sida om båten som håller båten rak genom att de vrider sig när båten börjar luta lite för att motverka rullningen, förekommer på en hel del dyrare trawlers o.s.v >4M sek.. 
  • "paravanes", passiv stabilisation genom att man hänger ut "vingar" på bommar på vardera sida av båten, båten ser ut som en trålande fiskebåt p.g.a dessa, men dom bromsar ganska effektivt rullningen.
  • Gyro - Börjar bli vanligare och vanligare, snabbt snurrande vikt, blir likt ett cykelhjul som snurrar svårt att rotera i fel riktning och bromsar där med rullningsfrekvensen

 

https://www.boattest.com/view-news/6316_understanding-stabilization-for-boats-and-yachts

 

Eller helt enkelt ett segel och tung köl då som på segelbåtar, kombinationen av lång mast (lite vikt långt upp i luften) + djup köl (vikt långt ner) innebär att vikten flyttas ut från rotationscentrum och det blir en tröghet i rullandet, när det börjar bli busväder så drar man upp ett litet stabilisationssegel och låter vinden trycka ner båten i 20-30graders lutning, den enda rörelsen som blir kvar är upp/ner.

 

Föräldrarna har en Bavaria 39 segelbåt, 3 kabiner med dubbelsäng, går att bädda ner i salongen om man vill för att ledigt rymma 2-3personer till, 2 toaletter + 2 duschar, närmare 400 liter färskvatten, pris förvisso runt 800 000kr begagnad / 10 år gammal, väger cirka 10 ton, men den drar 0.4L/nm vid motorgång i 7 knop.

 

Motorn är en 40hästare, volvo penta med S-drev, om den havererar är det väl runt 120 000kr för en ny installerad och klar.

 

Jag vill dock gärna hitta något med liknande bekvämlighet under gång, fast mer skyddad förarplats så jag kan puttra runt i skitväder i november och ha jobbdatorn framme vid styrplatsen, samt sitta högre upp så man ser ut ordentligt när man ligger för ankare och sitter inne i båten..

Edited by cetex
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev cetex:

Jag vill dock gärna hitta något med liknande bekvämlighet under gång, fast mer skyddad förarplats

Och då heter båtarna ofta "Nauticat".....

Bra genomlysning fö.

--

En fisketokig bekant gick från snabb, planade båt till en långsam fd segelbåt. Han säger att förut fick ha ägna en massa tid på att koka kaffe, fixar mackor mm INNAN han gav sig ut. Nu styr autopiloten och han kan koka kaffet under gång. Det är också ett sätt att se på problemet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-08-26 vid 12:34 skrev annerborn:

Åkej, om man fokuserar på önskemålet att kunna ta sig fram tryggt även när det börjar blåsa upp.

 

Vad är det då som gäller, mer än "ju större desto bättre"?

 

Vilken båttyp tar sig fram bäst när det börjar gå lite sjö? Jag hade fått för mig att sniporna var de mest sjövärdiga, men så är det alltså inte?

 

30 sjömil på 4 timmar räknar du som minsta möjliga marschhastighet. Det är bara 7,5 knop.

Vi säger minst 8 knop så har du marginal för att sakta in litet ibland.

 

En motorbåt som gör 8 knop med minsta möjliga bränsleförbrukning och bästa möjliga sjövärdighet det blir en snipa med deplacementskrov i storleksklassen 27 fot och uppåt. En diesel inombordsmotor på låt oss säga 20-30 hästkrafter.

En sådan båt kan du tryggt köra över Kvarken eller Ålands hav med när du har lust. Om det är gott väder när du far klarar båten de vågor som hinner byggas upp innan du är över.

RBack här på forumet har ett extremt fint exempel på den sortens båt

 

Att snipor skulle vara dåliga sjöbåtar stämmer inte alls. Jag har ganska mycket erfarenhet av en 22 fors skarndäckad träsnipa av traditionell österbottnisk typ med 10 hästars motor och jag kunde tryggt och utan dramatik ta mig dit jag ville med den i väder när alla andra båtar i samma storleksklass sökte skydd. Det var bara att dra av på gasen och puttra iväg dit man ville i 3-4 knops hastighet och dra ned till tomgång då man mötte extra stora vågor.

I dåligt väder är alla båtar deplacementbåtar eftersom man är tvungen att köra i deplacementhastighet för att båten skall rida över vågorna. En båt som är byggd för att gå i sådan hastighet är naturigvis lättare att manövrera och hålla kursen med och rider bättre på vågorna än en som inte är byggd för det.

 

Att snipor rullar är en sanning med modifikation. Min gamla snipa hade relativt stor buk eftersom den var byggd i en by i innersta innerskärgården av en båtbyggare som tenderade att satsa på lastdryghet. Den rullade en del när man hade vågorna rakt från sidan men när man ändrade kurs bara några grader minskade rullningen radikalt. Snipor med skarpare botten så som de byggdes längre ut i skärgården (tex. min nya snipa) rullar betydligt mindre.

De här båtarna är utväcklade för att ge en stadig och sjövärdig arbetsplattform med låga fribord för näthanteringen. Därav formen.

 

De verkliga rullningsproblemen kommer då konstruktörer försöker pressa ut mer hastighet ur ett snipskrov och gör det väldigt bulligt eller rentav flatbottnat i aktern eller sätter på stora bärplan för att få en halvplanande gång samtidigt som man höjer friborden för att få större volym inombords och sätter på en stor överbyggnad på en båt som är ganska smal egentligen. Då får man en båt som rullar någonting alldeles huvudlöst. Tyvärr är en stor del av de snipor som finns på marknaden sådana båtar fastän typen har uppstått under de senaste 40 åren. Vad skulle en sådan skrovform göra annat än rulla. De brukar också vara sämre sjöbåtar i dåligt väder. Den stora aktern har så mycket lyftkraft att fören inte kan vara ordentligt.

 

Säkert finns det planande båtar som uppfyller dina krav och där den sämre sjövärdigheten kompenseras av att du snabbt kan söka skydd. Eftersom jag är totalt inkompetent gällande sådana båtar så avslutar jag mitt inlägg efter snipkapittlet och låter andra skriva om planande båtar.

 

 

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev heimlaga:

Att snipor skulle vara dåliga sjöbåtar stämmer inte alls.

Nej, bra sjöbåtar är de definitivt. Sen finns det en del moderna avarter som inte är så lyckade.

Ursprungligen byggda för att vara bra arbetsbåtar för fiske mm. Fungerar utmärkt för folk som är vana men kärringar och ungar brukar inte vara så tåliga. När det börja blåsa upp brukar sniporna försvinna ganska snabbt så när som på någon enstaka gubbe. Blåser det 20-30 knop är det nästan bara segelbåtar kvar på sjön.

Sniporna byggs ofta väldigt styva, överstabila men det är inget problem om man har bara ett litet segel. Eller en mast med lite vikt, då blir det mycket trevligare. Bra stabilitet är en fråga om balans.

--

Jag gick hem en gång i farleden, bra med vind och sjö. Gick för motor med lite försegel ute, lugnt och behagligt. Framför mig låg en Albin 25, rullade rejält tills ägaren kom på att ha lite mer fart dvs halvplaning. Framför den låg en snipa som rullade hemskt. Av det man såg så blev det nog inte fler båtturer för den frun.

Väldigt intressant att ligga bakom och studera, båten alltså, frun verkade farlig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Baserat på era kommentarer så har jag gjort följande matris (se bild) för att värdera de olika alternativen på båt och hur väl de uppfyller mina önskemål.

 

Rött markerar sånt som gör att typen eller modellen inte är aktuell

Orange är tveksamheter eller olkarheter

 

Jag lade till ett par önskemål som jag inte tänkt på men som dykt upp efter att ha läst era inlägg:

-Alternativ framdrivning ifall huvudframdrivningen havererar

-Grundgående, för att komma in till trevliga tilläggningsplatser

 

 

 

Skärmavbild 2019-08-28 kl. 10.07.33.png

Edited by annerborn
uppdaterad matris

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där med djupgående kan man diskutera. För att en båt ska klara sig bra i lite sjö så måste den ha ett lite större djupgående, det går aldrig att komma ifrån.

Min båt, Targa 96, kallas ibland motorseglare eftersom den har en lite starkare motor och ett djupgående på 1,40 m. Ofta kommer man in ganska bra, kölen börjar ca 4 m akter om stäven. Djupet i den främre delen är 30-40 cm och väldigt oömt, stäven är också väldigt fallande. Oftast kommer jag in bättre än många deplacementbåtar. Propellern sitter skyddad och kölen är stark, man kan ofta "känna sig fram" i låg fart.

Sen har man ju alltid möjligheten att ankra på svaj vilket jag oftast gör eftersom jag seglar mest själv. I det läget har man stor nytta av båtens tyngd och stabilitet, man ligger lugnt och stilla.

Många rena motorseglare har samma egenskaper.

I mina hemmavatten funkar båtar med djupgående på upp till 1,6 m väldigt bra men sen blir det svårare.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att segla i Stockholms skärgård med djupgående på ca 1,5-.2,0 m är oftast inget problem. Har man en båt på 10-12 m längd är det oftast att kölen sticker ner ca 4 m bakom fören. Så att lägga till i naturhamnar fungerar oftast. De moderna båtarna med rak stäv kan det vara lite krångligare att lägga till med vilket kan kompenseras till viss del med ett peke.

Det finns många segelbåtar att välja på under 200000 kr och man får ofta plats med 4 personer och en massa packning. De snabbare båtarna har ett högt SRS-tal

Vill man komma riktigt fort fram så fundera på en katamaran eller trimaran med farter kring 10-20 knop.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev annerborn:

Baserat på era kommentarer så har jag gjort följande matris (se bild) för att värdera de olika alternativen på båt och hur väl de uppfyller mina önskemål.

 

Rött markerar sånt som gör att typen eller modellen inte är aktuell

Orange är tveksamheter eller olkarheter

 

Jag lade till ett par önskemål som jag inte tänkt på men som dykt upp efter att ha läst era inlägg:

-Alternativ framdrivning ifall huvudframdrivningen havererar

-Grundgående, för att komma in till trevliga tilläggningsplatser

 

 

 

Skärmavbild 2019-08-28 kl. 10.07.33.png

 

Flipper 850 är en planande båt, inte halvplanande. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev per_62:

Det finns många segelbåtar att välja på under 200000 kr och man får ofta plats med 4 personer och en massa packning.

Ett bra tips tycker är att välja en båt med akterhytt, skönt med ett lite uppdelat boende. Eller ett stort och trevligt förråd....

--

Så här ser min båts undervattenskropp ut.

Djupgåendet är

1 m in = 0 cm

2 m in = 40 cm

3 m in 50 cm

 

Jämför detta med en "normal" motorbåt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marcha 10 knop med en Nauticat 33? 

Och under 0,8 lit/M?

 

En större Pettersonbåt med akterruff kanske kan uppfylla dina önskemål. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Marcha 10 knop med en Nauticat 33? 

Och under 0,8 lit/M?

 

Nä, du har nog rätt. Jag har nog överskattat alla tre motorseglares fart. Jag tänkte en knop per meter i vattenlinjen men tittade sedan på längd över allt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...